[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 09:21

Wij hadden in de middag ook prachtig zonnig weer. Ik ben heerlijk een stuk wezen wandelen op sneeuwschoenen. Mega zwaar, maar zooooo mooi! Er was nog niemand geweest (duh, alleen wij en de buurman kunnen er nu komen) en dat voegt altijd een extra dimensie toe. Ik zal zo nog wel even wat foto's plaatsen.
In de avond is het weer gaan sneeuwen, niet heel veel deze keer. Hopelijk kunnen we morgen even de berg af om een stukje te gaan skiën. Daarvoor moeten we nu een heel stuk omrijden, want het deel waar we normaal met 15 minuten zijn, is onbereikbaar doordat alle drie passen die daar naartoe leiden, afgesloten zijn. Dus zijn we nu een uur onderweg om aan de andere kant te komen. Maar goed, eerst maar eens zien of we veilig de berg af kunnen komen.
Ze schuiven namelijk wel maar strooien niet, er ligt daardoor nu een heel lekker spekglad ijslaagje op de weg.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 18:27

De boerman kwam net alweer even kijken of we nog leven, haha. Hij had gelijk een doosje eieren mee, die krijgen we echt altijd van ze. Zo lief!
Hij had me zien sjouwen op de raquettes, wilde weten hoe het er boven op de berg (=zijn weiland) uitzag.

Ondertussen gaan de passen langzaam weer open, 2 van de 3 zijn alweer open. De tweede nog wel met een bemerking dat de toestand heel slecht is, maar heel slecht is nog altijd beter dan volledig dicht. Ik ga daar voorlopig ook niet langs, maar ik hou het wel in de gaten omdat het ook de snelste weg is normaal gesproken naar de supermarkt. Bouwmarkt heeft even geen zin, want te lage temperaturen voor project 1 (aanbouw) en te veel sneeuw voor project 2 (kippenhok).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 19:14

:') Altijd sympathiek, zo'n buurman.

Lijkt toch wel een klein beetje op Canada als ik het zo lees. Enkel de polar vortex ontbreekt nog }>

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 19:16

Haha ja, ik vind echt dat Frankrijk heel erg veel van Canada weg heeft. Maar dan met betere arbeidsvoorwaarden ;)

Ik zal eens even wat foto's uitzoeken en uploaden. Daar zitten jullie natuurlijk met spanning op te wachten....

Toch? ;)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 19:46

Heu dat bericht is al een half uur oud. Hoezo zijn die foto’s nog niet geüpload ? :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 21:12

Sorry, ik ben aan het werk en het werd even crisis :')

Eerst de foto's van gisteren, strakblauwe lucht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan van vandaag, zon en wolken wisselden elkaar af.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sneeuwschoenen zak je nog steeds mee weg, maar het scheelt een heel stuk!

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:16

Die stok ook echt, er ligt dus een flink pak sneeuw!

Mooie plaatjes hoor

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:43

Heerlijk !
Da’s echt een serieus pak sneeuw zeg…

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 23:14

Nei, dat was het wachten niet waard. Wat sneeuw, wat bergpanorama's. Meh.

Niet jaloers.

Echt.

Niet.

:+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 23:16

Heel jaloers hierzo :j

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 23:19

Prachtig, zeker die sneeuw met die blauwe lucht.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 11:59

:wow: <3 Magnifique !
Die sneeuwduinen en die staalblauwe lucht zijn geweldig.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:46

Heul fraai! Ik vind voor het ijs aan de tak en de bevroren waterval fantastische plaatjes. Echt, wanneer gingen jullie ook weer extra muren zomaar midden in de kamer bouwen om al die mooie foto's te kunnen ophangen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:48

Wauw, echt prachtig!!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-23 15:05

Echt genieten ja! Vanochtend weer naar boven gelopen, het is verslavend hahaha.

Monique, het is juist de bedoeling dat er muren gaan verdwijnen :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:33

Een hele muur behangen met een collage van foto's is ook een optie. Kan je speciaal op maat laten maken 8-)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 11:15

De buurman stond net alweer aan de deur, bezorgd. 2 dagen geleden kwam hij al een doosje eieren brengen en polsen hoe het met ons gaat.
Nu dus weer, maar zonder eieren. Hij is echt bezorgd dat wij geen voorraden meer hebben. Hij vertelde dat hij komende week naar de supermarkt gaat en dat wij dat ook moeten doen om de voorraden aan te vullen. En dat we het hem moeten zeggen als we het niet durven, dan neemt hij voorraad voor ons mee.
Dat is toch super lief? We hebben het echt enorm getroffen met onze super toffe buren. Dat kun je echt niet beter treffen volgens mij.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 12:18

JudithO schreef:
De buurman stond net alweer aan de deur, bezorgd. 2 dagen geleden kwam hij al een doosje eieren brengen en polsen hoe het met ons gaat.
Nu dus weer, maar zonder eieren. Hij is echt bezorgd dat wij geen voorraden meer hebben. Hij vertelde dat hij komende week naar de supermarkt gaat en dat wij dat ook moeten doen om de voorraden aan te vullen. En dat we het hem moeten zeggen als we het niet durven, dan neemt hij voorraad voor ons mee.
Dat is toch super lief? We hebben het echt enorm getroffen met onze super toffe buren. Dat kun je echt niet beter treffen volgens mij.

