[HK] bokkers in (of onderweg naar ;)) buitenland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Perrokai

Re: [HK] bokkers in (of onderweg naar ;)) buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:49

Gerbenfroh schreef:
Ho ja daar ben ik weer Haha!

Ik ga er stage lopen, in het Danubius Regents park Hotel. Haha!
Nee die gaat niet mee deze keer Verdrietig

Maar hij komt wel elke 3 weken langs Lachen

Zo voor iemand die zo verliefd is als jij en zo vaak en lang weg. Je doet iets in het toerisme
of hotelwezen ?

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:01

Zit nog in ons koude kikkerlandje! (duur wel wel een maand of 8 hoor daar niet van Clown ) En het waait hier behoorlijk Nagelbijten / Gniffelen

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:08

Nou hier waait het ook (hetzelfde waarschijnlijk wat bij jou over komt gaat deze kant op) maar toen ik vannochtend buiten kwam was ik aangenaam verrast door de milde temperatuur. Ik heb even de tuin gechecked en er beginnen zich al nieuwe groene blaadjes te komen aan bv. een hortensia ! O jee waar moet dat heen deze zomer....

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:39

Inderdaad, temperatuur is weer erg mild voor de winter. Waaien doet het daarentegen weer wel!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:18

Perrokai schreef:
Voor die paarden ook een stichting opzetten of gewoon een contract maken dat ze verkocht worden tegen een "schutvertrag" (weet even het nl woord niet) Dat houdt in de paarden worden tegen een bedrag bv de transportkosten en de oplapkosten verkocht en mogen dus niet verkocht of geslacht worden zonder toestemming van de Stichting, er mogen controles worden uitgevoerd en er bestaat terugname recht. Het moet natuurlijk voor jou ook financieel haalbaar zijn.

Misschien een idee om eens uit te proberen. Jij maakt een foto van een paard dat een goed tehuis nodig heeft. Ik zet hem bv hier op internet met het verzoek of iemand dit paard wil adopteren tegen een bedrag. Ze krijgen dan een adoptiecontract waarin ze bv een maandelijkse bijdrage doen om het paard op krachten te laten komen. Als het zover is dan laat je het paard op hun kosten naar Duitsland of Nederland transporteren. Dan zijn jouw kosten gedekt, het paard heeft het gelijk beter en je kunt zien of men serieus genoeg is in de opfoktijd. Stoppen ze met betalen gaat het hele verhaal niet door en zoeken we nieuwe baasjes. Even in het kort dan. Je kunt bv foto's maken iedere maand en die mailen of op een website zetten zodat ze het paard kunnen volgen.

Ja zoiets had ik al eens op papier (loop al jaren met zo´n plan). Alleen heb ik nu geen eigen stal, maar er staat hier wel vlakbij een boerderij, een garage (werkplaats) te koop die beiden geschikt zijn om heel wat boxen in te maken. Maar dan heb ik dus aanloop kosten en dat heb ik dus nog niet. Op het moment heb ik maar beschikking over 1 stal en daar staat Branca in. Maar ik kom er wel. Heb toevallig mijn site al aangepast en zoiets kan er ook wel bij. Moet nog ge upload worden hoor, dus ik weet niet wanneer het veranderd is op het net. (Vriendin doet de uploads)
Citaat:
Wat wordt globaal de inhoud van dat blad dan ?

Toegankelijk voor jongeren, dus veel fotowerk. Kwisjes, vraag en antwoord rubriek, column, een veterinair hoekje, dingen over het uiterlijk van het paard (veel weten niet eens hoe en bles heet bv!!) verzorging, onderhoud en een beetje rijden, basis dingen. Aan brieven die er dan gaan komen kun je wel merken waar nog behoefte aan is. In de eerste instantie denk ik aan iets wat bv onder manèges verdeeld kan worden (ga de federatie aanschrijven) dan is het gratis toegankelijk voor ze, en misschien wat beperkte verkoop in een paar grote plaatsten waar wel paarden zijn, maar geen manège is. En verkoop op paarden festijnen en van daaruit abonnees werven ofzo...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:53

Mijn website is inmiddels aangepast.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:19

Ik ga vanavond weer even kijken naar je website !

