Nog meer Zweden fans?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaChansy

Re: Nog meer Zweden fans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 12:48

@diel_Zor dat klopt ja ! :D

@Kallandso ja ik ga daar ongeveer elke maand heen :j heerlijke stad! mijn schoonouders wonen bij Borås daar gaan we vaak op de motor heen :)

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 14:29

Tof :)
Ik ken de stad ook wel redelijk goed, kom er zowat elke zomer wel en heb vorig jaar een zomerschool gedaan een stukje buiten de stad op Tjörn.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 16:54

Jankeke schreef:
[b]Ik ben nu 55 jaar en heb minstens al 45 jaar heimwee naar Zweden. Ik ben er vreselijk veel op vakantie geweest, heb de taal geleerd en was bezig met emigratie. [/b]Alle literatuur uit Zweden, maar ook andere Scandinavische literatuur heb ik verslonden. Maar toen heb mijn relatie ontmoet die ab-so-luut niet naar Zweden wilde verhuizen. Daarbij had ik een ernstig zieke vader (inmiddels overleden) waardoor de emigratie in de ijskast is gezet en er nog steeds staat. Maar de heimwee blijft.
Waar dat gevoel voor Zweden vandaan komt......?? Is iets onbegrijpelijks. Wel weet ik dat het in de verste takken van de familie voorkomt. Dus misschien zit het in de genen en stam ik in de verste verte wel af van de Vikingen, ik ben in ieder geval blond met blauwe ogen ;-)

Ik net zo; ben even oud en ben als sinds mijn 13e helemaal stapel verliefd op Zweden. Ik kan me met de taal aardig redden. Verslind Zweedse kookboeken of het romannetjes zijn. Heb nog niet de man ontmoet die ook naar Zweden wil. En met deze ben ik erg tevreden.......
Herregud wat een prachtige foto's komen voorbij.
Ik heb een Zweedse vriendin wonen in Linköping (Östergötland) en familie in Vimmerby (Smaland)

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:45

Hihi! Voor die die de Zweden stug vinden is het over het algemeen te zeggen dat hoe zuidelijker je komt hoe stugger ;) hiermee bedoel ik natuurlijk niet dat ze allemaal stug zijn in het zuiden en allemaal aardig in het noorden haha. ;)

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:51

Nog 77 dagen ik vertrek op kamp!! *\o/* *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:08

Ben paar jaar terug in Zweden geweest. Sindsdien helemaal verliefd! Ik heb geprobeerd of ik mijn master daar kon doen, maar helaas ging dat niet. Was anders ook wel stressen geweest met naast studie de taal leren. Zit zeker op de planning om er ooit te gaan wonen. Ik heb gewoon echt niks met NL. Ik wil later in een rood huisje wonen :')

Zalig al die foto's in dit topic! Zat te verzinnen van de zomer weer x te gaan. Alleen kan geen fatsoenlijke vliegreis vinden naar Växjö voor een leuke prijs. Heb helaas geen auto/rijbewijs dus moet het doen met vliegtuig/bus/boot/trein whatever. Iemand goede tips?

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:27

En de trein pakken naar Växjö? Als je op tijd boekt zit je voor 59 euro retour vanaf Amsterdam in Kopenhagen. Treinkaarten in Zweden kun je van te voren aardig uitzoeken via http://www.sj.se of via de internationale treinplanner van de DB, maar je kunt ook voor gemak gaan en voor 119 euro (als je onder de 26 bent geloof ik) een driedaagse interrail one-country pass kopen voor in Zweden. Mag je drie dagen lang onbeperkt met de trein reizen. Voordeel van de trein is dat je ook lekker veel bagage mee kunt (bijvoorbeeld kampeerspullen), een nadeel is dat het vrij lang duurt en dag je mazzel moet hebben met de mensen bij wie je zit.

Gashmiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 17:14

Ohhh spannend!
volgende week zaterdag vertrekken we naar zweden :D *\o/*

Het is voor ons de eerste keer dus ben benieuwd of ik ook verliefd wordt haha

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 17:18

Kallandso schreef:
Grappig topic :) Tof om te lezen dat zoveel mensen iets met Zweden hebben zonder dat ze er geweest zijn, interessant.

Ik studeer Scandinavistiek met als hoofdtaal Zweeds. Je zou dus kunnen zeggen dat ik wel wat met Zweden heb :D

Grappig, die vreemde, vage obsessie had ik vroeger ook. In mijn geval bleek dat ik in Zweden verwekt ben :P

Ik ben ook scandinavistiek gaan studeren (met als hoofdtaal Noors) en daarna nog Engels. Maar 't is allemaal begonnen met Zweden :)

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 17:23

Om van kopenhagen naar växjö te gaan hoef je geen trein kaartje te kopen, het kost ongeveer 30 euro enkele reis. Ik ben de laatste keer naar nl op vakantie geweest voor 150 euro retour. Kost niet heel veel dus. Over het algemeen kan je de trein rechtstreeks pakken naar växjö, de laatste keer dat ik mn zusje uit kopenhagen ging halen sloot het niet aan en ben ik in hässleholm overgestapt :) en je bent er met 2,5 uur, ik vind het heel snel gaan, stelt geen reet voor :D
Hier in de buurt is het wel onwijs mooi! Ik woon ongeveer 45 km van växjö af en ben ook helemaal verliefd! Voor mij geen nederland meer, alleen vakanties naar mn vader :D

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:47

anoukwendy schreef:
Om van kopenhagen naar växjö te gaan hoef je geen trein kaartje te kopen, het kost ongeveer 30 euro enkele reis. Ik ben de laatste keer naar nl op vakantie geweest voor 150 euro retour. Kost niet heel veel dus. Over het algemeen kan je de trein rechtstreeks pakken naar växjö, de laatste keer dat ik mn zusje uit kopenhagen ging halen sloot het niet aan en ben ik in hässleholm overgestapt :) en je bent er met 2,5 uur, ik vind het heel snel gaan, stelt geen reet voor :D
Hier in de buurt is het wel onwijs mooi! Ik woon ongeveer 45 km van växjö af en ben ook helemaal verliefd! Voor mij geen nederland meer, alleen vakanties naar mn vader :D

Ah kijk, goed! Ik ben met de trein nooit naar dat hoekje van Zweden geweest, alleen maar verder weg.

