Kilimanjaro trekking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Qerty

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:17

Ik zou voor zo'n reis ipv een 2e koffer eerder kiezen voor een extra backpack van rond de 35-45 liter.
Daar heb je onderweg ook nog wat aan.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:20

kally schreef:
Misschien idee om ipv veel onderbroeken, inlegkruisjes mee te nemen kun je beetje minder meenemen.

Persoonlijk: gatver.

En buiten dat, onderbroeken nemen ongeveer hetzelfde ruimte in toch? Als je heel veel inlegkruisjes mee moet nemen. Is ook veel milieubelastender.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 15:25

kally schreef:
Misschien idee om ipv veel onderbroeken, inlegkruisjes mee te nemen kun je beetje minder meenemen.

Eh die moet je ook weer mee terugnemen omdat je het niet daar mag dumpen. Dan heb ik liever gebruikte onderbroeken bij me.

Hoe ik het ga inpakken weet ik nog helemaal niet, ik wil eerst de rest rond hebben.

Het kan op de top een gevoelstemperatuur van wel -25 geven. Het kan ook warmer zijn natuurlijk. Maar er wordt door meerdere mensen gesproken over vele lagen en evt. een skibroek voor de summitnight. Dus dat is waarom ik over een skibroek praat. Maar zoals gezegd, ik heb nog niets geboekt en pas als ik dat gedaan heb zal ik naar kleding kijken.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:37

kally schreef:

Losgezien van weinig ruimte- en gewichtsverschil tov extra ondergoed, zo ga je heel wat spannende bacteriën in je onderbroek opkweken he. Inlegkruisjes hebben een laagje plastic, geen geweldig plan als je gaat hiken.

Merino of bamboo sportondergoed is een beter idee.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 16:59

Welkom bij het leven in de bergen (waar ik momenteel ook zit). Reken er op dat je zeker een week geen douche ziet. Mijn record staat op 3 weken. Geeft niets, na een tijdje stinkt iedereen. Voor beklimmingen boven de 5000 meter moet je rekening houden met koude. Dus laagjes. Voor 2 weken trekken heb ik mee:
4 paar sokken
2 sport bh’s
7 onderbroeken en inlegkruisjes voor de dubbele dag
2 shirts
1 shirt met lange mouwen
1 fleece
1 donsjas
1 hardshell
Shoftshell broek
Hardshell broek
Thermo ondergoed
Buff
Muts
Dunne handschoenen
Dikke wanten
En alpine wanten wanneer ik de 5500 over ga.

Verder EHBO-kit, toilettasje, slaapzak, liner, matje en stokken.

En ja, ik stink als een malle op dit moment. Mijn haar zit vastgeplakt op mijn hoofd en mijn rugzak durf ik wel te laten staan. Mijn sokken zijn een biologisch wapen.

Wanneer ik zelf moet lopen met de bagage hou ik 20% van mijn lichaamsgewicht aan. Een porter mag van mij niet meer dan 20 kilo dragen. Zachte tassen dragen het makkelijkst, dus een hardshell koffer zal niet meegenomen worden.

Edit, skibroek is waardeloos. Te dik en bulky. Fijner is het om een lange onderbroek te dragen met daaroverheen een softshell broek met daaroverheen een hardshell. Dan blijf je goed warm en kun je lagen uitdoen wanneer het te warm is. Als je met laagjes werkt kun je veel beter je warmte vasthouden tov een enkele dikke laag. Daarnaast heb je er ook meer aan in de lagere regionen. Je hoeft dus minder mee te nemen. Je gebruikt alles los van elkaar en in combinatie met elkaar.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 17:20

Een harde koffer gaat ook niet mee de berg op, maar is wel handig voor de spullen die je achterlaat zoals een laptop e.d.

Ik zit zelf ook aan 4 paar sokken te denken, een donsjas heb ik nog niet, ik heb alleen skijassen. Zonder bh's gaat bij mij prima, dus dan neem ik gewoon voor 8 dagen elke dag een schone onderbroek mee.
Er wordt ook een losse regenbroek en regenjas geadviseerd. En dus 2 afritsbroeken. En gaiters.

Ik heb wel thermo ondergoed al, want ik duik immers ook. Dus dat scheelt, dat hoef ik niet meer te kopen. Goede wandelsokken nog wel. En een slaapzakliner. Want de slaapzak zelf huur ik. Stokken heb ik wel, maar worden geleverd door de trekkingorganisatie, dus hoef ik ook niet mee te nemen.

Dat je gaat stinken, ja zeker, dat is bekend. 8 dagen niet douchen is wel lang, maar je krijgt wel elke dag een kommetje warm water om je te wassen. Maar goed, daarmee doe je je gezicht en je kruis en dan is het water wel op natuurlijk.

Porters mogen ook niet meer dan 20kg dragen en vaak wordt er gesteld dat je maar 15kg mee mag nemen zelf per persoon. Dus dat zal wel goedkomen.

Verder gaat er natuurlijk een camera mee, het liefst ook een dikke zoom lens en statief. Maar dat moet ik zelf gaan dragen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 21:49

maaikemuis schreef:
Voor 2 weken trekken heb ik mee:
4 paar sokken
2 sport bh’s
7 onderbroeken en inlegkruisjes voor de dubbele dag
2 shirts

<knip>

Ik trek persoonlijk de grens op 1 shirt en 1 paar sokken voor 2 dagen, wat langer niet douchen kan prima, maar elk shirt en elk paar sokken 7x dragen tijdens gewone hike dat lijkt me echt goor :') En alhoewel iedereen best een geurtje krijgt, merk ik nog wel aan andere wandelaars wie de persoonlijke hygiëne helemaal links laat liggen en wie niet.

Die 5 extra shirts wegen bij elkaar slechts +/- 1kg, prima te overbruggen als je dat tijdens een wandeltocht in je rugtas moet stoppen, het gaat hier uiteindelijk nog steeds om trekking peaks, al dan niet van 5000+, en geen alpinisme ;) Qua warme kleding is het ook erg persoonlijk, ik vind het bij trekkings tot 5000m eigenlijk zonde om een thermo onderbroek mee te nemen want dan blijft die nutteloos in de rugtas zitten. Maar goed ik ben winters van -25 met gewone spijkerbroek aan gewend uit mijn jeugd, heb het over het algemeen niet snel koud :P

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 22:13

Ik zit nu in het Middellandse zee gebied en mijn tas was te zwaar in combinatie met het gebied. Dus ben ik net wezen schrappen. Ik verheug me nu al op de warme douche over 8 dagen. Grappig is wel dat mijn huid zelden zo goed is als tijdens dit soort trekkings.

Maar het is wel de reden dat ik geen gebruik maak van leenmaterialen. Ook hier heb ik de bedbugs zien lopen in een huurtent (de hutten hier zijn notoir). En ik hoef geen slaapzak waar tientallen ongewassen mensen in hebben liggen marineren. Thermo-ondergoed dubbelt bij mij trouwens als pyjama.

Maar die douche, die gaat heerlijk zijn!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 22:40

Middellandse Zee is heel wat anders ja, voor mij te exotisch om iets over te zeggen. Maar ik kan me voorstellen dat warm weer in combinatie met lastig terrein elk grammetje 10x zo zwaar doen wegen.

Ik ga mede om hygiënische redenen alleen op pad onder de 15 graden. En ook omdat het veel prettiger is uiteraard. Maar eenmaal onder het vriespunt scheelt het echt heel wat geur :+ ook aan je slaapzak.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 22:54

Een "documentaire" die ik gekeken heb heet "een half jaar met 3 onderbroeken" in het Engels 6 months with 3 pairs of undies. Is te zien op YouTube trouwens.

Principe 1 aan, 1 schoon en 1 die je iedere dag even uitspoeld in een meertje ofzo. Aan je rugzak hangen om te drogen. Die dingen zijn met een uurtje zon wel droog.

Thirt heb ik er dan ook maar 1 van bij. 1 broek en 1 paar sokken aan. 1 paar wandelsokken schoon en dus in totaal 3 onderbroeken. en 1 set slaap kleding.

Als je daar 6 maanden mee kan wandelen, dan moet 1 a 2 weken óók makkelijk lukken.

Die 1kg sleep ik liever niet mee. En ja, ik meur óók na 2 dagen wandelen. En dan douche ik óók nog de 1e avond. Kan ik niets aan doen, mensen gaan in de trein maar ergens anders zitten. (Deo helpt niet veel meer als je meerdere keren per dag compleet doorweekt bent van het zweet, eer je bij het station bent en opgedroogd, meur je.)

Ik koop dan wél een 1e klas kaartje, daar is het vaak wat rustiger en hoef je niet zo hutje mutje te zitten.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 23:01

Ik heb geen ervaring met deze berg o.i.d. Heb enkel “2” dagen Machu Pichu gedaan wat eigenlijk maar een dag 12 uur lopen was :P en dan de volgende dag nog eens 4 uur. Maar ondanks destijds een goede conditie, wekelijks wandelen in de bergen en dagelijks 3 - 5 km op het platte en 5 maal per week sportschool vonden mijn knietjes het niet zo heel erg leuk en heb ik dat nog wel een paar dagen gevoeld. Dag 1 deed ik fluitend, de dag daarna willen mijn benen het niet meer over hebben.

Ik was blij dat de wandeling de afsluiting was van de vakantie. Zou er geen mogelijkheid zijn de trip om te draaien? Eerst de Safari en dan volledig uitgeput een vliegtuig in (doorslapen) en dan thuis uit kunnen puffen?

Verder heb in geen tips. Ik ga altijd op stap met “niks” en heb enkel een boekentas voor 2-3 weken. Nooit iets tekort gehad, maar wel eens een nachtje bijgeboekt om even de was te doen. Goed opvouwen (rollen) scheelt een hoop in ruimte ook.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 23:15

mvdende schreef:
Een "documentaire" die ik gekeken heb heet "een half jaar met 3 onderbroeken" in het Engels 6 months with 3 pairs of undies. Is te zien op YouTube trouwens.

Principe 1 aan, 1 schoon en 1 die je iedere dag even uitspoeld in een meertje ofzo. Aan je rugzak hangen om te drogen. Die dingen zijn met een uurtje zon wel droog.

Thirt heb ik er dan ook maar 1 van bij. 1 broek en 1 paar sokken aan. 1 paar wandelsokken schoon en dus in totaal 3 onderbroeken. en 1 set slaap kleding.

Als je daar 6 maanden mee kan wandelen, dan moet 1 a 2 weken óók makkelijk lukken.

Die 1kg sleep ik liever niet mee. En ja, ik meur óók na 2 dagen wandelen. En dan douche ik óók nog de 1e avond. Kan ik niets aan doen, mensen gaan in de trein maar ergens anders zitten. (Deo helpt niet veel meer als je meerdere keren per dag compleet doorweekt bent van het zweet, eer je bij het station bent en opgedroogd, meur je.)

Ik koop dan wél een 1e klas kaartje, daar is het vaak wat rustiger en hoef je niet zo hutje mutje te zitten.

.
Onder bepaald temperatuur drogen onderbroeken alleen niet meer goed op, je kunt ze hooguit in een bijzonder patroon laten bevriezen. Met sneeuw of regen gaat het ook wat moeilijk. En in een meertje met water van 8 graden ofzo uitspoelen zonder wasmiddel erbij om milieu te besparen maakt al die interessante bacteriën toch niet dood ;) wat geur betreft.

Voor een simpele 7-8 dagen hike is IMO wat extra kleding sjouwen de makkelijkste oplossing.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 07:56

Op de Kilimanjaro valt niets te wassen. A) het droogt er niet. en B) de dragers moeten vanaf een bepaald punt ook water omhoog dragen. Het is dan op rantsoen hoor, dus genoeg om te drinken, je krijgt een kommetje om je te wassen, maar je krijgt niet om ook even kleding uit te spoelen. Dan draag je zelf die extra kilo niet zeg maar, maar je laat iemand anders wel tig extra kilo's omhoog sjouwen omdat jij je onderbroek uit wilt wassen.

Ik denk zelf aan 2-3 dagen per shirt, 2 dagen per paar sokken, 2-3 dagen per broek, misschien zelfs 4 dagen. En dan wel elke dag een schone onderbroek. Thermo ondergoed wil ik wel meenemen, ik denk dat je daar ook prima in kunt slapen, hoewel ik niet van heel strak spul houd, niet met wandelen en niet met slapen. Dus ik moet dat even bekijken.
Ik loop hier in de winter ook vaker met vorst in de ochtend in wat dikkere spijkerbroeken of heb er wat onder. Ik heb ooit mijn dijen bevroren gehad door als kind op de fiets naar de stad te gaan met vorst en sindsdien heb ik echte winterdijen, totaal niet erg, maar bij kou krijg ik dan direct korsten op de dijen. Sindsdien vind ik wind en kou niet fijn meer zeg maar.

