Tips Schotland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Denise

Re: Tips Schotland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:50

Ik ben van plan om alles zo goedkoop mogelijk te doen, ik geef niks om luxe (wel om hygiëne, maar hostels moeten te doen zijn toch?).
Waarschijnlijk ga ik wel alleen ja, ik ben helaas als enige uitgeloot voor m'n studie dus een reismaatje is er niet.
En natuurlijk gaat het wel wat meer geld mee op de pinpas, better safe than sorry.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:55

Ik heb heel prima ervaringen met hostels in Schotland tot nu toe. :j

Beter iig dan met sommige hostels in Londen, maar dat is dan weer een grote stad. In kleinere plaatsen en ook in Schotland is het allemaal net wat minder anoniem en massaal, wat de hygiëne dan weer ten goede komt. :))

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:17

Ik vind de hostels van de YHA altijd errug goed. Natuurlijk heb je gedeeld sanitair en is het geen vijfsterren-hotel, maar ik vind ze qua hygiëne altijd goed te doen, zowel het sanitair als de keuken. Als je alleen gaat, is een bijkomend voordeel dat je er ook makkelijk met mensen aan de praat raakt als je dat leuk vindt. Dat is toch wel gezelliger dan in je eentje in een B&B (al heb ik zelf in B&Bs ook wel leuke contacten gehad met de andere gasten).

Ook leuk aan de hostels van de YHA is dat ze echt op mooie plaatsen en in karakteristieke gebouwen zitten. Zo heb ik afgelopen voorjaar in Engeland bijv in een oude molen gezeten en in een hunting lodge, maar ze hebben ook landhuizen, vuurtorens, etc.
YHA is wel iets duurder dan losse hostels, maar je hebt wel de verzekering van kwaliteit. In elk geval geen miljoen vliegen in de badkamer, zoals bij het onafhankelijke hostel waar ik in Glencoe zat. ;)

Mocht je toch eens wat anders willen dan YHA, dan is dit wel een aanrader: http://www.ben-nevis-inn.co.uk/default.asp
In de inn kun je ook leuk eten, en als je er toch bent, ga dan hier even wandelen: http://www.visit-fortwilliam.co.uk/steall-falls/

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:36

Klopt, de YHA heeft erg mooie gebouwen. Ik zat in Stirling ook in een hostel van de YHA, in een oude kerk. Althans, alleen de gevel was bewaard gebleven :)) maar desondanks een mooi gebouw.

Afbeelding

Ook die aan Lake Windermere (Lake District) is me destijds goed bevallen.

Overigens geldt dat ook voor de YHA-hostels in NL (Stayokay dus), ik heb al eens in Zeeland in een middeleeuws kasteel overnacht (Haamstede volgens mij) en het is dat het hostel in Gorssel voor mij op fietsafstand ligt, maar anders was ik daar ook graag eens een lang weekend naartoe gegaan, die zit in een oud Noors jachthuis.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:13

Domburg, kasteel Westhove. Erg mooi, ik ben zeker van plan daar ook eens te gaan logeren. Afgelopen keer heb ik in een B&B gezeten in die omgeving en dat was ook heerlijk (http://www.vierendeel.nl, beetje off-topic maar absoluut een aanrader), maar als ik eens alleen ga wil ik zeker naar de StayOkay. Wel vind ik ze altijd erg duur, duurder nog dan de YHA.

Hier heb ik in Yorkshire gelogeerd:
Afbeelding

Supervet, wel jammer dat de binnenkant vaak niet echt net zo sfeervol is als de buitenkant. Maar ze hebben mooie dingen, ook in Schotland:

http://www.syha.org.uk/hostels/central/loch_lomond.aspx
http://www.syha.org.uk/hostels/highland ... astle.aspx
http://www.syha.org.uk/hostels/highland ... lodge.aspx
http://www.syha.org.uk/hostels/highlands/pitlochry.aspx

Al moet ik zeggen dat B&Bs vaak ook heel leuk en karakteristiek kunnen zijn. Maar het fijne aan de YHA is gewoon dat je van tevoren weet dat je een bepaalde kwaliteit kunt verwachten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:18

Heb 'm ff opgezocht, is idd in Domburg. Kasteel uit de 13e eeuw met een slotgracht, heel bijzonder.

