Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimddddd

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 06:45

Dankje :) Ik denk dat we een economische kachels hebben maar weet niet zeker. We hebben n vedspis (kachel waar je op kunt koken) en 2 andere kachels waarbij je de vlammen niet kunt zien..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:12

Is de moeite om zeker te weten Kimdddd. Mijn vriendin die het belachelijk vond onze economische aanschaf kachel, zag na een jaar het verschil van verbruik van hout bij haar en bij ons. Dat was echt enorm. Ze heeft toen op de Franse marktplaats exact de zelfde kachel als ons gekocht en nu loopt ze elke winter rond als een blij ei.

Gaaf kachel waar je ook op kunt koken! En volgens mij heb je een mooi gevulde houtvoorraad wat ik zo zag op je filmpje. Dat is fijn, want ik weet niet of je ervaring hebt met houtstoken. Maar het allerbelangrijkste is dat je hout kurk en kurk droog is. Dat geeft het minste roet en geeft het meeste warmte. Dus nadat we een koude winter hadden gehad vanwege een verse houtvoorraad opgestookt te hebben (tja was het 1ste jaar), hebben we gelijk voor 3 jaar hout voorraad gedaan zodat we voortaan elk jaar op een plek de houtvoorraad voor over 3 jaar konden leggen. Toen was het ons eigen gekapte hout en dat moet echt drogen ook al lijkt het droog.

Als dit overbodig is, dan sorry, maar ik heb het zo koud gehad 11 jaar geleden, dat het me nog heugt en het onzin vindt dat iedereen het wiel zelf moet uitvinden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:26

En investeer in een bouffadou. Is bij mij echt een game changer geweest om een kachel die bijna uit is weer leven in te blazen. Soort blaaspijp. Richt het op een stukje hout dat nog een beetje gloeit, beetje aanmaak spul erop en binnen de kortste keren brand het weer. Ook handig voor aanmaken, maar vooral als het bijna uit is.

En inderdaad, gortdroog hout brand het beste. Berkenbast is ook goed aanmaak spul. Of de bruine blokjes van de Action. Dennenappels die goed droog zijn, werkt ook als aanmaak spul.

Ik kwam gisteren kachels tegen waarop je kan koken maar die je ook kan aansluiten met een zonneboiler als buffervat. Samen met collectoren kun je dan best wat water opwarmen. Misschien kun je jouw vedspis laten ombouwen? Als je het op je cv systeem kunt aansluiten is het echt fijn.

Vaak staat achterop de kachel het merk en type. Even googlen en je weet al meer. Een efficiënte kachel is echt heel fijn.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-22 13:00

De paarden komen 19 sept en worden de vrijdag of zaterdag daarvoor opgehaald en naar Friesland gebracht. Zo spannend! Verder gaan we morgen met iemand uit het dorp bij een hooiboer langs en hopelijk komt ook het schrikdraadapparaat wat ik besteld heb ook snel binnen. Ook heb ik m’n. Samorderningsnummer binnen en kan ik een soort UBN locatie aanvragen om dieren te houden. Oh je en het hout is vanochtend geleverd dus we gaan weer aan de slag. Eerst nog een beetje palen heien en dan gaan de eerste planken erop. Ook hebben we ons ingeschreven bij de gemeente vandaag Afbeelding

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-22 14:42

Afbeelding
Nog een paar extra foto’s van work in progress… de 1e planken zitten erop

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 15:56

Dat gaat er heel mooi uitzien. Hard aan het werk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 16:03

Mooie vooruitgang allemaal. !

Allegandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 14:43

Ik volg graag met veel plezier jullie verhalen.
Zelf kriebelt het ook om het drukke NL achter te laten en Zweden trekt mij enorm aan.
Het engeltje op m’n schouder zegt: niet doen! En het duiveltje zegt: waarom niet? Wat heb je te verliezen? Man mee, kind mee, dieren mee,….