Ik zou dan eerder een tube midalgan of perskindol meenemen die berg op tegen stijve spieren. Hoewel dat ook niet op het absolute 'must have' lijstje staat.

Huurslaapzakken worden daar ook gewoon gewassen of gereinigd hoor na gebruik. Ik weet natuurlijk niet hoe goed, maar het is niet dat ze ze gewoon aan de volgende verhuren.

Gisteren heb ik 14km gewandeld rond Nijmegen en 375 hoogtemeters gedaan. In totaal 17km op de been (dus inclusief wandelen vanaf de auto enz). We hadden er een aardig tempo in, maar het viel enorm mee. Nu voel ik wel dat ik wat gedaan heb, en natuurlijk stond ik met een stijve achillespees op en een gevoelige hak, maar dat is dagelijks zo. En nu kan ik wel weer een rondje wandelen.
Dus de test is geslaagd en ik ben fit genoeg om nu echt naar tickets, organisator e.d. te mogen kijken van mezelf.
*\o/*

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 08:35

germie schreef:
Gisteren heb ik 14km gewandeld rond Nijmegen en 375 hoogtemeters gedaan. In totaal 17km op de been (dus inclusief wandelen vanaf de auto enz). We hadden er een aardig tempo in, maar het viel enorm mee. Nu voel ik wel dat ik wat gedaan heb, en natuurlijk stond ik met een stijve achillespees op en een gevoelige hak, maar dat is dagelijks zo. En nu kan ik wel weer een rondje wandelen.
Dus de test is geslaagd en ik ben fit genoeg om nu echt naar tickets, organisator e.d. te mogen kijken van mezelf.
*\o/*

Voor mij zijn dit geen bijzondere aantallen maar ik zou me zelf absoluut niet fit genoeg vinden voor een dergelijke expeditie. Maar ik twijfel er ook niet over of je dit kan. Uit je andere topics maak ik op dat je vaker onder extreme omstandigheden prima functioneert.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 08:47

Allereerst is dit niet een eindfitheid, maar een minimale vereiste aan mezelf om überhaupt te mogen boeken of verder te kijken. Ik had al verwacht wel fit genoeg te zijn, maar dat ben ik dus ook echt. Dus even een test gedaan. Heel veel fitter hoef je overigens echt niet te worden hoor. De langste dag is 17km lopen waarvan natuurlijk een heel stuk omhoog, maar daar is niet de conditie de spelbreker, maar de hoogte. En daar kun je gewoon niet op trainen. Ik wil tegen de tijd dat ik dan ga nog een paar keer 20km wandelen in Nederland en dan ben ik er echt wel klaar voor.
Voor nu was het belangrijk of die hielspoor en achillespeesonsteking niet zouden verergeren, en dat is gelukkig niet gebeurd. Over is het niet, en hoe ik er weer van af ga komen weet ik ook niet, want niets werkt. Maar nietsdoen hoeft dus ook niet. Bovendien heb je dan nog een lange tijd voordat je echt gaat, dus dan kan het verbeteren (of verslechteren, maar dat kan het ook ineens als je niets hebt). En hier komt het door antibiotica, dus het heeft niet overbelasting als oorzaak. Voor mij is het nu wel wenselijk natuurlijk dat ik er weer vanaf kom en ik had niet verwacht dat ik er al 3 maanden mee rond zou lopen, maar het is dus ook niet dat ik hierom dingen uit moet stellen. Ik gebruik geen pijnstillers, en als ik geweten had hoe gemakkelijk die 14 ging, dan hadden we de 21 gedaan, maar dat tijdens de wandeling omzetten ging ook niet. Maar ik verwacht wel dat ik over een maand of 6 geen last meer heb van die hielspoor, dat het niet weer net als een vorige keer 4 jaar gaat duren.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:15

17/20 kilometer loop ik in NL fluitend op m’n sneakers bijna. Maar op een berg echt niet hoor…
Het valt niet te vergelijken of je in Nl loopt of op een berg waarbij je een grote hoogte stijging hebt..

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:17

Es_ther schreef:
17/20 kilometer loop ik in NL fluitend op m’n sneakers bijna. Maar op een berg echt niet hoor…
Het valt niet te vergelijken of je in Nl loopt of op een berg waarbij je een grote hoogte stijging hebt..