Ik vond YHA-hostels in Australië dan weer heel kil en klinisch, en de mensen die er overnachtten vond ik vrij afstandelijk. Daar heb ik de beste ervaringen met VIP-hostels. Maar in Schotland (en Engeland) idd tot nu toe prima ervaringen met YHA. :j

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:21

Nimue schreef:

Carbisdale! Daar zijn een paar Bokkers vorig jaar (of het jaar ervoor?) naartoe geweest. De voorpret was te volgen hier op Bokt. :))

Dat hostel is toen ook op mijn lijstje gegaan voor het geval ik daar ooit in de buurt kom. Erg mooi. :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 22:51

IN australie verbleef ik ook grotendeels in VIP-hostels Karin, die waren prima!

Mooie gebouwen op de foot's hierboven hoor!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 09:04

Karin schreef:
Nimue schreef:

Carbisdale! Daar zijn een paar Bokkers vorig jaar (of het jaar ervoor?) naartoe geweest. De voorpret was te volgen hier op Bokt. :))

Dat hostel is toen ook op mijn lijstje gegaan voor het geval ik daar ooit in de buurt kom. Erg mooi. :)

:j
Carbisdale is geweldig. Het kasteel is echt, nouja, wauw, wat je van een kasteel verwacht, en de omgeving is schitterend. Je zit wel erg afgezonderd van de bewoonde wereld, maar de trein stopt vlakbij het kasteel.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:38

Het ziet er ook echt fantastisch uit. Ik houd hem in gedachten, vooral nu ik weet dat de trein er dichtbij stopt. Dat maakt het toch makkelijker om er een keertje in mijn eentje een week heen te gaan ofzo (dan is autohuur toch wat prijzig).

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:40

Heeft iemand nog leuke ideeen wat 2 meiden van 17 en 19 jaar in Schotland kunnen doen/bekijken/bezoeken? :D
Ik heb het topic al voor een groot deel doorgelezen en ik heb wel een paar leuke dingen gezien alleen wij willen niet alleen maar kastelen bezoeken etc. We willen ook iets sportiefs gaan doen. Misschien een keer paardrijden of raften/kanoen? Ik heb geen idee of dat allemaal kan daar. We zitten in het plaatsje Auchetarder vlakbij Stirling. Ik ga van 15 tot 19 augustus een vriendin daar opzoeken want zij loopt daar stage.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:34

Ik ben net weer terug...
Wij zijn naar dat kasteel bij stonehaven gegaan, nadat ik het hier had zien staan.
Als je wild wil zien is Spey Bay erg leuk om te doen, Wij hebben daar dolfijnen, zeehonden en 4 ospreys gezien, ook zitten er otters en meerdere soorte watervogels :)

_miepie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:49

Ik vind het zo'n prachtland!! Mijn vriend is half Schots en heeft er familie wonen, toen ik er voor het eerst heen ging was ik een beetje bevooroordeeld ik dacht dat het een nat,grauw land was met muffige mensen :o Nou daar ben ik flink van terug gekomen het is er geweldig!!!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 10:09

Over twee weekjes zit ik er eindelijk ook :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 16:42

Zijn er niet al mensen terug inmiddels die verhalen en foto's willen delen?? :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 01:55

Afbeelding

Toch heb ik 9 van de 10 keer mooi weer. :D

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 07:16

Ik ben jaloers "(nee hoor) maar ik zou er ook wel heen willen. Heb zelf een Schotse pony gekocht (misschien ook leuk om daar te gaan doen) rijden op highland pony's door de natuur.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:18

