Een nieuwe Homestead in Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 00:26

Monique1963 schreef:
zoooo 200m dat is een flinke tampon ;-)

Crisis mens, ik verslik me gewoon door het harde lachen, ik had het niet eens gezien _O-

Monique1963

Re: Een nieuwe Homestead in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 08:43

hahaha, die rare fransen met hun gekke woorden

mytgard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 00:00

He hooi, ik meld mij ook als meelezer en departement genoot :)

Gefeliciteerd met jullie aankoop *\o/*
Wat een mooi gebouw zeg en leuk om de plannen die jullie ermee hebben, te lezen.

Veel succes ;) :wave:

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 07:50

Hey welkom! Leuk dat je meekomt kletsen/kijken :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 08:13

Wat leuk wat wonen er toch veel bokkers in Frankrijk!

Mag ik even je topic misbruiken Prairy? Mytgard weet je dat er een emigratietopic is?

mytgard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 14:22

Nee Monique, ik ben niet zo heel bokkerig en dan zou ik wel heel veel topics moeten gaan volgen _O- ik lees al niet zo snel en zie al dat jij ook een topic hebt :list:

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 17:24

mytgard schreef:
Nee Monique, ik ben niet zo heel bokkerig en dan zou ik wel heel veel topics moeten gaan volgen _O- ik lees al niet zo snel en zie al dat jij ook een topic hebt :list:

Snap ik helemaal hoor.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 19:11

*\o/* Wat is het toch ontzettend handig om een Franse buurman in Nederland te hebben :))

Hij heeft me geholpen om even te bellen naar de gemeente, voor een afspraak met de burgemeester voor augustus. En dan mag ik hem weer bellen zodat hij kan vertalen tijdens ons gesprek met de burgemeester (hij had geen zin in een weekend Vogezen :( :+) Afspraak gepland op de dag dat voor ons het beste uit kwam, super fijn. En ik heb met hem afgesproken dat hij me wat Franse les gaat geven :)

We hebben de secretaresse gesproken vandaag want de burgemeester was niet lekker, maar wel nog wat antwoorden gekregen.

De 2 aangevraagde CU's zijn akkoord *\o/* Dus voor een grote schuur (passieve kas) en voor een grote orangerie.

Voor het chalet van 20m2 moet ik dus nog een bootlading dingen aanleveren maar daar heb ik nu in ieder geval wat meer hoop op dat dat goed gaat komen. Van de week maar even voor gaan zitten.

We hebben via Troostwijk blokhut profiel hout gekocht in de juiste dikte en ongeveer lengte, een heel stuk goedkoper als los kopen of als compleet huisje. Glas hebben we ook al veel staan, net als een grote schuifpui, dus dan wordt het toch nog een beetje recycle :) En dan kunnen we hem ook indelen zoals we zelf in gedachten hebben, ook qua hoogte boven bijvoorbeeld en de locatie van de trap en ramen. Waarschijnlijk tweedehands dakbedekking. We moeten alleen nog op zoek naar een soort hoekprofiel waar het hout in valt, ipv stapelen met een typische blokhut look, dan is het toch wat strakker.

De balk die toch wel redelijk dringend vervangen moet worden mag gewoon gedaan worden zonder bouwvergunning, dus dat is fijn.

In juni zijn we op bezoek geweest bij een andere oude, nog werkende, féculerie en daar hadden we een man ontmoet die een soort vereniging wil uitbreiden. Die hebben we uitgenodigd en hij komt als het goed is langs als we er in augustus zijn. We hadden hem ook gevraagd of hij misschien iemand wist voor de balk, daar heeft hij niet op geantwoord maar wel dat hij in zijn werkende leven ook projecten/renovaties gedaan heeft (of begeleid, was me niet helemaal duidelijk) dus hij wilde zeker wel even mee kijken. Super fijn!