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 01:34

Lusitana schreef:
Ja zoiets had ik al eens op papier (loop al jaren met zo´n plan). Alleen heb ik nu geen eigen stal, maar er staat hier wel vlakbij een boerderij, een garage (werkplaats) te koop die beiden geschikt zijn om heel wat boxen in te maken. Maar dan heb ik dus aanloop kosten en dat heb ik dus nog niet. Op het moment heb ik maar beschikking over 1 stal en daar staat Branca in. Maar ik kom er wel. Heb toevallig mijn site al aangepast en zoiets kan er ook wel bij. Moet nog ge upload worden hoor, dus ik weet niet wanneer het veranderd is op het net. (Vriendin doet de uploads)

Ehh misschien moet ik je maar even PB-en als je dat niet erg vind, er moet toch iets te verzinnen zijn
zodat jij niet voor kosten komt te staan. Vind je het goed dat ik dat doe of zeg je ik kom er zelf wel uit verder. Ik wil me er natuurlijk niet in mengen of mee bemoeien. Wel belangloos aan bijdragen als dat helpt.

Lusitana schreef:
Toegankelijk voor jongeren, dus veel fotowerk. Kwisjes, vraag en antwoord rubriek, column, een veterinair hoekje, dingen over het uiterlijk van het paard (veel weten niet eens hoe en bles heet bv!!) verzorging, onderhoud en een beetje rijden, basis dingen. Aan brieven die er dan gaan komen kun je wel merken waar nog behoefte aan is. In de eerste instantie denk ik aan iets wat bv onder manèges verdeeld kan worden (ga de federatie aanschrijven) dan is het gratis toegankelijk voor ze, en misschien wat beperkte verkoop in een paar grote plaatsten waar wel paarden zijn, maar geen manège is. En verkoop op paarden festijnen en van daaruit abonnees werven ofzo...

Klinkt best ingewikkeld om dat van daar uit te regelen maar jij hebt de ervaring en je contacten natuurlijk....
Ik heb weer even op je site gekeken en het ziet er goed uit. Ook Branca, houdt je haar of ga je haar ook verkopen als ze weer helemaal topfit is ?
Ik heb ook nog even bij de link naar lusino's gekeken. Van mijn paard is verteld dat het een Fries x Arabier is wat niet in zijn paspoort staat overigens. Maar ik heb er dan geen kijk op echt maar wat mij betreft kon hij ook Iberisch bloed hebben en lijkt bijv. best veel op zo'n Lusino. Hij heeft in ieder geval behoorlijk wat temperament en is erg voorwaarts ik haal constant alles in als we rustig draven....
Al is het paard voor me 1.76 ik kan nergens achter blijven lopen ! Hij heeft ook veel knie-actie en loopt ook de spaanse pas vanzelf haast nog niet zo heel hoog en niet bij mezelf want zover ben ik nog lang niet. Maar goed dat zegt niets over zijn ras natuurlijk....

Er is in NL weer Weeralarm afgegeven voor morgen (alweer) dat komt hier dus ook aan morgen. En dan al die oude eiken hier. Als er nou 1 op mn varkensstalletje valt hier dan kan ik een nieuwe paardenstal laten bouwen van de verzekering voor mn paard ! Pling

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:16

Ja, ik heb gehoord over het slechte weer, dat is hier gelukkig al voorbij.

Wat je paard betreft, de Fries op zich voert van historie Iberisch bloed, ze zijn dus verwant. Ze hebben zeker een heleboel dezelfde eigenschappen.

Elke vorm van bijstand is welkom hoor. Ik sta altijd open voor ideeën.

Morgen komt de smid dan eindelijk.

