[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marilu

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 10:38

Hieperdepiep **\O/**
Geniet vandaag nog een tikje extra van het leven :j

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 16:01

Gefeliciflapstaart Mo! Open vanavond maar nog eens een flesje bubbels ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-25 17:19

Hey wat leuk al jullie felicitaties! Dank allemaal!

Dan maar gelijk even het nieuwtje van de week. Geen filmpje morgen. Say what? Nope sobby.

Heeft te maken met dat we weinig thuis waren deze week, mijn verjaardag en ...

ik ben er een paard bij aan het zoeken!

Ik wacht even tot het bij jullie binnenkomt....

Ja echt.

Callas. Ik heb haar weer eens op een cirkeltje laten draven, eerst dacht ik nog, nou stappen moet wel kunnen, maar ik denk niet dat het eerlijk is tegenover haar. Het is toch een belasting en extra pijn door mij moet ze niet hebben. Nu kan ik het een keer laten uitverdoven om te kijken of het belastingskreupelpijn is of mechanisch kreupel, maar dan nog, vind ik niet dat ik het haar moet aandoen. Ze blijft natuurlijk ook een schrikpaard, dus qua rijden is het ook wat minder interessant geworden. Als ze hapje stapje loopt heeft ze geen last. Dit was onze test een paar weken terug: https://youtu.be/rPwQ-2nepbA Gaat hem niet meer worden.

Toen Prisca er 2 jaar geleden bijgekocht als vervanging. Maar ja die maag, toch eerst maar geprobeerd haar maag beter te krijgen, maar ik moet realistisch zijn. Ze strest gewoon als ze moet rijden, gaat tijdens het rijden aan de dunne en dan kan ik wel nagaan hoe dat met haar maag moet zijn. Ze flehmt en blaast en zucht. Dus pijn. Daarbij is ze zo goed als onbestuurbaar en ze is ook al op leeftijd, ik denk richting 22? Weet het ff niet. Als ik niet rijd heeft ze geen last. Dus gaat hem ook niet meer worden.

Maar ik ben al sinds ik weet dat Prisca's maag niet goed te behandelen is, dus al zeker een jaar, stiekem aan het zoeken naar wat voor paardje ik nou echt zou willen hebben.

Ik zoek
-een ponyruin,
-niet wit of schimmel of cremello,
-dubbel D,
-goed ingereden
-op straat bomproof
-liefst vanaf een jaar of 5 à 6 (Want ik ben van plan tot zeker over de 80 te blijven rijden hahaha)
-en binnen 2 uur autorijden te bezichtigen.

Nououooououou, er is van alles, maar ál deze criteria is best heel lastig.

Maar de afgelopen weken ben ik het aan het concretiseren en ik ben bezig met afspraken voor diverse bezichtigingen en uitproberen. Zaterdag de eerste. Waarschijnlijk zondag nog een andere. Maandag ook een, als hij vandaag tenminste niet verkocht is (er was vandaag ook een koper)

Dit is Livaï (Levis in het Engels) die gaan we zaterdag kijken en is favoriet, die toevallig mijn hoefsmid ook als klant heeft en mijn hoefsmid ziet fysiek geen problemen of hoefproblemen. Hij is nog wel wat groen in dressuur, maar dat boeit mij niet. Dit is de adv, maar hij is al gezakt naar 3500 omdat ze hem niet meer kan betalen. Hij is kruising met een merens.

Afbeelding

Afbeelding

Dan Fandjango een sportpony mijn tweede favoriet, voor mij iets te chic qua smaak, ik val op harig, maar goed, hij heeft wel verder alles wat ik zoek. Die ga ik maandag kijken als hij vandaag niet is verkocht. Hij staat voor 2600 te koop.

Afbeelding

Afbeelding

Dan Ézechiel een halfbloed arabiertje die endurance 40km heeft gedaan. Hij is 6 jaar en ook rond de 1,55m. Heb ik verder weinig van als tekst. Die staat nu voor 5000 te koop. Wat ik erg duur vind.

