Canada

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:24

mvdende schreef:
Marjo schreef:

Joh, ga dan lekker naar de Ardennen of Texel als je het allemaal zo duur vindt. Dit komt voor mij over als zeer slechte planning/ voorbereiding waardoor je nu in de stress schiet omdat je het allemaal te duur vindt.

Juist een hele grondige planning..... juist ivm zeer klein/ geen budget. Maar ik ga familie opzoeken die naar Canada gaat verhuizen volgende maand.

maar letterlijk NERGENS op de websites van Parks Canada staat vermeld dat een fire permit verplicht is, zelfs zonder gebruik van kampvuur. Ja, tis verplicht als je wél een kampvuurtje wil maken, dàt wist ik en is overal op hun website te vinden...

Ik blijf me verbazen hoe vreselijk duur Canada in letterlijk ALLES is. Van overnachten, tot eten, tot kampeer materiaal en simkaarten enz.

Joh, dan ga je toch lekker niet op vakantie?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:30

mvdende schreef:
Juist een hele grondige planning..... juist ivm zeer klein/ geen budget. Maar ik ga familie opzoeken die naar Canada gaat verhuizen volgende maand.

maar letterlijk NERGENS op de websites van Parks Canada staat vermeld dat een fire permit verplicht is, zelfs zonder gebruik van kampvuur. Ja, tis verplicht als je wél een kampvuurtje wil maken, dàt wist ik en is overal op hun website te vinden...

Ik blijf me verbazen hoe vreselijk duur Canada in letterlijk ALLES is. Van overnachten, tot eten, tot kampeer materiaal en simkaarten enz.

Wat ik dus zeg: Blijf thuis, ga lekker voor een prikkie naar Texel of de Ardennen. Maar stop asjeblieft met het zeuren om de prijzen. Iedereen weet dat een reis naar Canada nou eenmaal hartstikke duur is, als je dat er niet voor over hebt moet je niet gaan.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:34

Je kiest zelf voor een van de duurste plekken van Canada in het hoogseizoen, en gaat dan voor de luxe opties. Centrum Jasper in het hoogseizoen is luxe. Camping met warme douche en elektriciteit middenin de Rockies is enorme luxe. En ja, dan krijg je te maken met schaarste en daar zijn de prijzen dan ook naar. Beetje categorie mopperen dat kanoën op Lake Louise 200 dollar per uur kost. Als je dat er niet voor over hebt (ik niet!) dan zoek je toch wat anders?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:36

Nado schreef:
Even omdenken: een groot deel van BC bestaat uit prachtige natuur, zeker als je het met NL ogen bekijkt. En BC is heel groot. Een paar plekken, zoals Jasper/Banff/Whistler, zijn heel toeristisch en duur. De rest veel minder tot niet. De Kootenays werden al eerder genoemd. Zo zijn er veel meer kleinere parken die veel beter bij jouw budget passen, en - voor NL ogen - minstens net zo mooi zijn, met wildlife, bergen, bossen en rivieren. Ik zou zeggen: kies daarvoor. Scheelt een hoop (financiële) stress. Waar gaat je familie wonen?

Familie gaat in Vancouver wonen en we hebben een family meeting op Vancouver island half juni.

Daarna reis ik via Squamish, Whistler, Kamloops, Revelstoke, Golden, Lake Louise richting Jasper, om daar een aantal dagen te verblijven en de Jasper Skyline trail te wandelen, daarna rijdt ik in een paar dagen door richting Banff om vanuit Banff in één keer naar Calgary te rijden en vanuit daar naar Toronto te vliegen om de Niagra Falls te bezoeken. Vanuit Toronto vlieg ik terug naar huis.

Ik kom dus zeker ook in de Kootenays enkele dagen en in de kleinere parken rondom Bannf en Jasper.

Alleen zijn overnachtingen enz echt nèt zo duur daar dan in Banff en Jasper, in ieder geval wat betreft campings. Dit omdat de meeste campings van Parks Canada zijn en dus ongeveer dezelfde prijzen gehanteerd worden. De private campings zijn niet te betalen, dus die vermijd ik zo veel mogelijk.

