[VOLG] Op mijn stalen ros, het vierde avontuur: Slovenië!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

noordje

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 12:43

Dan is het bij jou erger dan bij ons(omgeving Hamar) . Hier af en toe een bui, maar niet veel anders dan normaal. Ik hoop maar dat het allemaal meevalt.
Wel fijn zo'n rustdag toch? Geniet ervan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 12:53

Wat balen van het weer zeg! Hopelijk is het morgen beter.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:03

Wij rijden inmiddels in Zweden maar de hele weg tot nu toe v.a Røros regen en de hele nacht ook regen. Geen wind. Dus vooral nat.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:48

Nou ja, een extra rustdag kan geen kwaad.

Heb je geen plastuitje mee? Ik vond dat ding echt een uitkomst. Van kunststof dus ook makkelijk schoon spoelen. Broek beetje omlaag en staand plassen, fantastisch :))

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 14:27

Joh, hier in de bus heeft de chauffeur het IJslandse nieuws aan en wat denk je? Hans komt ook hier voorbij!

(Hier waait het trouwens niet harder dan normaal in de Oostfjorden.)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 14:42

Hans moest eens leren niet zo aanwezig te zijn. :')

De wind valt hier ook mee, volgens mijn Scandinavische weerapp (Yr) windkracht 4, maar daar merk ik hier weinig van. Het heeft sinds middernacht nonstop hard geregend, nog geen enkel moment droog geweest. Ik kan me voorstellen dat dat hier, aan het begin van de bergen, gemakkelijk lawines en aardverschuivingen oplevert als er in een keer zoveel water valt.

@Prairy, ik heb er thuis een, was van plan hem mee te nemen, maar toch niet gedaan. Met een fietsbroekje vind ik hem erg onhandig, omdat die zo strak en hoog zitten, waardoor ik alsnog in mijn blote kont sta.
Daarnaast ga ik niet op een camping naast mijn hutje plassen op klaarlichte dag, dat vind ik niet zo netjes. :=

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 14:50

ook geen emmer in de campingkeuken bij de schoonmaak artikelen.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 15:07

marga1 schreef:
ook geen emmer in de campingkeuken bij de schoonmaak artikelen.

Lekker hygiënisch voor de volgende huurder…

Ik hoop dat het beter weer wordt TS! Vind je heel erg stoer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 15:21

Zo, weer helemaal bijgelezen en groot gelijk dat je even voor luxe bent gegaan!
Code rood is wel heel heftig! :oo Ik vind het stoer dat je morgen evengoed weer op pad wilt.
Doe je wel voorzichtig? Overstromingen en kans op lawines klinkt wel heel eng allemaal..

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 17:09

Pas vooral goed op jezelf.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 18:28

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 18:33

Oei TS, stay safe.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 18:38

Was ook meer voor laat op de avond of in de nacht, als je heel ver zou moeten lopen.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 18:56

musiqolog schreef:
Joh, hier in de bus heeft de chauffeur het IJslandse nieuws aan en wat denk je? Hans komt ook hier voorbij!

Ik zie dat mijn post nogal dubbelzinnig is. IJsland krijgt niet met Hans te maken, Hans is gewoon zo extreem dat hij hier het nieuws haalt. (En in Nederland dus.)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 19:19

Pfff ja, ik ben op het moment meerdere opties aan het af gaan. Morgen verder gaan lijkt inderdaad niet verstandig. Overal wordt de waarschuwing gegeven om steile hellingen en rivieren te vermijden en waar ben ik en waar gaat mijn route langs? Juist. :')
Nog geen uur (met de auto) van mij vandaan zijn er al gebieden geëvacueerd…
De treinen zijn ook grotendeels gecanceld in dit gebied. Ik heb nog contact met de host van Oslo en zij heeft vrienden in Hokksund (bij die plaats begon ik gister) die mij kunnen ophalen mocht het echt nodig zijn. Voor nu wil ik nog niet mijn hele fietsreis naar Bergen overboord gooien. -O-
Meer dan afwachten hoe het er morgen voor staat kan ik niet doen, misschien valt het mee. Ik kan morgen eventueel nog een dag hier blijven en woensdag verder gaan. Al vind mijn bankrekening dat minder leuk, want in Noorwegen een hutje huren is niet goedkoop. := Maar ja, daar moet ik maar even alle gratis nachten tegenover zetten en ik zit tenminste droog, veilig en comfortabel!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 19:33

Je zit in ieder geval nu goed ( en droog). En ik maar denken dat Hans een typisch Nederlandse naam is. Maar ze kennen hem in Noorwegen ( en IJsland) kennelijk ook.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 19:34

Je veiligheid is belangrijker inderdaad. Het is pech dat dit er nu precies tussendoor komt maar het is niet anders. Geen risico’s nemen.
Kan je je reis ook nog een paar dagen verlengen of zit je vast aan een datum van terugreis?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 19:46

Kun je de maatschappij niet bellen en je situatie voorleggen? Misschien kun je je reis wel een paar dagen uitstellen.