Afbeelding

Dus, dan zijn jullie weer helemaal op de hoogte van mijn spannende dagen die komen!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 17:24

Leuk Monique. Ik zag inderdaad een oproep voorbij komen van je.
En speciaal op zoek naar een ruin, zodat je geen hormonen gedoe hebt?
Wel spannend hoor, weer een zoektocht naar een nieuw paard.
Ik ben erg benieuwd waar je mee thuis komt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-25 17:28

TinkerTreas schreef:
Leuk Monique. Ik zag inderdaad een oproep voorbij komen van je.
En speciaal op zoek naar een ruin, zodat je geen hormonen gedoe hebt?
Wel spannend hoor, weer een zoektocht naar een nieuw paard.
Ik ben erg benieuwd waar je mee thuis komt.

Nou ik ben eigenlijk geen merriemens. Die hormonen heb ik nooit zo'n last bij merries van gehad, maar ik vind ruinen toch leuker eigenlijk. Met Callas ben ik thuisgekomen terwijl ik een ruin daar wilde kopen, maar dat was een etterbak, dus kwamen ze met Callas aan. En Poupette, die daar weg moest. Had ik ineens 3 merries. Ik had toen nog bubbles die bij ons op pensioen was.
Met Prisca ben ik gegaan voor uiterlijk en prijs, ze was iets meer slachtprijs anders ging ze naar de slager. Maar ook toen wilde ik eigenlijk een ruin.
Dus nu ga ik voor de ruin en ik wijk er niet meer vanaf.

Zei ze dapper...

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 17:33

We zullen zien waar je mee thuis komt _O- _O- _O-
Ik heb alleen maar merries. Maar ik ben ook wel echt een merrie mens :D

mmajar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 18:47

Proficiat monique

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-25 18:48

dank je Mmajar!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 19:51

Nou, dat is nog eens een leuk verjaardagscadeau. Hopelijk vind je je pony-droomprins snel...en heeft hij geen rare verrassingen in petto. Dus 'houd je kop erbij :) '. Verlies je hart niet te snel.
En natuurlijk van harte gefeliciteerd. Een gezellige dag/week gewenst.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-25 19:55

senna21 schreef:
Nou, dat is nog eens een leuk verjaardagscadeau. Hopelijk vind je je pony-droomprins snel...en heeft hij geen rare verrassingen in petto. Dus 'houd je kop erbij :) '. Verlies je hart niet te snel.
En natuurlijk van harte gefeliciteerd. Een gezellige dag/week gewenst.

Ja precies dat Senna, die roze bril. Waar ik echt verliefd op ben, heb ik nog niet laten zien, omdat ik verstandelijk het een minder slimme keuze vind. Dat is deze: Malik

Afbeelding

Afbeelding

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 20:00

Jaaa, dat is nog eens een verjaardags'verrassing' voor jezelf :D

Leuk dat je ons al op de hoogte brengt van je zoektocht !

Succes en laat je inderdaad niet te snel verleiden _/-\o_
Ben zelf ook altijd direct verkocht, hoor, dus zou het volledig snappen als je bij de eerste bezichtiging al 'bezwijkt'

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 20:20

Gezien Callas, zou ik echt selecteren op een dier met wat meer levenservaring ook juist op vreemd terrein en mentaal volwassen(er). En er staat mij iets bij van een heupprobleem bij jouw? Zou een slanker dier ook prettiger moeten zitten en dan is rijden voor beide fijner.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-25 21:23

Marilu schreef:
Jaaa, dat is nog eens een verjaardags'verrassing' voor jezelf :D

Leuk dat je ons al op de hoogte brengt van je zoektocht !

Succes en laat je inderdaad niet te snel verleiden _/-\o_
Ben zelf ook altijd direct verkocht, hoor, dus zou het volledig snappen als je bij de eerste bezichtiging al 'bezwijkt'

Ik ga braaf en netjes alles tegen elkaar afwegen.

tamary schreef:
Gezien Callas, zou ik echt selecteren op een dier met wat meer levenservaring ook juist op vreemd terrein en mentaal volwassen(er). En er staat mij iets bij van een heupprobleem bij jouw? Zou een slanker dier ook prettiger moeten zitten en dan is rijden voor beide fijner.

