Zuidlaardermarkt 2014

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:14

Kruising zebra stond er vorig jaar. Meer mag er niet meer verkocht worden na de mkz uitbraak een aantal jaar terug.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:28

Ik ben wel nieuwsgierig naar al die paardjes en ook om te zien hoe zoiets in zijn werk gaat, woon er ook nog eens vlakbij, maar als ik zielige kneusjes zie ben ik dagen van slag.
Dus sla ik toch maar weer over.

_Alarm_wlkp

Re: Zuidlaardermarkt 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:03

Whoei... ik wil gewoon gaan omdat ik de sfeer eens wil meemaken en dat er soms aardig leuke dingen van de markt worden gehaald. Niet per definitie goedkoper maar het lijkt me wel leuk om daar eentje vandaan te halen :)
Hier staat nog niets vast maar wil eigenlijk graag gaan.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:16

Punz schreef:
Ok.. laatste reactie: feit dat het elders erger is...maakt niet automatisch dat iets anders dan "goed" is.
Maar goed. Laat maar. Ik ga het feestje hier niet verder verpesten.... (soms ben ik een naïeve idealist die probeert aan te zetten tot nadenken.. moet ik eigenlijk ook niet doen...)

Aldoor zeg je laatste reactie, waarom niet de discussie aangaan?
Ik sta er voor open om je mening en standpunten in de verhaal te horen maar wat je tot nu toe zegt is nergens op onderlegt. Ben je er wel is geweest?
Persoonlijk wordt ik blij van de mijn zuidlaardermarkt aanwinst topics omdat ze dan bij een bikker een goed huisje krijgen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:46

Punz schreef:
Ik ben elk jaar weer verbaasd dat 24/7 buiten, bitloos, boomloos, zweeploos, osteo, fysio, zadelpassend en dierenarts eisend bokt zich verheugd op een bezoekje aan de Zuidlaarder paardenmarkt.

Een verzameling ellende van handelaren en paarden vermeerderaars die het wérkelijk niet uitmaakt waar hun dier terecht komt..Niets meer en niets minder. Breng je dier verdorie zelf naar de slacht als je er van af moet, of doe via de verkoop in ieder geval je best een goede plek te vinden voor het dier waar je verantwoordelijk voor bent.

Maar dít.....bah..
Echt...soms snap ik helemaal niets van bokt...

Misschien heb je een wat eenzijdig beeld van het bokt-publiek? Ik kan me niet indenken dat iedereen die schrijft en leest op Bokt radicaal aanhanger is van 24/7 buiten, bitloos, boomloos, zweeploos, osteo, fysio etc. En blijkbaar is hier ook een groep mensen die het leuk vindt om een paardenmarkt te bezoeken of er zelfs wat te kopen. Wat dat betreft is Bokt net de samenleving hoor: zoveel mensen, zoveel smaken. ;)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:57

Punz: begrijp volledig wat je bedoelt hoor. Hier dus niet iemand die er voor de sfeer heen gaat, hooguit om daadwerkelijk de wereld een beetje mooier te maken door een dier een fijn thuis te bieden. Verder heb ik het altijd een wat zielige traditionele bedoening gevonden.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:59

safina: ik zeg niet dat heel bokt zo is... Verbaas me er alleen over dat er over zoveel ( soms echt bovenmatige) ophef gemaakt wordt... en de Zuidlaardermarkt een collectief feestje lijkt.

Nee zeg.... als ik zou denken dat heel bokt zo is, dan zat ik hier niet :)

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:12

Punz schreef:
Ik ben elk jaar weer verbaasd dat 24/7 buiten, bitloos, boomloos, zweeploos, osteo, fysio, zadelpassend en dierenarts eisend bokt zich verheugd op een bezoekje aan de Zuidlaarder paardenmarkt.

Een verzameling ellende van handelaren en paarden vermeerderaars die het wérkelijk niet uitmaakt waar hun dier terecht komt..Niets meer en niets minder. Breng je dier verdorie zelf naar de slacht als je er van af moet, of doe via de verkoop in ieder geval je best een goede plek te vinden voor het dier waar je verantwoordelijk voor bent.

Maar dít.....bah..
Echt...soms snap ik helemaal niets van bokt...

