Wonen in Ierland: Werken op point-to-point stal!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 08:35

Zou gezellig zijn, iemand om nederlands mee te praten, haha! :P Vanaf wanneer wil je ong. beginnen als je hier zo komen werken? :D

Ben trouwens al dagen aan het proberenn foto's van mn tel af te krijgen maar wilt maar niet lukken :(

HarmanyL

Re: Een paar maanden Ierland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:09

Vind je topic nu. Leuk zeg! Ik smul van die 'buitenland' avonturen. Omdat ik het zelf niet kan ivm huis, kids en werk. Dus een volger erbij!

avi5987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:17

Heerlijk om jouw avonturen te lezen!

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:22

Op z'n vroegst midden Julie pas, ik heb nu nog school (je gaat langer door hier in Zweden) maar ben half juni klaar, maar daarna moet ik thuis nog helpen hooien!
Maar als ik het zo hoor ben er er dan misschien nog wel haha

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 21:26

Oh dat duurt nog even! Inmiddels al gebeld? :D

Zo wat een dag hier... John (de jockey) kwam weer om Carla te rijden, die zo enorm goed ging en braaf was de laatste tijd door het vele longeren met dubbele longe, maar vandaag ging het de mist in... Eerste 5,5 rondjes super, dus ik kon terug naar stal, nog geen 10 min. later staat John ineens naast me met een zwaar kreupele Carla met opgezette kogel... Hij vertelde ook dat hij iets hoorde kraken tijdens het galoperen ineens, dus dat kon niet goed zijn... Paard op stal, dierenarts gebeld, en jahoor... Tijdens een gewone basistraining op een net gesleepte renbaan in een basis galop tempo (net iets lager dan middengalop tempo zeg maar) heeft madam Carla haar sesambeentje gebroken... Ik heb geen idee hoe het nu verder gaat, de keuze is of opereren of klaar geloof ik, en eerlijk gezegd denk ik niet dat Mark aan opereren gaat beginnen gezien de relatief kleine kans dat ze weer een volwaardig renpaard word... Misschien dat ze nog goed genoeg word om als fokmerrie ingezet te worden oid, maar ja... Het is even afwachten..

Voor de rest was vandaag overigens geweldig, het weer wat echt ZOOOO mooi, heb in mijn T-shirtje rondgelopen en gereden, en heb ook nog eens lekker veel gereden vandaag! Josie, Wilson, Felix, Jack en mijn grote vriendin Princess, daarnaast Carla gelongeerd, en zo veel mogelijk buiten gelopen, het was zo genieten!

Heb ook super veel foto's nog... Die ik nu ga proberen op mijn computer te krijgen, een beetje veel gedoe gezien mijn telefoon niet goed werkt....

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 23:02

:(:) Arme Carla, De jockey zal ook wel verschoten zijn. Hopelijk ofwel snelle pijn of toch nog een mooi leven als fokmerrie dan.

*\o/* foto's *\o/*

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 23:19

Nee, helaas nog niet gebeld, ik kan niet anders dan het als een slecht teken nemen, is hij normaal wel altijd op tijd? Ik wacht nog tot het eind v/d week en stuur dan nog weer een mailtje... Of denk je dat ik het zelf dan kan bellen? (niet dat ik z'n nummer heb..)

Maar wat ontzettend balen en tragisch van Carla... :S

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 08:22

Ja is inderdaad balen, gelukkig dat ze gister op laag tempo aan het trainen waren, anders was waarschijnlijk haar hele been naar de knoppen en was het gelijk klaar...

Foto's komen er aan, heb een programma moeten downloaden dat alles van mn telefoon naar dropbox upload, en dat werkt, maar gezien ik iets van 200 foto's heb duurt het even :P Vanavond hoop ik klaar!

Midori; je kan best nog een mailtje sturen hoor eind vd week :) Hij was dit weekend in Zwitserland en is gister ochtend terug gekomen, plus gedoe met Carla en hij kan een beetje warrig zijn dus zal me niks verbazen als het een beetje langs hem heen is geschoten :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 08:27

Heb je bonny eigenlijk nog gereden?

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 08:48

Nee nog niet! Geen idee wanneer dat gaat gebeuren... Laatste tijd heb ik vooral Princess onder m'n hoede, Minx haar poblemen zijn zo goed als opgelost (heeft weer looplust) en ik vermoed dat het kwam doordat er een tand uit moest, ze had namelijk een losse tand zitten en zodra deze eruit was, was het goed. Princess heeft de neiging om teugelkreupel te gaan lopen en heel erg te gaan dribbelen ipv haar lijf te gebruiken, of tenminste, dat had ze een paar weken terug en het gaat nu steeds beter, begint lekker los in haar lijf te worden en normale passen te maken ipv kort en snel... Ben hier eigenlijk een beetje de enige hier die dit als dressuurruiter oplost en dat werkt voor haar iig heel goed en heeft ze echt nodig, Maike is een springruiter, wat overigens niet slecht is, ze kan heel goed rijden, maar ze rijd heel anders dan dat ik bijv. rijd (zij is van het veel spelen met de teugels en flink hoog tempo draven, niet dat dat springruiter eigen is hoor trouwens, ze rijd gewoon heel anders als ik), en Ashling heeft eigenlijk nooit echt dressuur leren rijden en leert dat nu pas een beetje, waardoor ze nog niet echt oplossingsgericht kan rijden op de jonkies, maar ze gaat op het moment steeds beter rijden!

Maar goed, betekend dus dat Maike en ik alle paarden rijden waarbij iets rijtechnisch opgelost moet worden... Ben nu ook de paarden een beetje aan het leren wat binnenbeen is, gezien geen van de paarden dat snapt en ik dat erg irritant vind :P

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:57

Hij stuurde me inderdaad gister avond laat een mailtje dat hij later dan gedacht terug was gekomen en dat hij vandaag zou bellen! Spannend!
Ik rijd af en toe een zweedse draver bij die ook niet goed aan het binnenbeen is, dat is idd zoo irritant! :+ Is ook zo moeilijk aan te leren als je ze niet zo vaak rijd maar dat zal bij jou wel niet het geval zijn!

Leuk hoor, om je dagelijkse verhalen te lezen :D

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 19:52

Oh gelukkig! Inmiddels al wat gehoord? :D

Hier een redelijk relaxte dag erop zitten, met, jawel, een ritje op Bonny... Wat een madam..

Je ziet haar als je er op zit al sago kijken, dan moet je al even je stem verheffen en "haar laten zien wie de baas is", en dan gaan de oortjes naar voren en is het goed... In de bak had ik bij voorbaat al bedacht niets van haar te vragen met betrekking tot aanleuning en dergelijke, gewoon goed voorwaarts en lichte contact teugel, en ze was mega braaf! Ging uiteindelijk netjes in een goede aanleuning lopen, en bleef goed voorwaarts! Op de renbaan wat meer moeite, o.a. 1 stop waarbij ik er bijna naast lag, en heeeeeeel veel bokken, gelukkig goed uit te zitten en denk zelf dat ik wat te veel contact met haar mond had en ze daardoor zo deed... Maar goed, volgende keer weer anders proberen :D

edit; oja!! En heeeeel veel zon! Zelfs in T-shirtje gewerkt vandaag, JEEJ!! :D Nu snel verder met foto's op computer zetten... Duurt lang!
Laatst bijgewerkt door ArGieVai op 11-03-14 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:53

Nee.. Hij houdt me wel in de zenuwen zeg! :wow:

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 21:59

Jaaaa foto's *\o/* *\o/*

Heb er zo veel... Nu moet ik kiezen!! Helaas vrij weinig paardenfoto's en nog geen rij foto's... Maar dat komt nog wel :D

Afbeelding

Mijn grote vriend jack, ik wil hem hebben!! :D

Afbeelding

Afbeelding

Simba, die nu Charles genoemd word want blijkbaar is er al een Simba ergens, gisterochtend in de mist..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Josie <3

Afbeelding

Het uitzicht vanaf de renbaan

Afbeelding

Weg van de renbaan naar de buitenbak

Afbeelding

Stukje van het bos

Afbeelding

Leukste twee-jarige ever! Geronimo, ik wil hem hebben!!

Afbeelding

Afbeelding

Met Aisling

Afbeelding

Geronimo en Bella

Ok dat is het voor vandaag... Zal morgen oid nog wat foto's erop zetten, gezien ik telefoon eindelijk aan het werk heb gekregen :D hopelijk binnenkort ook wat rijfoto's, moet k nog even aan Mark vragen of hij die wilt maken... :P

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:35

Leuke foto's! Ik volgde je stiekem al, maar nu blijf ik je niet zo stiekem meer volgen ;)

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 00:12

Super gaaf _/-\o_
En wat ziet Bella (als ik het goed heb, die met kol) er schattig uit!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 13:43

Wat een dotje he :D Heb als het goed is nog wel meer foto's, even opzoeken straks...

Zo... Update-tijd...

Drukke week, eerste dagen vreselijk veel mist, maar gister de hele dag in T-shirtje gewerkt, JEEJ!!!

Carla gaat deze week terug naar haar eigenaren om te herstellen, daarna word ze als fokmerrie ingezet. Deze week gaan als het goed is Penny, Tyler en Fella ook naar het land om te herstellen van peesblessures, Penny word ook een fokmerrie, Fella is eigenlijk al hersteld maar het point-to-point seizoen is bijna voorbij dus heeft geen zin om hem nu nog op te starten en Ty krijgt een jaar de tijd, hersteld hij niet is het helaas over voor hem..

Gister voor het eerst pace-work (ongeveer 3 kwart van de uiteindelijke snelheid op de renbaan, dus flink snel) gedaan met de jonge paarden, ipv springen, maar dit was ZOOOOOOOOOO gaaf!! Wat een kracht zit er in die kleine beestjes! Ik zat op mijn grote vriend Bart, in het begin had hij echt zo iets van "wat?? Mag ik???" en hij snapte er niks van, aan het eind had hij zo veel lol, was zo geconcentreerd en ging ongelofelijk snel!

We zijn ook begonnen met Simba (die te veel namen heeft, we hebben hem nu Charlie genoemd, maar hij heeft ook al Charles, Stallion, ex-Stallion, Hakuna matata, en nog wat namen geheten :P), en hij doet het goed! Hij is leuk! Alleen snapt hij draven niet... Is hem nooit geleerd...

En deze week was Cheltenham, een enorm race evenement, met o.a. een paard gefokt door Mark aan de start en een heel aantal vallen helaas... Our Connor, een enorm bekend race-paard, was de eerste val die ik zag en had het daar best moeilijk mee (op TV overigens), hij brak zijn rug en moest dus helaas worden ingeslapen... Voor de rest nog een paard dat ineens random het publiek in sprong bovenop een camera man, paard had volgens mij niks, jockey een gebroken knie, elleboog en arm... geloof ik... Heftig dus, maar ook heel veel gave momenten gezien, vond de tweede plaats voor Davy Russell wel heel gaaf, een Jockey die een maand daarvoor was ontslagen bij een van de beste race-bedrijven, en hij laat ze nu een poepie ruiken :P

Oja, en een paard gefokt door Mark gaan wss aan de start komen bij de Grand National, GAAAFFFF!! Zijn naam is Buckers Bridge :D En is geloof ik vorig jaar verkocht...