Al weer even terug maar geweldig gehad. Ben eerst naar Aberdour (net boven Edinburgh) geweest daar vandaan heeft vriendlief gevist in Loch Leven. Was leuk liepen allemaal 'halfwilde' welsh pony's rond het meer. Mijn dochter vond het geweldig en ik heb daar ook nog wat leuke foto's van met mijn meisje (als iemand mij kan vertellen hoe ik eea hier kan plaatsen???) daarna door naar Applecross en daar 2 nachten in een trekkershutje geslapen. Applecross heeft een geweldige pub waar je de meest heerlijke seafood kan eten. De omgeving is geweldig en echt een aanrader. Toen zijn we doorgereden naar Isle of Sky en hebben we 1 nacht in Viewfield House geslapen en een superwandeling gemaakt door de bergen in het noordelijk deel van Sky. We zijn daarna met de boot naar Isle of Harris gevaren en hebben 3 nachten in Scarista House aan het strand overnacht. Super plekje met heerlijk eten. Harris is aan de ene kant heel desolaat en aan de andere kant supermooi met knalblauwe zee en witte stranden. Je zou bijna denken dat je op een tropisch eiland bent al zullen de temperatuur van de zee en de lucht je snel uit die droom helpen. We zijn via Uist terug naar Sky gevaren en doorgereden naar Invergarry, alwaar we logeerden in Tomdoun Hotel. Dit hotel is een verhaal apart. Oergezellig met een superpub waar elke avond wel iemand een gitaar pakte om liedjes te zingen. Het hotel is wel vergane glorie maar de plek is geweldig (aan river Garry) en de sfeer is optimaal. We zijn daar ook 3 dagen geweest en hebben voornamelijk gewandeld en mijn lief heeft gevliegvist (hihihi weet niet precies hoe je dat zegt). Daarna weer terug naar Edinburgh om daarna naar huis te gaan. Al met een heerlijke vakantie!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:00

Wow, wat een heerlijk verslag om te lezen! Wat een mooie locaties hadden jullie, zo te lezen. Echt bijzondere huisjes en hotels enzo.

Foto's moet je volgens mij eerst ergens uploaden voordat je ze hier kunt linken. Dat kan bijvoorbeeld op ImageShack, of als je echt een album aan wilt maken op PhotoBucket.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 15:19

Ik zit op het moment nog in schotland, kom helaas morgen alweer terug, maar kan zeggen dat ik zeker weer ga.
Ben helemaal weg van het land, wat is het hier schitterend zeg, je raakt niet uitgekeken.

Heb enkele tips uit dit topic opgevolgd, glencoe en omgeving was echt schitterend, evenals ben nevis en omgeving. Helemaal super. (zeker als de zon op een zeldzaam moment scheen...)
Trossachs heb ik ook gezien, maar vond ik tegenvallen.
Verder zijn wij op isle of Islay geweest, ontzettend mooi eiland, echt genieten (vooral voor mijn vriend die distillery na distillery afging...).

Weer was erg wisselend, de schotten zelf vonden het een slechte zomer begreep ik, dus dat zegt genoeg....

Ik plaats nog wel wat foto's als ik terug ben.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:59

Ik heb gisteren besloten dat ik in december of januari een paar daagjes naar Edinburgh wil. :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:00

Gaaf Shanna! 8-) Edinburgh is ook erg mooi in de winter. :j

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:02

Ja, toch wel?
Ik zat even te twijfelen... zal toch allemaal wat minder groen zijn en daarom wellicht minder sprekend op de foto.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:12

Mwoah... :D

Afbeelding

Oké, dit was in de eerste week van februari, maar toch. :D

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:15

Ahja, die 2/3 weken zullen 't verschil niet maken :')
Ik weet nog niet of ik 4 dagen Edinburgh doe of dat ik ook nog ergens anders heen ga. Auto huren zit er voor mij denk ik nog niet in ivm leeftijd en duur dat je je rijbewijs moet hebben (ben 22, 3 jaar rijbewijs). Plus, links rijden... eeh :=

Tips voor Edinburgh of daarbuiten zijn meer dan welkom!