Met de trein - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babsiej

Berichten: 6299
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:31

Pffff morgen weeeeer aangepaste dienstregeling.
En dit terwijl er met aangepaste dienstregeling OOK gewoon heel veel fout gaat..

Betekent elke dag een trein eerder :brr: en een trein later thuis :(

ikke

Berichten: 38882
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:55

Babsiej schreef:
Pffff morgen weeeeer aangepaste dienstregeling.
En dit terwijl er met aangepaste dienstregeling OOK gewoon heel veel fout gaat..

Betekent elke dag een trein eerder :brr: en een trein later thuis :(

Ik heb gelukkig een zodanige verbinding dat mijn werktijd slechts een stukje verschuift; iets later op het werk en iets later terug, maar uiteindelijk is de verbinding wel vrij betrouwbaar.

Babsiej

Berichten: 6299
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:01

Dat scheelt dan inderdaad! Ik baal er wel een beetje van.. Maar ja, t is niet anders...

Morgen maar weer 05:30 uit de veren :z Twijfelde wel om een vrije dag te nemen, mja als ik elke dag vrij moet nemen dat NS aangepast rijdt vrees ik dat ik er in februari al doorheen ben -O-

Mijn aansluiting op centraal haal ik niet ;( Daar moet ik 20 min wachten nu.. En terug rijdt mijn trein van 16:52 niet maar moet ik die van 17:04 halen waardoor ik mijn aansluiting van 17:09 op centraal ruim mis ;(

Ladybird
Moderator Algemeen

Berichten: 19177
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:05

Ik weet niet, maar ik zie geen verschil in de aangepaste tijden :')

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:07


Ladybird
Moderator Algemeen

Berichten: 19177
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:11


MarrieLeen

Berichten: 11570
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:35

Je moet maar zo zien, als ze gewone regeling zouden rijden, zou het helemaal niet gaan. ;)
Wees blij dat ze rijden! :)

ikke

Berichten: 38882
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:37

MarrieLeen schreef:
Je moet maar zo zien, als ze gewone regeling zouden rijden, zou het helemaal niet gaan. ;)
Wees blij dat ze rijden! :)

Nee, dit is het resultaat van jarenlange verwaarlozing en slecht beleid.
Waarom kunnen die Zwitsers wel hun gewone, zeer regelmatige, dienstregeling hanthaven en wij niet? Juist, kwestie van weten wat je aan het doen bent.

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:39

ikke schreef:
MarrieLeen schreef:
Je moet maar zo zien, als ze gewone regeling zouden rijden, zou het helemaal niet gaan. ;)
Wees blij dat ze rijden! :)

Nee, dit is het resultaat van jarenlange verwaarlozing en slecht beleid.
Waarom kunnen die Zwitsers wel hun gewone, zeer regelmatige, dienstregeling hanthaven en wij niet? Juist, kwestie van weten wat je aan het doen bent.

Nee, omdat Nederland het enige land in Europa is waar iedere 500 meter een trein rijdt. In Zwitserland is dat veel minder. In Nederland zorgt dat er dus voor dat als een trein op plek A een vertraging heeft van 5 minuten, alle treinen op plek B en C ook vertraging oplopen. We zijn Europa's (en een van 's werelds) drukstbereden sporen, tja, dan heb je nu eenmaal sneller wat overlast als er iets verkeerd gaat.
Daarnaast is Zwitserland een stuk welvarender dan Nederland, en hebben zij het geld om bepaalde delen van het spoor verwarmen. Dat kost miljarden om hier te realiseren. De wisselverwarming die we wel hebben, helpt al een heleboel gelukkig.
Laatst bijgewerkt door Szan op 16-01-13 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

MarrieLeen

Berichten: 11570
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:40

Ja, maar dat verandert de zaak nu toch niet? De snelwegen stonden gisteren ook vast.. :)

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:41

Ik ben het helemaal met je eens hoor, MarrieLeen.
Een paar pagina's terug was ik zelfs dolblij met de winterdienstregeling :D Helaas liep het toch wat anders, onder andere door zeer grote storingen bij HTM. Maar dat is een ander verhaal...

ikke

Berichten: 38882
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:47

Szan schreef:
ikke schreef:
Nee, dit is het resultaat van jarenlange verwaarlozing en slecht beleid.
Waarom kunnen die Zwitsers wel hun gewone, zeer regelmatige, dienstregeling hanthaven en wij niet? Juist, kwestie van weten wat je aan het doen bent.

Nee, omdat Nederland het enige land in Europa is waar iedere 500 meter een trein rijdt. In Zwitserland is dat veel minder. In Nederland zorgt dat er dus voor dat als een trein op plek A een vertraging heeft van 5 minuten, alle treinen op plek B en C ook vertraging oplopen. We zijn Europa's (en een van 's werelds) drukstbereden sporen, tja, dan heb je nu eenmaal sneller wat overlast als er iets verkeerd gaat.
Daarnaast is Zwitserland een stuk welvarender dan Nederland, en hebben zij het geld om bepaalde delen van het spoor verwarmen. Dat kost miljarden om hier te realiseren. De wisselverwarming die we wel hebben, helpt al een heleboel gelukkig.