Veiligheid gaat voor inderdaad.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 19:49

Je veiligheid is idd veel belangrijker en je wilt niet overvallen worden door noodweer tijdens je fietstocht.
Het is wel enorm zuur uiteraard!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 19:50

Suliko schreef:
Pfff ja, ik ben op het moment meerdere opties aan het af gaan. Morgen verder gaan lijkt inderdaad niet verstandig. Overal wordt de waarschuwing gegeven om steile hellingen en rivieren te vermijden en waar ben ik en waar gaat mijn route langs? Juist. :')
Nog geen uur (met de auto) van mij vandaan zijn er al gebieden geëvacueerd…
De treinen zijn ook grotendeels gecanceld in dit gebied. Ik heb nog contact met de host van Oslo en zij heeft vrienden in Hokksund (bij die plaats begon ik gister) die mij kunnen ophalen mocht het echt nodig zijn. Voor nu wil ik nog niet mijn hele fietsreis naar Bergen overboord gooien. -O-
Meer dan afwachten hoe het er morgen voor staat kan ik niet doen, misschien valt het mee. Ik kan morgen eventueel nog een dag hier blijven en woensdag verder gaan. Al vind mijn bankrekening dat minder leuk, want in Noorwegen een hutje huren is niet goedkoop. := Maar ja, daar moet ik maar even alle gratis nachten tegenover zetten en ik zit tenminste droog, veilig en comfortabel!

Ik zou ook morgen blijven waar je zit. Daarna lijkt de storm Iig over al wordt het wel wisselvallig en zul je wel ook regen kunnen verwachten onderweg. Maar ik zou het besluit even uitstellen tot woensdag ochtend.

Wij staan ook nog in zone rood gebied maar zijn bewust wel in bewoond gebied gaan staan. Terwijl wij dat eigenlijk liever nooit doen. Maar nu is het gewoon veiliger en we staan verhard. Even geen mooi bos. Maar wij verwachten na morgen weer in normaal weer te zitten en dus onze reis gewoon te kunnen vervolgen :j

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 19:52

Ja, op zich ben ik flexibel. Mijn grootste doel was/is Bergen bereiken. De treinticket die ik van Bergen naar Oslo heb gekocht voor de 16e kan ik nog omboeken gelukkig, ik ben nu heel blij dat ik daar wat extra geld voor heb neergelegd. Dus wat ik nog zou kunnen doen is een aantal dagen wachten tot de storm voorbij is en dan alsnog naar Bergen fietsen. Dan schap ik waarschijnlijk wel mijn laatste etappe, van Oslo naar Kopenhagen fietsen, daar heb ik dan niet genoeg tijd voor.
Maar ik betaal 84,- per nacht voor dit hutje, dat vind ik echt veel. Dus ik zou dan liever terug naar mijn host in Oslo gaan (waar ik heel erg welkom ben), maar ja, dat is twee dagen fietsen en ook geen optie. Goedkopere overnachtingen zitten hier ook niet in de buurt helaas. Dus ik zit er nog even op te broeden hoe ik mijn komende dagen ga spenderen.
Mijn veiligheid vind ik het belangrijkste hoor, ook als dat geld kost. Ik baal gewoon wel even flink!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 20:13