Hier nog wat foto´s van Branca:
viewtopic.php?f=53&t=709491

naturehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 18:39

Als het goed gaat ga ik eind deze maand verhuizen naar Ierland.
Al die nieuwe regeltjes maakt het par 1 januari weer een hoop lastiger. Ik zit inderdaad ook met de 20 kg die mee kunnen, maar eigenlijk wel meer mee moet... Nog veel geregel en maar kijken of het deze maand nog lukt.
Helaas moet ik wel dingen hier in Nederland opgeven (paarden)
maar kan ik straks wel weer opbouwen als we in ierland gevestigd zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:52

Waar in Ierland gaan jullie vestigen? En wie is "we"?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:02

*leeft ook weer.

ben 2.5 week in Nederland op vakantie geweest.
wat een pokkeweer zeg Boos!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:26

Lusitana schreef:
Ja, ik heb gehoord over het slechte weer, dat is hier gelukkig al voorbij.

Wat je paard betreft, de Fries op zich voert van historie Iberisch bloed, ze zijn dus verwant. Ze hebben zeker een heleboel dezelfde eigenschappen.

Elke vorm van bijstand is welkom hoor. Ik sta altijd open voor ideeën.

Morgen komt de smid dan eindelijk.

Hier nog wat foto´s van Branca:
viewtopic.php?f=53&t=709491

Aha dus het was niet zo vreemd wat ik zei over mijn Fries en dan dat beetje Arabier erdoor en je hebt een wat fijner paardje en dan lijkt het een beetje Iberisch. Hij heeft ook nagenoeg geen behang net asl die Losino's zo'n plukje.

Leuke foto's weer van Branca, staat er nooit wat giftigs in die bermen daar ? Hier schijnt het steeds erger te worden. Krijgen Lusitano's over het algemeen krachtvoer bij gevoerd ?
En op de foto zie je iid dat haar hoeven lang zijn maar morgen komt ie! En dan kun je gaan rijden dek ik toch ?

En Naturehorse wat doe je met je paard gaat die mee naar Ierland ?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:26

CP112Valt tegen dan, hè (het weer):D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:35

Perrokai schreef:
Leuke foto's weer van Branca, staat er nooit wat giftigs in die bermen daar ? Hier schijnt het steeds erger te worden. Krijgen Lusitano's over het algemeen krachtvoer bij gevoerd ?

De bermen zij hier veilig, zalige kruiden, ze is vooral dol op vogelmuur, weegbree, lucerne en klaver. Ze zoekt juist kruiden op die goed zijn voor botten enzo. Ik had voorheen een kruidenboek voor dieren (zigeuner) maar dat heb ik uitgeleend en nooit teruggekregen.
Kruiskruid ben ik nog niet tegengekomen en bovendien eten paarden geen giftige planten die gewoon leven. Het wordt pas gevaarlijk als je ze plukt of als het in het hooi zit. Dan herkennen ze het niet meer als giftig. Heel apart.

Lusitanos krijgen alleen als ze op stal staan en werken krachtvoer. Paarden in de opfok krijgen geen bijvoer, of hooi/stro in tijden van droogte.
Overigens wordt hier in verhouding veel (haver)stro gevoerd.

Het zijn sobere dieren die in Nederland vaak overvoerd worden. Nu valt dat, als ze de hele dag in de wei staan, haast niet te voorkomen, maar ik zie veel problemen met zadels omdat ze gewoon te vet zijn....
dan denk ik "je hoeft geen ander zadel, je paard moet op dieet" maar ja, hoe breng je dat voorzichtig? Haha!

Dit zijn Lusitanos in "Portugese" conditie:

http://www.mijnalbum.nl/Foto=NP7RE7K6
http://www.mijnalbum.nl/Foto=EP8OG7HT

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:18

Lusitana schreef:
Het zijn sobere dieren die in Nederland vaak overvoerd worden. Nu valt dat, als ze de hele dag in de wei staan, haast niet te voorkomen, maar ik zie veel problemen met zadels omdat ze gewoon te vet zijn....
dan denk ik "je hoeft geen ander zadel, je paard moet op dieet" maar ja, hoe breng je dat voorzichtig? Haha!

Zoals vele paarden en pony's in nl etc. Shetlanders zijn daar heel vaak een voorbeeld van.
Mijne is ook te dik en zo rond en ook nog een glad vel, opstijgen kan ik vergeten dan zit mn zadel aan de zijkant hoe strak ik hem ook aansingel. Dus krukje is onmisbaar....

Die paarden zien er perfect uit naar mijn idee in portugese conditie.!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:43

Dat komt omdat de Nederlandse weides voor melkkoeien waren. Dat gras is veel te geil voor paarden. Ook voor koeien eigenlijk, ze zijn hun hele leven aan de diarree. Een koe die gewoon te eten krijgt, maakt harde drollen! Maar ja, het geeft de beste melk, dat eiwitrijke gras, en goed hooi natuurlijk.
Een heel verschil met weides in andere landen, waar de weides niet speciaal voor melkkoeien zijn/waren. (En dus meer "wild" gras en kruiden hebben en minder eiwitrijk zijn)

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 01:51

Lusitana, jij weet echt veel ! Ik was een stadsmens tot voor kort en begin nu pas te leren...heb altijd gedacht dat koeien alleen maar derrie produceren. Misschien zou de mest ook wel veel minder zijn als ze "goede" voeding kregen. Ik heb hier bijvoorbeeld voor het eerst een varken gezien dat zo enorm groot was als een koe op korte pootjes. Hij was helaas wel dood bij een boer op het erf, anders was ik gevlucht !

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:50

Ach, ik heb mijn hele leven interesse gehad in boerderij dieren enzo. (Kwam ook veel op boerderijen). Ik heb eens een wetenschappelijk boek gelezen dat alleen over gras ging. Ik heb een heel goed geheugen. Alles wat ik lees neem ik op voor altijd. Van illustraties weet ik ook nog in welk boek ze staan en ongeveer op welke pagina...

Ik heb ook nogal goed contact gehad met een dierenarts, vanwege mijn dierenartsserie in Penny Plus. Veel van geleerd, natuurlijk.

Ik sta versteld dat sommige paardeneigenaren niet weten wat er in het voer zit wat ze geven en geen idee hebben wat VEM waardes zijn of hoeveel procent eiwit ze voeren ofzo.

Maar ik heb ook geleerd dat nou eenmaal niet iedereen zich er in verdiept.

(Misschien heeft een en ander te maken dat ik in mijn jonge jaren totaal geen belangstelling had voor jongens. Ik studeerde toen het meest op paarden gebied.)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:56

Perrokai schreef:
Lusitana, jij weet echt veel ! Ik was een stadsmens tot voor kort en begin nu pas te leren...heb altijd gedacht dat koeien alleen maar derrie produceren. Misschien zou de mest ook wel veel minder zijn als ze "goede" voeding kregen. Ik heb hier bijvoorbeeld voor het eerst een varken gezien dat zo enorm groot was als een koe op korte pootjes. Hij was helaas wel dood bij een boer op het erf, anders was ik gevlucht !

Helaas zijn mensen alleen maar bezig met hoe ze geld kunnen verdienen en niet met de afvalproducten. Anders was de wereld niet zo vervuild...

