[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:39

Dat is aardig wat sneeuw. Genoeg boodschappen, water en hout om er lekker warm met choco vanachter het raam van te genieten?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 00:15

Is dat iedere dag 30-50 dus heb je dan 100cm?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 00:22

2x 30-50 en 1x > 50. > is groter dan, dus meer dan teken.
Als dat klopt ergens tussen 110+ en 150+ cm sneeuw.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-23 08:07

Ja, dit wordt een serieuze sneeuwdump.
Vandaag en morgen ben ik vrij. Vandaag ga ik nog naar de dechetterie, daar tegenover zit een kleine buurtsuper. Even wat etenswaren inslaan dan komen we het wel door. Morgen komt als het goed is nog 4 stères hout, bovenop wat we nog hadden liggen (2-3 stères).
Water komt uit de beek en die bevriest niet. Zo wel dan smelten we sneeuw.
Wij komen het wel door, lang leve thuiswerken :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 08:52

Zo das idd fiks sneeuw..... gaat dan kijken voor hier.... oh wij spoelen volgende week dus van heuvel af....

Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-23 09:24

Haha, doe mij dan maar sneeuw!

Straks het stookhok schoonmaken, dan kunnen we daar ook even een fikse houtvoorraad inleggen. Door een meter sneeuw naar het houthok is nog niet zo'n probleem, met een volle lading terug wel haha. Oh en de sneeuwschep binnen parkeren, anders kunnen we die straks niet meer terugvinden :')

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 09:41

Wat bij jullie aan sneeuw gaat vallen, gaat hier aan regen komen. Ja dan heb ik ook liever sneeuw, maar je hebt er dezelfde zooi van, alleen de een is mooi en heeft uitstel van executie ;-)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 10:34

:wow: Da's een flinke hoop wat verwacht wordt.
Misschien toch die sneeuwscooter maar eens budgetteren bij gelegenheid 8-)

Hier wordt ook veel regen verwacht en is al veel gevallen, maar ik spoel geen heuvel af, dat scheelt ook :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 13:34

Sneeuw...

Dat is wel een klein verschil met de 30 graden waar ik nu in zit.

Ben er nog steeds niet uit wat ik fijner vind, sneeuw en houtkachel, alleen dan niet veel meer naar buiten want ik vind kou blijkbaar toch niet fijn, of warm en lekker wat zwemmen maar midden op de dag eigenlijk te heet om wat te doen (en dan is het nog steeds 30 graden en geen 45 zoals bij Monique, of 40 zoals thuis in de zomer).

Ik wil gewoon het hele jaar een graad of 20-25, iemand nog ideeën daarvoor? :+

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 13:36

Prairy schreef:
Sneeuw...

Dat is wel een klein verschil met de 30 graden waar ik nu in zit.

Ben er nog steeds niet uit wat ik fijner vind, sneeuw en houtkachel, alleen dan niet veel meer naar buiten want ik vind kou blijkbaar toch niet fijn, of warm en lekker wat zwemmen maar midden op de dag eigenlijk te heet om wat te doen (en dan is het nog steeds 30 graden en geen 45 zoals bij Monique, of 40 zoals thuis in de zomer).

Ik wil gewoon het hele jaar een graad of 20-25, iemand nog ideeën daarvoor? :+

Colombia!'

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 14:41

Poosje81 schreef:
Zo das idd fiks sneeuw..... gaat dan kijken voor hier.... oh wij spoelen volgende week dus van heuvel af....

[ [url=m/kghhpt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welke app heb jij voor het weer? Die van mij geeft geen aantal mm weer.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 14:51

lizy29 schreef:
Poosje81 schreef:

[ [url=m/kghhpt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welke app heb jij voor het weer? Die van mij geeft geen aantal mm weer.

Dit is Meteoblue website. Maar nav de printscreen die TS plaatste hoor!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 14:59

Dank je. Ga eens in de gaten houden of deze een beetje accuraat is. Vroeger gebruikten we de meteofrance app maar die is toen vernieuwd maar zo gebruiksvriendelijk en nietszeggend geworden dat je beter gewoon naar buiten kan kijken.

Overigens lijkt het bij ons dan wel redelijk te blijven.
Afbeelding

De regen hebben we hard zat nodig willen we van de zomer ook nog water hebben in de diverse weides.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 15:33

Meteociel vind ik fijn. Volg het op de voet ivm dekens op of af voor de oudjes en er zitten wel eens missers tussen omdat we mogelijk in een soort microklimaatje leven, het is hier altijd warmer bij ons, maar ik kan er goed op vertrouwen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-23 18:49

Meteoblue had ik ook goed gejat hoor, vanwege de cm's.

Hier is van droogte geen sprake meer gelukkig, het lijkt erop dat de bronnen zich weer voldoende hebben gevuld.

Hier trouwens ook een micro klimaat. Als we op onze woonplaats zoeken ziet het er altijd warmer uit omdat de plaats an sich in het dal ligt, maar wel bijna 400m lager. Dus we kijken meestal naar Le Lioran, dat is een dal verder en ongeveer dezelfde hoogte. Meestal is die daarom betrouwbaarder dan van het dorp zelf.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 20:10

Météo ciel heb ik ook, vooral omdat die ook een radar in de app heeft. Aan de hand daarvan kan ik dan aardig inschatten over en/of hoe lang het gaat regenen etc.

