En dit terwijl er met aangepaste dienstregeling OOK gewoon heel veel fout gaat..
Betekent elke dag een trein eerder


Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Babsiej schreef:Pffff morgen weeeeer aangepaste dienstregeling.
En dit terwijl er met aangepaste dienstregeling OOK gewoon heel veel fout gaat..
Betekent elke dag een trein eerderen een trein later thuis
Szan schreef:Je woont in het noorden toch? Daar is niets aangepast
Edit: link toegevoegd. http://www.ns.nl/calamiteiten/calamiteitenpagina/detail
MarrieLeen schreef:Je moet maar zo zien, als ze gewone regeling zouden rijden, zou het helemaal niet gaan.
Wees blij dat ze rijden!
ikke schreef:MarrieLeen schreef:Je moet maar zo zien, als ze gewone regeling zouden rijden, zou het helemaal niet gaan.
Wees blij dat ze rijden!
Nee, dit is het resultaat van jarenlange verwaarlozing en slecht beleid.
Waarom kunnen die Zwitsers wel hun gewone, zeer regelmatige, dienstregeling hanthaven en wij niet? Juist, kwestie van weten wat je aan het doen bent.
Szan schreef:ikke schreef:Nee, dit is het resultaat van jarenlange verwaarlozing en slecht beleid.
Waarom kunnen die Zwitsers wel hun gewone, zeer regelmatige, dienstregeling hanthaven en wij niet? Juist, kwestie van weten wat je aan het doen bent.
Nee, omdat Nederland het enige land in Europa is waar iedere 500 meter een trein rijdt. In Zwitserland is dat veel minder. In Nederland zorgt dat er dus voor dat als een trein op plek A een vertraging heeft van 5 minuten, alle treinen op plek B en C ook vertraging oplopen. We zijn Europa's (en een van 's werelds) drukstbereden sporen, tja, dan heb je nu eenmaal sneller wat overlast als er iets verkeerd gaat.
Daarnaast is Zwitserland een stuk welvarender dan Nederland, en hebben zij het geld om bepaalde delen van het spoor verwarmen. Dat kost miljarden om hier te realiseren. De wisselverwarming die we wel hebben, helpt al een heleboel gelukkig.
ikke schreef:MarrieLeen schreef:Je moet maar zo zien, als ze gewone regeling zouden rijden, zou het helemaal niet gaan.
Wees blij dat ze rijden!
Nee, dit is het resultaat van jarenlange verwaarlozing en slecht beleid.
Waarom kunnen die Zwitsers wel hun gewone, zeer regelmatige, dienstregeling hanthaven en wij niet? Juist, kwestie van weten wat je aan het doen bent.
maaike5581 schreef:Ok, even een kleine uitleg.
Op ieder traject rijden meerdere treinen, op bepaalde trajecten meer dan andere.
Op ieder traject heb je seinen, na het passeren van een trein zal het sein op rood komen, die daarvoor op geel (oranje) die daarvoor op groen.
Tussen de seinen geel en rood zal de trein zijn snelheid moeten aanpassen aangezien er geen 2 treinen op het zelfde stuk mogen rijden.
Op het moment dat er wat gebeurd, dus bv de verwachte sneeuwval zal je flinke problemen krijgen aangezien de sneeuw nadelen heeft op het spoor en alles langzamer zal moeten rijden.
Met gevolg "file" op het spoor wat kan uitlopen op een volledige stilleging van het desbetreffend traject.
Op het moment dat de trein vanaf Den Helder met flinke vertraging vertrekt zal je op het volledige traject problemen gaan ondervinden.
Andere treinen zullen vertragen en het zal zich uitspreiden als een olievlek.
Op het moment dat het fout gaat en alles zou volgens volledige dienstregeling rijden zal op kort termijn een groot deel van het Nederlandse spoor grote problemen gaan ervaren.
Als er in Den Helder een trein vertrekt met bv 10 min vertraging, zal dit voor de kruisingen op het hele traject gevolgen hebben.
De trein komt nl in Amsterdam of Utrecht ruim 10 min te laat aan, waardoor er op dat moment andere treinen niet binnen kunnen komen of moeten wachten totdat deze vertraagde trein het station heeft verlaten.
Hierdoor zullen een aantal andere treinen ook vertraagd raken, die op hun beurt vertraging veroorzaken op het volgend station, bv Amersfoort of Zwolle.
Zij bezetten dan sporen op een andere tijd dan gepland waardoor bv de intercity vanuit Groningen of Leeuwarden op Zwolle of Amersfoort of Utrecht niet op tijd binnen kunnen komen.
En daardoor dus in bv Rotterdam of Den Haag ook vertraagd binnen komt en vertraagd zullen vertrekken met een kettingreactie als gevolg.
Moet je je indenken wat er gebeurd als veel treinen vast staan op een bepaald baanvak.
Dus door de vertraagde trein vanuit Den Helder heb je uiteindelijk 2 uur later last van andere vertraagde treinen.
En dit was nog maar een vertraging van 10 min.
Op het moment dat de infrastructuur (ProRail) ons in de steek laat zoals wissels en sein storingen kunnen bepaalde trajecten dus ook niet gereden worden.
Daardoor moeten sommige treinen omrijden via een ander vol traject waardoor extra vertragingen ontstaan.
Vanwege de sneeuwval is het instapregime trager als normaal (mensen zijn voorzichtiger) dus de stoptijden langs het perron worden ook langer met gevolg weer extra vertraging.
Daarnaast moeten de machinisten rekening houden met gladheid door sneeuwval en zullen dus rustiger een station binnen moeten komen om te verkomen dat ze door een rood sein heen glijden.
Want is zo'n geval staat de trein direct voor minimaal 2 uur stil vanwege diverse onderzoeken naar het incident.
Doordat de NS besluit het aantal kruisende lijnen te verminderen op de hoofdlijnen kunnen de hoofdlijnen oftewel intercity's de dienstregeling toch nog redelijk vertraging vrij uit voeren.
Hierdoor krijg je meer capaciteit op het spoor en zal de vertraagde intercity vanuit Den Helder weer op tijd kunnen vertrekken vanuit Arnhem.
En hierdoor word de kans op volledige stilleging verkleind omdat er meer ruimte op het spoort komt.
In sommige gevallen word er dus besloten de dienstregeling te versoberen en de ic's extra te laten stoppen op bepaalde stations.
Of er word besloten op bepaalde trajecten geen ic's te laten rijden maar sprinters.
Floor_x schreef:Interessant stuk!
Ik snap het wel, maar het blijft klote. Morgen ben ik veroordeeld tot anderhalf uur sprinter...
Babsiej schreef:Floor_x schreef:Interessant stuk!
Ik snap het wel, maar het blijft klote. Morgen ben ik veroordeeld tot anderhalf uur sprinter...
Precies! Uit het oogpunt van de NS zal het vast fantastisch zijn maar voor de reiziger blijft t klote... Waar mn vriend er vanmorgen met de auto 50 min over deed naar amsterdam, deed ik er meer dan 1,5 uur over![]()
Ach ja morgen weer nieuwe ronde nieuwe kansen ik hoop voor iedereen dat de reis enigszins meevalt !