[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 19:00

Er zal toch vast wel te praten zijn over de prijs, voor een goed tehuis? Hij klinkt wel heel leuk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-25 19:05

Tinka schreef:
Er zal toch vast wel te praten zijn over de prijs, voor een goed tehuis? Hij klinkt wel heel leuk.

Nou, dat vind ik ook. Ik zit ook nog te denken aan confier. Dus dat ze hem hier neer mogen zetten gratis en dat ik alles betaal, en het daarvoor mag gebruiken, maar bij grote kosten zij eigenaar blijven.

Ik vind hem ook wel leuk. Hij ziet er wel wat dunnetjes uit en ik ben dikbillen gewend, maar goed, we gaan het zien.

Qua leeftijd, ervaring en prijs, is die van morgen het ideaalst, maar dat wil verder ook niets zeggen natuurlijk.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 19:32

40km is niet veel maar genoeg om leuk te kunnen lopen. Ben erg benieuwd wat je er van vindt.

Er zit enorm veel verschil in Arabieren, sommigen vond ik fantastisch (half Arabier en half bwp, merrie) en kon ik alles mee maar er was er ook eentje die uiteindelijk ook hoogste niveau endurance heeft gelopen met mijn vriendin maar waar ik gewoon echt niks mee had, zat geen karakter in. De merrie daarentegen had karakter voor 3 maar toen we elkaar gevonden hadden was ze echt fantastisch te rijden.

Als hij op een halster hoofdstel te rijden is dan is hij iig goed opgevoed en ik verwacht ook wel leuk een beetje voorwaarts maar op verzoek zeg maar.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-25 19:45

Prairy schreef:
40km is niet veel maar genoeg om leuk te kunnen lopen. Ben erg benieuwd wat je er van vindt.

Er zit enorm veel verschil in Arabieren, sommigen vond ik fantastisch (half Arabier en half bwp, merrie) en kon ik alles mee maar er was er ook eentje die uiteindelijk ook hoogste niveau endurance heeft gelopen met mijn vriendin maar waar ik gewoon echt niks mee had, zat geen karakter in. De merrie daarentegen had karakter voor 3 maar toen we elkaar gevonden hadden was ze echt fantastisch te rijden.

Als hij op een halster hoofdstel te rijden is dan is hij iig goed opgevoed en ik verwacht ook wel leuk een beetje voorwaarts maar op verzoek zeg maar.

Ja dat hoor ik ook van mijn hoefsmid. Die komt uit Afrika (tunesie) en heeft altijd arabieren gehad en gereden daar. Ook voor het leger. Die zweert erbij. Eerlijk en energiek en wat voor hem belangrijk is, keiharde voeten.

Dus ik ben benieuwd. Ik struikel voor alsnog bij Ezechiel morgen over het timide naar paarden én mensen. Geen idee wat ze daarmee wil zeggen. Als hij niet uit het land te halen is, zó timide, dan is dat wel een issue natuurlijk.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 19:46

Spannend zo de pony zoektocht :D
Wat ik me wel afvraag, waarom probeer je toch niet eens om die maag van Pris te genezen? Een kuur omeprazol kost je minder dan een nieuw paard en je weet wat je aan haar hebt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-25 20:26

Sintara schreef:
Spannend zo de pony zoektocht :D
Wat ik me wel afvraag, waarom probeer je toch niet eens om die maag van Pris te genezen? Een kuur omeprazol kost je minder dan een nieuw paard en je weet wat je aan haar hebt.

Ja dat laatste. Ik weet erg goed wat ik aan haar heb. Ze heeft een werkelijk kei en keiharde mond. Dat merk je niet op buitenritten, maar rondsturen in de manege is niet makkelijk. Ze doet zich heel stoer voor, maar verschiet van herten en als ze ruikt dat die in de buurt zijn is ze al bang. Ik kan haar wel goed bij me houden, maar ze is niet blij. Ze gaat met rijden ook binnen een paar minuten aan de dunne. Dat geeft wel aan dat ze niet happy is ohz. En dat werkt altijd op haar maag met flehmen en kreunen etc. Ze is ook al richting 22 nu en heeft artrose. Ze heeft nergens last van haar maag en voeten in het land met hapje stapje. Ze is onmisbaar in de kudde met haar leiderschap, dus daar is ze gelukkig en ik zou haar ook niet wegdoen. Ik heb al erg veel geprobeerd aan lapmiddeltjes en voor haar gewicht een kuur omeprazol zit ik met gemak richting de 1500 euro voor 4 weken, met geen garantie dat het gaat werken. Of dat het terugkomt wat in haar geval erg goed mogelijk is omdat ze zo'n binnenvetter is. Dat stop ik liever in een paard dat ik zo kan pakken en het ook leuk vindt om met me naar buiten te gaan en jonger is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-25 21:10