In de zomer leg ik er vaak een paar naast elkaar om te kijken hoe lang het ongeveer mooi weer blijft voor het hooi of om te zaaien bijvoorbeeld, dan ga ik niet uit van 1 app :+

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 18:19

Nog even een mooi plaatje van mijn ritje terug naar huis vanaf de dechetterie afgelopen vrijdag:

Afbeelding

Gisteren gingen we "even" de meterstand opnemen. Onze meter hangt nog bij de buurman in de stal. Dus even zit er niet in, haha!
En inderdaad zijn we 2 uur zoet geweest. Dat had nog langer kunnen zijn als we waren ingegaan op het aanbod om wat te komen drinken.
Wat hebben we gedaan in die 2 uur, nou, de meterstand opgenomen. En daarna kregen we een uitgebreide rondleiding over de boerderij!
Kijk nou...

Afbeelding
Ze drinken nog gewoon bij mama, maar een paar keer per dag en niet onbeperkt. Het is een oude traditionele aanbindstal. Heerlijk warm daarbinnen tussen alle dieren! En echt impressive om dan zo'n enorme Charollais stier naast je te hebben staan. Wat zijn die groot, en gelukkig vreselijk mak!

Nadat er 4 stères hout gebracht was hebben we nog even het heerlijke weer benut om wat snoeiafval nuttig te verwerken tot een hekje.

Afbeelding

Nu camoufleert het nog enorm, straks als alles groen is ga je het pas echt goed zien. Maar ik ben er heel blij mee!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:52

Ik dacht nu gaan we het krijgen...Een filmpje van een compleet ingesneeuwd huis waar Judith zich een weg naar buiten graaft }>
Mis dus :+

Echt heel leuk die rondleiding op de boerderie ! Ik had die borrel niet afgeslagen en was vast vergeten de meterstand op te nemen :))
Kalfjes <3

Ik heb ook zo'n heg van takken gemaakt. Ondertussen zijn we 20 jaar verder en is het flink gegroeid en een klein beetje uit model geraakt :') Maar de winterkoninkjes zijn er heel blij mee ! En de woelratten ook :=

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 18:56

Helaas haha. Maar vandaag hebben we de hele middag zon gehad! Vanochtend wel wit en nu ook weer. De meeste sneeuw wordt morgen en overmorgen verwacht, we gaan het meemaken.

Een borrel was gewoon een senseo koffie, het was pas half 12 :')

En ja, die heg gaat hier vast ook wel uit de hand lopen. Maar dat maakt me heel weinig uit haha. Georganiseerde chaos wordt de naam denk ik ;)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:00

Hoezo pas half 12 ? Prima tijd voor een pastis :9

Georganiseerde chaos is mij volledig bekend :D

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:16

Hier wordt ook eindelijk sneeuw verwacht, woensdag het meeste. Iets van 30 cm op 800 meter hoogte (daar zitten wij op) en 50 cm op 1000 meter, dat is het om ons heen. We hebben genoeg eten in huis, dus we vermaken ons wel.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:29

Juud! Altijd accepteren joh een uitnodiging om wat te drinken, koffie of wat dan ook maakt niet uit. Dat is het avontuur en integratie.

Zo zijn wij vrijdag bij onze buren een nieuwjaarsborrel wezen drinken. Omdat ik niet wist wat de gewoonte was, had ik gesms't moet ik een schotel meenemen? Zei ze, doe maar wat je wilt. Had ik dus niets aan, dus heb ik maar een dessert gemaakt. Lekker neutraal. En twee flessen wijn bij ons. Er waren uiteindelijk vier buren. Niemand had voor de gastheer/vrouw dan ook maar iets meegenomen. Bizar genoeg werd er alleen bier geschonken. Ze hadden 20 verschillende biertjes en je kon kiezen. De buurman zelf ging wel aan onze wijn. Andere wijn was er niet. Heel bijzonder. En de lieverds hadden dus een apéro dinatoir gemaakt, dus gewoon eten, maar dan later op de avond, en ze hadden veganistisch gekookt zeiden ze. Ik voelde me al bezwaard, maar ze had dus een artichoquepizza gemaakt met kaas en een zalm quiche met kaas. LOL, het is heel moeilijk om te begrijpen wat veganistisch is, maar ik heb ze helemaal de hemel in geprezen want het is heel wat om voor Fransen op het platteland iets zonder vlees te koken. Verder waren er vier schalen met charcuterie.

De kalfjes zijn voor wit kalfsvlees, in NL zijn dat de kistkalfjes, gelukkig hebben ze het bij zo'n boer een stuk beter. Waar wij allereerst woonden in Frankrijk daar hadden ze twee 'tantes'-koeien die aan kettingen vaststonden en er dronken dan vier kalfjes bij hen. De kalfjes kregen alleen melk en om spiergroei te beperken en dus wit vlees te kweken, was de box van de vier kalfjes iets van 5 bij 5 waar dan ook de twee koeien instonden. Super krap, maar goed, beter dan kisten, ze kwamen dan ook niet buiten blijft sneu, maar goed ze konden dan onbeperkt drinken bij de tantes.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:31

Half 12 is apéro tijd :j

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 20:33

Haha ja I know. We komen daar heel regelmatig over de vloer. Dit was echt gewoon een ordinaire koffie, geen etentje of apero ;)

Deze kalfjes zijn niet voor witvlees hoor! Straks in het voorjaar gaat de hele bende de estives (bergweides) op. In de herfst gaan dan de stiertjes weg en de vaarsjes blijven ter vervanging.
Als ik de buurman iets beter kan verstaan (hij heeft een heel zwaar accent en praat alsof hij de trein moet halen) ga ik hem nog wel meer details vragen want ik vind het enorm interessant.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 21:25

Wit kalfsvlees wordt volgens mij niet veel meer gegeten, meer roze vlees. Die kalfjes krijgen wel gewoon hooi enzo, maar beperkt. Hier gaan de kalfjes ook gewoon de wei op trouwens en in het najaar worden de stiertjes dan geslacht.