Drukte Schiphol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 11:59

iiSunshine schreef:
oke, ik lees dus in dit topic dat het geen zin heeft eerder dan de incheck balie open gaat te komen. maar als je online incheckt en alleen handbagage hebt, en je vliegt binnen europa, dan hoef je toch niet langs de incheck balie? of heb ik het nou fout?
Nope, dan kun je idd in één keer door, dus dan loont het wel om er vroeg te zijn om zeker te weten dat je op tijd bent.

iiSunshine

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:06

ah, top, dat geeft me geruststelling. bedankt. volgende week vliegen om 8:00. van plan er rond 2/3 te zijn. mocht alles wel vlot doorlopen kunnen we dan om en om nog wat rust pakken in de terminal. ik las ook al een reactie van iemand anders, slapen gaat hem toch niks worden de avond van tevoren.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:10

Wij zijn gisteravond naar Cardiff gevlogen. Oorspronkelijk was de planning om 3 uur van tevoren aanwezig te zijn, maar tussen Zutphen en Apeldoorn stond de trein ineens stil. Dat leverde dus een uur en een kwartier vertraging op, heel fijn ;)
Ik had al online ingecheckt en alleen handbagage, maar het echte probleem zat bij security, dat duurde echt heel lang. En dankzij de Brexit daarna nog paspoort controle. We hebben het echt op het nippertje gehaald, met rennen door de gates. En omdat de vlucht uiteindelijk iets vertraagd was, en het boarden later startte.
Ze hebben het op Schiphol gewoon niet onder controle, dit doen we niet weer zo. Wat een stress.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:11

De grootste drukte is bij de douane toch? Wat als iemand alvast in de rij voor de douane gaat staan, en de ander de koffers incheckt? Even afgaande op dat je al online ingecheckt bent? Dat scheelt wel tijd toch?

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:34

Wij vliegen 2 juli naar Aberdeen voor familie bezoek.. gaan er een week heen. Maar als ik dit gedoe allemaal zo lees houd ik mn hart vast, en alleen KLM vliegt naar Aberdeen. Plus ook nog eens alleen vanaf Schiphol..

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:35

Earth schreef:
De grootste drukte is bij de douane toch? Wat als iemand alvast in de rij voor de douane gaat staan, en de ander de koffers incheckt? Even afgaande op dat je al online ingecheckt bent? Dat scheelt wel tijd toch?

Dit vind ik dus niet kunnen. Alle mensen die er staan willen graag op tijd hun vliegtuig halen, bijna iedereen heeft met dezelfde problemen te maken. Gewoon achterin de rij staan, en niet bezethouden. Dat zou wat zijn...

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:41

Wij hadden er gisteren ook last van, al was het voor ons iets minder erg.
Vlogen vanaf Venetie terug naar Amsterdam, maar door de chaos op schiphol was de vlucht andersom al flink vertraagd waardoor wij ook pas veel later weg konden. Echter was het toen inmiddels gaan stormen, waardoor we weer verder vertraagden. Uiteindelijk hebben we 3,5u in het vliegtuig gewoon bij de gate gestaan in Venetie, voor we echt gingen :')

Maar goed, dat is natuurlijk niets vergeleken met die eindeloze rijen op schiphol en daardoor je vlucht missen. Wij kwamen goed weg. Onze heenreis duurde de security namelijk maar zo'n 30 min.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:01

heidy_wilco schreef:
Earth schreef:

Dit vind ik dus niet kunnen. Alle mensen die er staan willen graag op tijd hun vliegtuig halen, bijna iedereen heeft met dezelfde problemen te maken. Gewoon achterin de rij staan, en niet bezethouden. Dat zou wat zijn...

Tja, ben ik dan zo egoïstisch om dat te doen?

Wij hebben trouwens mazzel gehad, wij vlogen de dag voordat de ellende begon. Wij konden boven in de rij aansluiten, en we deden er denk 20 minuten over om door de douane te gaan. En het was leuk ook, want de mensen die de rijen doorverwezen maakte er nog wel wat leuks van, dus dat was wel lachen.
Terug hebben we denk ik 30 min gewacht op de koffers. Viel ons alles mee.
Wij moesten overstappen op Bangkok met de strenge coronaregels, maar dat was daar echt supergoed geregeld. We werden op de terugweg op het vliegveld zelfs nog persoonlijk begeleid voor een deel.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:25

Nee bij de douane is het niet druk. Wel voor security.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:33

iiSunshine schreef:
oke, ik lees dus in dit topic dat het geen zin heeft eerder dan de incheck balie open gaat te komen. maar als je online incheckt en alleen handbagage hebt, en je vliegt binnen europa, dan hoef je toch niet langs de incheck balie? of heb ik het nou fout?

