[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-23 17:04

Ja, maar nu nog niet. Vorig jaar hadden we ook in het eerste weekend van april nog dikke sneeuw, dus ik ben voorzichtig.
Als alles binnen is, even een schema opzetten met wat wanneer gezaaid of voorgezaaid moet worden, dan weet ik een beetje hoe en wat. Anders wordt het een drama hahaha.
Aardappels moet ik hier bij een lokale winkel nog halen, ik wil dat soort dingen liever niet online doen. Hetzelfde met uien en knoflook.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 17:10

Ja leuk bij lokale winkel, hier ook zo'n boerenshop, kan je ook van die leuke rassen krijgen die wij in NL allang niet meer kennen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 17:20

Trucje met aardappelen dat ik tegen kwam was om vroegseizoen en dus korte groeitijd aardappelen te nemen en meerdere keren te poten per seizoen, dan heb je minder ruimte nodig voor dezelfde hoeveelheid en je hebt meer kansen met raar weer op toch oogst en plagen hebben minder kans (te vroeg/te laat qua echt actief). Qua pootaardappelen kan je ook gewoon een zak bij de super vandaan halen, paar proeven en bij lekker rest de grond in.
Knoflook kwam hier van de aldi (zaaigoed vandaan), uien vind ik te frustrerend (en te goedkoop in de winkel), wel nu wandeluien en oerprei (vaste planten) en misschien dat er nog wat sjalotten de grond in gaan. Die zijn dan meer smaakmakers dan echt aandeel groente in het gerecht.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 18:05

Leuk, eigen groenten uit de Cantal :9

Ik doe niet aan moestuinen. Hier vliegt teveel kerosine door de lucht naar mijn idee :')
Wel zonnebloemen. Vorig jaar 40m sunflowers langs de kant van de rijbak gezaaid {:}
Ga ik dit jaar weer doen denk ik. Mijn eigen kleine stukje Frankrijk in mijn tuin <3

Uitgestrekte zonnebloemvelden en coureurs in de Tour...het ultieme Frankrijk gevoel :D

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 21:39

En, zitten jullie nog diep in de sneeuw?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 13:29

Niet diep in de sneeuw, maar het is ook nog niet groen. Het is nu een soort lappendeken bij ons van wit en groen, haha. We hebben momenteel echt geweldig mooi voorjaarsweer met overdag 10 graden en strakblauwe lucht met zon. Dat blijft zo'n beetje de hele week. In de nachten komt het niet meer onder -3, dat gaat ook zeker helpen.
Het is echt zoooo lekker!
En ineens komen er overal sneeuwklokjes boven, zo gezellig :j

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 14:31

Wat leuk die sneeuwklokjes. Ik heb geen sneeuw. En dus ook geen klokjes? En wat een temperaturen joh, strakblauw is heerlijk en het klinkt als lekker ski-weer. Wat is jullie volgende klus of wat zijn jullie nu aan het doen, behalve het kippenhok?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 14:44

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 16:11

We zijn nog niks aan het doen, behalve dingen op papier aan het voorbereiden.
Skiweer is het echt niet, met 10 graden is het snot en daarbij is het voorjaarsvakantie waardoor heel Parijs hier nu op vakantie is lijkt het wel. Mij niet gezien!

Buiten kunnen we nog niks, want er zit nog flink vorst in de grond. De fundering van het kippenhok kan dus nog niet afgemaakt worden en ook de moestuinbedden kan ik niet mee verder. Maar goed, zodra dat wel weer kan, gaan we los!

Klussen op de planning:
-vloer aanbouw vlakken (eerst opsporen waar in de vrede die levering gebleven is)
-constructie onder vloer van de aanbouw tegen het huis aan, vervangen (waar de schoorsteen gelekt heeft)
-dak aanbouw vervangen
-badkamer in huis vervangen
-verwarmingssysteem aanleggen

Ongeveer in die volgorde, maar de eerste twee kunnen ook omgedraaid worden en de laatste staat wel echt vast als laatste.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 17:38

Dat is nog een hele to do lijst.
Hier is het nu ook een graad of 10, net in de zon was het 19 graden. Maar nog steeds sneeuw op plekken in de schaduw. Bergen aan de overkant zijn nog helemaal wit en aan onze kant mooi groen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 17:55

Dat zijn duidelijke plannen. Gaan jullie dit jaar al verhuren?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 18:24

Sneeuwklokjes <3 Zo'n schattige bloempjes.
Naar 't schijnt betalen mensen grof geld voor bepaalde soorten. Kan wel tot 2000 euro gaan :wow:
Op ' normale ' verkoop wordt er tot 400 euro betaald per plantje. Ook niet slecht :')

Leuk to-do lijstje. Never a dull moment 8-)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 18:46

Ik heb hier nog geen sneeuw klokjes gezien, normaal gesproken groeien er heel veel hier, gewoon in het wild.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 19:58

Het is een hele lijst inderdaad, maar wel echt echt nodig. Anders gaan we de winter weer net zo in als dit jaar en dat is gewoon niet handig. Het is wel een lijst die te doen is.

Dit jaar gaan we zeker nog niet verhuren. Volgend jaar is realistischer, maar we gaan wel zien hoe het loopt. Als er maar een dak opzit. Dan kan het daarna heel snel gaan.

