[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 10:03

Dan toch nog wat foto's van het paardje gisteren

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 10:05

Wat een vervelende ervaringen Mo :(
Ik zit nu ook in dat proces van een paard lopen en ik vind het vreselijk
Maar ik mag nu het paard waar ik het laatst ben wezen kijken op proef hebben
Dat vind ik fijn,want dan kan ik kijken en ervaren of zij bij ons past
Maar bij de meeste heb ik gelukkig niet die ervaringen gehad die jij beschrijft :(:)

Edit, hij is wel leuk
Beetje werk eraan,weet niet wat ze ervoor willen hebben

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 10:10

Met zo'n waardeloze optoming is niet te sturen begrijpelijk, veel ruis, geen duidelijkheid. Dat je lastig(er) te sturen paarden krijgt van rondhobbelen door het bos met beginners is ook niet raar, maar je kan een paard keurig leren hoe het moet met bit terwijl je de plukkers een teugel aan het stalhalster geeft.
En tja, manegepaarden draaien op routine, niet op de ruiter, dat is eerder een passagier, mens die voert is waar ze naar luisteren. Als je zo'n dier koopt als particulier dan heb je er werk aan, soms veel en niet al die dieren zijn geschikt te krijgen voor alleen naar buiten of minder uren/kms zoals met een eigenaar dan meestal het geval is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 10:15

Hey Noordje, leuk jou ook hier te zien. Ik weet niet hoe het in Noorwegen werkt, maar op proef had ik Prisca ook. Vond ik heel dubbel. Vond ik doodeng, want wat als er bij mij wat zou gebeuren, een ongelukje zit in een klein hoekje. Aan de andere kant heel fijn om uit te proberen thuis ja. Heb je iets op contract erover? Ik had dat niet. Nog enger.

Ze moesten hier 6000 voor hebben, waren al gezakt naar 5000. Maar echt dat was hij zo ontzettend niet waard. Het was uiteindelijk gewoon een doodgereden manegepony die braaf in het rijtje meeloopt, maar even zelf om een boom heen sturen, dat was lastig. Hij zat keivast op rechts. Ja dat kwam omdat hij nog jong was. 6 jaar. duh. Hij hoeft van mij niet aan de teugel te lopen of mooi in te buigen, maar rondsturen moet toch wel kunnen.

Maar het is zo niet mijn type paard. Ik wilde het een kans geven omdat er altijd zoveel positieve geluiden zijn over Arabiertjes. Mijn smid vindt vooral dat ik op meer bloed moet rijden. Maar ik heb het niet goed getroffen denk ik. Ik heb gewoon niets met zulke smalle paardjes. Ik zat ook met mijn benen in het luchtledige te drijven, er leek gewoon geen lijf onder me te zitten.

Naar wat voor paarden zoek jij op dit moment? En heb je foto's van de leukerd die je op proef gaat nemen?

En klopt idd Tamary. Ik denk dat als iemand hem privé koopt en er werk in stopt het een lief dier wordt, maar mijn wensen zijn duidelijk geweest naar haar toe, ik moet er zo op kunnen wegrijden, zonder verder wat nog te hoeven aanleren. En bij haar doet het diertje het goed, maar alleen elders, denk ik niet. Hij zal dan helemaal moeten leren zelf op zijn eigen benen te staan en zelf na te denken. En toen hij voorop moest van mij, verschoot hij al, dus helemaal geen vertrouwen in zichzelf nog. Niet mijn ding.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 10:18

Heel bizar hoor.
Het is wel een leukerd om te zien.
Maar hij heeft 2 halsters om en een hoofdstel? En ik kan op mn telefoon niet goed zien waar de teugels aan vast zitten. Lijkt wel of ze aan de bakstukken zitten?

Hopelijk bij de volgende een betere ervaring.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 10:22

TinkerTreas schreef:
Heel bizar hoor.
Het is wel een leukerd om te zien.
Maar hij heeft 2 halsters om en een hoofdstel? En ik kan op mn telefoon niet goed zien waar de teugels aan vast zitten. Lijkt wel of ze aan de bakstukken zitten?

Hopelijk bij de volgende een betere ervaring.

Nou dat! Zoveel ruis op de lijn. Dus hij had een dik halster aan. Daarover ging het hoofdstel met bit, keelriempje ging nauwelijks vast. En de hoge neusriem van het hoofdstel ging dan ónder het halster door. Kon ook nauwelijks vast alleen op het laatste gaatje en dan ging de stoot niet door de passant. En dan gingen de teugels, vreselijke dikke half kapotte teugels overigens dan aan de neusriem van het halster. En mocht ik het onderweg liever gehad hebben dan kon ik de teugels aan het bit vastmaken.

