Fotografie reis naar IJsland, wie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:13

Ja dat is zo, zo'n spinnepootjes statief wil ik ook niet hoor, maar liever niet te zwaar hoor..
ik heb een macbook en die gaat ook zeker mee :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:15

Ik heb nu:
3x 16GB CF = 1500 foto's
1x 32GB SD = 1000 foto's
1x 64GB SD = 2000 foto's

Als ik er nou een 32GB CF kaartje bij haal kom ik vast een heel eind zonder laptop hoop ik. :=

Yvettee

Re: Fotografie reis naar IJsland, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:24

Ik neem mijn macbook ook mee (:
Degene die geen laptop hebben, als jullie een harde schijf meenemen, mogen jullie je kaartjes wel leegmaken via mijn laptop!

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:31

Aaaaah gaaf!

Jammer dat het echt heel erg duur is :( Anders was ik echt heel erg graag mee gegaan!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:10

Reisverzekeringen vergoeden vaak maar tot een bepaald bedrag en met een beetje apparatuur zit je daar al snel overheen. Zelf heb ik mijn apparatuur verzekerd bij http://www.apparatuurverzekering.nl/
Ook met stuiterschade of je statief zal eens omwaaien bij een windvlaag...

Wat ik zelf altijd doe met reizen, een laptop mee en extra hd's zodat ik meerdere keren kan backupen. En dan 1 set hd's gaat bij een medereiziger in de koffer op de terugweg.
's Avonds foto's terug kijken en bespreken is juist zo leerzaam tijdens een reis. Met eventueel nog de mogelijkheid om bepaalde foto's nog een keer te maken.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:22

Maar ik wil niet iedere avond bezig zijn achter mijn laptop met foto's. Daar krijg ik de kriebels van en begint het op een werkvakantie te lijken ipv een ontspannende vakantie vol mooie landschappen en mooie foto's.

Dus als ik het red op mijn kaartjes dan maar zonder laptop of externe HD.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 13:23

Nou ja er zit natuurlijk wel een stukje reflectie op je werk in, door foto's te bekijken met z'n allen en kijken wat waar goed ging en wat niet, en of je misschien nog eens terug moet of welke technieken iedereen gebruikt etc.
Het is geen school maar je bent er natuurlijk wel mee bezig om jezelf te verbeteren :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:25

Ja dat snap ik ook wel. Zo ging het in Italie bij Slawik ook. Maar er is vast ook wel een tussenweg. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:56

Marit schreef:
Ik ga dus een groothoek proberen te huren, das misschien voor anderen ook een tip? :D Wil nog geen groothoek kopen voor ik overstap op fullframe en dat ga ik voor IJsland DENK ik niet redden, tenzij ik een financiële meevaller krijg.

Wat je echt nodig hebt volgens die organisaties;
- Statief dat stevig staat (ondergrond is daar natuurlijk vaak erg oneffen en met rotsen)
- Eventueel regenhoes oid voor camera
- Groothoek en ik zou zelf ook 1 telelens meenemen voor paardjes oid
- Filters (ND of graduatie)

Ohja en goeie berg-/wandelschoenen!

Nog even een toevoeging; neem een winddichte jas mee. Het kan er gigantisch hard waaien (zeker op de vlakke stukken) en dan is een winddichte jas echt heel prettig.
Met het oog op harde wind ook verstandig om echt een stevig statief mee te nemen.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 14:12

Ja qua kleding ben ik gelukkig al goed voorbereid :) Ik neem ook mijn skibroek mee, dat is echt een heerlijk dun ding wat winddicht is en waar je leggings etc onder kan doen mocht het kouder zijn. Hij zit ook prachtig slank, echt een top ding :D

Maar idd goeie tips! Gelukkig hebben we nog zowat een jaar :Y)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:19

Kan ik mooi ook nog even een nieuwe hardshell van 66 North scoren. :+ Mijn Arcteryx regenbroek/hardshell kleedt gelukkig ook goed af en past ook gewoon Icebreaker of gevoerde Fjall onder. :+ Dus qua kleding zit ik wel OK. :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:24

Als je in de zomer gaat heb je wss ook niet zoveel extreems nodig hoor qua warme kleding, zo koud is het er niet.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:34

Dat waren wel een hele hoop :+ 's. Haha!

