Werken op de Noordzee: vaar een eindje mee!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:59

Ik heb nooit geweten dat die 'drolletjes' wormen waren!!!
En dat mondstuk van de pijlinktvis.. wat voor een monster is dat?!!
Weer genoten van je verslag - op de een of andere manier doet je verslag me geloven dat ik er zelf ook was!

Gaat je nachtje op zee nog door?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:12

Solleke_Noah schreef:
Graag gedaan :D Is ook leuk voor mezelf om terug te kijken, we vangen elke keer toch wel iéts dat ik nog nooit gezien had :)

edit: even een foto van mijn collega geleend (de link naar zijn blog staat erop, is een natuurblog voor de geïnteresseerden :) )

Zo ziet een heel 'veld' van kokerwormen eruit!

[ Afbeelding ]

wat een byzonder gezicht t lijkt net opkomend onkruid :o

misschien heb ik er over heen gelezen maar houden jullie nou ook gelijk de vis populatie qua aantallen bij met kijken wat jullie vangen?

en nou weet ik dat er een hoop dieren zijn die vol zitten met plastic troep die ze opeten in de zee en oceanen.
komen jullie ook wel eens vissen tegen die hun magen vol hebben met plastic?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 11:45

connepon85: leuk, lijkt me een hele toffe job! Ik ben van België, ik help mee bij het onderzoeksinstituut ILVO :)

Jannepauli: Dat was wel een groter beest ja :j denk iets van 40-50 cm! :) Het nachtje op zee zou in principe kunnen doorgaan, er is nog één plaats vrij, maar het valt nét samen met de deadline van mijn masterthesis (28 mei).... Ik ga proberen de thesis een week eerder af te krijgen dan de deadline, maar de statistiek valt tegen :P dus ik vrees dat ik ga moeten passen.

NathalietjeB: Elke vangst wordt volledig geteld qua aantal (en gewogen, nat en droog gewicht) en bedoeling is dan inderdaad om uiteindelijk iets te zeggen over de populaties van alle gevangen soorten :j

We vissen zeker ook veel plastic en rommel op. Onderzoek op microplastics (dus bv plastic in magen, maar ook mini stukjes plastic in bv lever, andere organen,...) gebeurt ook, maar dat doet iemand anders. Deze lost de gevangen vissen op in een zuur en filtert er daarna alle plastics uit en berekent dan het percentage plastic per vis. Maar de juiste cijfers wat hij daarbij uitkomt weet ik dus niet!

Creatas

Re: Werken op de Noordzee: vaar een eindje mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 12:08

Ik kom nu pas per toeval bij je topic uit, enorm leuk al die info en foto's! Ik blijf volgen!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 19:36

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:37

Oh weer een toffe vangst ondanks het weer!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 10:03

takkie_muis schreef:
Oh weer een toffe vangst ondanks het weer!

Eigenlijk wel want het gaat natuurlijk om de kleine platvisjes, en die waren er genoeg :D maar voor de 'volgers' is het leuker als er ook wat coole dingetjes tussen zitten natuurlijk :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:50

Ben eigenlijk wel benieuwd waarom die platvisjes in het bijzonder belangrijk zijn? Is het zo dat dit iets zegt over de 'gezondheid' van de zee als die in voldoende mate aanwezig zijn? Of is er een andere reden dat die specifiek gezocht worden?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 11:00

De platvisjes maken deel uit van iemand z'n doctoraatsonderzoek. Eigenlijk om verschillende redenen! De hoofdreden is dat ze de trekroute van de platvislarven (dus de baby's) in kaart willen brengen (ze migreren van de paaiplaats terug naar de kusten en worden daar volwassen en gaan dan terug naar de paaiplaatsen om zelf eitjes af te zetten) zodat ze die route kunnen beschermen. Ook bestaat er een zekere stroming ergens midden op zee (weet de exacte plaats niet) die vanaf een bepaalde datum een "muur" van water vormt waar de platvisjes niet meer over geraken. Sommige platvissoorten paaien voor die datum en die kleintjes kunnen dus vrij migreren, ze vormen één grote populatie op die manier. Andere platvissoorten paaien na deze datum, de kleintjes geraken niet meer over de "muur" en ze vormen zo twee gescheiden populaties (die elk gepaaid hebben aan de andere kant van de "muur", oid). Dat is dus nog een deel van het onderzoek, genetisch onderzoeken hoe het juist zit met de verschillende populaties binnen eenzelfde soort. Dat is belangrijk, omdat als je beschermingsmaatregelen wilt nemen, zou je die twee populaties anders moeten gaan beschermen als de soort die één grote populatie vormt.