Dat was het wel zo'n beetje denk ik, ik ga nu verder van mijn vrije dagje genieten, net al de keuken van top tot teen geschrobt, nu ontspannen met een bak verse aardbeien met custard <3

Vandaag lekker dagje vrij, dus

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:49

Ik heb laatste tijd ook veel over Cheltenham gehoord!
Waar ik nu werk hebben ze ook veel gefokt, en 1 van de paarden mocht daar dus aan start komen en is 2e geworden!
Weet niet precies de naam of jockey..
Ik had inderdaad ook gehoord van die jockey met dat paard die over de omheining sprong.
Ik dacht dat hij zn elleboog, knie en been had gebroken.

Hier staat momenteel een steeplechase gefokt paard in training. Ik werk niet met hem, maar ging gisteren wel even een filmpje maken. De snelheid is er nog niet, maar hij begon het aan het eind wel te snappen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:05

Klinkt tof Stef!!

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:02

Klinkt echt heerlijk Stef, fijn dat je het zo naar je zin hebt!

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:05

Wat gaaf allemaal! heb wee even bijgelezen want was je topic een beetje uit het oog verloren :o
Wat erg van die vallen :oo

Ik vind het zalig om over al je avonturen te lezen! :D
Ben benieuwd naar de rijfoto's! ^^

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:05

Leuke update weer!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 08:54

Thnx guys!!

Vallen waaren gelukkig niet erg Kaat, hoort erbij :P Zal vast niet de laatste keer zijn... Gaan binnenkort beginnen met de 3-jarige inrijden, dat gaat vast ook leuk worden!!

Cheltenham is nu best veel heisa over op bokt zag ik al... 4 paarden overleden door 1 race, maar goed, als je even na gaat denken waren het over 400 starts, dus minder dan 1%, plus hoe veel paarden gaan er na een spring/eventig/dressuur wedstrijd met een flinke peesblessure naar huis? Gok dat dat er ook aardig wat zijn... In de racewereld hebben ze gewoon een meldplicht, wat ze een ontzettend slechte naam geeft... Helaas, want wat ik nu heb gemerkt is dat hele beeld dat ik had totaal niet waar.... Hurdle e.d. mag pas vanaf 4 gestart worden (ik dacht die worden met 2 allemaal zadelmak gemaakt e.d. en ooooo wat slecht) en je mag maximaal 7 keer je zweep gebruiken in een race (waar ik dacht dat ze verrot geslagen werden), daarnaast worden alle paarden bizar goed getraint, en over het algemeen behandeld alsof het de eigen kinderen zijn (Stro tot de buik, elk wissewasje staat er een dierenarts oid, elke week fysio hier en op veel andere stallen schijnt het hetzelfde te gaan)... Dus tja, 4 paarden, 1%, vind het eigenlijk wel meevallen.. Alleen wat Walsh had gezegd had hij beter iets genuanceerder kunnen doen (hij zei: paaden zijn vervangbaar, na de dood van Our Connor), tuurlijk het is waar, maar jockeys zijn ook vervangbaar, maar ja, puntje bij paaltje had hij wel wat meer respect mogen tonen naar de dieren die hem in zijn levensonderhoud voorzien... Plus wat mensen vaak vergeten: over het algemeen kiezen de jockeys gewoon een paard om te rijden, ze rijden dat paard voor de rest niet in training, dat doen andere mensen, en dat zijn de mensen die waarschijnlijk wél om het verlies van die paarden wakker liggen, de grooms en trainers die er dagelijks mee bezig waren....

Zo, Carla is gister opgehaald door de eigenaren en gaat nu thuis verder herstellen... 5 hunters hebben ook ijzers gekregen, dus die moeten we van de week ook gaan rijden, en dus springen, JEEJ!!!!

Voor de rest zal ik later nog even een foto-update maken, nu omkleden en op naar stal :D

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:02

Ik dacht dat er 4 paarden in het hele festival waren overleden?
anyway

Klinkt leuk allemaal, en ook goed geregeld bij jou!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 09:09

Ja is in het hele festival indd :)