Scum schreef:@Hingarden; wij rijden op hele hete dagen niet. Of 's morgens om 6 uur. Ik begrijp dat jij buitenritten doet met toeristen? Kun je dan op je website/informatievoorziening niet aankondigen dat in geval van 30+ de aanvangstijd vervroegd wordt naar 7 uur ofzo?
Wij hebben zelf geknutseld thuis en een vernevelsysteem gemaakt. Kon je gewoon bij de Lidl kopen voor 6 Euro??!! In de schuilstal opgehangen. Daarna is het (gelukkig) niet meer zo belachelijk warm geweest. Dus ik heb ze er maar 1 keertje onder gehad staan om uit te proberen of ze dat niet eng vonden. Voor nu laat ik het ding uit staan. Hier is het deze week zo rond de 24.
Het op mijn website zetten is nog niet zo een gek idee.
Eigenlijk nooit over nagedacht, omdat het hier eigenlijk nooit zo warm is.

Maar met de klimaatsveranderingen gaan we het misschien wel wat vaker meemaken.
Dus ik ga het zeker op mijn site zetten. Thanks voor de tip

Zo een vernevelaar klinkt wel erg fijn.
Maar is hier niet te doen, de paarden staan allemaal in de wei, of zeg maar gerust in het bos.
Er is dus altijd schaduw dat is het probleem niet.
En meestal kunnen ze afkoelen in de riviertjes die door hun weilanden lopen, maar de meesten zijn nu uitgedroogd (iets wat bijna nooit gebeurd, maar van de winter hebben we zo weinig sneeuw gehad dat er nu niet zoveel sneeuw meer ligt in de bergen. En dus geen smeltwater in de riviertjes.)
Het is eigenlijk het meeste het veulen waar ik ongerust over ben met de warmte en drie zwarte paarden, die het aanzienlijk warmer hebben dan de licht gekleurde paarden.
En zo en zo worden alle paarden na het werk afgespoten.
Hier een foto van onze wei, zoals je ziet zijn het geen groene weides zoals je dat in Nederland ziet.
Er is genoeg schaduw.

En hier 1 van de riviertjes, deze foto is van het voorjaar genomen toen er nog water in stond.
Er zijn ook echt wel wat bredere plekken waar ze echt in het water kunnen staan als ze dat willen.