Klopt dan is de situatie uiteraard anders. Maar vorig jaar Aruba had ik ook online ingechekt en moesten alsnog in de rij. Dus niet altijd een garantie haha.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:36

Waarom zou je in de rij moeten als je online hebt ingecheckt?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:37

Achterom schreef:
En dankzij de Brexit daarna nog paspoort controle.

Paspoort controle staat los van EU/Brexit, maar heeft met de Schengen overeenkomst te maken. UK is daar nooit onderdeel van geweest dus heeft altijd paspoort controles gehad. Zwitserland daarentegen doet niet mee met de EU, maar wel met Schengen dus daar hoef je over het algemeen dan weer geen paspoort te laten zien.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:47

Waar haal je de boardingpassen dan vandaan als je online incheckt?
Kan je die ook online krijgen?

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:49

Amber_anne schreef:

Bagage mee en geen drop off open. Ik snapte het ook niet.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:50

chanicha schreef:

Kun je downloaden en opslaan op telefoon of printen

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:51

Amber_anne schreef:

Uhm... voor Security (en evt paspoortcontrole) mss? :o
Of als je een koffer hebt af te geven, maar bij de check-in sta je ook helemaal niet lang te wachten. Het probleem ligt momenteel vooral verderop in het proces bij security

chanicha schreef:

Ja, dat kan :j digitaal op je mobiele telefoon of uitprinten.
Maar de Security check kan niet online :+

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:01

Das nou jammer mairead :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:01

Was dit filmpje al gedeeld? :oo

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:04

Weet iemand trouwens wat er gebeurd als je je vlucht mist dankzij deze toestanden op Schiphol? Moet je dan alsnog gaan bijbetalen voor een omboeking?

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:18

Zeeuwsemeid schreef:
Weet iemand trouwens wat er gebeurd als je je vlucht mist dankzij deze toestanden op Schiphol? Moet je dan alsnog gaan bijbetalen voor een omboeking?

Ik hoorde vanmiddag op de radio dat het je eigen verantwoordelijkheid is om op tijd te komen dus extra kosten die erbij komen kijken als je je vlucht mist zijn voor jezelf. Beetje krom.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:22

Vanavond was op het nieuws dat mensen wel 5 uur in de rij stonden te wachten..

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:28

Zeeuwsemeid schreef:

Ligt aan de maatschappij, aan je ticket en aan je vlucht.
Er zijn wel degelijk maatschappijen die een coulance-beleid aanhouden in deze situatie. Tot op zekere hoogte natuurlijk. Ze boeken je op de eerst beschikbare volgende vlucht. Dat kan met pech pas over 3 dagen zijn als je een gegarandeerde stoel wilt... of met een extra overstap in een ander land. Anders kan je nog op stand-by komen of op een wachtlijst boeking.
Soms kan je ook omgeboekt worden naar een andere bestemming in je land van bestemming. Maar een hele andere bestemming zal natuurlijk wel kosten met zich meebrengen.
Met duurdere tickets heb je vaak sws al wat meer opties qua omboeken.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:40

Is er een site, pagina waar je kan zien wat de verwachte drukte een bepaalde dag (/tijdstip) is? :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:47

Amber_ schreef:
Is er een site, pagina waar je kan zien wat de verwachte drukte een bepaalde dag (/tijdstip) is? :)

Nee, want dat zou betekenen dat ze het onder controle hebben :+ sorry, beetje sarcastisch, maar nee, die is er niet. Ze raden de Schiphol app aan, maar daar schiet je niet zoveel mee op is mijn ervaring.
Dorus schreef:
Achterom schreef:
En dankzij de Brexit daarna nog paspoort controle.

Paspoort controle staat los van EU/Brexit, maar heeft met de Schengen overeenkomst te maken. UK is daar nooit onderdeel van geweest dus heeft altijd paspoort controles gehad. Zwitserland daarentegen doet niet mee met de EU, maar wel met Schengen dus daar hoef je over het algemeen dan weer geen paspoort te laten zien.

Daar heb je gelijk in :j
Maar we hadden er dus niet meer op gerekend, misschien een stomme vraag, maar waarom voegen ze dat eigenlijk niet samen? Een ding is wel duidelijk, het kan echt een stuk efficiënter.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:14

roosjenat schreef:
L_iek schreef:
Hopelijk gaat het bij iedereen gewoon goed komen! Ik ben wel echt ontzettend zenuwachtig. Ik heb echt een hekel aan vliegen maar dit maakt het er helemaal niet beter op.

Hier hetzelfde, kan ook heel slecht tegen drukte. Ik vlieg 10 juni rond 06:30 naar IJsland, hoop echt dat het vroeg in de ochtend 'rustig' is. :o

Ik hoop met je mee, heb die dag rond die tijd een vlucht naar Londen voor werk := Eerste keer weer vliegen sinds Corona, maar heb er met dit gedoe nog niet veel zin in....