[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 18:01

tamary schreef:
Doorgezakte rug = kostbare zadels en mogelijk andere beperkingen qua ademhaling zeker met gewicht er op. Dieren waarbij het aangeboren is kunnen er nog wel eens goed mee uit de voeten, maar je koopt wel een probleem en daar heb je er al 4 van staan.

ja, ik moet er idd niet aan denken Tamary, dat ik weer een paardje heb waar ik vanwege gebreken niet meer verder mee kan. Ik zoek even een foto van die rug.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 18:10

Jet schreef:
Juist bij die twee die je noemt, endurance en springen, heb ik een beetje twijfels. Die springer hoeft nog nooit buiten te zijn gereden, die kan goed met springen en een trailer vervoerd worden zijn. Die endurancer zal met trailerrijden ook wel geschikt zijn, maar of die veel groot verkeer gewend is... Dat hoeft niet. Enduranceparcoursen zijn maar een klein percentage op verharde weg. En qua trainen kan die ook alleen maar in bos getraind zijn.

Maar we gaan het vast wel van je horen hoe het loopt, wel weer een leuk en spannend traject!

Dit was precies wat ik ook dacht idd... ik zou ze lekker allemaal gaan uitproberen en zoveel mogelijk "testen". Niet jezelf laten verleiden tot een overhaaste aankoop... een paardje voor tot je 80ste moet je weloverwogen kopen ;-)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 18:13

Ik snap je argwaan hoor, maar het kan ook zo zijn dat hij alleen maar arm bespierd is, dan komt de ruggengraat er wat uit, tekent de schoft wat meer, maar kunnen ze wel een hangbuik hebben. Als je dan weer met zo'n dier aan de gang gaat knapt dat wel weer op.
De kans is inderdaad aanwezig dat ze met rijden niet met hem overweg kan, ik ben erg benieuwd wat jouw bevindingen morgen zijn!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 18:16

Muga schreef:
Jet schreef:
Juist bij die twee die je noemt, endurance en springen, heb ik een beetje twijfels. Die springer hoeft nog nooit buiten te zijn gereden, die kan goed met springen en een trailer vervoerd worden zijn. Die endurancer zal met trailerrijden ook wel geschikt zijn, maar of die veel groot verkeer gewend is... Dat hoeft niet. Enduranceparcoursen zijn maar een klein percentage op verharde weg. En qua trainen kan die ook alleen maar in bos getraind zijn.

Maar we gaan het vast wel van je horen hoe het loopt, wel weer een leuk en spannend traject!

Dit was precies wat ik ook dacht idd... ik zou ze lekker allemaal gaan uitproberen en zoveel mogelijk "testen". Niet jezelf laten verleiden tot een overhaaste aankoop... een paardje voor tot je 80ste moet je weloverwogen kopen ;-)

Dank je Muga, op dit moment ben ik erg emo, veel tranen op deze vooravond aan proberen van eerste paardje. Net als bij Prisca het voelt zo als verraad naar Callas. Maar ja dat is onzin natuurlijk.

Voor Jet, Tamary and others

Afijn, dit is de foto die ik uit een filmpje haal van de rug van Livaï (Levis). Is het doorgezakt op 5 jaar of heeft hij een korte rug of hoge schoft?

Afbeelding

tamary

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 18:23

Zo lijkt het hoge schoft, maar neus op de grond drukt rug omhoog. Is er een foto met neutrale hoofd/hals houding waar rug goed op te zien is?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 18:24

tamary schreef:
Zo lijkt het hoge schoft, maar neus op de grond drukt rug omhoog. Is er een foto met neutrale hoofd/hals houding waar rug goed op te zien is?

Nee, niet van zijaanzicht. Morgen ga ik uitgebreid foto's maken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 18:25

tamary schreef:

ps, als de rug omhooggedrukt wordt bij eten, dan zou het met hoofd omhoog nog erger zijn dan dit. Ik ga het morgen uitproberen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 18:26

Als je de foto's op haar Facebook bekijkt over Livaï, zie ik bij de eerste een veel te dik paardje. Bij de derde foto ook. De vijfde is er heel wat gewicht af, daar lijkt de rug dus onbespierd en de schoft eruit te komen. Ik weet natuurlijk niet hoe hij er nu uitziet, ik zie zo niet helemaal dat hij een korte rug heeft ten opzichte van de rest van zijn lichaam.

Emomuts! Gelukkig snap je zelf ook wel dat het tegenover Callas totaal geen verraad is!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 18:32

Jet schreef:
Als je de foto's op haar Facebook bekijkt over Livaï, zie ik bij de eerste een veel te dik paardje. Bij de derde foto ook. De vijfde is er heel wat gewicht af, daar lijkt de rug dus onbespierd en de schoft eruit te komen. Ik weet natuurlijk niet hoe hij er nu uitziet, ik zie zo niet helemaal dat hij een korte rug heeft ten opzichte van de rest van zijn lichaam.