Ik heb zelf meerdere halsterhoofdstellen. Daarmee kun je alle combi's kiezen die je zou willen. Ik vond het vreselijk onprofessioneel.

Monique1963

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 10:24

O ja en onderweg ging bij het Duitse meisje haar paard de teugel los. Zij had gespteugels en die halsterring was eigenlijk te dik voor de ruimte die de gesp van de teugel had en zij had ook de stoot niet door de passant gekregen en dus ging het los in de enige paar meter galop die we hadden. Lekker dan. Ze kregen het ook niet meer vast en dus reed ze verder met een halstertouw aan de ene kant en een teugel aan de andere kant.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 10:31

Monique1963 schreef:
O ja en onderweg ging bij het Duitse meisje haar paard de teugel los. Zij had gespteugels en die halsterring was eigenlijk te dik voor de ruimte die de gesp van de teugel had en zij had ook de stoot niet door de passant gekregen en dus ging het los in de enige paar meter galop die we hadden. Lekker dan. Ze kregen het ook niet meer vast en dus reed ze verder met een halstertouw aan de ene kant en een teugel aan de andere kant.

Klinkt heel professioneel.
Lekker veilig ook :(

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 10:43

Ja je kunt op de foto's wel zien op de achtergrond hoe een ongelofelijke paasei het daar was. En ik was al bang dat dat zou reflecteren op het materiaal.

Ik heb trouwens vannacht sinds een heeel heeeel lange tijd een nachtmerrie gehad. Nu wil ik al geen merries meer, laat staan nachtmerries hahaha. Pffff. Het was een soort lucide droom. Ik was wakker en wilde gillen maar er kwam gewoon geen geluid uit mijn keel. Waarom ik wilde gillen was omdat er kraaien verrotte balletjes vlees op mij lieten vallen, ik rook de geur van dood en ze pikte mij in mijn nek. Geen idee wat dat nu met het paardje of de ruzie te maken had, maar het was vreselijk. Er was ook nog iets met water en blauwe belletjes. Brrrr.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 11:50

Wat een vreemde optoming zo. Bizarre ervaring.

Voor wat betreft je droom, het is vrijdag volle maan ;) Ik heb in de week ervoor altijd bizarre dromen en ben niet de enige. Er is zelfs een topic voor ons slechte volle maan slapers op bokt :P

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 11:51

He getsie wat naar zo'n nachtmerrie :(

Klinkt inderdaad niet o.k. daar bij die verkoper
En best een hoop geld

Ik wil eigenlijk het liefst een warmbloed,maar die zijn er niet zoveel in een normale prijsklasse
Een vriendin vond dat ik alles vergeleek met mijn EV die ik 3 jaar geleden moest in laten slapen,maar ja : hij was bij mij geboren en is op een maand na 28jaar geworden dus die laat je niet zomaar los

Hier zie je veel koudbloed dravers te koop staan
Ik heb er 17 jaar geleden ook 1 gekocht en hoewel het niet mijn type paard is, zijn ze echt super veelzijdig.
Nu mag ik een Engels volbloed op proef ,een vos *\o/* :D
Het paard is nog via de eigenaresse verzekerd en ik heb nu 3 winters iedere x een ander paard te leen (op voer zoals ze hier zeggen) gehad en dat is altijd goed gegaan

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 11:59

Prairy schreef:
Wat een vreemde optoming zo. Bizarre ervaring.

Voor wat betreft je droom, het is vrijdag volle maan ;) Ik heb in de week ervoor altijd bizarre dromen en ben niet de enige. Er is zelfs een topic voor ons slechte volle maan slapers op bokt :P

O echt zou dat het zijn? Ik weet niet hoe gevoelig ik daarvoor ben. Ik slaap over het algemeen kort, een uur of 5 à 6 en diep. Ik ga laat slapen en sta vroeg op. Ik denk zelf dat het door de stress van de ruzie kwam. Ik heb erna ook zoveel gehuild. Niet zozeer door die ruzie, maar door het feit dat ik me steeds weer realiseer dat het paard van mijn leven, Callas, door zo'n stomme onwetendheid van mijn buren, niet meer berijdbaar is. Maar dat is een egoïstische emotie, ik heb haar nog, ze leeft nog, ze is dagelijks geweldig, we moeten altijd om haar lachen en ik ga gewoon een nieuwe periode in.

Dus het vele huilen en de stress is denk ik de oorzaak van het slechte slapen.

hoe ik de droom moet uitleggen snap ik al helemaal niet.

noordje schreef:
He getsie wat naar zo'n nachtmerrie :(

Klinkt inderdaad niet o.k. daar bij die verkoper
En best een hoop geld

Ik wil eigenlijk het liefst een warmbloed,maar die zijn er niet zoveel in een normale prijsklasse
Een vriendin vond dat ik alles vergeleek met mijn EV die ik 3 jaar geleden moest in laten slapen,maar ja : hij was bij mij geboren en is op een maand na 28jaar geworden dus die laat je niet zomaar los

Hier zie je veel koudbloed dravers te koop staan
Ik heb er 17 jaar geleden ook 1 gekocht en hoewel het niet mijn type paard is, zijn ze echt super veelzijdig.
Nu mag ik een Engels volbloed op proef ,een vos *\o/* :D
Het paard is nog via de eigenaresse verzekerd en ik heb nu 3 winters iedere x een ander paard te leen (op voer zoals ze hier zeggen) gehad en dat is altijd goed gegaan

Aha, ik denk dat wat ze bij jullie in Noorwegen "op voer" noemen, hier confier heet. Confier is toevertrouwen aan. Dus je vertrouwd je paard toe aan iemand die de dagelijkse kosten op zich neemt incl smid en tandarts en daarvoor het paard mag gebruiken. Dat gaat ook op contract.

Wat fijn dat je dat durft en dat het ook goed gaat. Heerlijk! Zo leer je wel paardrijden als je telkens een ander paard hebt.

Ik had een zoekertje gezet en er belde een fokker op, of ze haar drachtige merries bij mij mocht laten uitdragen tot niet meer berijdbaar voor geboorte. Heb ik over nagedacht. Dan heb je ongeveer ieder half jaar een ander paard. Wel interessant, maar het leek me teveel gedoe en verantwoordelijkheid en ik wil een ruin.

Maar het klinkt gaaf het paard dat je nu op proef hebt. Hoop dat je een fijne klik met hem gaat hebben.

En ja, ik weet hoe het is om een paard dat je zo lang bij je hebt gehad te moeten verliezen. Het heeft bij mij een aantal jaren geduurd eer ik weer aan een ander paard durfde te denken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 12:08

Ik denk dat confier goed kan werken, aan de andere kant heb je nu ook Prisca staan die je blijkbaar ook zo op contract had, en kun je daar ook niet mee wat je wil.

Dus dan zou je jezelf goed moeten afvragen of je een paard terug zou brengen als het toch niet precies is wat je zoekt, ook al zijn de terug breng plekken misschien niet zo als je graag zou hopen, dus dat de paardjes het slechter krijgen als bij jou.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 12:22

Ook ik vind het een leuk paardje. Je past er ook mooi op, vind ik.
Maar jouw type is het duidelijk niet, hé, Monique.
Je hebt het in ieder geval een kans gegeven.

De optoming is inderdaad behoorlijk bizar. Ik zou me er niet veilig bij gevoeld hebben (al weet ik wel dat als een paard écht weg wil, dat bit het verschil niet echt gaat maken).
Heb je nu ook echt moeten betalen voor die zogezegde buitenrit ? Dat zou het nog bizarder maken ...

Wat prijzen betreft ... ik vind de genoemde prijzen ook zeker genoeg voor het type paarden dat je bezocht hebt.
Maar ik zag hier enkele dagen terug op Bokt een topic over de huidige paardenprijzen. En daar kwam eigenlijk uit naar voren, dat EUR 4.000 spotgoedkoop zou zijn, want dat dan enkel alle kosten van het fokken van een veulen daarmee betaald zijn. Dat is natuurlijk het standpunt van fokkers die de zaken bekijken vanuit een winstoogmerk.
Ik vind EUR 5.000 toch zeker ook meer dan voldoende voor een 'gewoon en gezond' paard.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 12:43

Prairy schreef:
Ik denk dat confier goed kan werken, aan de andere kant heb je nu ook Prisca staan die je blijkbaar ook zo op contract had, en kun je daar ook niet mee wat je wil.

Dus dan zou je jezelf goed moeten afvragen of je een paard terug zou brengen als het toch niet precies is wat je zoekt, ook al zijn de terug breng plekken misschien niet zo als je graag zou hopen, dus dat de paardjes het slechter krijgen als bij jou.