Ik heb ff een filmpje van het testen van Livaï in elkaar gezet. https://youtu.be/YvxOPcmzzDo.

Hier zie je het werk dat er nog in zou zitten met rijden. Opstappen ja, maar erna niet stilstaan. Sturen ja, maar ook stronteigenwijs mij verrassen door compleet onverwacht de andere kant op te gaan en dan lastig te sturen te zijn. Wel netjes luisteren met draf en galop. Zit erg lekker. In het dorp schrikt hij een keer van zijn eigen schaduw en over een rooster gaan moest ik erg aandringen. Hij was wel weer netjes met auto's. Maar veel kijken en veel werk om hem voorwaarts te houden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 21:27

Hoe zag zijn rug er verder uit in het echt? Nog steeds zo hol met een scherpe schoft? Ik heb het idee dat het zadel wat te ver naar voren ligt en daardoor achterover helt, waardoor je te ver achterin komt te zitten. Dat zijn wel rem-factoren naar mijn idee. Dat hij zo lekker zit, komt ook wel door die bolle buik denk ik, die ervaring heb ik tenminste wel met meerdere paarden die dat model hebben.

Op naar de Arabier-kruising ( ?) morgen! Het klinkt best goed zo, hier ben ik ook wel weer benieuwd naar.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-25 22:03

Jet schreef:
Hoe zag zijn rug er verder uit in het echt? Nog steeds zo hol met een scherpe schoft? Ik heb het idee dat het zadel wat te ver naar voren ligt en daardoor achterover helt, waardoor je te ver achterin komt te zitten. Dat zijn wel rem-factoren naar mijn idee. Dat hij zo lekker zit, komt ook wel door die bolle buik denk ik, die ervaring heb ik tenminste wel met meerdere paarden die dat model hebben.

Op naar de Arabier-kruising ( ?) morgen! Het klinkt best goed zo, hier ben ik ook wel weer benieuwd naar.

Nee, niet zo hol als op haar foto's en de schoft ook niet zo scherp. We hebben herzadeld na even voor we naar het dorpje gingen, ook wij vonden het zadel iets naar voren liggen, maar niet extreem, maar wel omgezadeld.
Ik denk wel dat zulke zadels als het mijne, dus ook Camargue en Portugese zadels er anders op liggen dan we over het algemeen gewend zijn.
Daarom val ik ook op koudbloeden omdat ze vaak erg lekker zitten. Neem Callas of Prisca, heel vlakke gangen, ideaal voor mij!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 22:12

Monique1963 schreef:
Yep van die dingen. Ik ga echt gewoon voor een zo ideaal mogelijke pony dit keer. Morgen het endurance-manegepaardje. Zit arabier in, prijs vind ik te hoog, 5000 euro, maar wie weet willen ze zakken.

Wij vinden het juist fijn als er iets aan arabierbloed in zit.
Maakt ze toch een stukje meer nadenkend(onze persoonlijke mening hea).
Maar succes met je zoektocht, vooral goed de tijd nemen

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-25 22:55

hagelslag schreef:
Monique1963 schreef:
Yep van die dingen. Ik ga echt gewoon voor een zo ideaal mogelijke pony dit keer. Morgen het endurance-manegepaardje. Zit arabier in, prijs vind ik te hoog, 5000 euro, maar wie weet willen ze zakken.