Emomuts! Gelukkig snap je zelf ook wel dat het tegenover Callas totaal geen verraad is!

Ja erg hè. brrr die tranen. Gaat nu wel weer. Nee, Callas gaat het niet weten. Maar ze is wel jaloers als ik andere knuffel bijv Prisca of zo. Afijn.

Ja, het kan ook zijn dat de bespiering erg geslonken is door niet rijden. Ik ga morgen eerst zonder zadel van alle kanten foto's maken, na poetsen dan. Ze zei wel dat hij van hooi te snel vet werd en ze nu dus op rantsoen staan. Er staan 4 of 5 pony's bij haar stal meen ik.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 19:27

Hoezo Callas jaloers, die krijgt er nog een vriendje bij ;)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 19:30

Wat spannend allemaal, leuk dat je foto's en filmpjes gaat maken. Niet dat ik nieuwsgierig ben of zo..

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 19:41

Ik vind dat ie vooral een hoge schoft heeft en weinig bespiering rond de schoft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 19:45

Geen bespiering of geen reserves. Dik, dus vetreserves start langs de bovenlijn. Veel buik is geen spieren, wormen, zand of vol met slap, nat voorjaarsgras. Dus waarom was dit paard volgens verkoper "dik"? Buik? of kont als een appeltje (steeltje in het midden in de dip die ruggegraad is).

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 19:47

Prairy schreef:
Hoezo Callas jaloers, die krijgt er nog een vriendje bij ;)

Het integreren in de kudde zie ik sowieso erg tegenop. Hoop dat Quarbonne zich in de toekomst blijft gedragen t.o.v. een nieuwe.

balance schreef:
Wat spannend allemaal, leuk dat je foto's en filmpjes gaat maken. Niet dat ik nieuwsgierig ben of zo..

hahaha, welnee, ik ben ook niet nieuwsgierig ;-)

Tinka schreef:
Ik vind dat ie vooral een hoge schoft heeft en weinig bespiering rond de schoft.

Ja, denk ik ook, een doorgezakte rug voor een 5-jarige is gek.

tamary schreef:
Geen bespiering of geen reserves. Dik, dus vetreserves start langs de bovenlijn. Veel buik is geen spieren, wormen, zand of vol met slap, nat voorjaarsgras. Dus waarom was dit paard volgens verkoper "dik"? Buik? of kont als een appeltje (steeltje in het midden in de dip die ruggegraad is).

ik denk buik, zal ik morgen vragen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 23:03

Gun jezelf en je paarden een 100% keuze. Heb veel geduld en wees kritisch. Eerlijk gezegd zou ik het paardje wat je morgen gaat zien, laten staan.
Een goedkoper paard wordt al snel duur als er dierenartskosten bij komen.

Wat ik mij intussen afvraag: hoe heb je Erwin zo ver gekregen? :+

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-25 09:22

senna21 schreef:
Gun jezelf en je paarden een 100% keuze. Heb veel geduld en wees kritisch. Eerlijk gezegd zou ik het paardje wat je morgen gaat zien, laten staan.
Een goedkoper paard wordt al snel duur als er dierenartskosten bij komen.

Wat ik mij intussen afvraag: hoe heb je Erwin zo ver gekregen? :+

Over het laatste, hij ziet ook wel dat ik het paardrijden erg mis. Dus een happy wife is a wife for life of zoiets toch?

Het paardje morgen wat nu vandaag is, ga ik over een uurtje zien. Ik vind hem vergeleken bij Fandjango sowieso te duur, maar goed we gaan het zien!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 10:11

Happy wife, happy life :D

En gepaste uitdrukking in deze is ook : bloed kruipt, waar het niet kan gaan.

Ik begrijp het volkomen, dat je uitkijkt naar een bijkomend paard(je).
Het is en blijft een passie, hé !

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-25 12:41

Hi Marilu, ja dat.

Nou de eerste Livaï gaat het niet worden. Er stond dat ie groen in het werk was en buiten oké. Helaas was hij niet alleen groen in dressuur of zo, maar meelopen en stoppen, neuh. Gewoon op mijn hielen stappen. Het was voor mij bij het uit het weiland halen al gelijk een nee. Niet opgevoed. En dat ken ik van Callas en Prisca, lekker lomp, daar heb ik geen zin meer in. Ik heb nog wel ff gekeken of hij makkelijk opvoedbaar was, dus paar keer flink doorlopen, stoppen, terugzetten, koekje, en dat werkte wel, maar toch heb ik er geen zin in vanaf de basis alles nog te moeten doen.
Toen poetsen, geen voetje willen geven, ja soms deed ie moeilijk zei ze, maar bij haar lukte het ook maar erg met moeite. Heb wat in zijn rug geknepen, eerst drukte die weg.
Toen rijden op een afgesloten grasveldje, div keren niet stuurbaar. Ik reed op haar hackamore. Voor een bit moeten de wolfstandjes eruit. Heb ik ook geen zin in.
Toen buitenrit door dorp niet bang voor auto's die allemaal stopten en zelfs 2 hun motor uitdeden, erg aardig, maar wel bang voor zijn eigen schaduw. Dus erg kijkerig en ook een keer een miniverschieting.
Roosters in de weg ook eng, maar na aandringen ging hij er wel over. Terugweg werd hij een stuk vrolijker, wat aangaf dat hij eigenlijk niet zo graag van huis gaat denk ik.
Er waren ook zat positieve dingen, hij was een superknuffel, mooie maat, 155m, mooi koppie ook, maar ik doe het niet. Vond ze erg jammer want ze vond mij een goede eigenaar en ze hoopte wel dat hij bij mij mocht komen.
Tja van die dingen.

