IJsland 2016

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lisan89

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 10:45

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:17

Leuk! Nu krijg ik nog meer zin in IJsland.

Wat zouden jullie doen. Ik ga alleen en wil wel een auto huren. 4 x 4 of een lekker simpel autootje. Ik denk niet dat ik op F roads ga rijden.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:26

Wij willen de eerste dagen een 4x4 huren om het binnenland in te gaan en hem daarna omruilen voor een normale auto. Voornamelijk vanwege de kosten, want niet alleen de autohuur is een stuk duurder maar ook meer benzine. Ik zou niet voor de kleinste auto gaan maar een redelijk gemiddelde.

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 12:49

Ligt er heel erg aan wat je wilt en in welke periode....
Wij waren wel heel blij met onze 4x4, vooral in het noorden!

Wij hadden gehuurd via cardelmar, was voor 10 dagen 640 euro voor een Suzuki Grand Vitara incl alle verzekeringen, kon slechter volgens mij...

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:59

Wauw gave foto's zeg! Wij zijn afgelopen december/januari geweest. Heel ander gezicht dat jou foto's zeg Lisan! Daarom zouden wij nog eens terug willen als alles groen is :P

Wij hebben een auto gehuurd en zijn heel het eiland rond geweest! Machtige ervaring maar ook gevaarlijk. Door de harde wind en bevroren wegen zijn wij een keer van de weg geblazen :+
Ons zicht was op sommige plekken nul en dan heb je enkel de paaltjes die je vertellen dat je nog op de weg zit. Wat er naast die paaltjes zit is dan een ook raadsel :')
Het toffe was wel dat we doordat we in de winter gingen weinig toerisme was dat we alle hottubs voor onszelf hadden. Boven op de bergen, aan de fjorden en dan het Noorderlicht zien is echt fantastisch!
Hadden alleen de auto vooraf geregeld en de aankomst overnachting verder alles on de bonnefooi gedaan en hopen dat je ergens kon slapen.
Een aantal mensen verklaarde ons wel voor gek waarom we precies in dit seizoen het eiland rond wilde, er overlijden zoveel toeristen dan. (ik dacht nog bedankt we zitten nog niet eens op de helft)

Kan er uren over praten en foto's zijn echt prachtig :')

Neem voor een huurauto echt een goede want je hebt best een aantal weersomstandigheden die je niet verwacht maar je auto krijgt daar behoorlijke schade van. (dus ook een goede verzekering)

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 19:11

Dat klinkt ook heel gaaf Gribaldi!
Hebben jullie vaak het Noorderlicht gezien?
Ben ook wel heel benieuwd hoe dat er uit zag!
En alles op de bonnefooi was dus ook goed geregeld!

Wij hebben in eerste instantie ook naar de happy campers gekeken, die zijn we ook best vaak tegen gekomen. Leek me ook wel knus!

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:05

We hebben het een aantal keer gezien. De mooiste was toen we in een hottub lagen die aan de fjorden stond uitzicht over het water en dan boven je kijken en denken, huh raar licht! Ohh wacht, Noorderlicht!

Ik ben helemaal verliefd op dit land geworden! Hebben daar ook nog een aantal mensen bezocht, boerderijen om te zien hoe de mensen het daar doen en ideeën uitgewisseld.

Wij hebben het via airbnb gedaan, krijg je prachtige plaatsen en soms lokaal gevraagd en een keer hadden we 's avonds laat niet het juiste gevonden, wilde graag een zwembad oid. Dus op de doorgereden met de hoop dat er nog iets open was. Hadden bij ons eerste adres in de stad 4 boekjes meegenomen met de verschillende delen (noord, oost, zuid,west IJsland) daar stonden ook allerlei dingen in maar in de winter is het meeste gesloten haha.
Hebben 1 avond gehad dat we dachten dit wordt een nachtje auto :+

Zware 4x4 met spijkerbanden was een goede keus :P al heb ik soms ook wel met zweethandjes gezeten hoor :P

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:15

Ohw dat klinkt echt geweldig Gribaldi!!

Wij hebben het Noorderlicht ook gezien, zo onwijs gaaf <3

Heb je ook foto's voor ons? :D

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:29

Ik heb wel foto's, echt heel erg moet ze nog steeds een keer uitzoeken :')
Noorderlicht twijfel ik op we dat op camera hebben, de keren dat we het gezien hebben lagen we in een warm bad :+ En zoals het op de meeste foto's te zien is - als je het op google intikt - is het in het echt bij lange na niet helaas ;)

Wel grappig een van de locals daar zei, iedereen verwacht er heel veel van maar de foto's worden zo enorm bewerkt. Wij zagen groene wazen, als of het deed dansen. Heel apart.

Ik wil daarvoor nog wel een keer naar Noorwegen, schijnt een plek te zijn waar het nog mooier is om te zien!

