leerplicht vanwege reis onder schooltijd, wat kunnen we verwachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 17:44

Majabeestje schreef:
Als leerplichtambtenaar vind ik het heel interessant om al jullie verschillende visies en ideeën te lezen :)

Als jij leerplichtambtenaar bent, dan kun jij de geldende gevolgen toch wel uitleggen aan de ts?
Is dit alleen een boete bij 9 dagen of hangen er nog meer gevolgen aan?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 17:47

Gaat het cambionn?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 17:47

Majabeestje schreef:
Als leerplichtambtenaar vind ik het heel interessant om al jullie verschillende visies en ideeën te lezen :)

Haha dat kan ik me voorstellen.
Lijkt me trouwens vreselijk om te moeten optreden tegen goede ouders die een weloverwogen reden hebben om het kind een paar daagjes school te willen laten missen. Zo erg hoeft het niet te zijn. Ik bedoel, een paar daagjes of weekjes, waar hebben we het over.. Ik was er op de middelbare school vaker niet dan wel, en het is allemaal goedgekomen. Als het verplichte aantal uren/dagen/weken school echt zo cruciaal was, hadden ik en vele anderen allang in de goot gelegen

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 17:48

Cioccolato schreef:
Je verandert regels echt niet als je ze overtreedt.
Moet je toch echt iets beter je best voor doen op een andere manier. Dus jou beredenering slaat ook kant nog wal :n

Niet perse waar, als er teveel mensen protesteren om deze regelgeving wordt er echt wel over gepraat hoor. Als iedereen klakkeloos doet wat er gezegd wordt, dan laten ze het zeker zo.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 17:52

denice schreef:
Cioccolato schreef:
Je verandert regels echt niet als je ze overtreedt.
Moet je toch echt iets beter je best voor doen op een andere manier. Dus jou beredenering slaat ook kant nog wal :n

Niet perse waar, als er teveel mensen protesteren om deze regelgeving wordt er echt wel over gepraat hoor. Als iedereen klakkeloos doet wat er gezegd wordt, dan laten ze het zeker zo.

Protesteren is iets anders dan de regels ook dan maar meteen overtreden ;)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 17:53

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat het niet aan de Boktregels voldeed

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 17:54

Dorine92 schreef:
Moderatoropmerking:

Nee jij post echt top berichten in dit topic. Ongelofelijk _O-

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 17:55

DuoPenotti schreef:
Protesteren is iets anders dan de regels ook dan maar meteen overtreden ;)

En dit is dus wat ik bedoel.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 17:59

Moderatoropmerking:

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 18:01

Maar eigenlijk maakt het toch allemaal geen moer uit wat Helma, Karen en Wilma ervan vinden?

Wij vinden die reis wel belangrijk en gaaf, als een ander daar problemen mee heeft dan zit ik daar niet mee. Er zijn altijd dingen oneerlijk, het enige waar ik me druk om maak is mijn gezin. Ik vind die regels oprecht belachelijk star en bekrompen en ik denk dat een lange reis altijd een goed idee is. Ik baal van de consequenties, dus daar ben ik benieuwd naar. Dat is mijn vraag. Wat voor werk mijn man doet is niet belangrijk.

Alles met school en leerplicht is al lang en breed doorgesproken. Ze snappen onze visie, alleen de wet zegt nee. Dat is ok. Maar wat gebeurt er nou eigenlijk echt als we gaan, dat kan ik niet echt duidelijk krijgen.

Ik denk dat er niets mis is met af en toe buiten de kudde lopen als alle afwegingen gemaakt zijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:02

Dorine92 schreef:
Cioccolato schreef:
Nee jij post echt top berichten in dit topic. Ongelofelijk _O-

Tja als ik mijn post prima onderbouw en een ander door gebrek aan talent voor begrijpend lezen mij op de vingers tikt dat MIJ beredenering kant NOG wal slaat.. |o

Je bent wel snel op de teentjes getrapt zeg. Misschien moet je iets aan je manier van communiceren doen. Ik ga je temmen want de discussie ging eigenlijk het hele topic prima.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:03

Cambionn schreef:
Zelfs handarbeidvakken en groep 1 en 2. Daar leer je motoriek, werken ik groepssetting, technisch inzicht. Leermethodiek gaat zo veel breder dan het directe gebruik van wat je in de schoolbanken deed. Maar nee, het feit dat je naast een olifant hebt gelopen als kind doet echt veel meer voor de ontwikkeling hoor.

In alle eerlijkheid, ja. Ik durf beslist te wedden dat het veel meer goed doet voor een kind om naast een olifant te lopen.

Er lopen hier 2 argumenten door elkaar. De ene is 'het is de regel'. Het is de wet, dat is duidelijk. En er wordt op gecontroleerd en op gehandhaafd. En de regels eenzijdig breken is inderdaad een keuze die ook wat zegt over hoe je je wilt verhouden tot die regels.