Ja een flink varken is werkelijk angstaanjagend. ik heb daar een leuke anekdote over, maar ik moet nu eerst naar Branca-

Kreeg trouwens bericht dat de smid niet kan komen, panne met de auto. Wordt maandag.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:56

Ik kom eventjes langs.. Heb te weinig tijd om bij te lezen helaas.
(kost allemaal weer centjes Knipoog )
Maar ik ben in ieder geval veilig aangekomen en het is hier heeeeerlijk weer! Echt super! Haha!
Ik heb vanochtend lekker in een tshirtje op mijn balkon een boek zitten lezen... Dat is wat anders dan dat Nederlandse weer! Knipoog
We hebben vandaag internet aansluiting gekregen thuis.. YES! Maar..... nu is de computer ook kapot. GRRRR! Gaat lekker dus. Heb een jaar zitten wachten op internet, die computer deed weinig.. En nu hebben we internet, is de computer kapot en hij valt niet meer te maken. Of iig, dat zou een stuk duurder worden dan een nieuwe computer kopen... Dus hopelijk kunnen we snel ergens een 2e hands computertje kopen voor niet al te veel geld.

Ik kom snel weer een keertje langs! Knipoog

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:06

Ja, ach, wij redden het wel. Volgend jaar samenwonen en dan blijf ik voorlopig wel even thuis Haha!

NOG TWEEE WEKEN!! Nagelbijten / Gniffelen

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:07

Oh en ja, ik doe de hotelschool management Ja

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:48

Leuk!

Ik lees mijn post zo terug en ik hoop niet dat ik al te wijsneuzerig overkom. Ik heb wel verstand van paarden enzo, maar op ander gebied be ik weer heel onnozel, hoor.

Wat die anekdote betreft. Toen ik een jaar of vijf was waren we op een boerderij op vakantie (in Borculo) en op de boerderij daartegenover woonden kinderen waar we mee omgingen. Die spraken zo plat dat we ze amper konden verstaa, maar dat mocht de pret niet drukken. Maar goed, op een gegeven moment vroegen ze aan mijn zus en mij of we de beer wilden zien. Dat wilden we wel, een beer, denk je eens in!
dus wij nieuwsgierig mee. Nu ja, toen kregen we dus en heel vet varken te zien , dat op zijn gat zat. Hij had een ring door zijn neus en in mijn herinnering zat hij in een kooi. Het was een hele teleurstelling dat het MAAR een varken was, maar ik weet nog wel dat het een grote indruk op me maakte, dat enorme, harige, stinkende dier.

Op dezelfde boerderij nog wat leuks meegemaakt. Ze hadden een enorm trekpaard (naar mijn weten een Zeeuw, geen Belg) en wij daar met zijn vieren op. Ik zat voorop. Hij ging ineens in draf en ik vond het eng, dus ik "Ho stop" roepen. Zei de boer, je moet "HU" zeggen. Dus ik en mijn zus in koor: "HUUUUU" en plof, stil stond het paard en wij schoten allemaal naar voren. Zat op zijn schoft... Haha! Wilde er accuut af.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 12-01-07 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:48

Nathalie schreef:
Ik kom eventjes langs.. Heb te weinig tijd om bij te lezen helaas.
(kost allemaal weer centjes Knipoog )
Maar ik ben in ieder geval veilig aangekomen en het is hier heeeeerlijk weer! Echt super! Haha!
Ik heb vanochtend lekker in een tshirtje op mijn balkon een boek zitten lezen... Dat is wat anders dan dat Nederlandse weer! Knipoog
We hebben vandaag internet aansluiting gekregen thuis.. YES! Maar..... nu is de computer ook kapot. GRRRR! Gaat lekker dus. Heb een jaar zitten wachten op internet, die computer deed weinig.. En nu hebben we internet, is de computer kapot en hij valt niet meer te maken. Of iig, dat zou een stuk duurder worden dan een nieuwe computer kopen... Dus hopelijk kunnen we snel ergens een 2e hands computertje kopen voor niet al te veel geld.

Ik kom snel weer een keertje langs! Knipoog

Wat een pech heb jij zeg en toch volhouden. Nou petje af hoor ! Computer ook kapot door de stroom ? Het is wat. Nou geniet van het heerlijke weer op zn minst want hier wordt je gek van de regen en/of storm. Het is wel al weer warmer dat is 1 pluspunt. Maar voor de rest ..... Huilen