Foto's ga ik zsm met jullie delen :)
Moet de reis en foto's ook nog even delen op mijn blog :')

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:34

Klopt dat was bij ons ook hoor. Heel gaaf om te zien, maar als je alle google foto's ziet verwacht je er wel wat meer van :')

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:39

Ja absoluut. De eerste keer dacht ik wauw daar komt het :')
Maar het is wel gaaf om mee te maken :P

Ben echt fan van Scandinavië <3

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:58

Haha echt? Valt het zo "tegen" :oo ? het staat echt behoorlijk op mijn bucketlist

Maar ik ben er weer met een vraag over IJsland, dat stuk met die fjorden linksboven wordt vaak overgeslagen. is iemand daar wel geweest? Het lijkt me best de moeite waard namelijk, maar ik kan de dagen ook prima ergens anders plannen :D

Ik ben er bijna uit qua route.
Nu nog qua auto.. je hebt bijv cheapjeep om goedkoop wat oudere jeeps / 4x4's te huren, maar ik lees veel negatieve reviews (maar ook wel positieve)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 19:28

Ja! Ik ben in de westfjorden geweest! Met name Latrabjarg. Voor de vogels. Als ik het mag geloven is het daar vooral veel rustiger dan in de rest van IJsland.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:36

Ja ik las dat het bij de dunst bevolkte gebieden behoort (en IJsland is al zo lekker dicht bevolkt := ). Ik denk dat we eind augustus / begin september minder vogels zullen zien..

Ik denk de route ongeveer zo gaat worden. KM's staan nog niet goed hoor, heb best wat gewisseld. Twijfel ook nog of ik 3 nachten Myvatn wil, maar is op zich wel fijn even een wat langere "break"

Afbeelding

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:50

Lijkt HEUL erg op de rondreis die wij een paar jaar geleden via Aksja hebben gedaan. Wij hadden er nog een bezoek aan Husavik tussen zitten, maar in grote lijnen... Mooie reis!

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:06

Ik heb ook redelijk de grote reisaanbieders aangehouden qua planning. Oh Husavìk kan er miss wel ergens tussen, of een dagje vanuit Myvatn, is geloof ik niet zo ver..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 08:42

Suuszels schreef:
Haha echt? Valt het zo "tegen" :oo ? het staat echt behoorlijk op mijn bucketlist

Het valt behoorlijk tegen als je verwacht te zien wat je op al die schitterende foto's ziet.

Zelf stond ik 's nachts naar de hemel te kijken en zag alleen wat lange grijze wolken langzaam voorbij komen. Volgens de "aurora radar" zou er die avond veel activiteit moeten zijn, maar er was niets te zien.
Misschien meer geluk de volgende nacht.

Alvast om te oefenen even een foto met lange sluitertijd gemaakt en toen ik na 30 seconden de foto zag was de hemel half groen en kon je duidelijk een aurora zien. Bleek dat die grijze wolkachtige formaties dus het noorderlicht was.

Vanaf die avond hebben we niet meer de moeite genomen om het eerst met het blote oog te zien, en hebben we gewoon een foto in elke richting gemaakt om zo te zien of er wat is.

Maar op de een of andere manier blijft het toch iets magisch, iets waarvoor je midden in de nacht je bed uit gaat om even te kijken of er iets te zien is.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:28

Ik hoop ook nog steeds een keer noorderlicht te zien. Deze zomer gaat natuurlijk niet lukken, maar ik ga dit najaar voor m'n werk een tijdje naar Zweden of Finland (wordt nog even tussen de labs onderhandeld waar). Dus ik hoop het dan een keer te kunnen zien. Camera gaat dan zeker mee!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:40

Het ligt vooral aan de tijd van het jaar, hoe helder het is, intensiteit etc. Klinkt alsof jullie het minder hebben gehad en natuurlijk zijn veel foto's bewerkt maar ik heb niet de ervaring dat het tegenvalt. Heb zelf alleen het noorderlicht in Noorwegen gezien en dat was heel mooi. Allerlei bewegende gekleurde 'slierten' met name groen. M'n voormalig werk op IJsland posten wel vaker foto's/filmpjes van het noorderlicht (onbewerkt) en dat ziet er heel mooi uit. Maar je moet net geluk hebben. Ga er niet vanuit dat je het op z'n best (of überhaupt) ziet.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:57

Als je de tijd hebt, ga dan echt naar de Westfjorden! Het is daar echt prachtig, rustig en tja je moet het echt zien haha. Hebben daar op een super mooie plek gezeten, hottub midden in een fjord...

Husavik en Myvatn doen :D

Ik krijg gewoon zin om terug te gaan :')

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:02

Suuszels schreef:

Aangezien je fotograaf bent zal dit wel wat verhelderen:

Om het noorderlicht op de foto te krijgen moet je een enorm lange sluitertijd (lees: 20/30 seconden volgens mij) nemen om het licht daadwerkelijk op de plaat te krijgen. Hierdoor worden veel meer kleuren zichtbaar, kleuren die wij met het menselijk oog niet zien.

Toch vond ik het noorderlicht wel degelijk ontzéttend mooi. Wij hebben hele mooie groene draaiende wolken gezien :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 14:08

Nou, het noorderlicht viel mij absoluut niet tegen! Je moet niet teveel vertrouwen op die radars, daar klopt geen reet van. Het belangrijkste is dat het een heldere nacht is.
Ik heb zelf ook meerdere kleuren gezien met het blote oog, dus ja, het kan :j Je moet gewoon heel veel geluk hebben.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 14:39

Wij zagen het idd ook heel mooi met het blote oog.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 14:48

Hetzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld Koraal. Ik vond de great barrier reef zo mooi!!! Maar foto's die je normaal op google ziet tonen veel hardere kleuren.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:47