Ja maar als je vanaf dat punt een half jaar serieus gaat trainen, is het een prima uitgangs punt.
Maar dan wel echt trainen , drie keer per week minimaal en met een schema

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 09:51

Es_ther schreef:

Nee, op een berg heb je al andere schoenen aan. In Nederland heb je alleen rond Nijmegen wat heuveltjes. En daar kun je prima op trainen af en toe. Bergen vind je hier niet, dat schrijf ik ook nergens.
Ik heb dus zonder extra trainen een ruim voldoende basis conditie om volgens de boeken aan de trek te beginnen. Maar ik zie het als een basis en wil verder gaan werken en 2 keer per week intensiever gaan sporten. Dus zo moet je het zien. In de bergen trainen gaat mij niet lukken, maar heuveltjes en trappen lopen her en der wel. En dan nog af en toe circuittraining en zumba er bij denk ik naast het duiken en paardrijden.
De testwandeling was voor mij ook of mijn hielspoor me niet een dag later volledig op de bank zou houden, maar dat is gelukkig niet het geval. Ik zou vandaag wel weer een ronde kunnen lopen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 09:54

Es_ther schreef:

Nee, op een berg heb je al andere schoenen aan. In Nederland heb je alleen rond Nijmegen wat heuveltjes. En daar kun je prima op trainen af en toe, maar voor mij is het 2.5 uur rijden en brandstof is helaas ook niet gratis. Bergen vind je hier niet, dat schrijf ik ook nergens.
Ik heb dus zonder extra trainen een ruim voldoende basis conditie om volgens de boeken aan de trek te beginnen. Maar ik zie het als een basis en wil verder gaan werken en 2 keer per week intensiever gaan sporten. Dus zo moet je het zien. In de bergen trainen gaat mij niet lukken, maar heuveltjes en trappen lopen her en der wel. En dan nog af en toe circuittraining en zumba er bij denk ik naast het duiken en paardrijden.
De testwandeling was voor mij ook of mijn hielspoor me niet een dag later volledig op de bank zou houden, maar dat is gelukkig niet het geval. Ik zou vandaag wel weer een ronde kunnen lopen. En tegelijkertijd dus al 375 hoogtemeters mee te pakken. Dat ging allemaal erg gemakkelijk gelukkig.
Het is dus niet dat ik morgen al naar Tanzania ga of dat ik niets meer ga doen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:58

germie schreef:
Op de Kilimanjaro valt niets te wassen. A) het droogt er niet. en B) de dragers moeten vanaf een bepaald punt ook water omhoog dragen. Het is dan op rantsoen hoor, dus genoeg om te drinken, je krijgt een kommetje om je te wassen, maar je krijgt niet om ook even kleding uit te spoelen. Dan draag je zelf die extra kilo niet zeg maar, maar je laat iemand anders wel tig extra kilo's omhoog sjouwen omdat jij je onderbroek uit wilt wassen.

Ik denk zelf aan 2-3 dagen per shirt, 2 dagen per paar sokken, 2-3 dagen per broek, misschien zelfs 4 dagen. En dan wel elke dag een schone onderbroek. Thermo ondergoed wil ik wel meenemen, ik denk dat je daar ook prima in kunt slapen, hoewel ik niet van heel strak spul houd, niet met wandelen en niet met slapen. Dus ik moet dat even bekijken.
Ik loop hier in de winter ook vaker met vorst in de ochtend in wat dikkere spijkerbroeken of heb er wat onder. Ik heb ooit mijn dijen bevroren gehad door als kind op de fiets naar de stad te gaan met vorst en sindsdien heb ik echte winterdijen, totaal niet erg, maar bij kou krijg ik dan direct korsten op de dijen. Sindsdien vind ik wind en kou niet fijn meer zeg maar.

Ik zou dan eerder een tube midalgan of perskindol meenemen die berg op tegen stijve spieren. Hoewel dat ook niet op het absolute 'must have' lijstje staat.

Huurslaapzakken worden daar ook gewoon gewassen of gereinigd hoor na gebruik. Ik weet natuurlijk niet hoe goed, maar het is niet dat ze ze gewoon aan de volgende verhuren.

*\o/*

De zevenheuvelenhike!