Ik heb als minima nu eenmaal geen onbeperkt budget en dit is zn reis die je maar één keer in je leven maakt en (planning tot nu toe) family vertrekt in principe ook maar één keer in hun leven voor 6 maanden die kant op, dus het is niet dat ik een aantal jaar kan sparen om ze op te zoeken, want zoals de plannen er nu liggen, zijn ze voor de winter weer thuis in Nederland. En is het dus een unieke kans om met het hele gezin samen in Canada te kunnen zijn. (Ouders hebben nl óók vakantie naar Vancouver geboekt)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:43

Mjelleke schreef:
Je kiest zelf voor een van de duurste plekken van Canada in het hoogseizoen, en gaat dan voor de luxe opties. Centrum Jasper in het hoogseizoen is luxe. Camping met warme douche en elektriciteit middenin de Rockies is enorme luxe. En ja, dan krijg je te maken met schaarste en daar zijn de prijzen dan ook naar. Beetje categorie mopperen dat kanoën op Lake Louise 200 dollar per uur kost. Als je dat er niet voor over hebt (ik niet!) dan zoek je toch wat anders?

Een douche een luxe optie?

Ik ga absoluut zo basic mogelijk, met goedkoopste huurauto en mini 2 persoons tent. Maar af en toe eens kunnen douchen is wel zo plezierig voor mezelf en omstanders. Heb meerdere campings op het oog om te boeken (wachten tot creditcard binnen is) waar inderdaad geen douche voor handen is, dat vind ik prima voor een dag of 2, maar daarna een camping mèt douches is dan natuurlijk wel "fijn".... uitsluitend campings zonder douche (en in jouw ogen luxe) boeken wordt in 4 weken wel een beetje een smerige bedoeling...

Elektriciteit heb ik niet persé nodig, al moet ik wel even kijken/ nadenken hoe ik m'n eten koel kan houden. Ga voor een 12V koelbox zodat deze tijdens het rijden aan kan staan en hopelijk de rest van de dag m'n eten enigzins koel houdt. Koken wordt op 2 kleine gas pitjes, dus het zullen vrij basic maaltijden zijn.

Mjelleke

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 11:05

Wij zijn in 2023 5 weken naar Canada geweest, waarvan de helft bij familie, de andere helft kamperen. We hebben 1x een camping met douche gehad, de rest allemaal zonder. Ook een blokhut gehuurd, was ook zonder stromend water. (Was wel heerlijk trouwens, het was echt koud die dag, hadden lang gereden, en dan een heerlijke warme douche -- stadscamping in Stewart, op de grens met Alaska).

En daar is niks smerigs aan. Met water uit een meer of uit een waterpomp kun je je ook prima wassen.

Canada heeft nou eenmaal een heel ander klimaat, en waterleidingen kunnen bevriezen, dus op een kleine camping middenin de natuur een douche neerzetten is zo simpel nog niet.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 11:21

Voor goedkope (soms zelfs gratis) campings op prachtige plekjes buiten de toeristische hotspots: https://www.sitesandtrailsbc.ca

Maar verwacht daar geen flush toilets of stromend water.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:12

Na meelezen toch een reactie.

Wij vliegen over 3 weken naar Toronto. Naar familie. Ik ga samen met mijn man, broer en 8 maand oude baby

Mensen nog leuke bezienswaardigheden?
We gaan sowieso naar de markt in St Jacobs, niagara falls, dagje Toronto, naar een honkbalwedstrijd en ik ga langs een paardenstal waar ik in 2023 8 weken lang heb doorgebracht

Ik heb er enorm veel zin in! Maar vind het wel spannend met een kleine meid én een man die nog nooit gevlogen heeft haha

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:12

Kabayo schreef:
Na meelezen toch een reactie.

Wij vliegen over 3 weken naar Toronto. Naar familie. Ik ga samen met mijn man, broer en 8 maand oude baby

Mensen nog leuke bezienswaardigheden?
We gaan sowieso naar de markt in St Jacobs, niagara falls, dagje Toronto, naar een honkbalwedstrijd en ik ga langs een paardenstal waar ik in 2023 8 weken lang heb doorgebracht

Ik heb er enorm veel zin in! Maar vind het wel spannend met een kleine meid én een man die nog nooit gevlogen heeft haha

Hoe ver ga je buiten Toronto? Blijf je echt in die omgeving, of heb je ook de mogelijkheid om een paar nachten weg te gaan?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:14

Dat zou eventueel kunnen maar heeft niet de voorkeur. Ik heb alles bij familie staan, baby bed etc.
Familie woont rond Smithville, uur vanaf Toronto

We hebben wel een huurauto. We gaan sowieso naar London, dat is 2u rijden

Misschien gaan we nog naar Michigan (usa), naar vrienden. Maar dan slapen we bij hun

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:23

Kabayo schreef:
Dat zou eventueel kunnen maar heeft niet de voorkeur. Ik heb alles bij familie staan, baby bed etc.