Wij vinden het juist fijn als er iets aan arabierbloed in zit.
Maakt ze toch een stukje meer nadenkend(onze persoonlijke mening hea).
Maar succes met je zoektocht, vooral goed de tijd nemen

Ik val op domme blondjes, hahaha, zoals comtois bijvoorbeeld. Maar ik heb vóór mijn huidige koudbloedjesliefde, met liefde bijv New Forest gereden en ook kwpn, gelders en springbloed. Ik ben vooral bij koudbloed terechtgekomen door de looks en dat ze zo heerlijk zitten over het algemeen. Ik ben niet zo van de dunne paardjes, dus ik ben voor morgen benieuwd, want Ezechiel ziet er niet zo breed uit.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 17:30

En en en? Ik ben benieuwd!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 17:32

Dank je Kaat, net terug, nee weer niets. Ik heb niets met dunne paardjes. Maar het contact was ook rot. Ik moet nu eerst een pismail naar haar schrijven, dan zal ik daarna hier vertellen hoe en wat.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 17:33

O en ik krijg net een mail dat Fandjango verkocht is.

De zoektocht start overnieuw. Later meer.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 17:39

Oh, wat een teleurstellingen! Hopen dat het verder goed gaat met je, ik ben wel heel benieuwd naar je verslag van vandaag.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 17:43

Ik zag een hele leuke bruine pony ruin, demi trait, wel erg duur, 8000 euro helaas.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 18:20

Jammer zeg. Maar je droom paardje komt vast op je pad.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 18:25

Nou het ging dus allemaal k*. We zullen maar zeggen dat het onderdeel is van het leerproces paarden kopen. Ze beloofde dat ik als ik op zondag kwam in een manege met zand kon rijden bij de buren, dus ik maak een afspraak op zondag en het gebeurt gewoon niet. Daar baal ik van. Afijn ik zit nog te koken van woede en ik heb mij uiterste best gedaan een opbouwende en nette email te schrijven, zie hieronder.

Beste Typhaine,

Hartelijk dank voor de tijd die u en uw instructrice mij vandaag hebben gegeven. Toch wil ik graag mijn ervaringen met u delen over het verloop van onze afspraak, omdat deze niet volledig overeenkwam met de voorwaarden die nodig zijn om een paard serieus te kunnen beoordelen met het oog op een mogelijke aankoop.

De communicatie voorafgaand aan onze ontmoeting was moeizaam en traag, maar uw bericht *"Als het op zondag is, kan ik hem naar de manege hiernaast brengen zodat u hem kunt uitproberen in de zandpiste, als u dat liever heeft"* (zie uw bericht hieronder) maakte het voor mij duidelijk dat ik het paard in de zandpiste wilde proberen. Op basis daarvan heb ik de afspraak van vandaag, zondag, bevestigd.

Bij aankomst bleek echter dat we niet naar de piste zouden gaan, maar dat er een bosrit gepland stond. Een buitenrit kan prettig zijn, maar het is geen volledige manier om een paard te evalueren. Om een weloverwogen beslissing te kunnen nemen, moet ik het paard kunnen zien werken in een geschikte piste, op harde én zachte bodem, eerst gereden door iemand anders op de drie gangen, en daarna zelf op de drie gangen. De kleine, gladde grasbak bij u maakte dit helaas onmogelijk.

Ik had ook aangegeven dat ik wilde beoordelen hoe het paard reageert in het verkeer. Omdat er een “buitenrit” werd aangeboden, ging ik ervan uit dat dit op de openbare weg zou zijn. Uiteindelijk gingen we het bos in, waardoor dit aspect niet kon worden beoordeeld.

Daarnaast had ik gevraagd of iemand mijn man kon informeren wanneer we met de paarden het terrein zouden verlaten. Dit is niet gebeurd, en omdat we een bosrit hebben gemaakt, duurde het uitproberen van het paard veel langer dan verwacht. Hij heeft zonder informatie moeten wachten.

Om privéredenen, en omdat het uitproberen langer duurde dan gepland, moesten we daarna snel vertrekken en had ik geen tijd meer om het paard terug naar de wei te brengen. Toen ik aangaf dat ik tijd nodig had om over de aankoop na te denken, werd mij verteld dat ik de bosrit moest betalen, ook al was dit niet het soort proefrit dat ik had gevraagd. Ik wil benadrukken dat het uiteraard niet mijn bedoeling is om gratis een rit te maken: wij beschikken zelf over 12 hectare met veel ruiterpaden en meerdere paarden waarmee ik ritten maak. Ik kom uitsluitend om uw paard op een serieuze en correcte manier te kunnen beoordelen.