Wanneer je goed materieel koopt, dat terdege onderhoud EN zorgt dat je netwerk op orde is, dan lopen die treinen geen vertraging op!

Zwitsers zijn niet zozeer welvarender, ze maken betere keuzes. In tegenstelling tot wat je zou verwachten (zonder geld geen Zwitsers) zijn ze niet te beroerd om te investeren wanneer dat de betrouwbaarheid ten goede komt. De nieuwe Sprinters zijn daar een mooi voorbeeld van hoe de Hollanders (NS in dit geval) worden afgestraft voor hun knieperigheid. Ik ken daar wel meer voorbeelden van op andere vlakken.......

MissAnnemijn

Berichten: 2379
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:49

Ik had gelukkig geen vertraging vandaag :)

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:53

Ik heb anders de afgelopen dagen nauwelijks tot geen storingen gezien die verband hadden met defecte treinen, dus van slecht materieel lijkt me deze week in ieder geval geen sprake (op de grootste miskoop, de V250 na natuurlijk). Treinonderhoud wordt gedaan door Nedtrain. Als er een trein door een defect strandt, wordt deze door Nedtrain opgelapt. Ik heb gisteren gesproken met iemand die daar werkt, en als ik hem goed begrepen heb, mag een defecte trein niet ter plekke gerepareerd worden, maar moet deze eerst uit de dienstregeling gehaald worden. Ik weet niet of iemand dat kan bevestigen? Als dat namelijk klopt, dan zou dat protocol misschien aangepast moeten worden. Veel defecten zijn vrij klein van aard, geloof ik, en zouden relatief snel verholpen moeten kunnen worden.

Problemen met wissels, ja, maar dat is toch echt een ProRail zaak. Mijns inziens hadden ze ProRail en NS nooit moeten scheiden, maar dat is weer een andere discussie. Twee partijen die zo van elkaar afhankelijk zijn en zo nauw met elkaar moeten samenwerken, moet je niet uit elkaar halen.

Ik denk dat ik ook een beetje bevooroordeeld ben, en veel meer dan de gemiddelde reiziger van NS zal pikken. Mijn lontje bij treinreizen is behoorlijk lang :D

_Micha_

Berichten: 8576
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:55

Ik heb vandaag thuis moeten blijven door de wisselstoring bij Breda. Heb dik een uur op het station gewacht maar er reed helemaal niks. Gelukkig zou ik morgen en vrijdag sowieso thuis werken.

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:56

Breda was gisteren volgens mij ook al een puinhoop :n

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:28

ikke schreef:
MarrieLeen schreef:
Je moet maar zo zien, als ze gewone regeling zouden rijden, zou het helemaal niet gaan. ;)
Wees blij dat ze rijden! :)

Nee, dit is het resultaat van jarenlange verwaarlozing en slecht beleid.
Waarom kunnen die Zwitsers wel hun gewone, zeer regelmatige, dienstregeling hanthaven en wij niet? Juist, kwestie van weten wat je aan het doen bent.


_O- totaal geen verstand van het spoor blijkt maar weer.
Weer één van de "meepraters"..
Meid ik ben er geweest en geloof me, zo denderend rijd het daar niet hoor met sneeuw en slecht weer.
Dit geldt net zo hard als in Duitsland en Oostenrijk.
Maar ach men hoort dit weer eens ergens en het zal wel zo zijn.
In Nederland is eenmaal een druk spoor..
Tijdje geleden heb ik het hier uitgelegd hoe het in elkaar zit, zal het eens opzoeken wellicht snap je het dan iets beter.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:29

maaike5581 schreef:
Ok, even een kleine uitleg.
Op ieder traject rijden meerdere treinen, op bepaalde trajecten meer dan andere.
Op ieder traject heb je seinen, na het passeren van een trein zal het sein op rood komen, die daarvoor op geel (oranje) die daarvoor op groen.
Tussen de seinen geel en rood zal de trein zijn snelheid moeten aanpassen aangezien er geen 2 treinen op het zelfde stuk mogen rijden.
Op het moment dat er wat gebeurd, dus bv de verwachte sneeuwval zal je flinke problemen krijgen aangezien de sneeuw nadelen heeft op het spoor en alles langzamer zal moeten rijden.
Met gevolg "file" op het spoor wat kan uitlopen op een volledige stilleging van het desbetreffend traject.

Op het moment dat de trein vanaf Den Helder met flinke vertraging vertrekt zal je op het volledige traject problemen gaan ondervinden.
Andere treinen zullen vertragen en het zal zich uitspreiden als een olievlek.

Op het moment dat het fout gaat en alles zou volgens volledige dienstregeling rijden zal op kort termijn een groot deel van het Nederlandse spoor grote problemen gaan ervaren.