Misschien gaan we nog naar Michigan (usa), naar vrienden. Maar dan slapen we bij hun

Brockville vond ik erg leuk. Daar staat de eerste railway tunnel die gebouwd is in Canada, en met lichten hebben ze een trein na gesimuleerd. Erg tof! Ook sowieso een leuk plaatsje om te bezoeken :)

In Toronto vonden wij Kensington Market erg leuk, heel kleurrijke wijk.
Ook het Casa Loma is erg mooi om te bezoeken.

In Niagara Falls hebben wij destijds een diner gedaan in de Skylon Tower, wat echt een aanrader is. Dat was ontzettend leuk!
Daarbij zou ik ook zeker een tocht op de Maid of the Mist aanraden.

Bij Kingston is het Thousand Islands ook een mooie bezienswaardigheid. Zeker de Thousand Islands Parkway is een mooie route om te rijden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 14:04

Bij deze is Canada verplaatst naar volgend jaar |( creditcard afgewezen omdat een Wajong uitkering niet geaccepteerd wordt....een IVA of WAO uitkering daarintegen wel -:(-

Geen creditcard = geen huurauto.

Enigste optie is een creditcard via ING of Rabobank en deze duurt minimaal 3 maanden voordat het bruikbaar is. Dus voor dit jaar te laat....

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 14:06

Kabayo schreef:

Als je uit bent op leuke souvenirs en een outdoor winkel met een beleving, dat is Bass Pro Shops ook echt een aanrader. Bij Smithville is de dichtstbijzijnde in Niagara-on-the-Lake, om de hoek dus.
Niagara-on-the-Lake is overigens ook een leuk stadje om te bezichtigen, erg authentiek.

Webster's Falls zijn ook echt een aanrader, dat ligt vlakbij Hamilton.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 14:13

Dat is nogal logisch mvdende.
Een financiële instantie heeft zorgplicht.

Je kunt eventueel wel kijken of een prepaid creditcard een optie is en geaccepteerd wordt?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:26

Roosch schreef:
Dat is nogal logisch mvdende.
Een financiële instantie heeft zorgplicht.

Je kunt eventueel wel kijken of een prepaid creditcard een optie is en geaccepteerd wordt?

Zo logisch is dat niet....als ze ALLE uitkeringen zouden weigeren, ala, maar omdat ik "arbeidsvermogen" heb en in de toekomst "misschien zelf zou kunnen verdienen" waardoor de wajong vermindert of stopgezet wordt krijg ik geen creditcard. Terwijl ik er in die situatie alleen maar financieel op vooruit zou gaan als ik voldoende zou verdienen dat de wajong stopgezet zou worden.

De minimale inkomsten eisen is namelijk €1250 netto per maand voor de creditcard en ik krijg met de wajong €1304 per maand. Maar puur door het naampje "wajong" wordt het afgewezen.

Een prepaid creditcard heb ik al jaren en is in de meeste situaties ruim voldoende, maar autohuur bedrijven accepteren geen prepaid/debit creditcards, uitsluitend de "echte".

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 16:25

@Kabayo Ik vond het distillery district in Toronto ook erg leuk om te bezoeken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 18:43

Bloemetje75 schreef:
@Kabayo Ik vond het distillery district in Toronto ook erg leuk om te bezoeken.

Ohhja, dat is ook echt een leuk deel van Toronto!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 18:44

Marjo schreef:
Ja je kan er zelf voor kiezen om een voorgeprogrammeerde reis te doen, maar overal heb je zelf de mogelijkheid om dingen aan te passen en wel of niet te doen.

Een tip, bezoek zulke parken niet in het weekend. Wij stonden in het weekend op Algonquin en het was zo druk dat het eigenlijk niet leuk was. Als je gaat wandelen loop je in de file, parkeerplaatsen in het park stromen vroeg vol... dat was wel heel jammer.

Voor wat betreft Algonquin. Het is idd druk soms zo druk dat je moet wachten tot je er in kunt. Ik denk dat Muskoka dan daar ook in de buurt is en je toch ook hetzelfde landschap kunt zien als in Algonquin. Maar ook daar is het gewild en druk in de zomer maar hoef je in ieder geval geen entree te betalen en wachten tot je er in kunt. Ik zou helemaal er niet in gaan in het park . Maar dat is aan een ieder zelf. Ik zoek geen massa op. Voor wat betreft de reistijd. Tweede helft oktober heeft ook vaak heel mooi weer in Canada. Met geluk heb je Indian Summer als de winter niet te vroeg invalt. Prachtige herfstkleuren.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 19:00

Kabayo schreef:

Lake Huron is van de meren voor zover ik het kan bekijken verreweg het mooiste meer. Daar zit je niet ver vanaf.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-25 12:26

Alweer even stil hier.