Wat is er mis met een pony verkopen op de markt? Ik interpreteer het nu zo uit jouw woorden dat je niet om je dieren geeft als je ze op een markt verkoopt. Ten eerste gaan ze niet naar de slacht als je ze boven de slachtprijs verkoopt, en ten tweede lopen daar ook zat mensen die n rijpony, gezelschapspony etc . zoeken.
"Dan kun je ze beter zelf naar de slacht brengen" begrijp ik ook niet, want als ik n pony aanvoer op de markt en ik krijg hem niet verkocht gaat hij gewoon weer lekker mee naar huis, geen probleem (Ik doe het niet omdat ik er van af MOET)
Ten slotte heb ik van de zomer twee hengstveulens bij de export gekocht (klaar voor de slacht) en 2u later aan twee meiden van 14 verkocht waar ze nu lekker samen bij op de wei lopen en een top leven hebben... Vind je de markt nu ellendig?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:26

Punz schreef:
safina: ik zeg niet dat heel bokt zo is... Verbaas me er alleen over dat er over zoveel ( soms echt bovenmatige) ophef gemaakt wordt... en de Zuidlaardermarkt een collectief feestje lijkt.

Nee zeg.... als ik zou denken dat heel bokt zo is, dan zat ik hier niet :)

ik zie het helemaal niet als een feestje maar gewoon als een markt hoor. Weinig feest aan, maar goed. Ik heb jaren markt gezien, in belgie vnl dan, dan moet ik zeggen dat de zuidlaardermarkt nog niet eens zo raar is hoor. weinig dingen gezien die niet kunnen.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:38

Ik ben ook van de partij!

Evt. zou er wel een fries veulen mee naar huis mogen...

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:38

Gaat er iemand heeeel vroeg vanuit Leeuwarden? Pb me dan :D

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:10

Ik zie het wel als een feestje maar dat is de week er om heen. Ik woon er en voor mij is het echt de feestweek van het dorp! Voor velen hier uit de buurt is het feest maar dat gaat om alles eromheen en niet om de paarden zelf. Maar daarnaast vindt ik de markt geen feest, als het kon stonden al die paardjes in mijn tuin maar helaas.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 19:54

Ook ik ben weer van de partij! Moet alleen nog iemand vinden die sochtends met mij mee over de markt wil.
Myrthe, heb jij al iemand met wie je naar de paardenmarkt gaat?

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:05

Ik ga na het stappen met een vriendinnetje die bij mij slaapt over de markt uurtje of 5/6 is de planning. Wil wel even aan der vragen of je mee mag :)

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:06

aaah nee joh, dat hoeft niet. Jij hebt met jouw vriendinnetje afgesproken. ;)
Zoek ik wel even verder en anders ga ik alleen.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:09

Ga met haar opstap en aangezien ze anders alleen naar huis moet zei ik slaap maar bij mij kunnen we dan de markt over. :)

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:10

Is voor je vriendinnetje vast niet leuk om dan met een onbekende op pad te gaan. :)
Kom ik jullie vast nog wel tegen. Hoe laat ga je heen?

Edit; zie het al. :P

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:20

Oh dat maakt der vast niet uit, zo gaat het vaak met zlm hé. Ons kent ons dus je blijft af en toe is bij iemand staan.
Als je niemand vindt laat maar weten hoor!

DjobliLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:24

Ook wij zijn van de partij ;) Gaan elk jaar en elk jaar wat gekocht.
Dus ben benieuwd waar we dit jaar mee thuis komen !

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:30

Ik zal het laten weten als ik niemand kan regelen, anders trek ik alsnog aan de bel. :j
Probeer mijn vriendje nog mee te krijgen, maar weet niet of die moet werken.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:34

Als het lukt ga ik ook heen :) . Altijd wel leuk om er even rond te snuffelen :j .

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:30

ik ga voor het eerst .
gewoon om cultuur te snuiven en veel te kijken :D

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:46

Ik denk dat ik begrijp wat Punz bedoelt. Dit heb ik vorig jaar geschreven:

""Het is een fantastisch mooi stuk folklore, die boertjes op hun beste klompen, met pet en bamboestok. Het handjeklap bij de handel. Op de verkoop gaan drinken in een van de vele cafe's of tenten. Soms echt mooie paarden (al vraag ik me af wat zo'n paard op de markt doet en denk ik dat er vaak wat aan het beenwerk mankeert). De vele kraampjes met paardenspullen, hele dozen met wormspuiten die onder de toonbank zonder recept verkocht worden. Lekker neuzen op de warenmarkt van wel een kilometer lang.