Met Prisca heb ik alle tekenen van die maag gewoon helemaal gemist. Ik heb zo'n verschrikkelijke roze bril op gehad.
Er was de singelnijd.
Er was de volgescheten staart tijdens het proefrijden die kennelijk net gewassen was.
Er was het diepe zuchten wat ik interpreteerde als zo'n zuchtende aanzet tot briesen die niet door kwam.
Er was het bij ons naar beneden lopen en flehmen.
Er was het verschrikkelijk aan de dunne zijn dat ik niet kon plaatsen.
Er waren rapporten van chronische wormbesmetting die ik naast me neerlegde.

En pas na de proefperiode begon er bij mij een belletje te rinkelen, toen ik alles samen optelde. Misschien had ik haar nog terug kunnen doen, ik heb het niet gevraagd, ik vermoedde dat het een langslepende zaak zou worden, daar ik later slechte recensies over deze fokker vond. Prisca werd ook aangeboden tegen slachtprijs en ik vermoedde dat ze na terugkeren misschien idd wel naar de slachter zou zijn gegaan, dus inderdaad was dat ook een reden om haar niet terug te doen.

En ik heb Callas ook terug proberen te doen, wat ook niet kon, ondanks dat die fokker zei, ik neem haar altijd terug, dus niet. En Prisca terug op vervoer zetten was ook weer flink wat euro's. En ik dacht dat ik het maagprobleem wel kon oplossen. Het is ook goed verbeterd, haar ontlasting is praktisch normaal geworden, maar de maagpijn blijft bij het rijden. Niet in het land, dat gaat goed. Dus ik heb nog heel lang steeds meer afgeknibbeld, bijv niet meer galopperen om een pijnlijk klotsende maag te voorkomen. Toen niet meer draven. Toen alleen stapwerk op het platte deel van ons terrein, maar het blijft pijnlijk voor haar omdat ze meteen strest. Dus dat vind ik niet eerlijk. En daarbij is ze niet zo goed bestuurbaar, zelfs niet met bit. Dus dat is ook een afgesloten hoofdstuk.

Marilu schreef:
Ook ik vind het een leuk paardje. Je past er ook mooi op, vind ik.
Maar jouw type is het duidelijk niet, hé, Monique.
Je hebt het in ieder geval een kans gegeven.

De optoming is inderdaad behoorlijk bizar. Ik zou me er niet veilig bij gevoeld hebben (al weet ik wel dat als een paard écht weg wil, dat bit het verschil niet echt gaat maken).
Heb je nu ook echt moeten betalen voor die zogezegde buitenrit ? Dat zou het nog bizarder maken ...

Wat prijzen betreft ... ik vind de genoemde prijzen ook zeker genoeg voor het type paarden dat je bezocht hebt.
Maar ik zag hier enkele dagen terug op Bokt een topic over de huidige paardenprijzen. En daar kwam eigenlijk uit naar voren, dat EUR 4.000 spotgoedkoop zou zijn, want dat dan enkel alle kosten van het fokken van een veulen daarmee betaald zijn. Dat is natuurlijk het standpunt van fokkers die de zaken bekijken vanuit een winstoogmerk.
Ik vind EUR 5.000 toch zeker ook meer dan voldoende voor een 'gewoon en gezond' paard.

Grappig dat jullie het allemaal zo'n leuk paardje vinden. Hij heeft een leuk koppie maar ik zie totaal geen bespiering, die achterhand zo schuin naar beneden brrr. Mijn benen die in het niets wieberen. En ik ben paarden gewend die gelijk into you zijn. Die nieuwsgierig zijn, die komen kletsen, contact zoeken. Dat had ik gelijk met Callas, Prisca en zelfs ook Poupette als was die enorm getraumatiseerd. Dit diertje was op zijn 6e al afgestompt vond ik. Zoveel mensen al op gereden, helemaal introvert teruggetrokken. Dat had ze ook gezegd dat hij timide was. Dus ik denk dat hij in zijn kop veel te jong is om al ingereden te zijn en dat al die mensen op zijn rug hem niet meer kunnen boeien. Hij loopt zijn rondje, wist ook precies de afslagen in het bos en wil terug naar zijn hooi en kudde.

Ja daar was de ruzie om dat ik moest betalen voor de buitenrit waar ik niet om gevraagd had, omdat ik het paard niet kocht. Het gaat mij niet om die 35 euro, maar het gaat om het principe dat zij van alles belooft in de mail, maar niet nakomt, waardoor het uitproberen van het paard een farce was.

Ik zie voor wat ik nu zoek prijzen vanaf 3500 staan in Frankrijk. Het kan ook veel goedkoper, dan heb je jonge dravers, maar dat zoek ik ook niet. Comtois zou ik ook wel willen, zijn nog duurder gaat vaak vanaf 4000 als ze ingereden zijn. Voor mij is ook de afstand een issue. Frankrijk is groot.