Dat is echt heel lief! Wij deden het andersom wij gingen in de Corrèze aan de twee oude buren vragen of wij met slecht weer wat voor hen konden meenemen omdat wij een 4x4 hadden. Maar het hoefde nooit, ze hadden altijd vriezers vol van hun eigen tuin en de rijdende winkels (en bank toen ook nog trouwens) kwamen op het kruispunt en dat was te voet te bereiken.

Pandora2 schreef:
Een hele muur behangen met een collage van foto's is ook een optie. Kan je speciaal op maat laten maken 8-)

@Pandora, met zoveel mooie foto's moet je daarom dus muren bijbouwen in je huis omdat al snel al je muren vol hangen ;-)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 12:44

Heerlijk, zo'n vriendelijke buurman !

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:22

Die man schiet echt helemaal in de stress met die 2 Nederlanders daar op de berg :')

Wel echt ongelooflijk lief dit. Ik denk dat zoiets een zeldzaamheid geworden is in deze tijden <3

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 13:44

Haha, we hebben al gezegd dat we een beetje winter wel gewend zijn vanuit Canada. Dat heeft veel mensen al gerust gesteld. Maar morgen gaan we proberen de berg af te komen en dan ga ik dat maandag nog een keer doen voor de boodschappen. Dan zien ze gelijk dat we het prima redden.
Inderdaad enorm aardig van ze!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-23 20:54

Vandaag was skiën het plan, maar het waait enorm hard sinds een paar dagen. Er is weinig verse sneeuw bij gevallen, maar door de wind lag de oprit weer helemaal vol. Uiteindelijk kwam de schuiver eind van middag en die is ruim een kwartier bezig geweest om de 150m tussen de boerderij en ons begaanbaar te krijgen. Hij kan de sneeuw ook niet meer gewoon even opzij drukken maar moet het echt scheppen. Voorop de trekker zit de schuif, achterop een grondbak. Eerst rijdt hij vooruit de oprit op, tot de berg sneeuw zo hoog is dat het tot voor de voorruit van de trekker komt. Dan rijdt hij helemaal achteruit naar de boerderij, waar hij kan keren en vervolgens rijdt hij achteruit weer de oprit op. Hij schept dan een lading sneeuw op en dumpt dat halverwege ergens langs de oprit. En dat zo heel vaak achter elkaar.
Aardige meneer! Ik had deze nog niet eerder gezien. Hij vroeg of het ging en heette me welkom in het dal.

Zo zag het eruit nadat hij klaar was:
Afbeelding
Voor het beeld, ik stond gewoon overeind. De zijkanten zijn ongeveer anderhalve meter hoog.

Voor het houthok lag ook een sneeuwduin, enorm compact en erg zwaar scheppen.
Afbeelding

En toen bleek het houthok zelf ook aardig vol te liggen :')
Afbeelding

Voor de veranda ligt de sneeuw nu anderhalve meter hoog. De veranda loopt optisch over in de tuin. Goed uitkijken waar de rand zit, anders kukel je een aardig eind naar beneden :+

We zijn dus maar thuis gebleven en hebben naast een schoonmaken van de oprit niet veel gedaan. Even een dagje verplicht niks doen kan af en toe ook geen kwaad.
Tijgertje is daarmee een stuk verder af gekomen.
Afbeelding

Als het goed is verdwijnt de stormachtige wind vanavond/vannacht en komt morgen ook de zon weer kijken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 10:11

:wow: Levert wel leuke foto's op.
Aardige sneeuwruimvent zo te lezen. Iedereen is bezorgd om jullie. Te lief gewoon <3

Ik krijg een beeld bij die veranda van iemand die toevallig een stap te ver zet... O:) :')

Voor het houthok heb ik hier nog de ideale deur liggen. Jammer dat het zo ver is :+
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 23-01-23 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 10:15

Toffe tijger. Heb je de gemeenteborrel al gehad? Zo nee, paar flessen wijn meenemen voor de cantonnier, wordt zeer gewaardeerd.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 10:53

Mooie tekening. Zo ziet de weg er bij ons ook ongeveer uit nu, en het haardhout ook.
Milko durft nog niet over de weg te rijden. We hebben geen 4x4, maar gewoon een Peugeotje met all season banden.
Hier staat ook zo'n gemene wind, echt koud met - 5.