Maar het andere punt is dat het daadwerkelijk beter voor kinderen is om op school te zitten dan op een interessante reis te gaan. Dat lijkt me gewoon niet op te gaan voor kinderen van 5 en 7. Er zijn andere landen met andere regels die het net zo goed of zelfs aanzienlijk beter doen qua onderwijs. In Zweden en Finland zijn kinderen pas leerplichtig vanaf 7, in Zwitserland hebben ze dus snipperdagen. Dat hoeft dus helemaal geen belemmering te zijn voor het leerproces van kinderen. (En het zou dus, met een andere invulling, ook een prima kans kunnen zijn: als je een paar leerlingen niet hebt, heb je dus ook wat extra tijd voor de leerlingen die er wel zijn. Dat hoeft dus niet zomaar een probleem te zijn.)

Maar in Nederland zijn we heel erg bezig om te focussen op de verplichting en het dwingen, en ook het straffen van mensen die zich niet conformeren aan de regels. Aanwezigheid is ook lekker makkelijk te meten. Andere dingen die uitmaken zijn veel lastiger, en daar moeten we ook veel meer moeite voor doen. Bijvoorbeeld veel meer hooggeschoold personeel in het onderwijs en de kinderopvang hebben, kleinere klassen, meer budget voor practica, goede begeleiding tijdens de pauze, en een opzet van het onderwijs dat zich veel makkelijker aanpast aan de omstandigheden in plaats van een star en rigide rooster.

En dat maakt het lastig. Er is een realistische kans dat er helemaal geen doordacht handvaardigheidsplan is in groep 1&2 (laat staan de materialen) maar dat er een niet zo heel goed opgeleide en weinig ervaren leerkracht oppervlakkige lesjes afdraait, met teveel leerlingen in een groep en te weinig ondersteuning van de school.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:04

denice schreef:
Maar eigenlijk maakt het toch allemaal geen moer uit wat Helma, Karen en Wilma ervan vinden?

Wij vinden die reis wel belangrijk en gaaf, als een ander daar problemen mee heeft dan zit ik daar niet mee. Er zijn altijd dingen oneerlijk, het enige waar ik me druk om maak is mijn gezin. Ik vind die regels oprecht belachelijk star en bekrompen en ik denk dat een lange reis altijd een goed idee is. Ik baal van de consequenties, dus daar ben ik benieuwd naar. Dat is mijn vraag. Wat voor werk mijn man doet is niet belangrijk.

Alles met school en leerplicht is al lang en breed doorgesproken. Ze snappen onze visie, alleen de wet zegt nee. Dat is ok. Maar wat gebeurt er nou eigenlijk echt als we gaan, dat kan ik niet echt duidelijk krijgen.

Ik denk dat er niets mis is met af en toe buiten de kudde lopen als alle afwegingen gemaakt zijn.

100% met je eens. Je kinderen hebben mazzel met een moeder zoals jij die hen leert dat je zelf kunt nadenken ipv klakkeloos doen wat "de regels" zeggen

En ook helemaal eens met Shadow0 over Nederland en het dwingen en verplichten.

Ik denk dat het helemaal niet verkeerd zou zijn om iedere ouder een x aantal dagen per jaar speling te geven. Tijd die je mag, maar niet moet gebruiken om je kind van school te houden. Waarvan een klein deel helemaal vrij in te vullen, en de rest onder bepaalde voorwaarden (dus niet "omdat het vandaag mooi weer is"). Dat zou alles zoveel makkelijker maken voor ouders
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 21-06-24 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:06

denice schreef:

De consequenties kan de leerplichtambtenaar toch perfect uitleggen, zou je denken? Ik vind het raar dat je aangeeft alles besproken te hebben, maar dat leerplicht geen antwoord geeft over de consequenties?

Ik snap goed dat je wil gaan. Ik denk ook dat een bepaald aantal vrij in te zetten snipperdagen een prima idee is voor de toekomst Al heb je daar ook niks aan wanneer het er vijf zouden zijn, gezien je negen dagen nodig hebt.

Shadow0 schreef:
Cambionn schreef:
Zelfs handarbeidvakken en groep 1 en 2. Daar leer je motoriek, werken ik groepssetting, technisch inzicht. Leermethodiek gaat zo veel breder dan het directe gebruik van wat je in de schoolbanken deed. Maar nee, het feit dat je naast een olifant hebt gelopen als kind doet echt veel meer voor de ontwikkeling hoor.

In alle eerlijkheid, ja. Ik durf beslist te wedden dat het veel meer goed doet voor een kind om naast een olifant te lopen.

Voor die olifant is t dan weer minder goed.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 18:09

Hahaha ja die olifanten zullen we met rust laten. Beste tip in dit topic tot nu toe.