Gaan er dit jaar nog bokkers naar Canada? En voor degenen die (helaas) weer terug zijn: hoe was het? Foto's?

Het bosbrandseizoen is helaas alweer in volle gang. Zo zonde ;(
De grootste branden zijn momenteel in Saskatchewan en Manitoba, daar gaan niet veel toeristen heen. Maar ook in Alberta, BC en Ontario zijn branden.

Hier voorlopig even niet naar Canada. Teveel andere plannen haha :P

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 15:55

Ik ben samen met mijn man, dochtertje van 8 maanden en mijn broer in maart naar Canada geweest. Voor mijn man en uiteraard mijn dochter eerste keer vliegen. Het is heel goed bevallen. Het landen was alleen erg pijnlijk voor haar oren. Maar de rest van de reis was ze tevreden en stil.

We zijn nabij smithville geweest. Dat is een uur vanaf Toronto en iets van 40 a 50 minuten van de Niagara falls. Mijn tante oom een neef wonen daar en we konden bij hun in de kelder verblijven. Klinkt zo oneerbiedig, een kelder. Maar het was compleet ingericht als een huis. Wasmachine droger keuken woonkamer en douche met wc. Alleen weinig/geen zonlicht. Daar kon ik het slechtste tegen :o

Ik weet eigenlijk niet hoeveel foto’s je mag plaatsen

We haalden onze huurauto op. Is het geen plaatje? <3
Afbeelding
Lake Ontario
Afbeelding
Afbeelding
Niagara falls
Afbeelding
Afbeelding
Onderweg naar huis. Een hele grote brug
Afbeelding
De prachtige auto van mijn neef
Afbeelding
We gingen naar Jack en Margaret, waar ik in 2023 8 weken lang Friese paarden heb getraind voor de keuring
Afbeelding
De mannen hadden gelijk een nieuwe vriend
Afbeelding
Ook zijn we naar een grote boerderij geweest. Indrukwekkend. Maar ook zo schoon en alles zo goed doordacht ingericht
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
We zijn naar Hamilton geweest. Dat is de waterval stad van de wereld van wel meer dan 100 watervallen. Het was heerlijk even door de natuur te wandelen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het uitzicht vanaf de berg, prachtig! Uitzicht op Lake Ontario
Afbeelding
En met daglicht vanaf de auto
Afbeelding
Afbeelding
Er is een groot zwembad op het dak van een parkeergarage. Met uitzicht op de Niagara falls. We hebben een leuke dag gehad daar! Wel echt dure entree haha
Afbeelding
Uitzicht vanaf het raam in het zwembad
Afbeelding
Een creek die we tegenkwamen tijdens het wandelen
Afbeelding
Afbeelding
Vliegtuig museum in Hamilton
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Lake Erie
Afbeelding
Afbeelding
En op de laatste dag langs mijn neef zijn werk bij John Deere
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tot zo ver de spam haha! We hebben echt genoten , niet van alles foto’s gemaakt natuurlijk dus ook meer dingen gedaan zoals naar de mall en zo.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 17:58

Dat ziet er allemaal wel echt geweldig uit.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 02:10

Picopico schreef:
Alweer even stil hier.

Gaan er dit jaar nog bokkers naar Canada? En voor degenen die (helaas) weer terug zijn: hoe was het? Foto's?

Het bosbrandseizoen is helaas alweer in volle gang. Zo zonde ;(
De grootste branden zijn momenteel in Saskatchewan en Manitoba, daar gaan niet veel toeristen heen. Maar ook in Alberta, BC en Ontario zijn branden.

Hier voorlopig even niet naar Canada. Teveel andere plannen haha :P

Jaaaaa *\o/* , nog een weekje en dan ga ik voor 4 weken die kant op!

Starten met een familie reünie op Vancouver Island en na een halve week met de fam, zelfstandig nog 3 weken rondtrekken door de Rockies, om de Calgary stampede mee te maken en terug te vliegen naar Toronto voor een paar dagen Niagara falls voor ik vanuit Toronto weer naar huis vlieg -O-

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 08:33

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 09:24

Hoe zijn de wegen eigenlijk in de bekendere gebieden? Als je snel veel kilometers moet maken zijn het dan makkelijke wegen?
Ik zit een tijdje van alles te bekijken namelijk maar ik krijg van die wegen (in zijn algemeenheid) niet echt een goede indruk.

Niet dat wij op korte termijn hier naar toe gaan (en of ik zo geschikt zou zijn om dit te doen). Maar mijn interesse om het te volgen heeft het zeker wel.