Ik liep de 1e 14 km bijna fluitend, mèt tas van ongeveer 8kg op m'n rug. De laatste 7 werden zwaar, maar uiteindelijk de 21km goed uitgelopen. (GPS gaf trouwens 22km aan)

De 1e 11km véél te hard gelopen voor mijn doen, voelde direct al mijn knie opspelen. Dus die doet nu pijn. Oude bekende blessure. Liep 5km per uur gemiddeld en dat is op een bergwandeling behoorlijk veel, zeker inclusief stijgen en dalen. En gigantisch spierpijn, vooral in m'n heupen, van het trekken van de hond aan de heupgordel.

Was een mooie tocht, maar misschien had je beter voor de 21 kunnen gaan als training/ test voor Kilimanjaro, want 14km stelt eigenlijk geen drol voor!

Ik heb nu dus de 21km mèt bepakking van z'n 8kg in totaal gok ik. (Niet al te zuinig aan gedaan met inpakken, want ik had in een b&b overnacht dus overnachting spullen voor mij + hond) gelopen en ik acht mijzelf echt absoluut NIET fit genoeg voor de Kilimanjaro.

Dan had ik deze tocht de 28 km moeten lopen met 10kg rugzak en fluitend aan de finish moeten staan, met ruimschoots energie over voor nóg een rondje... Dan pas ben je écht fit...

Als aanvulling op de posts boven mij: download de gpx bestanden van de 21 en de 28km, dan kun je die zelf op een later tijdstip zelf gaan lopen. Als training kan je dat met z'n 10kg op je rug doen.

Edit: foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 13:21

Ik geloof ook best dat germie taai genoeg is om dit te kunnen. En anders heeft ze er alleen zichzelf mee, sommigen reageren hier alsof ze er zelf nadeel van gaan vinden als het niet lukt :+

Hoogtemeters vind ik vooral mentaal een ding, zowel omhoog als omlaag. Omhoog vind ik leuk, omlaag helemaal niet en ik mis daar net spierkracht, balans en durf. Dit weekend nog 700 HM gedaan op 14km, waren steile stukjes en dat voelde ik de dagen erna wel. Terwijl ik ook al hikes heb gehad van 1100HM en niets voelde.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 19:41

Ik had overigens ook een rugzak van 8kg op m'n rug geknoopt. En die 21 had ik ook kunnen doen dus, maar niet opgegeven wegens dus die hielspoor en achillespeesontsteking. En je kon daar ter plekke niet meer wisselen tijdens de tocht zelf, want anders hadden we dat gedaan. We hebben het gevraagd na 8km of het kon, helaas.
Hier nog geen foto's van mezelf gevonden van die wandeltocht.

Omlaag is vaak ook lastiger dan omhoog, maar omhoog is zwaarder vind ik. Het maakt ook wat uit hoe groot de stappen zijn die je moet nemen. Zowel in omhoog als omlaag. Hele steile trappen lopen beroerd zeg maar, maar als je elke stap onregelmatig moet lopen ook.

Een groot deel van het wel of niet halen van de top hangt af van karakter. En of je wel of geen hoogteziekte ontwikkelt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:02

Ik maak me geen enkele zorgen dat je het niet haalt. Of het verstandig is of niet: ik te wedden dat je zelfs zou doorlopen met voedselvergiftiging en een gebroken middenvoetsbeentje.
Echter kun je met verstandige training wel zorgen dat je er ook echt van kan genieten en niet alleen maar moet afzien.
Maar eerlijk gezegt denk ik dat je gewoon moet boeken, hoe langer je wacht hoe meer bij jou de frustraties oplopen heb ik het idee. Die top komt wel goed.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:04

Wat leuk dat jullie de 7h hike hebben gedaan.
Ik rende met mijn vriend de 42.2km trail op zaterdag met volgens mijn garmin 1358HM. Wat een tocht door de stromende regen.

En dan zou ik nog aan mijn conditie twijfelen als ik de kilimanjaro op zou moeten.. wel goed van jou germie dat je zoveel zelfvertrouwen hebt om het te halen.

In Montferland kun je ook prachtig heuvels trainen, ik kan de Montferland toppenroute echt aanraden als je nog een mooie wandeltocht met hoogtemeters wilt trainen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 21:04

Wat is eigenlijk de consequentie voor de rest van de groep als er 1 deelnemer uit valt op de kili? Ga je dan alleen (met een porter) terug naar een kamp en kan de rest verder?

Die 14km liep ik al in groep 8, dan wel 4 dagen met de avond4daagse. Dat lijkt me niet zo spannend.