Maar vrienden van die host kunnen je evt ophalen toch?
Ik zou max tot woensdag ochtend wachten dan moet het ergste van de storm voorbij zijn en krijg je een beetje beeld van hoe het weer in die streek het doet en kun je een beslissing nemen. Dan moet het ook weer mogelijk zijn een trein te pakken mocht je besluiten niet verder te willen fietsen. En kun je gewoon beter een besluit nemen zeg maar. Voor nu is het Iig goed dat je veilig zit. Hier bij ons valt het tot nu toe nog steeds reuze mee. Maar het kan natuurlijk zo omslaan en dan staan we Iig in een veilige omgeving. En morgen stuk rijden maar wij zitten droog in de camper. Maar staan en rijden nu juist wel weer in rivieren gebied bij de grote rivieren daar wil je eigenlijk ook niet zijn. Een weg de Trolstiga waar we 3 dagen terug overheen reden is nu afgesloten. Ook de boten tussen de fjorden daar varen niet. Het wordt ook afgeraden om via de bruggen terug te gaan ivm de storm. Dus het is een groot gebied waar Hans overheen raast. Maar als je een veilige plek hebt dan is het even uitzitten en dan weer door of juist niet. Wat wel fijn is dat je de kans krijgt om meer uit te rusten even en daar zou ik Iig even goed gebruik van maken :j

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 20:31

Ja klopt, maar nu met de auto de weg opgaan is ook gevaarlijk en zij zouden dan 70 kilometer moeten rijden om me op te halen. Dat ga ik niet vragen puur om ergens goedkoper te kunnen zitten. :+ Dat zie ik echt als een redmiddel als het hier te nat onder mijn voeten word. Wel ontzettend fijn dat die er is, om mensen hier in de buurt te hebben die me kunnen helpen als het misgaat, is ook voor mijn vriend en moeder een geruststelling!
Ik geloof dat nu pas de piek van de storm is, dat lijkt ook wel te kloppen, want het onweert hier nu ook en regent nog harder dan eerder. Verder vraag ik me wel een beetje af hoe veilig ik zit, aangezien ik onderaan een heuvel aan een rivier zit die vanuit de bergen komt. := De rivier is hier wel enorm breed en rustig, dat scheelt hopelijk. In dit gebied (Krødsherad) geldt wel het hoogste cijfer qua risico voor vloed en landslips. Blegh, ik probeer positief te blijven, maar het is niet een prettig idee om alleen op een bijna volledig verlaten camping te zitten ergens in de natuur, in risicogebied, zonder auto en de bewoonde wereld is 6 km verderop. :')
Heb in ieder geval besloten morgen hier nog te blijven en af te wachten wat woensdag brengt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 20:37

Is er geen beheerder waar je contact mee op kunt nemen of zelfs gewoon vannacht kunt slapen? Ik zou nu ook niet zo lekker zitten denk ik :=

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 20:51

Ik volg je topic al een tijdje en zal nu ook eens een reactie schrijven. Als eerste: hoi! :wave:

Eigenlijk denk ik dat je twee opties hebt: proberen in Bergen te komen, paar dagen later dan gepland de trein te pakken en vanaf Oslo naar Göteborg fietsen, of de trein naar Göteborg pakken en vanaf daar naar Kopenhagen.

Of: terug naar Oslo, en vanaf daar naar Kopenhagen fietsen. Niet omdat je niet naar Bergen zou moeten fietsen. Maar omdat ik denk dat je dat niet nú moet doen. Van Oslo naar Bergen fietsen is al geen gemakkelijke onderneming, onder andere omdat er de afgelopen weken steeds meer tunnels zijn afgesloten voor fietsers. Maar ook omdat niemand nu goed kan overzien hoe groot de ravage zal zijn, waar die zal liggen en hoe lang het zal duren voordat het allemaal weer begaanbaar en veilig is. Ik zou de komende week met geen enkel denkbaar voertuig Hardangervidda willen oversteken. Waarom niet een andere keer doen, en nu een paar dagen extra de tijd nemen voor de rest van de geplande route? De Zweedse westkust is heel mooi, en je zou in Zweden en/of Denemarken nog een omweg naar een leuke bestemming kunnen maken (of eventueel in Noorwegen, dat je naar het zuiden afbuigt en ergens de veerboot over de Oslofjord pakt en daarna aan de oostkant van de fjord verder richting Kopenhagen).

Zoals ze in Noorwegen zeggen: "det er ingen skam å snu" (het is geen schande om om te keren). Dan zou je bij een andere gelegenheid bij voorbeeld weer in Oslo kunnen starten, en vanaf daar naar Bergen en dan nog een stuk verder langs de kust. Je kunt dan je reis die kant op voortzetten, en nog een stuk er bij pakken omdat je niet eerst heel Zweden doorkruist, maar dan onder veiliger omstandigheden.

Succes in elk geval! En geniet van je reis, waar die je ook naartoe brengt :)