Ik leer wel dat écht goed ingereden en verkeersmakke paarden goud waard zijn.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 14:00

In Frankrijk zijn de paarden wel een stuk goedkoper dan in Nederland hoor.
Vind het een rare gang van zaken, maar sommige paarden mensen zijn heel raar.
Die vrienden van ons hebben ook heel wat paarden bekeken voordat ze een geschikte vonden, ook in Frankrijk dus.
Gewoon blijven zoeken, neem er de tijd voor, dan duurt het maar wat langer. Ik denk dat een ijslander heel geschikt zou zijn, maar die zijn vaak wel duurder.
Laatst bijgewerkt door Tinka op 01-12-25 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 14:05

Tinka schreef:
In Frankrijk zijn de paarden wel een stuk goedkoper dan in Nederland hoor.
Vind het een rare gang van zaken, maar sommige paarden mensen zijn heel raar.
Die vrienden van ons spaargeld hebben ook heel wat paarden bekeken voordat ze een geschikte vonden, ook in Frankrijk dus.
Gewoon blijven zoeken, neem er de tijd voor, dan duurt het maar wat langer. Ik denk dat een ijslander heel geschikt zou zijn, maar die zijn vaak wel duurder.

Ik denk dat de vrienden niet van je spaargeld zijn? Maar een ijslander had ook gekund, lekkere beren, haar genoeg, maar gaat mijn budget ver te boven. 5000 is echt mijn uiterste supermax. En dat is al teveel eigenlijk want er moet ook nog gekeurd en getransporteerd worden.

Ik heb goede hoop op donderdag op Loulou. Als dat zijn echte naam is, want Loulou is een koosnaampje want Prisca heette ook zo.

Ondertussen heb ik de kriebels. Ik vind net een teek! Nog niet vastgezogen. Maar die mensen van gisteren zeiden dat ze zoveel teken hadden... nou lekker, krijg ik ook nog gezellig teken van ze mee. Heb ik toch nog wat cadeau gekregen van ze ...

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 14:23

Huh, mijn telefoon maakt er weer rare dingen van.
Teken kan je overal oplopen, die gaan niet snel van dier op mens. Eerder in het bos loop je ze op. Die vrienden hadden een vergelijkbaar budget.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 14:30

Tinka schreef:
Huh, mijn telefoon maakt er weer rare dingen van.
Teken kan je overal oplopen, die gaan niet snel van dier op mens. Eerder in het bos loop je ze op. Die vrienden hadden een vergelijkbaar budget.

Aha, ik vond het al bijzonder dat ze van jouw spaargeld een paard gingen kopen ;-)

Ik bedoel ook niet dat die teken van de paarden naar mij toe zijn gekomen, maar we zijn daar wel onder bomen geweest, ik heb daar paard gereden, de camper heeft er geparkeerd gestaan. Etc.

Ik prijs me gelukkig dat wij hier nauwelijks teken hebben. Wel weer aoutats dan, maar die zijn gelukkig nu weg.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 15:54

Wij hebben tot nu toe ook weinig teken, die komen in het voorjaar wel weer.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 16:16

Tinka schreef:
Wij hebben tot nu toe ook weinig teken, die komen in het voorjaar wel weer.

Laat ik het afkloppen, maar de afgelopen jaren hebben onze dieren nauwelijks tot geen teken gehad. We hebben hier ook veel fasanten en kwartels en patrijzen. Ik denk dat die wel hun best doen ook om ze op te eten.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 16:31

Wij hebben veel reigers, geen idee of die teken eten. Van het voorjaar toen ze bij de buren stonden hadden we veel teken. Maar het gras was toen ook erg hoog. Butox hielp toen wel goed.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 16:33

Ja ik denk ook dat we hier minder teken hebben, omdat we het tegen de aoutats zo laag houden allemaal. Scheelt wel erg veel denk ik.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 16:52

Aoutats heb ik niet gezien bij de honden. Bij ons is het gras ook steeds gemaaid. En in de zomer was het te heet en te droog denk ik. Daarom ook geen teken in de zomer.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 16:53

Tinka schreef:
Aoutats heb ik niet gezien bij de honden. Bij ons is het gras ook steeds gemaaid. En in de zomer was het te heet en te droog denk ik. Daarom ook geen teken in de zomer.

Da's mooi dat moet dan maar zo blijven. Wist je trouwens dat aoutats ook lyme over kunnen brengen? Althans dat vertelde iemand mij.