Sneeuwklokjes komen hier inderdaad ook in het wild voor. Net als narcissen en krokussen, zo mooi!

Onze toptemperatuur voor vandaag was 12,5 graden. Gemeten met ons nieuwste speelgoed:
Afbeelding
Deze krijgt uiteindelijk nog wel een andere plek maar voor nu werkt hij ook voldoende. Meet temperatuur, regenval, windrichting en windkracht. Oh en gevoelstemperatuur!
Ik ben fan :j

De huidige staat van de moestuin:
Afbeelding

De inrichting daarvan is inmiddels al binnen:
Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:06

Een echt weerstation, leuk ! :D

Ik heb vandaag ook al zonnebloemzaadjes gekocht :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 22:16

Die zitten ook in het doosje :D
Het wordt vooral een jaar van proberen wat de moestuin betreft. Zuidhelling en het jaar kan heel kort zijn. En de zomer ofwel warm en droog ofwel nat en koud. En dan verschilt de temperatuur echt enorm. In een koude zomer kan het overdag 10 graden zijn, in een warme zomer rustig 35 graden. Dus tja, het is gewoon elk jaar kijken wat er gaat lukken en daar moeten we het mee doen :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:24

Ik kon me vandaag ook niet inhouden en heb ook al wat bloemen en groente zaad gekocht :')

Lentekriebels noemen ze dat denk ik. Was echt heerlijk in het zonnetje vandaag buiten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 09:54

O wat leuk die zaadjes! Hè zo heerlijk lentegevoel al! Gaaf dat meteo station. Ik laat het niet aan Erwin zien, hahaha. En tien graden in de zomer dat zijn vast de uitzonderingen geweest. Of misschien voor- en nazomer in de nacht. Wij hebben niet zo ver bij jullie vandaan gewoond, wel de helft lager, maar daar hadden we toch ook meestal rond de 25 de hele zomer door. Volgens mij wordt het genieten!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 10:45

Die 10 graden was geen nachttemperatuur en geen voor- of nazomer. Het was overdag middenin juli haha!
Maar dat krijg je als je hier regenachtig weer hebt, dan hangen de wolken laag en dat maakt het frisjes.
Dat was overigens wel in de zomer van 2021, dat was niet echt een heel warm jaar in tegenstelling tot vorig jaar.

En ik hoef die hitte niet hoor! 25 graden is echt al warm zat. Hoger hoeft echt niet. Daarom wonen we ook op een berg ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 11:05

JudithO schreef:
Die 10 graden was geen nachttemperatuur en geen voor- of nazomer. Het was overdag middenin juli haha!
Maar dat krijg je als je hier regenachtig weer hebt, dan hangen de wolken laag en dat maakt het frisjes.
Dat was overigens wel in de zomer van 2021, dat was niet echt een heel warm jaar in tegenstelling tot vorig jaar.

En ik hoef die hitte niet hoor! 25 graden is echt al warm zat. Hoger hoeft echt niet. Daarom wonen we ook op een berg ;)

Voor heel veel dingen is meer dan dat ook te warm. Ik woon hier pas twee jaar maar alleen tomaten en paprikas vinden zo warm zo lekker. En paprika's eigenlijk pas tegen het einde van de zomer. de rest vind het te heet. Dus ik moet dit jaar wat gaan bedenken tegen de zon

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 13:47

Hier was het vorig jaar zo warm dat alle groenten een voortijdige dood zijn gestorven. De totale oogst was 2 pompoenen en 1 tomaatje. Ik hoop dit jaar meer opbrengst te hebben.
Bij de Lidl heb je nu ook weer zaadjes, die zijn heel goedkoop.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 13:53

Tinka schreef:
Hier was het vorig jaar zo warm dat alle groenten een voortijdige dood zijn gestorven. De totale oogst was 2 pompoenen en 1 tomaatje. Ik hoop dit jaar meer opbrengst te hebben.
Bij de Lidl heb je nu ook weer zaadjes, die zijn heel goedkoop.

ik doe het niet meer vanaf zaad. Ik koop plantjes. Maar slaplantjes hadden ze nog niet van de week.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 14:03

Ik hoorde het inderdaad Tinka. Ik ga vrijdag boodschappen doen dus even tussen de schappen neuzen en sowieso nog even wat kweekbakken ophalen bij de Action. Want die zijn er ook weer :D

Ik doe in principe alles vanaf zaad, ik vind dat zo ontzettend leuk! Wel met mezelf de afspraak dat als iets niet opkomt ik het wel als plantje mag kopen, maar dat is tot nu toe nog niet nodig geweest.
We gaan het zien!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 14:08

JudithO schreef:
Ik hoorde het inderdaad Tinka. Ik ga vrijdag boodschappen doen dus even tussen de schappen neuzen en sowieso nog even wat kweekbakken ophalen bij de Action. Want die zijn er ook weer :D

Ik doe in principe alles vanaf zaad, ik vind dat zo ontzettend leuk! Wel met mezelf de afspraak dat als iets niet opkomt ik het wel als plantje mag kopen, maar dat is tot nu toe nog niet nodig geweest.
We gaan het zien!

Dat klopt helemaal hoor wat je zegt. Zaad optrekken is veel leuker dan plantjes kopen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 15:06

JudithO schreef:

We gaan het zien!

De zaadjes bij de Lidl liggen in zo'n groot draaiding meestal bij de ingang in de buurt.