Het doet mij ook beseffen dat ik Comtois Malik niet eens ga proberen. Die is pas 3,5.

Maar morgen heb ik dan wel de afspraak bij Ezechiel om 14.15, dus we gaan het zien, dat is dat endurancepaardje van een ponyclub. Dat is een halfarabiertje.

En of die van maandag doorgaat sprinpony fandjango (mijn preferé) dat moet ik nog horen.

Tot weers!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 12:57

Goed zo Mo, goed naar je gevoel geluisterd :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-25 14:22

Yep van die dingen. Ik ga echt gewoon voor een zo ideaal mogelijke pony dit keer. Morgen het endurance-manegepaardje. Zit arabier in, prijs vind ik te hoog, 5000 euro, maar wie weet willen ze zakken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 16:17

Heel verstandig, niet opgevoed, niet vlot wegrijden, daar zit je niet op te wachten. Ik ben benieuwd hoe die van morgen is!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 17:44

Arabieren kunnen heel braaf zijn hoor. Ik heb een volbloed arabier gehad, die was heel braaf. Later verkocht, en de nieuwe eigenaresse doet er werkelijk alles mee. Western, endurance, buitenritten, echt super braaf en eerlijk. Zelfs met haar hoogzwangere buik zonder zadel en hoofdstel in de zee.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-25 17:52

Jet schreef:
Heel verstandig, niet opgevoed, niet vlot wegrijden, daar zit je niet op te wachten. Ik ben benieuwd hoe die van morgen is!

Tinka schreef:
Arabieren kunnen heel braaf zijn hoor. Ik heb een volbloed arabier gehad, die was heel braaf. Later verkocht, en de nieuwe eigenaresse doet er werkelijk alles mee. Western, endurance, buitenritten, echt super braaf en eerlijk. Zelfs met haar hoogzwangere buik zonder zadel en hoofdstel in de zee.

Hi Jet, ja wel lastig hoor. Meisje zit in geldnood, heeft dure operaties voor haar hond gehad. Maar ja. Een paard op een weiland hier kost niet zoveel. Laat het 100 euro zijn pm. Als ze nou zou stoppen met roken, hoeft ze hem niet te verkopen. Maar ja, dat ga ik haar maar niet vertellen.

Hi Odette, ik was niet negatief over arabierenbloed erin, hoor, vind het wel leuk. Ik merkte het alleen op omdat de prijs dan gelijk een stuk hoger is, wat ik het niet waard vind, maar goed eerst maar eens kijken hoe hij is. Hij wordt erg timide naar paarden en mensen genoemd. Ik weet niet of timide een eufemisme is voor schijtbang.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 17:57

Zuivere arabieren zijn nogwel eens eenpersoonspaarden. En lang niet alle paarden zijn geschikt voor manegewerk en dus samen meten werken met veel verschillende mensen en hoe alles moet.
Laag in rang staande introvert zou kunnen, heeft voor en nadelen, maar die kunnen heel fijne dieren worden bij juiste eigenaar.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-25 18:53

tamary schreef:
Zuivere arabieren zijn nogwel eens eenpersoonspaarden. En lang niet alle paarden zijn geschikt voor manegewerk en dus samen meten werken met veel verschillende mensen en hoe alles moet.
Laag in rang staande introvert zou kunnen, heeft voor en nadelen, maar die kunnen heel fijne dieren worden bij juiste eigenaar.

ik ben erg benieuwd naar hem. Hij draaide mee in de manelessen en is gekwalificeerd voor 40km endurance. Ik zie foto's waar hij op halster gereden wordt. Ook fijn. Hij is daar gefokt, dus van eerste eigenaar. Ze doeken de manege op en alles wat ze gefokt hebben gaat weg. Ze hebben hem op 4 jaar ingereden en aan het einde van dat jaar te koop gezet op 6000 euro. Maar ze adverteren niet echt met hem op verkoopsites. Nu zag ik dan van vorig jaar dat ze gezakt waren naar 5000. Maar ook maar 1 adv ervan gevonden op fb. Volgens mij willen ze hem eigenlijk niet wegdoen, maar moeten ze wel. Ze wil ook, als ik hem koop, in het verkoopcontract laten opnemen dat zij bij eventuele verkoop eerste aankoopoptie hebben. Dat vind ik wel allemaal positief.

Morgen...