Soms zijn de meest rare beesten als zebroids te zien, of dat veulen van (ik geloof) 2 jaar geleden dat zo klein was (30 cm?) dat hij in een winkelwagentje gehouden werd. Er mankeerde van alles aan (een echte teckel-shet) maar bijzonder was-ie. De allereerste keer dat ik er kwam stond er opeens een prachtige Andalusier hengst tussen, ik was er niet meer bij weg te slaan. Nog weken na de tijd kreeg ik mailtjes en sms-jes van bekenden en klanten die ons daar hebben zien staan: "en, heb je die mooie hengst nog gekocht?". Nou nee, maar hij was wel de aanleiding om eindelijk serieus op zoek te gaan naar mijn jarenlange droom en die is er gekomen, kort daarna.

Ik ga er elk jaar heen, maar het gaat me eigenlijk steeds meer aan het hart hoe die paarden daar de hele dag moeten staan.

Er zijn er bij die om 02-03.00 uur geladen worden ergens in Belgie, Zuid Limburg of Duitsland of zo voor een rit van een paar uur. Dan staan sommige daar de hele dag, vaak in slechte weersomstandigheden maar te staan. Midden tussen de herrie, mensen en pal naast andere vreemde paarden, voor een paard behoorlijk stressvol lijkt me. Er is stro en hooi, maar veel paarden staan zo kort aangebonden dat ze het toch niet kunnen eten. Er is water, maar dat moet dan wel aangeboden worden en ik heb nog nooit iemand dat zien doen (al zullen er zeker handelaren bij zijn die het wel doen).

Nou zijn er veel paarden bij die toch al niet goed in hun vel en hun vet zitten en als ze geen ruwvoer krijgen, zie je ze al gauw gaan bibberen. Met een beetje pech moeten ze er de hele dag staan omdat ze niet verkocht worden, om dan 's avonds weer een hele rit terug naar huis of Joost mag weten waar te maken.

Een ander punt zijn de mini-veulens. Vaak net voor de markt gespeend en dan ook nog geschoren, want dan lijkt het wat meer op een Falabella en levert het misschien wat meer op. Die zie je de hele dag staan bibberen. Soms met een stel onder een grote paardendeken, maar daar hebben ze na verkoop niets meer aan. Soms met een dekentje, maar of dat mee verkocht wordt? En soms onder een nat fleecedekentje...

En toch... ga ik er elk jaar weer heen, midden in de nacht.""

Wat ik bedoel met dit te plaatsen?? Klagen helpt!! Mijn brief van een paar jaar geleden naar de AID leverde niets op, maar intussen kan ik melden dat er dit jaar weer een paar grote verbeteringen zullen zijn in het kader van het welzijn van de paarden op de markt. Ik mag ook wel zeggen dat ik dat ik een (mede) aanjager ben geweest van verbetering van enkele van de bovenstaande knelpunten. En ik ben er trots op...

Want: op de website en in de infobrief voor alle controleurs staat nu:

1.Verkleumde dieren van de markt te verwijderen en onder te brengen in het transportmiddel
2. Ezels bij nat/koud weer te voorzien van een (regen)dek. Anders het dier van de markt verwijderen en onder te brengen in het transportmiddel
3. Vermoeide - maar vooral liggende dieren - onverwijld van de markt te verwijderen en over te (laten) brengen naar de speciale opvang. Om vervolgens het dier aldaar aan een veterinair onderzoek te laten onderwerpen.

En raad eens wie er nu ook als veterinair controleur rondloopt? Juist. Ik ben geen mietje en al helemaal geen penny, maar er valt met mij niet te spotten.

Verder:
-Op de koppen van elke balie (een rij paarden) is er water, hooi en stro te krijgen
-Er zijn nu zo'n 600 gele emmers voor drinkwater. Vorig jaar waren het gewone zwarte, maar die waren na afloop van de markt grotendeels verdwenen...

Natuurlijk is het nog steeds niet ideaal, maar het wordt telkens beter. Iedereen doet zijn best, in het bijzonder de marktmeester Jaap Mellema, heb ik gemerkt.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 01:22

Klinkt super!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 06:41

Geweldig DonCamillo! Fijn om te weten dater in het kader van dierenwelzijn (?) heel wat word verbeterd!