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 07:54

@allegandra wij hebben zeker geen spijt! Zo'n fijn dorp hier. Gisteren en afgelopen weekend stonden in het teken van hooi zoeken. We hebben inmiddels 5 grote balen en ik wil eigenlijk nog een vracht kleine droge baaltjes scoren ergens. Als dat niet lukt ga ik een palletje horsehage bestellen. Beetje duurder maar dan heb ik toch genoeg voorraad. Verder komt als het goed is het schrikdraadapparaat aan en hebben we een groot deed van het hek (qua planken af). Gisteren even een rustdag genomen want we moesten dringend naar de kapper. Ook mochten we kijken bij een stal in de buurt hoe ze de stallen hadden opgeknapt. Van het weekend waren we bij een andere dame in de buurt die project stalopknappen bijna had afgerond en dat was ook heel inspirerend. Ze had zelf last van haar heup gekregen en heeft ons gevraagd of wij haar paarden willen trainen/berijden tegen betaling. Dat lijkt ons wel leuk, maar even kijken of we dat wel kunnen. Het gaat om een 2 jarige welsh en een grote KWPN van 19 die gewoon al wel bereden kan worden alleen zij kan het momenteel niet wegens heupblessure. Verder zal ik later nog een sprookjesachtige foto plaatsen van een plek waar we geweest zijn. Een Nederlandse in het dorp die totaal off grid woont bij een vroegere houtzagerij. Zo gaaf. Het begint hier al een beetje herfst te worden dus ik hoop dat het straks minder regent zodat we weer door kunnen met het hek. Gisteren voor eerst ook een blokje hout in de kachel gegooid. Dat deed het best goed.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 11:18

Afbeelding
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 12:40

Oef wat prachtig. Daar doe je het voor.

rowindieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 13:29

Ik kwam dit topic vanochtend toevallig tegen… Heb inmiddels alles gelezen en wauw wat een prachtige plek hebben jullie gekocht! Ik volg mee :)

Allegandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 20:07

@kimdddd: wow!
Weet niet zo goed welke regio te zoeken, we willen ruimte, rust, maar vanwege ons dochtertje van 5 ook niet te gek ver van school etc.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 20:29

Hier ook geen spijt vd emigratie :P

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 21:18

Wat betreft Zweden en scholen. Basisscholen zijn overal in de buurt als je tenminste een beetje in de bewoonde wereld gaat wonen. Mijn dochter is 20min onderweg met de bus naar school en moet nog ff naar de bus lopen 10min maar t is allemaal prima te doen. Als ze op de basisschool had gezeten (t/m 12) was t alleen 10 min hoeven lopen. Wel is t meestal zo dat afhankelijk van studie keuzes dat kinderen doordeweeks op m campus zitten vanaf 16jaar ivm
een richting die de kiezen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 21:21

Hier in de buurt rijden er veel schoolbussen. Weet niet of dat overal zo is? :o

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 17:50

Vandaag weer vorderingen met het hek. Bijna alle planken erop en er moeten nog 3 poorten gemaakt worden. Ook zijn we begonnen met het gaas en hebben we steunpalen geplaatst ter versteviging. Ook ons schrikdraad apparaat is binnen. Nog 1 week… de paarden komen 21 september. Verder vandaag hele leuke foto’s gekregen van seaside. Otis en Nala op het strand en op n blok. Op de weg en op strand waren ze super braaf. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:58

Prachtige paarden!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 00:01

Leuke dieren…fijn dat het zo goed gaat en jullie straks heel erg veel kunnen genieten met ze op jullie mooie nieuwe adres, prachtige plek!

Allegandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:21

@kimdddd, dat valt dan inderdaad goed mee betreft scholen

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-22 19:50

Ah nog een kleine leuke update! Het hek gaat goed en terwijl we bezig waren kwam er een man met paard en wagen voorbij ook uit ons dorp en we maakte een praatje! Later kreeg ik een bericht via Facebook dat hij nog met een ander paard ging rijden een rondje en of we mee wilden. Het regent hier wel n beetje maar dat maakt niet uit. Jaeda mocht sturen en we gingen een mooie rit door het bos Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 19:51

Super leuk!

Dat is echt wel een heel fijn iets, zo snel al contact leggen en zo vriendelijk!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 21:24

Dat is gaaf, contact is zo belangrijk!

Allegandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 21:40

Wat heerlijk om zo een ritje te kunnen maken en zo snel contact te hebben.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 15:27

Kleine doorbraak met de buren. De buurvrouw heeft zich voorgesteld en verder hebben we besloten zelf 5 houten hekken in elkaar te knutselen en zijn we begonnen met het voorste deel gaas en dat is af verder gaan Nala en Otis vanavond naar Friesland om vanuit daar verder te reizen maandagochtend naar Zweden Afbeelding