Goed onthouden van die heup! Klopt, maar het gekke is, en iedereen zegt dat het niet kan, dat ik juist met breed zitten, minder heuppijn had. Vandaar dat ik Prisca toen heb gekocht. Maar sinds ik veel wandel met Zozo gaat het stukken beter met mijn heup.

De selectie heeft van alles wat. Dus ben nieuwsgierig hoe het gaat verlopen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 21:24

Als het even kan zal ik ze allemaal bezoeken en rijden om een goede vergelijking te maken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-25 21:28

Tinka schreef:
Als het even kan zal ik ze allemaal bezoeken en rijden om een goede vergelijking te maken.

ja, dat denk ik ook dat ik dat moet doen, gewoon ook om niet meteen voor 1 te vallen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 22:22

Mo, van harte gefeliciteerd! En wat leuk dat je weer voor een rijpaardje aan het kijken bent! Ik ben heel benieuwd of het juiste paard voor jou erbij zit, hoewel ik denk dat die laatste qua looks geweldig is, maar met zijn 3,5 jaar lijkt hij me te jong voor wat je eigenlijk aan "eisen" hebt.

Succes met het proefrijden en houdt aan je eisen vast voordat je beslist!!!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 22:52

Nou dat is een plottwist zeg.

Ik zou zeggen voor je beslist even hier alles zetten wat je ervaringen zijn, dan kunnen wij je dit keer misschien van een ongeschikte merrie af praten :+

Veel plezier met kijken!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-25 23:07

Jet schreef:
Mo, van harte gefeliciteerd! En wat leuk dat je weer voor een rijpaardje aan het kijken bent! Ik ben heel benieuwd of het juiste paard voor jou erbij zit, hoewel ik denk dat die laatste qua looks geweldig is, maar met zijn 3,5 jaar lijkt hij me te jong voor wat je eigenlijk aan "eisen" hebt.

Succes met het proefrijden en houdt aan je eisen vast voordat je beslist!!!

Dank voor felicitaties, Jet. Ik heb voor Malik ook gevraagd om filmpjes van in het verkeer en zo, maar nog niet gehad. Ze hebben wel schriktraining met een vlag laten zien, daar gaf hij niet zo heel veel om. Hij vond het niet leuk, maar verschoot niet.

Voor Livaï heb ik wel filmpjes van in een dorpje en hij kijkt wel maar verschiet niet. Ook niet van kleurige zeilen op maiscontainers. Hij loopt ook over een zeil. Maar ja, ook daar weet ik niet van hoe hij met rijdend materieel is.

Ezechiel is een endurancepaardje, daar vermoed ik van dat die wel verkeersmak is en Fandjango is een springpony die denk ik ook wel genoeg bagage heeft.

Qua bij mijn wensen passen, past hij er nog het beste in. De koper zou dit weekend via een mail laten weten aan die vrouw of het wat werd.

Prairy schreef:
Nou dat is een plottwist zeg.

Ik zou zeggen voor je beslist even hier alles zetten wat je ervaringen zijn, dan kunnen wij je dit keer misschien van een ongeschikte merrie af praten :+

Veel plezier met kijken!

Hahaha, ja gaan jullie straks maar plussen en minnen. ik hoop dat ik alles kan filmen. En dat men mij kan filmen, zodat ik mezelf op het paard kan zien.

Spannend wordt het sowieso!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 23:16

Juist bij die twee die je noemt, endurance en springen, heb ik een beetje twijfels. Die springer hoeft nog nooit buiten te zijn gereden, die kan goed met springen en een trailer vervoerd worden zijn. Die endurancer zal met trailerrijden ook wel geschikt zijn, maar of die veel groot verkeer gewend is... Dat hoeft niet. Enduranceparcoursen zijn maar een klein percentage op verharde weg. En qua trainen kan die ook alleen maar in bos getraind zijn.