En wat tof Koper dat jij ook Scandinavistiek hebt gedaan! Waar heb je het gedaan?

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:53

Mocht je naar växjö gaan ben je hier welkom voor een kopje koffie hoor haha :)

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 08:43

Gashmiron schreef:
Ohhh spannend!

Oeh leuk! Waar ergens ga je naar toe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 11:17

Bedankt voor de treintips! Ga er binnenkort eens naar kijken!

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 17:57

Gashmiron schreef:
Ohhh spannend!

Vast wel. Ik ben onlangs ook voor het eerst in zweden geweest en ik ben ook helemaal om.

Gashmiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:20

riannezweeds schreef:
Gashmiron schreef:
Ohhh spannend!

Oeh leuk! Waar ergens ga je naar toe?

Ik ga niet echt specifiek ergens heen maar we gaan gewoon rondrijden,
we zien wel een beetje waar we uitkomen zegmaar haha.
We willen graag naar de Noordkaap in Noorwegen maar misschien blijven we wel ergens staan :+

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 22:16

Oh gaaaf!!!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:24

De Nordkapp deden mijn man en ik twee jaar geleden met een rondreis-auto-hotel reis. Dat zou ik nu niet meer doen; je zit veel te veel vast aan die reserveringen. Beter kan je op de bonnefooi gaan en onderweg een slaapplaats regelen. Eten kan je ong. bij elke boom in Scandinavië.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 10:58

Onze boot is geboekt! *\o/* We gaan voor het eerst met de nachtboot van Rostock naar Trelleborg. We komen om half 7 aan en rijden dan zo ver mogelijk door naar het noorden. Het plan is om de eerste nacht rond Örebro te kamperen en daar nog even te blijven hangen. Heerlijke stad! Daarna willen we naar de Hoge Kusten.

Mijn beste dinnetje heeft een week vakantie in Zweden gewonnen! 8-) 8-) Voor haar is het de eerste keer in Zweden. Op onze weblog geef ik tips over wat ze kan doen. Als jullie meer tips hebben, laat gerust een berichtje achter op de site! www.beetjezout.nl :)

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:07

Gaan jullie al snel Imre? Veel plezier alvast!

Mag ik bij iemand in de koffer kruipen? Wat zou ik graag weer even die kant op gaan...

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:10

Nee, duurt helaas nog wel even. Maar voorpret is ook leuk!

Gashmiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:53

Vanmorgen vroeg teruggekomen van onze reis,
en wat wil ik graag terug!

Wij zijn inderdaad zonder boekingen weggegaan, heen gereden waar we zin in hadden op dat moment.

De heenweg zijn we over de bruggen gegaan en even voor Goteborg op een camping gaan staan.
Daarna doorgereden naar Eksharad naar de Sundance ranche en daar een dagtocht te paard gemaakt,
inclusief vriend die nog nooit paard had gereden behalve uitstappen haha. Was wel echt gezellig daar en een mooie tocht =).
Daarna zijn we gewoon doorgereden naar het noorden naar de noordkaap en langs de route een camping uitgezocht wanneer we geen zin meer hadden om door te rijden.

De terugweg zijn we via Noorwegen gegaan en daar nog een walvistocht gemaakt,
dat was ook wel echt supervet! Helaas was mijn vriend zeeziek geworden maar we hebben de foto's nog :(:) .
Laatste paar dagen nog onderin Noorwegen gezeten en met de boot vanaf Langesund weer naar Denemarken genomen.

Al met al veel te kort en had stiekem achteraf die paar dagen niet in Noorwegen maar in Zweden willen zitten, ik hoop dat we binnen een paar jaar toch nog wel het zuiden van Zweden nog een keer meepakken want daar hebben we helaas niet zo heel veel van gezien.

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 22:02

Dat klinkt als een heerlijke reis, leuk!

Gashmiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 22:13

Dat was het zeker!

Alleen een beetje jammer dat we voor sommige dingen net te vroeg waren,
het zalmseizoen was bijvoorbeeld nog niet begonnen waardoor de zalmtrappen leeg waren :+
En de elanden schijnen op dit moment te paren/jongen oid waardoor ze zich verstoppen in de bossen,
dat werd ons in ieder geval verteld door een man in de sportzaak.
Mijn vriend was nogal onder de indruk van alle wapens daar en toen vertelde die man alles over jagen
en over de beesten die daar allemaal rondliepen waar ze op jagen daar.
Best interessant om allemaal te horen :P

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 08:35

Ik had eens een vraagje :D aangezien ik op kamp ga in augustus in Zweden (het zou de Sundance ranch kunnen zijn, in elk geval daar in de buurt) om tochten te paard te doen, vroeg ik me af of er veel muggen/dazen/vliegen zitten ?