Er stond eerst maar 1 stut onder, we hebben de laatste keer voor de zekerheid maar een paar erbij gezet :=

Eerst stond alleen de rechter eronder (dus echt in het midden)... Nu dus 5 erbij tot de muur.

Afbeelding

Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 19:21

Hey leuke berichten allemaal zeg! Supertof een Franse buurman in NL. Wat grappig dat jullie als NLs dan naar zijn land gaan en hij in NL zit. Humor. Waarom zit hij in NL?

En die balk, als je de muur erboven weghaalt, dan is er veel minder gewicht op.

Als ik je goed begrijp zoek je hoekprofielen voor je planken. Heb je al eens bij stallen/boxen gekeken? Wij hebben zo onze schuur aangepast naar boxen, dat zijn dan hoekpalen met gleuven erin waarin je planken stapelt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 19:53

Heb je een specifieke naam daarvoor om op te zoeken? Ze moeten wel hoog zijn. Het klinkt wel interessant. Voor planken van 2,8cm zijn ze wel te vinden, maar onze profielen zijn 4,5cm dik.

We gaan ook gewoon wat zagerijen vragen of ze kunnen maken wat we zoeken. Heb al op een YT filmpje gezien dat het een bepaald systeem is dus zaak vast te krijgen zijn ergens.

Die muur weg zal inderdaad vast wat gewicht schelen maar ik wil dat niet zelf doen (en mijn handige Harry mag het niet van mij :+). Geen kennis van en er is dus geen vloer om op te staan aan 1 kant, dat vind ik gewoon te link zonder goed gereedschap en kennis. We weten ook niet hoe de staat van de balk erboven is, als die ook niet echt goed is en we halen de muur weg, dan haal je daar ook support weg.

Het staat al een aantal jaar zo waarschijnlijk, dus die paar weken/maanden zal het ook nog wel even blijven, zeker met de extra ondersteuning.

Mijn buurman is met een NL man, ze wonen nu een soort van in NL in het huis van de overleden moeder, en hun plannen zijn lekker onduidelijk :')

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 20:01

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 20:05

Kijk, daar heb ik toch wat aan, want een Double poteaux bois levert in ieder geval de juiste soort stok met inkepingen op :D

Nou nog met de juiste breedte gleuf maar dit zoekt al makkelijker.

Afbeelding

Ik ga hem even in het Ik zoek ik zoek topic zetten :P

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 20:25

Nou leuk dat het een tot het ander leidt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 20:38

Zo'n profiel kun je op maat laten maken bij een schaverij/houthandel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 20:58

Handig zo n buurman, verder blijft er niks plakken van wat er staat, dat lees ik morgen nog wel een keer

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 13:03

mysa schreef:
Zo'n profiel kun je op maat laten maken bij een schaverij/houthandel.

Denk dat het daar inderdaad op neer gaat komen. Dan gaan we de hut in NL helemaal klaar maken en dan kan hij daarna naar Frankrijk.

mytgard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 13:17

Oh, das erg handig, een franse buurman *\o/* en geweldig dat hij wil helpen de taal te leren ;)
De taal vind ik nog steeds erg lastig maar hoe meer je oefent hoe beter het gaat...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 15:06

Als je een zaagtafel hebt kun je zo'n profiel ook zelf maken met diverse zaagsnedes naast elkaar.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 19:41

DubbelFun schreef:
Als je een zaagtafel hebt kun je zo'n profiel ook zelf maken met diverse zaagsnedes naast elkaar.

Dat zou op zich kunnen, alle apparatuur (incl bomen en bomenzaag) zijn aanwezig, het ontbreekt alleen aan tijd. En soms ook een beetje recht kunnen zagen :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 09:37

Ik zou er geen vers hout voor gebruiken, dan heb je binnen een jaar behoorlijk kromme/gebarsten hoekstukken :)
Het is een afweging van tijd versus geld die alleen jij kunt maken.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 10:40

Wauw, wat een project zeg! Ik volg ook mee :)