Maar we gaan het vast wel van je horen hoe het loopt, wel weer een leuk en spannend traject!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 23:33

Proficiat Monique.. en kijk ik even niet in jouw topic, ben je opeens op paarden zoektocht! Leuk en succes met het vinden van een echt maatje.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 10:03

Oh, Monique,wat gaaf!! Ik ben heel benieuwd welke lieverd het wordt. Super en veel plezier met de zoektocht.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 16:36

Jet schreef:
Juist bij die twee die je noemt, endurance en springen, heb ik een beetje twijfels. Die springer hoeft nog nooit buiten te zijn gereden, die kan goed met springen en een trailer vervoerd worden zijn. Die endurancer zal met trailerrijden ook wel geschikt zijn, maar of die veel groot verkeer gewend is... Dat hoeft niet. Enduranceparcoursen zijn maar een klein percentage op verharde weg. En qua trainen kan die ook alleen maar in bos getraind zijn.

Maar we gaan het vast wel van je horen hoe het loopt, wel weer een leuk en spannend traject!

SjonnieZ schreef:
Proficiat Monique.. en kijk ik even niet in jouw topic, ben je opeens op paarden zoektocht! Leuk en succes met het vinden van een echt maatje.

rocymax schreef:
Oh, Monique,wat gaaf!! Ik ben heel benieuwd welke lieverd het wordt. Super en veel plezier met de zoektocht.

Interessant je insteek, Jet. Neem ik ook mee bij bepalen van. Voorlopig lukt het me niet die mensen te contacten voor een bevestiging van de afspraak op zondag (die endurancepony)

Hahaha, Sjonnie, je moet wel bijblijven! Er gebeurt altijd wel wat bij ons!

Dank je, Astrid, we zijn nu op plaats van bestemming waar we morgenochtend paardje nr 1, Livaï, gaan testen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 17:52

Gaaf dat je nu al bij Livaï in de buurt bent. Zo van de beschrijvingen denk ik dat die het beste bij jou zou passen van deze vier. Maar wie weet pakt het allemaal weer anders uit. Het is ook wel heel fijn lijkt me dat jouw hoefsmid hem al kent en er zo geen negatieve dingen over wist te vertellen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 17:57

Livaï vind ik fijn idd omdat de hoefsmid hem als klant heeft en geen gebreken ziet behalve dat hij hem groen vindt. De eigenaar vertelt dat ze hem sinds 2023 heeft, maar weinig gereden heeft omdat hij nog zo jong is. Aan de ene kant perfect natuurlijk, maar aan de andere kant, is zijn leeftijd écht de reden dat ze zo weinig gereden heeft??? En is het geldgebrek echt de reden dat ze verkoopt??? Ze heeft bijv nu al 3x gezegd dat ze vanaf sept niet meer gereden heeft, wel wat grondwerk heeft gedaan, en dat het fris weer is.
Wil ze me voorbereiden op een stiervervelende pony? Ik heb geen idee. Ik heb filmpjes gezien en ik vind hem kijkerig, maar met 5 jaar binnenkort, groen en weinig gedaan mag dat ook. Ik heb het gevoel dat ze geen klik met hem had, of zo.
Maar daar maak ik me allemaal geen zorgen over. Als ik Callas kan overleven, kan ik ieder paard overleven ;-)
Maar waar ik me wel dingen over afvraag zijn zijn doorgezakte rug, lijkt het op 5 jaar al?
Maar als het wat wordt qua klik, zal een d.a. daarover uitsluitsel moeten geven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 18:00

Doorgezakte rug = kostbare zadels en mogelijk andere beperkingen qua ademhaling zeker met gewicht er op. Dieren waarbij het aangeboren is kunnen er nog wel eens goed mee uit de voeten, maar je koopt wel een probleem en daar heb je er al 4 van staan.