Het gaat dus vooral om conservatie van platvis! Alle bijvangst (vissoorten, krabben,...) worden ook geteld enz om ook een beeld te krijgen van de algemene verdeling van soorten en populaties in de Noordzee.

Het kan zijn dat mijn uitleg een beetje warrig is, sorry daarvoor :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:10

Ik denk dat ik het wel een beetje snap! Wel een detective verhaal: welke visjes komen van vóór en achter de muur..:) Dat die kleine flinterdunne wezentjes niet door de muur van stroming heen komen, dat kan ik me voorstellen! Wordt er dan ook 'achter de muur' gevist om daar de aantallen te bekijken?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 12:10

:j We hebben 8 stations waar er gevist wordt, en dan wordt er nog gekruid (hmmm, is dat een werkwoord? :P ) op 6-7 locaties.

Op deze afbeelding zie je waar er allemaal gevist wordt met de boot, soms dichter bij de kust en soms verder weg (verst is 20 km uit de kust):

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 08:19

Gisteren weer een heerlijke dag op zee doorgebracht! Het begon al met een stralende zon!

Afbeelding

Het net was kapot gegaan :') dus dat moest eerst gefixt worden, of we gingen niet veel vangen :D

Afbeelding

Een net maken kost vooral veel geduld, elke scheur wordt weer dichtgemaakt.

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 1009_n.jpg

Omdat het lente is, is er super veel 'bloei' in het water, de primaire productie is goed op gang dus veel alg. Het planktonnet zit er compleet vol mee..

Afbeelding

En moet dus elke keer afgespoeld worden voor we de pot losmaken, zodat er geen mini platvis larfjes en eitjes verloren gaan die nog aan de zijkant plakken. Het levert ons per pot twee emmers vol prut op, die we allemaal moeten zeven, een heel langdradig en lastig werkje :P

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 5703_n.jpg

De zeedruifjes (Pleurobrachia pileus) waren ook ineens weer massaal aanwezig om onze netten te verstoppen :P

https://scontent-a-cdg.xx.fbcdn.net/hph ... 3723_n.jpg

Net als de slakdolfjes (Liparis Liparis) (hier nog baby's), de visjes met de zuignap :D

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 1369_n.jpg

De zee zag er op volle zee héél erg vreemd uit. Er was geen zuchtje wind (echt niks, onze meetapparatuur gaf voor windsnelheid 0,08!) en door de felle zon leek de zee een soort rare donsdeken.

Afbeelding

Het gaf wel een mooi uitzicht :)

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 5106_n.jpg

We vingen ook weer super veel pitvis en rasterpitvis in paarkleed! Op de linker foto zie je de gewone pitvis, de aftekeningen op zijn vin lopen recht, op de rechter foto de rasterpitvis, de aftekeningen lopen eerder door elkaar. Echt super mooie visjes!

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 9474_n.jpg

Toch wel dé vangst van de dag: de adderzeenaald :D :D 'Broertje' van de gewone zeenaald, maar met veel mooiere kleuren, sjieke aftekeningen en een rondere bouw. Echt een knap visje :D

Afbeelding

Adderzeenaald vs gewone zeenaald (hier wel een baby gewone zeenaald). Hier zie je goed wat een mooie kleuren adderzeenaald heeft!

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 4026_n.jpg

Het was een goeie vangst-dag voor platvis, heel veel schar en schol gevangen, allemaal visjes die net hun eitjes hadden afgezet of nog gingen afzetten (ze gingen ook allemaal weer overboord!). De witte streep onderaan de buik zijn de eitjes, als die helemaal naar achter doorgelopen is, dan gaat de vis de eitjes afleggen :)

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 0275_n.jpg

We hebben ook veel kwallen gevangen, oa de zeedruifjes maar ook blauwe haarkwal, en oorkwal! Te herkennen aan de vier rondjes in het midden (van bovenaf gezien)

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 2050_n.jpg

20 km uit de kust kwamen we ineens Jan van Genten tegen :D Echt schitterende grote vogels! Jan van Genten zijn gekend voor hun duikcapaciteiten, je zag ze even cirkelen in de lucht, draaien met hun vleugels en dan als een pijl het water inschieten, zalig! Zo kunnen ze tot wel 80 meter diep duiken :D Deze foto is door een verrekijker getrokken :') dus niet super duidelijk maar het geeft een beeld!