Ik vond het belangrijk om dit alles met u te delen, omdat de situatie niet volledig voldeed aan de voorwaarden die nodig zijn voor een volledig proefmoment.

Wat Ézéchiel zelf betreft: het is een lief paard, maar hij past niet bij mij. Zijn bespiering leek nog onvoldoende, hij zat rechts wat vast, en hij schrok twee keer in het bos. Ik heb ook meerdere kleine korstjes op verschillende plekken van zijn lichaam gezien, vooral in de kaakholte waar er zeer veel zaten. Volgens de instructrice zouden dit teken zijn, wat mij enigszins zorgen baarde vanwege het mogelijke risico op piroplasmose.

Nogmaals dank voor uw ontvangst en uw tijd. Ik wens u echt een zeer goede verkoop voor Ézéchiel en ik ben ervan overtuigd dat hij perfect zal passen bij de juiste persoon.

Met vriendelijke groet,
Monique

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 19:33

Was met vakantie dus bij deze alsnog gefeliciteerd met je verjaardag . Lastig zo’n zoektocht naar een nieuw paard. Geen enkel paard is perfect, maar je zult zien dat als de klik er is een kleinigheidje niets meer uitmaakt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 19:57

Hi Uxgranta, merci, het zal vast goedkomen. Bij mijn wensenlijst valt alles dat niet harig koudbloed is gewoon af. Punt. Smalle arabieren zijn gewoon niet aan mij besteed. Ielige dunne dingetjes vind ik het. Not 4 me.

Loulou is de volgende die ik ga proberen. Ik ga nu donderdag hem bekijken. 500 gezakt naar 5000. is weer 2.5 uur rijden. vind ik te ver, is te duur, maar ga het toch doen. Hij voldoet aan alles wat ik zoek.

Afbeelding

Afbeelding

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 19:59

Oh, die is wel leuk. Inderdaad een eindje rijden wel, combineren met een strand wandeling?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 20:01

Tinka schreef:
Oh, die is wel leuk. Inderdaad een eindje rijden wel, combineren met een strand wandeling?

tja dat is wel een idee.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 22:53

Kun je niet beter een van Tinka kopen? :P

Zonder gekheid, jammer hoe het ging vandaag.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 23:06

Prairy schreef:
Kun je niet beter een van Tinka kopen? :P

Zonder gekheid, jammer hoe het ging vandaag.

Hebben we het al eens over gehad, maar ik ga voor mijn tinker op donderdag!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 09:40

Even van me afschrijven hoor, gisteren heb ik dus een gigaruzie gehad met die paardeneigenaar en dat vond ik hier het vermelden wel waard omdat het hier over emigratieperikelen gaat en cultuurverschillen en paarden (af en toe ;-) )

Ben ik nou gestoord of niet? Komt het omdat ik ex-Deurne heb gedaan en daar geleerd hebt hoe je een paard moet beoordelen of ben ik Roomser dan de paus? Ik heb in mijn leven toch al een stuk of 10 paarden gekocht.

Ik ben gewend in NL dat je vooraf contact hebt, over en weer alles eruittrekt wat je te weten kunt komen, dat je als koper duidelijk aangeeft wat je zoekt en dat de verkoper vriendelijk is, want tenslotte moet dat paard verkocht worden.

En dat ter plekke dat een paard wordt voorgeleid, gemonsterd, zeg maar. Zonder zadel dat je even zijn gangen kunt zien of los in een bak dat hij kan showen, soms staat er een sprongetje als je op zoek bent naar een springpaard. Meestal rijdt daarna de eigenaar of iemand anders hem voor. Dan ga jij erop in een veilige omgeving en dan ga je naar buiten, als je een paard voor buitenritten zoekt. De eigenaar wil nog even de positieve dingen van zijn paard laten zien, misschien wat schrikwerk etc.

Nou, niet in Frankrijk. Ik heb zaterdag een paard gekeken en dat was een heel jong en onwetend meisje, dus ik heb er het beste van gemaakt en ter plekke mijn wensen aangegeven en ze heeft daaraan meegewerkt en ze was verdrietig dat het paard geen match met mij was want ze vond me zo geschikt voor hem. Arm ding. Ik ben nu nog met haar aan het uitleggen in de mail wat ze moet doen om het paard verkocht te krijgen. Voetje kunnen geven bijv is toch wel het minste.

Nu gingen we gisteren een paard kijken van een fokker slash manege. Communicatie vooraf zoooooo traag, gingen dagen over een volgend antwoord heen. Moest het eruit trekken om te weten te komen of het paard geschikt was. Ik wil alleen ritten maken, meer hoeft niet. Ja, hoor, passe partout. Dat wil zeggen hij gaat overal langs. Ik weet nu dus dat dat niet wil zeggen dat hij er dan braaf langs gaat.

Ze zegt als u op zondag komt dan gaan we bij de buren in hun rijbak rijden op zand. Dus ik zeg, oké dus een afspraak zondags. Dus gisteren. We komen daar en ik had op google maps al gezien dat het een gigateringzooi bij hun was, maar ik hoopte nog dat dat een oude foto zou zijn. Nou niet dus. Overal kapotte spullen, zooi. Typisch Frans. Dus ik zeg al tegen Erwin, nou als de rest van hun paardenspullen ook zo is. Gaat het raam open, we waren te vroeg, steekt echt een viswijf haar kop uit het raam, wat moet je? Ik kom als het tijd is. Zoooo lekkere binnenkomer.

Kom ik daar en ik laat alles over me heenkomen ik zie het wel. We gaan paarden halen. Ik vond het meteen al een veel te slank paardje voor mij. Maar goed, iedereen zegt doe eens wat warmbloediger en Arabiertjes zijn niet vet, dus niet zeuren, poetsen, zadelen.

Ik had mijn eigen zadel bij me. Ik vraag of ik het mag passen. Nou de wereld was te klein voor haar en mij samen. Of ik soms dacht dat zij geen goede zadels hadden. Nu, als ik die zooi overal zag, was dat wel een twijfel ja, maar het ging er gewoon om of mijn zadel zou kunnen passen. Ik hoef er niet mee te rijden, wil alleen kijken of het gaat. Pfff. Lekkere start. Ze vond mijn zadel wel interessant, omdat de zit verstelbaar is, voor haar kinderleerlingen.

Pony zat onder de korstjes, wat volgens haar zou komen door teken. Vooral in de kaakholte. Bij andere paarden gevoeld die hadden dat ook. Dus én daar was nooit een borstel doorheen gehaald én het was niet verzorgd. Kans op Pyro wel heel erg groot lijkt me.

Hij bleek beslagen, dat had niet in de adv gestaan. Zoek ik niet. Dus ik vraag of dat een speciale reden heeft, nouououoou dat had ik beter niet kunnen vragen. Ik kreeg een denigrerende belerende les over waarom een paard hoefijzers nodig heeft. Dude, ik vroeg naar een speciale reden. Heeft ie een afwijking waarom dat moet, ik zag andere van hun manegepaarden zonder ijzers staan, dus hij heeft iets speciaals? Nee, het was alleen omdat hij veel op buitenrit meeging met de ritten. Ik vraag of ze wel eens hoefschoenen gebruiken. Echt hoor, alsof ik van Mars kwam.

Het zadel paste goed, is logisch weet ik ook, het past op alle paarden en ponys want het is een inky dinky meegroei zadel van B pony tot dubbel D.

Toen zouden we dan gaan rijden in de manege. Lopen we naar een grasveld! Dus ik vraag waar is de rijbak, dat was dit. Ik denk nou, dan heb ik zeker verkeerd begrepen dat er iets bij de buren was waar we heen zouden gaan of misschien komt dat nog.