Als er in Den Helder een trein vertrekt met bv 10 min vertraging, zal dit voor de kruisingen op het hele traject gevolgen hebben.
De trein komt nl in Amsterdam of Utrecht ruim 10 min te laat aan, waardoor er op dat moment andere treinen niet binnen kunnen komen of moeten wachten totdat deze vertraagde trein het station heeft verlaten.
Hierdoor zullen een aantal andere treinen ook vertraagd raken, die op hun beurt vertraging veroorzaken op het volgend station, bv Amersfoort of Zwolle.
Zij bezetten dan sporen op een andere tijd dan gepland waardoor bv de intercity vanuit Groningen of Leeuwarden op Zwolle of Amersfoort of Utrecht niet op tijd binnen kunnen komen.
En daardoor dus in bv Rotterdam of Den Haag ook vertraagd binnen komt en vertraagd zullen vertrekken met een kettingreactie als gevolg.
Moet je je indenken wat er gebeurd als veel treinen vast staan op een bepaald baanvak.

Dus door de vertraagde trein vanuit Den Helder heb je uiteindelijk 2 uur later last van andere vertraagde treinen.
En dit was nog maar een vertraging van 10 min.

Op het moment dat de infrastructuur (ProRail) ons in de steek laat zoals wissels en sein storingen kunnen bepaalde trajecten dus ook niet gereden worden.
Daardoor moeten sommige treinen omrijden via een ander vol traject waardoor extra vertragingen ontstaan.
Vanwege de sneeuwval is het instapregime trager als normaal (mensen zijn voorzichtiger) dus de stoptijden langs het perron worden ook langer met gevolg weer extra vertraging.
Daarnaast moeten de machinisten rekening houden met gladheid door sneeuwval en zullen dus rustiger een station binnen moeten komen om te verkomen dat ze door een rood sein heen glijden.
Want is zo'n geval staat de trein direct voor minimaal 2 uur stil vanwege diverse onderzoeken naar het incident.

Doordat de NS besluit het aantal kruisende lijnen te verminderen op de hoofdlijnen kunnen de hoofdlijnen oftewel intercity's de dienstregeling toch nog redelijk vertraging vrij uit voeren.
Hierdoor krijg je meer capaciteit op het spoor en zal de vertraagde intercity vanuit Den Helder weer op tijd kunnen vertrekken vanuit Arnhem.
En hierdoor word de kans op volledige stilleging verkleind omdat er meer ruimte op het spoort komt.
In sommige gevallen word er dus besloten de dienstregeling te versoberen en de ic's extra te laten stoppen op bepaalde stations.
Of er word besloten op bepaalde trajecten geen ic's te laten rijden maar sprinters.

Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:40

Interessant stuk!
Ik snap het wel, maar het blijft klote :+. Morgen ben ik veroordeeld tot anderhalf uur sprinter... ;(

Babsiej

Berichten: 6299
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:42

Floor_x schreef:
Interessant stuk!
Ik snap het wel, maar het blijft klote. Morgen ben ik veroordeeld tot anderhalf uur sprinter...


Precies! Uit het oogpunt van de NS zal het vast fantastisch zijn maar voor de reiziger blijft t klote... Waar mn vriend er vanmorgen met de auto 50 min over deed naar amsterdam, deed ik er meer dan 1,5 uur over -O-
Ach ja morgen weer nieuwe ronde nieuwe kansen ik hoop voor iedereen dat de reis enigszins meevalt !

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:44

Kan gelukkig lekker thuis blijven morgen, maar ik hoop voor de mensen die wel met de trein gaan, dat het allemaal meevalt met de vertragingen en het aantal overstappen :j

_Micha_

Berichten: 8576
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:14

Szan schreef:
Breda was gisteren volgens mij ook al een puinhoop :n

gister was het s'ochtends prima te doen, s' avonds waren er wisselstoringen maar de treinen reden wel gewoon, ietsjes vertraagd misschien. Dus dacht dat het vanochtend ook wel mee zou vallen, maar helaas.

MarrieLeen

Berichten: 11570
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:23

Babsiej schreef:
Floor_x schreef:
Interessant stuk!
Ik snap het wel, maar het blijft klote. Morgen ben ik veroordeeld tot anderhalf uur sprinter...


Precies! Uit het oogpunt van de NS zal het vast fantastisch zijn maar voor de reiziger blijft t klote... Waar mn vriend er vanmorgen met de auto 50 min over deed naar amsterdam, deed ik er meer dan 1,5 uur over -O-
Ach ja morgen weer nieuwe ronde nieuwe kansen ik hoop voor iedereen dat de reis enigszins meevalt !

Nou, ik zou zeggen: Pak ook de auto! :D

Babsiej

Berichten: 6299
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 07:56

Nogmaals als dat een optie was had ik er niet eens over na hoeven denken.

Ach wordt al 3 dagen declareren... En zal morgen ook wel zijn.. Ben maar met de auto naar Heerhugowaard gegaan. Vanaf daar rijdt het redelijk en hoef ik in ieder geval niet over te stappen.

Succes allemaal vandaag! Of kan ik beter zeggen, sterkte ! :D

myxlea

Berichten: 3905
Geregistreerd: 27-11-06

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:05

Succes haha :P

De trein van zwolle reed gewoon normaal, maar volgens mij ligt er in [***] bijna geen sneeuw.