Afbeelding

Ook nog eens een paar coole zeedonderpadden gevangen!

https://scontent-b-cdg.xx.fbcdn.net/hph ... 1556_n.jpg

https://scontent-b-cdg.xx.fbcdn.net/hph ... 0387_n.jpg

Een zwangere 5-dradige meun (die ging ook weer overboord) :)

Afbeelding

En een steenbolk :D

Afbeelding

We hadden ook een heel klein dwerginktvisje, dat binnen een minuut spectaculair van kleur was verandert om zich aan te passen aan z'n nieuwe omgeving :D

https://scontent-b-cdg.xx.fbcdn.net/hph ... 9683_n.jpg

Als afsluiter nog eens de té coole adderzeenaald :D 't was echt een fijne dag, zeker met het zonnetje en een paar nieuwe soorten :)

Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:23

Gaaf weer!
Is gewoon genieten om zo lekker op zee te zitten.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:49

Die pitvisjes zijn erg gaaf. Lijken net prehistorische visjes

Dan mijn vraag jij zegt er is veel alg is dit dan dode alg? En is dat alg dan het gene wat zo vreselijk kan meuren vanuit zee ?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 09:28

Alg kan dood zijn, maar is het niet in dit geval. Het zijn eigenlijk (vooral) ééncellige algen, die zweven door het water en dienen als voedsel voor hele kleine beestjes, die hele kleine beestjes worden dan weer gegeten door vissen enz.

Kan wel kloppen ja dat ze de zee doen stinken :P Hangt ook af van welke alg (bruine, rode, groene,..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:57

Wat een mooie reportage weer :) Die pitvisjes zijn ook bijzonder zeg ^^

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:49

Wat een prachtige foto's weer .. genieten!
Die zeedruifjes, wat zijn dat voor dieren - zijn het wel dieren? Worden ze groter? Of zijn het kleine kwalletjes?
Die adderzeenaald is cool zeg! Prachtige kleur! En die pitvisjes dan - is dat familie van de vliegende vissen met zulke grote vinnen?
Die zeedonderpad wil ik geloof ik niet tegenkomen. Wat een monstertje!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 14:18

Bedankt allebei, leuk om te horen!

Pitvisjes zijn geen familie van vliegende vissen voor zover ik weet, ze gebruiken hun vinnen en kleuren om indruk te maken op de vrouwtjes ;) (edit: even opgezocht, pitvissen horen tot de baarsachtigen en vliegende vissen tot de geepachtigen)

De zeedruifjes zijn idd kwallen! Ze worden niet veel groter, althans, ik heb ze nog nooit groter meegemaakt :)

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:29

ieuw, die zeedonderpadden zien er inderdaad echt uit als een monster. Zitten die dan dieper in de zee of kan je die ook tegen het strand tegenkomen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 17:19

Ulrike: goeie vraag :D Het zijn geen monsters hoor (ok ok, ze hebben nog best venijnige stekels :P ), ze zijn in het echt best aaibaar :D Ik gok dat ze niet vlak aan de kust zitten :)

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:28

die zee!

wat schitterend!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 17:38

Prachtig he! Raak het nooit beu, de zee is ook elke keer weer anders! :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:49

DIe zee druivjes zijn echt schattig zitten vaak ook in t swintje

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 12:50

Ja, die kan je rond deze tijd echt massaal vinden! Blij dat er meer mensen zijn die kwallen schattig vinden :D :')

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:13

Interessant om te zien... wel een beetje creepy wat je allemaal voor gespuis zo dicht bij de kust vind bij dat kuieren :P denk dat ik de volgende keer met pootje baden toch andere gedachten heb :P (niet op giftige prikvisjes staan :P niet op giftige prikvisjes staan :P )