Maar iets voor tegen de wind is altijd fijn. :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 15:27

Ik wil eigenlijk ook nog een polarisatie filter :+ Heeft iemand hier die en zie je echt verschil?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:59

Marit schreef:
Ik wil eigenlijk ook nog een polarisatie filter :+ Heeft iemand hier die en zie je echt verschil?

Ik heb ze wel maar nog geen verschil gezien :P
Maar ik heb wel goeiekope van Ebay afgehaald, misschien dat dat uitmaakt.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:59

Marjoow schreef:
Marit schreef:

Ik heb ze wel maar nog geen verschil gezien :P
Maar ik heb wel goeiekope van Ebay afgehaald, misschien dat dat uitmaakt.

Kan je aan jou filter draaien? Dan kan je vaak (niet bij alle) de intensiteit aanpassen :)

Ik heb wel een aantal polarisatie filters en merk wel verschil. Met name bij reflecties en kleuren zie ik het verschil erg goed. Daarnaast zie je het ook aan je sluitertijd, die zal toch 1-2 stops langer moeten aangezien het een vrij donker filter is wat je op je lens draait.

Of je zoekt gewoon een goede kostbaarheden verzekering uit, in plaats van een tijdelijke reisverzekering. Dan heb je altijd alles vergoed. Heb al m'n zooi bij een kostbaarheden verzekering zitten, ben overal voor verzekerd en alles word voor de aankoopprijs vergoed als er iets mee gebeurd :) Kost wel wat, maar daar heb je tenminste profijt van en geen gedoe achteraf met kleine lettertjes.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 19:16

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:22

In de zomer gaat de zon niet (echt) onder hè, dus nachtfoto's zal wat lastig gaan. Afhankelijk van de maand. Of bedoelde je dat? De middernachtzon is wel erg mooi. :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 19:26

Ja, het hoeft niet helemaal donker, maar gewoon 'als het donker is' zeg maar, haha. Vind het nog erg lastig om dan alsnog sfeervolle platen te schieten waarbij er geen gigantische hoeveelheid ruis te zien is.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:28

Het ligt er dan een beetje aan wanneer je gaat, want er is een periode dat het ook niet echt donker wordt. Je krijgt wel een zonsondergang-idee (qua kleuren) maar hij komt weer op voor hij echt onder gaat. Hij gaat als het ware gewoon een stukje horizontaal langs de horizon.

Time lapse filmpje van oa de middernachtzon

FR_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:31

wouw lijkt me echt super gaaf!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:34

Het lijkt me ook wel tof om wat timelapses en hyperlapses te maken, als daar de mogelijkheid voor is.. :D :))

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 19:39

Jaaaa dat wil ik ook heeeeeeel graag! Ga ik op curaçao deze winter eens oefenen, maar ik moet er dan wel een of ander extern apparaatje voor hebben want het kan niet automatisch met mijn camera. Dus dat moet ik nog allemaal bekijken..

Awesome filmpje fiffil! Wist niet dat het zo licht bleef!

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:49

Timelapses lijken me ook heel gaaf om te maken!!

Wow dat is raar! Dat de zon echt helemaal niet onder gaat! Wist wel dat je daar hele lange dagen hebt in de zomer, maar zo lang wist ik niet!
Wel jammer als we dan geen nacht foto's kunnen maken. Want dat heb ik nog nooit gedaan en wil ik wel heel graag nog eens doen! Maar dan maar ergens anders eens een rustige plaats zonder lichtvervuiling opzoeken!

En zooooo'n gave foto's in die link! Kwijl! <3

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:51

Laatst bijgewerkt door Bagheera_206 op 22-09-14 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt