[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 11:08

Gemeenteborrel doen ze denk ik niet, we kregen een kaart op de mail. Heeft ook weinig zin als de helft niet kan komen vanwege ingesneeuwd zijn :+

Het houthok gaan we dit jaar even een opfrisbeurt geven. Aan de achterkant is hij al half in elkaar gezakt, het arme ding. We gaan hem verhogen en wat efficiënter indelen. De platen die van de aanbouw komen kunnen we mooi gebruiken om op het houthok te leggen.

Ik ga vandaag ook de berg nog niet af. Ik zou eind van de dag boodschappen halen maar het waait (lees: stormt) nog steeds. Dan ga ik het risico niet nemen want overal liggen nog sneeuwduinen. Ik heb de boodschapjes dus maar naar morgen verplaatst, dan zou het echt klaar moeten zijn met de wind.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 12:12

Zeg. Een beetje kerstversiering is leuk, maar overdrijven is ook een vak :))
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 12:16

Haha

Heel verstandig, boodschappen uitvoeren.

En ik zie ook een soort verdiepte sneeuw engel voor me nu :')

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:34

Ik heb twee gemeenteborrels, LOL. Ons terrein ligt in twee communes.

Bij de borrel gisteren waren er natuurlijk toespraken. Ik vond het geweldig bijzonder te horen dat de moeders van meerdere communes zich verzameld hadden om een bepaalde weg aan te pakken. Zucht, echt het klinkt hetzelfde: Mères/Maires 8)7

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 16:38

Haha briljant Prairy, ik heb ook beeld :')

Monique, jij hebt er gewoon 1 ook namens ons! En ja, praaaat me er niet van. Dingen die hetzelfde klinken maar dus iets heeeeeel anders betekenen. Daar heb ik eens een filmpje over gezien, echt hilarisch. Ik kwam laatst ook een filmpje tegen van verkleinwoorden. Dat er met verkleinwoorden vaak -ette achter wordt gezet. Maisonnette, fermette, etc. Eindigen ze met salopette :') Dat was dan uiteraard een grapje.
Voor de niet-fransozen, een salopette is een onesie, een salop echter is een prutsmuts/bitch/scheldwoord.

De sneeuwduinen op de oprit liggen nu weer een halve tot een hele meter hoog, dus nee ik kan niet weg haha. Hopelijk neemt de wind inderdaad af, en anders schuiven we het gewoon weer een dagje op. Het is niet dat het moet, gelukkig. We hebben nog ruim voldoende in voorraad.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 17:46

JudithO schreef:
anders schuiven we het gewoon weer een dagje op. Het is niet dat het moet, gelukkig. We hebben nog ruim voldoende in voorraad.

Dat is een grappige opmerking in dit kader van sneeuwschuiven, hahaha

En ja, ette klopt, ook met namen, Pierrette, Jeanette, Bernadette. En grappig je voorbeeld, hahaha!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 18:15

Goeie Monique :D

Nog even wat sfeerplaatjes:
Afbeelding
Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:06

Nou, Canadeser kan het niet!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 15:41

Hoest nou bij jullie in de sneeuw?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 17:59

Ik had de sfeerplaatjes gemist !

De brievenbus redt het nog net :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-23 18:04

Goed hoor!

Ik heb donderdag nog lekker een dagje op de ski's gestaan:
Afbeelding

Afbeelding

Zo zag het er de hele weg uit:
Afbeelding
Dat was heerlijk glijden, maar met deze auto echt geen probleem. Lekker rustig aan kachelen, 30-40 kmh en dan deed ik er een uur over (op papier 35 minuten op normaal tempo).

De pistes waren echt goddelijk, uitgestorven en goede sneeuw. Wel weer veel wind, dat werd donderdagavond weer erger en sinds gisteren zitten we weer lekker in een sneeuwstorm. En dus weer ingesneeuwd, want de oprit waait weer steeds vol. Ik wilde eigenlijk gisteren weer gaan skiën want ik was vrij, maar dat kon dus helaas niet.
Morgenochtend wil ik ook nog graag even gaan, maar het is even afwachten of dat gaat lukken. Ik verwacht dat de wegen weer volliggen en als ik de website van inforoute moet geloven (en die is best heel erg accuraat) zijn de wegen weer drama. Nog niet afgesloten maar dat lijkt met de huidige omstandigheden een kwestie van tijd. Jammer bammer, maar het is niet anders.

Op deze manier gaan we volgende jaar niet nog eens een seizoenspas aanschaffen, want je kunt er de helft van de tijd niet komen haha. Tenzij we er nog een setje goede dagen uit kunnen slepen. Met 10 keer gaan heb je hem eruit, maar nu eind januari de teller op 2 wordt het wel een beetje krapjes.