En die leerplichtambtenaar blijft zo vaag, en ze gooien alles op tafel wat eventueel kan gebeuren, vandaar dat ik opzoek ben naar wat waargebeurde verhalen.
Laatst bijgewerkt door denice op 21-06-24 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:10

denice schreef:
Hahaha ja die olifanten zullen we met rust laten. Beste tip in dit topic tot nu toe.

:))

Maar, waarom heb je van leerplicht geen antwoord gehad over de consequenties?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 18:11

_San87_ schreef:
denice schreef:

Omdat ze zo vaag blijven, ze gooien alle opties in een mail en verder zien ze het dan wel tegen die tijd per situatie..

Ik werd daar heel onrustig van.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:11

denice schreef:

+:)+ zeker weten

Ben nu wel héél benieuwd waar je heen wilt gaan eigenlijk :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:17

denice schreef:
_San87_ schreef:

Omdat ze zo vaag blijven, ze gooien alle opties in een mail en verder zien ze het dan wel tegen die tijd per situatie..

Hmmm, irritant.

Wat zijn die opties? (Ik heb hier totaal geen ervaring mee :'). )

Wanneer je rekening houdt met het ergste (boete?), is de reis dat waard?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:19

Majabeestje schreef:

Leuk dat je even meeleest. Ben best benieuwd naar jouw ervaringen.

Mijn man had ook seizoenswerk (in de autosport) waardoor we van ca april tot ca oktober niet met vakantie konden. Wij gingen dan ergens half oktober 1 week in de herfstvakantie en 1 week daarbuiten naar een warme bestemming. Dat vroegen we aan en is nooit een probleem geweest v.w.b. school.

ik heb wel een poos gehad dat mn dochter in de puberleeftijd met geen enkele manier naar school te krijgen was. Dat had wel zn redenen. Niet goed in dr vel en later een adhd diagnose. Maar naar school moest ze van de leerplicht. En dat snap ik ook. Als ouder ben je dus ook strafbaar als je kind niet naar school gaat.
Uit wanhoop heb ik haar toen een keer door de Politie naar school laten brengen. Ik heb ze uitgelegd dat ik strafbaar was als ze niet ging en dit er dan wel voor zou zorgen dat zichtbaar was dat ik er alles aan deed om dr naar school te krijgen. En toen deden ze het wel :D :D . Mn dochter vond het super chill in die politieauto _O- _O- en heeft het er nog over.
Uiteindelijk is alles wel goed gekomen, maar ik was redelijk wanhopig en zag die boete al boven mn/onze hoofd hangen.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:24

denice schreef:

[/quote]

Je gaat geen goedkeuring krijgen. Ze gaan pas in actie komen als school meld. En dan heb je dus van hun de opties gekregen. Lijkt mij niet moeilijk. Zoals gezegd zet 1800 euro opzij en ga op reis. Bij thuiskomst ligt er vast een brief klaar waar alles in uitgelegd wordt.

Ik ken mensen die ook buiten de schoolvakantie zijn geweest. Die hebben een boete gekregen. Die dachten dat het niet zo´n vaart zou lopen. Nou wel dus. Dus regel het geld en maak de reis die niet langer kan wachten. Geniet van en met elkaar.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:25

@TS ik heb niet alles gelezen. Als je de boete kunt betalen (100 euro per dag per kind? Flink bedrag wel) zou ik gaan. Je kinderen zijn nog zo jong, die paar dagen gaat echt geen enorm impact hebben op hun ontwikkeling. Als ik het kon betalen, had ik het ook gewoon gedaan.
Ik vind dat er wat dat betreft in de meeste onderwijsvormen in NL maar weinig flexibiliteit is.

Toen ik zelf jong was (lang geleden, mijn eigen kinderen zijn inmiddels al 18 en 21 haha) , een jaar of 10, zijn mijn ouders 6 weken op reis gegaan en voor ons een soort nanny in huis geregeld. School was voor mij en mijn broertje om de hoek dus prima geregeld. Ze stuurden ons elke week een kaartje :+ (Ze gingen richting Indonesie en Singapore; familie en vrienden opzoeken)

Ik hoop dat als jullie gaan, jullie een geweldige reis hebben *\o/*

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:26

TS, als het je helemaal niet uitmaakt, waarom wil je dan weten wat de consequenties zijn?
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:30

Kinke schreef:
TS, als het je helemaal niet uitmaakt, waarom wil je dan weten wat de consequenties zijn?
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen

Nou, ik kan me voorstellen dat ze het risico op een boete prima wil nemen. Maar een aantekening bij Jeugdzorg niet, of zo.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:34

Ik snap dat 10 jaar uitstellen niet de bedoeling is, maar je kan zo'n reis toch wel 1 tot 2 jaar uitstellen en tot die tijd andere mooie kortere reizen en herinneringen maken? Het kan nu namelijk niet op een normale wijze (zonder boetes e.d.). Dan kan je in de tussentijd met werkgever om de tafel om vrij te regelen.