Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gabyfedde

Berichten: 11900
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 06:35

@maris: Geen idee hoe ik foto's vanaf telefoon op Bokt kan plaatsen... (Zet hem opembaar op fb, Gaby Knobbout)

Imre

Berichten: 14232
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 08:22

Heerlijke foto's allemaal!

Die wildernisroute wil ik ook nog steeds een keer rijden, maar we zijn nog niet in die regio van Zweden geweest.

Sharani
Berichten: 4679
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:35

Leuk verslag weer! En ook hier zin in kerst door die foto's, haha. Al komt het misschien ook wel door het herfstachtige weer hier in Nederland.

Gabyfedde: mooie noorderlicht foto op Facebook! Lijkt me zo gaaf dat eens te kunnen zien :j .

4EverHobbes

Berichten: 1817
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: In the land of far, far away

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:36

Bij de Action zijn ze nu ook al helemaal in Kerststemming hoor :')

Rendieren, daar struikel je straks over hoor. En ze blijven rustig voor je auto lopen dus reken maar op een beetje vertraging naarmate je noordelijker komt :+
Twee jaar geleden heb ik het noorderlicht ook gezien, meerdere avonden achter elkaar. Echt een geweldige ervaring vond ik het.

Geniet in Dorotea, als je tijd over hebt echt even een stuk gaan wandelen hoor. Zo mooi daar <3

yvje86

Berichten: 2706
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 15:43

Zo... Gearriveerd in Dorotea. Helaas geen wildsafari morgen wegens de jacht.
Het berenjachtseizoen is net afgelopen hier en vanaf maandag is de elandenjacht begonnen :-(
Ik baal er wel een beetje van want ik had best eea aan dieren eindelijk willen zien.

Imre

Berichten: 14232
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 16:46

Ooh dat is jammer zeg!

yvje86

Berichten: 2706
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 17:09

Onze hond wil graag de buurt verkennen maar mag niet alleen op pad.
:= _O-

Afbeelding

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:12

Oh wat jammer, hopelijk ga je ze nog in het wild zien. Tijdens elanden jacht is die kans wel groter.

Vanavond is de kans op noorderlicht heel hoog (zelfs bijna zichtbaar in nl). Hopelijk ga je dat kunnen zien, hier is het helaas heel slecht weer.

yvje86

Berichten: 2706
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 17:32

Quir schreef:
Oh wat jammer, hopelijk ga je ze nog in het wild zien. Tijdens elanden jacht is die kans wel groter.

Vanavond is de kans op noorderlicht heel hoog (zelfs bijna zichtbaar in nl). Hopelijk ga je dat kunnen zien, hier is het helaas heel slecht weer.


Écht? Welke app gebruik jij dan voor het noorderlicht?
Want die van mij geeft 0% kans aan. -O-

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:40

https://www.poollicht.be/nl

Hier kan je ook wel wat over vinden.
Meeste (gratis) apps geven alleen de kans op dat moment aan en niet wat de voorspelling is. En het is ook alleen maar kans, geen garantie, helaas.
Ik heb iets van aurora notifier als app, weet even niet zeker hoe t heet. Heb je in ieder geval een gratis en betaalde versie van.

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 18:13

Haha die foto van de hond, prachtig !

En jullie doen het steeds nog best snel, de route rijden ! Nu al weer voor 16.00 op bestemming. Knap hoor.
Hadden jullie vandaag een beetje mooi weer ?
Wel super jammer dat de safari niet doorgaat zeg.

Marion_

Berichten: 1285
Geregistreerd: 16-05-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:18


gabyfedde

Berichten: 11900
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 20:04

Marion_ schreef:


Inderdaad een goede site, maar ligt vaak plat als er veel noorderlichtactiviteit is.

Wordt een mooi feestje in de lucht vanavond/vannacht. Met geluk ook in het noorden van Nederland te zien.
Hier is het helaas bewolkt :(

yvje86

Berichten: 2706
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 21:17

Helaas niet helemaal helder momenteel.
Toch houden we het even in de gaten en kijken we af en toe naar buiten.

Yv_
Berichten: 19127
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:40

Wat jammer van de jachtseizoenen. Maar als jullie helemaal naar het Noorden gaan, zullen jullie ze toch ook wel vanzelf tegenkomen?

Ik ging even naar de km's kijken omdat ik las 9 uur weg en voor 16u op bestemming, maar denk dat ik een beetje teveel met hier in mijn hoofd zit. Wij rijden zo'n 60-70 km per uur weg. Vorige bestemming tot hier was een kleine 300 km, maar reistijd was bijna 6 uur volgens de tomtom. Klopte ook behoorlijk, al hebben wij er langer over gedaan omdat we her en der nog gestopt zijn. Hebben jullie voor Noorwegen ook flinke afstanden of zijn doe invergelijking met Zweden minder in kms? Die bergwegen hier zijn gewoon echt killing heb ik gemerkt :'). Gister naar de Trolltunga geweest, 92 km verderop maar gewoon 2 uur over gedaan. Hier de berg af en daar de berg op, die al zo'n 25 minuten heeft gekost (bizar stijl en grind, erg fijn _O- ). Maar jullie gaan zo ontzettend vlot qua kms!

Edit: wat lees jij trouwens :D? Kan niet inzoomen en het is net te klein.

yvje86

Berichten: 2706
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 22:04

Yv_ schreef:
Wat jammer van de jachtseizoenen. Maar als jullie helemaal naar het Noorden gaan, zullen jullie ze toch ook wel vanzelf tegenkomen?