Opgestegen, hij was braaf. En zoals ik nou al zoooo vaak in frankrijk heb meegemaakt en in NL eigen nooit op die manier, gewoon niet te sturen. Nu reden we op een halster en wel een bit in, maar teugels daar niet aan vast, maar ik moest echt sleuren. Prisca-trauma's. Dat is toch niet normaal? Ik ben Callas gewend toch ook een koudbloed die ik op halster op pinkjes kon sturen of mijn paard Thor die ik met zit en benen stuurde en altijd met lange teugels. Dus voor mij was er en al geen klik en niet te sturen, dus ik was er al klaar mee.

Ik rijd heel erg lang met mijn beugels, ook omdat ik mijn rechterbeen dat ik bij de val van Callas toen dubbel gebroken heb, dat mijn voet er toen los aan bungelde als een los melktandje bij een kind, niet goed meer kan buigen. Dat vonden ze maar raar. Fransen rijden zelfs bij gewone dressuur echt enorm kort. Of ze mijn beugels korter moest maken. Eh, het is mijn eigen zadel, nee dus. En weer een heel belerende les waarom beugels korter moeten, pfff.

Maar goed voor de ervaring dan de buitenrit gemaakt. We gingen met zijn vieren. Een dochtertje, een roofing duits meisje, (als jij 7 dagen in de week bij hun werkt, krijg je onderdak en mag je 1x pd op een paard rijden) een instructrice en ik. Dus ik denk ik heb gevraagd om verkeersmak, dus we gaan de weg op. Neu. Bosrit. Als ik nou moet verkopen zou ik alle positieve dingen van het paard eruit halen dan op zo'n bosrit. Maar er kwam niets. Dus zelf maar gevraagd of ik eens voorop mocht rijden om te zien hoe hij was. Nou, dat was niet zijn ding en hij verschoot. Als ik dat niet gevraagd had, dan weet je dat dus niet, dus ik vind dat je dat dan moet aanbieden als verkoper, maar goed. Weer een minpunt. Weer terug in de rij, maar later verschoot hij weer.

We hebben 1x gedraafd en 1x gegaloppeerd, heel kleine stukjes van ik denk 50m elk. Hoe kun je daar nu aan beoordelen hoe zijn gangen zijn. Ik heb niet eens de andere hand op galop kunnen proberen.

Ook gingen we niet over de weg, dus ik had er verder geen ruk aan.

Ondertussen was het richting 5 uur. Dus Erwin had al 3u in de camper gezeten zich zitten te vervelen met een Zozo die stierlijk vervelend was en zat te janken omdat er buiten honden liepen. Toen we terugkwamen heeft hij even onderstaande foto's gemaakt en hij startte de wagen al om weg te gaan.

Maar ja, ik moest nog wel afzadelen natuurlijk. Na het afzadelen kregen ze mais en ik voorzag dat dat nog wel een kwartier ging duren. Dus ik vraag of het goed is dat ik het aan hen overlaat het paard naar de wei te brengen. Daar werd erg raar van op gekeken, maar oké.

Dus ik ga even naar binnen naar de eigenaresse die verbaasd was dat ik al terug was. Ik zeg dat ik weg moet. Nou dat vond ze heel erg onbeleefd en niet correct, want zo rond je een rit niet af. Ik verontschuldigde me, dat we haast hadden. Of ik het paard ging kopen. Ik zei dat ik niet heb kunnen beoordelen of hij aan mijn wensen voldeed. Nou, dan moest ik de buitenrit betalen want ze wilde niet dat er zo geprofiteerd werd.

Nou, toen was het bij mij fout hoor. Is ze nou helemaal een haartje betoeterd met een zandmanege bij de buren beloven en niet doen en buiten rijden is kennelijk niet op de openbare weg testen. Te bizar voor woorden. Zegt ze, als u in de manege had willen rijden, had u dat moeten aangeven, maar ik heb op haar aanbod daarover, ja gezegd. Heb ik zwart op wit. Ze zegt, dan had ik hem moeten reserveren voor u. Maw ook dat had ik dan nog daarbovenop moeten betalen als ik dan het paardje niet had willen kopen.

Pff wat een vervelende dag was het. Maar Fransen gaan dus echt anders om met het uitproberen van paarden dan ik in NL gewend ben.

Afijn, donderdag nr 3. Zou 3x scheepsrecht zijn?