Pandora, de brievenbus hebben we een soort trapje voor gegraven zodat de postbode erbij kan :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:09

Prachtig ! <3
Ik ben niet jaloers ofzo }>

Die wind is wel miserie zeg. Ga je net zien, als je geen seizoenspas meer neemt, zijn de wegen prima berijdbaar :+

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-23 18:13

Hoogstwaarschijnlijk ja haha!
Oh well, dat hou je toch. Dat was vroeger ook altijd met een seizoenspas voor de schaatsbaan. Al waren die geen 350 euro :')

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 19:34

Toch maar een sneeuwscooter kopen dan om je skipas eruit te kunnen blijven halen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-23 19:52

Haha, ja dan is het helemaal een kort ritje omdat we dan gewoon de pas uit kunnen. Sterker nog, dan kunnen we via het land van de buurman naar boven en gewoon over de bergrug crossen, dan is het helemaal om de hoek!
Wie weet :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 21:42

Mijn man kennende zou dat een van de eerste aankopen geweest zijn :))

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-23 22:22

Een goede hold-back is dat we hem nog niet overdekt kunnen stallen, dat zou voor zoiets wel echt een must zijn.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 22:30

Husky’s en slee ? O:) :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-23 22:31

Nou moeten jullie ophouden :')

Die tochten organiseren ze wel in de regio! Lijkt me heel tof om eens te doen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 22:32

JudithO schreef:
Een goede hold-back is dat we hem nog niet overdekt kunnen stallen, dat zou voor zoiets wel echt een must zijn.

Dat was alleen maar een goed excuus geweest om weer iets te kunnen bouwen, dus dat had het ook niet tegen gehouden :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-23 22:36

Prairy schreef:
JudithO schreef:

Dat was alleen maar een goed excuus geweest om weer iets te kunnen bouwen, dus dat had het ook niet tegen gehouden :')

Tenzij je al middenin een grote verbouwing zit. En als de sneeuw weg is heeft het kippenhok voorrang, de moestuin doen we tussendoor. En als de kachel niet meer gestookt hoeft te worden dan gaat het houthok ook plat en opnieuw opgebouwd. Van materiaal wat van het dak van de aanbouw komt, dus die moet dan wel eerst een nieuw dak hebben.
Plannen, plannen! Maar voorlopig helemaal niks, want sneeuw.

Zo ziet het er momenteel uit in de aanbouw:
Afbeelding

Zoals je snapt komt daar dit jaar ook een nieuwe deur in. En kozijnen. En eigenlijk wordt hij dus helemaal opnieuw opgebouwd, eigenlijk blijven alleen de muren staan. Maar ook die zijn van binnen helemaal gestript en de buitenkant moet ook een nieuwe laag crepi want de helft is er al vanaf gevallen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 09:53

Brrr koud zeg. Sneeuw binnen zowat. Jullie gaan zeker ook isoleren van de muren doen? Kun je ook nog aan de buitenkant (laten) doen. Zit subsidie op. Scheelt ruimte aan de binnenkant.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-23 09:57

Ja, alles gaat geïsoleerd worden. Muren wel aan de binnenkant, daar is ruimte genoeg voor.
Subsidie zit op heel veel, dat zijn we allemaal nog even aan het uitzoeken. Want er worden bij subsidie ook wel vrij veel eisen gesteld. Dus even alles naast elkaar en dan zien wat voor ons geschikt zou kunnen zijn.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-23 16:12

Zo, net 'even' voor 185 euro aan moestuinzaden besteld haha. Niet helemaal waar, want er zitten ook zonnebloemzaden bij en heel wat soorten kruiden. Zodra de sneeuw weg is kan ik de overige moestuinbedden aanleggen en dan kunnen we over een paar maanden los! Ik heb dat zo gemist he, lekker rommelen in de tuin. Wat een verademing om weer nuttige dingen buiten te moeten doen. Helemaal als straks de pony's hier ook weer zijn, en als er ook weer kipjes zijn. Dit wordt een heel leuk jaar waarin er heeeeel erg veel gaat veranderen hier :j

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 16:38

JudithO schreef:
Zo, net 'even' voor 185 euro aan moestuinzaden besteld haha. Niet helemaal waar, want er zitten ook zonnebloemzaden bij en heel wat soorten kruiden. Zodra de sneeuw weg is kan ik de overige moestuinbedden aanleggen en dan kunnen we over een paar maanden los! Ik heb dat zo gemist he, lekker rommelen in de tuin. Wat een verademing om weer nuttige dingen buiten te moeten doen. Helemaal als straks de pony's hier ook weer zijn, en als er ook weer kipjes zijn. Dit wordt een heel leuk jaar waarin er heeeeel erg veel gaat veranderen hier :j

Heerlijke vooruitzichten! Leuke voorpret. Ga je binnen al voortrekken?