Ik ging even naar de km's kijken omdat ik las 9 uur weg en voor 16u op bestemming, maar denk dat ik een beetje teveel met hier in mijn hoofd zit. Wij rijden zo'n 60-70 km per uur weg. Vorige bestemming tot hier was een kleine 300 km, maar reistijd was bijna 6 uur volgens de tomtom. Klopte ook behoorlijk, al hebben wij er langer over gedaan omdat we her en der nog gestopt zijn. Hebben jullie voor Noorwegen ook flinke afstanden of zijn doe invergelijking met Zweden minder in kms? Die bergwegen hier zijn gewoon echt killing heb ik gemerkt :'). Gister naar de Trolltunga geweest, 92 km verderop maar gewoon 2 uur over gedaan. Hier de berg af en daar de berg op, die al zo'n 25 minuten heeft gekost (bizar stijl en grind, erg fijn _O- ). Maar jullie gaan zo ontzettend vlot qua kms!

Edit: wat lees jij trouwens :D? Kan niet inzoomen en het is net te klein.


Ja ik hoop echt elanden tegen te komen ja.
Aangezien we vanaf het zuiden vertrekken weet ik niet goed of we ze in het noorden sowieso gaan zien.
De rendieren schijn je wel echt zeker te kunnen zien.

Ja we gaan best vlot qua km's.
We vertrekken steeds rond 9 uur en zijn dan rond 15 uur op plaats van bestemming.
Zaterdag hebben we echt een flinke afstand op de planning waar we volgens TomTom 8 uur over gaan doen.
Dát gaat dus optijd vertrekken worden.

Het boek heet 'aangetast en genadeklap' van loes den hollander.
Ben nu op 1/3 maar het is een ingewikkeld boek :o

Marion_

Berichten: 1285
Geregistreerd: 16-05-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 23:26

Zie ik op jullie foto's nou de treinrails van de inlandsbanan? :D :D
Jammer dat jullie nog steeds geen groot wild hebben gespot!
Morgen naar Jokkmokk *\o/* het dorpje zelf is weinig te doen (op het museum na), maar je zult de omgeving vanaf daar wel duidelijk steeds meer zien veranderen! En steeds meer richting rendier gebied :)

Daks

Berichten: 5837
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 00:21

Wat gaaf ik volg ook.

Mag ik ook een linkje voor Ps?

yvje86

Berichten: 2706
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 06:41

Marion_ schreef:
Zie ik op jullie foto's nou de treinrails van de inlandsbanan? :D :D
Jammer dat jullie nog steeds geen groot wild hebben gespot!
Morgen naar Jokkmokk *\o/* het dorpje zelf is weinig te doen (op het museum na), maar je zult de omgeving vanaf daar wel duidelijk steeds meer zien veranderen! En steeds meer richting rendier gebied :)


Ja, dat klopt! Vond het zo mooi met die bomen naast de rails.
Ja ben weer heel benieuwd en heb veel zin om weer te reizen.
Tot later!

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:35

Wat een mooie paden tussen de bomen door zeg. zijn dat die langlaufroutes ? Lijkt me super gaaf om te doen in de winter !! En dan opeens weer een klein beekje ergens. Mooi.
En zag ik nou op de laatste foto's zon ?! Lekker. Ik hoop dat jullie vandaag beter weer hebben als wij hier in Nederland hebben ( alleen maar regen en regen ).
Ik zie op de foto's nog steeds best brede wegen, dat gaat in Noorwegen wel veranderen denk ik.
Gaan jullie vandaag de grens over ?

edit : ooh nee vandaag nog noord zweden zag ik . En dan morgen : Norge !!! :j

yvje86

Berichten: 2706
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 16:16

Maris schreef:
Wat een mooie paden tussen de bomen door zeg. zijn dat die langlaufroutes ? Lijkt me super gaaf om te doen in de winter !! En dan opeens weer een klein beekje ergens. Mooi.
En zag ik nou op de laatste foto's zon ?! Lekker. Ik hoop dat jullie vandaag beter weer hebben als wij hier in Nederland hebben ( alleen maar regen en regen ).
Ik zie op de foto's nog steeds best brede wegen, dat gaat in Noorwegen wel veranderen denk ik.
Gaan jullie vandaag de grens over ?

edit : ooh nee vandaag nog noord zweden zag ik . En dan morgen : Norge !!! :j


He! Ja de brede paden in het bos is een langlaufroute.
Gisteren hele dag zon gehad :-D
Vandaag met spetters vertrokken maar nu in Jokkmokk is het droog, bewolkt en KOUD!

Morgen idd de grens over, eerst stukje nog door Finland en dan naar Noorwegen.

De paden zijn idd best breed en de meeste mag je 90-100 km/h.
Maar aangezien wij toeristen zijn en al het moois willen zien rijden we over het algemeen 60-70. En dat maakt voor de mensen hier niet uit want je komt nauwelijks een auto tegen of ze halen gewoon in.

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 17:00

Heb je afgelopen nacht het noorderlicht gezien?? Met KP 8 was het tot zelfs in Nederland te zien, mits je geen bewolking had natuurlijk. :))

yvje86

Berichten: 2706
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 17:45

Nee helaas niet gezien, teveel bewolking waar we zaten.
Hier in Jokkmokk zitten we aan een meertje, misschien is het vanavond wel goed te zien...hope so

Sharani
Berichten: 4679
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 17:54

Ze voorspellen weer goede kansen voor het noorderlicht! Hoop voor jullie dat je het gaat zien! Jokkmokk is noorderlijk genoeg daarvoor.

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 17:57

Ga duimen dat je het vannacht kan zien! Gaby had een ontzettend gave foto gemaakt van het noorderlicht.