[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 19:50

Hi all, grote schrik, het zwerfkatje heb ik nu van dichtbij kunnen zien en zijn neus is eraf! Ik ga hem nu proberen te vangen met de bench, ik heb lekker eten gekocht voor hem met tonijn, maar ja, of hij dat nog kan ruiken, ik vrees van niet, hij is supermager, loopt mank. Maar goed, proberen te vangen en dan naar de dierenarts. Verschrikkelijk. Zie foto. Hij is ook nog eens doof, hij hoort me niet. Dat is dan misschien weer een voordeel met vangen.
Spoiler:
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:00

Oh nee wat erg! Ik hoop dat je hem snel kunt vangen, vind het wel apart dat hij überhaupt nog leeft zeg. Arm beestje :knuffel:

Monique1963

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 20:10

Het is heel heel erg naar. Ik heb geen idee wat er gebeurd kan zijn. Gevochten? Vleesetende bacterie erin? Beschoten? In een vossenklem gekomen? Het is superakelig. Ik heb hem toen ik hem fotografeerde en natvoer gaf in de struiken, wel zien eten, dus hij kan nog wel wat ruiken. En dieren zijn zo ongelooflijk sterk en katten helemaal. Ik hoop dat hij nog wat levens overheeft van de 9...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:12

Vondt rode neusje al zorgelijk op die 1e foto. Die is erg ver heen, arm ding.
Hopelijk laat ze/hij zich snel vangen.
Infectie, tumor, verwonding, ... opties zat, vraag is of je er aan moet willen sleutelen, maar laten lopen is inderdaad geen optie.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:16

Ik denk een tumor, die kunnen zo'n neus in korte tijd helemaal wegvreten. Je kan contact opnemen met een dieren organisatie, die hebben vaak een speciale vangkooi.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 20:23

Ja, Tamary dat rode neusje eerst, dacht ik nog, gevochten. Het was toen echt bloed. Dat is nu weg, lijkt meer op wildvlees nu. Het is niet meer zo bebloed.
Kanker kan ook, Odette.

Het vorige katje dat we gevangen hebben om te laten steriliseren, hebben we de moerasbeverkooi van de buurvrouw geleend. Dat kan ik ook weer doen, maar omdat ik hem bijna op een meter kan benaderen denk ik dat het een verwilderde huiskat is. Hij is mensen gewend denk ik.

Ik laat het aan de dierenarts over wat ze het beste en humaanst vindt. Maar laten lijden, kan niet.
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 27-10-25 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:36

Heb je geen groot schepnet? Als je zo dicht in de buurt kunt komen is dat misschien nog handig als extra. Zo vang ik kippen :=

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 20:39

Ja, ook nog een idee. We hebben schepnetten van het zwembad en er hangt in een van de schuren nog een denk ik kippenvangstoknetding. Ben net even een rondje stallen en schuren gedaan, het is donker, dus zijn oogjes zouden moeten reflecteren, maar helaas hij lijkt niet in de buurt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 20:46

o en @Tamary het is een katertje. Zijn achterpoten zijn zo sprietig mager dat zijn zaakje gewoon als bij een hond eronder hangt zo ongeveer.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 21:33

Kun je hem niet in de schuur/stal lokken met sterk geurend eten?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 21:35

Prairy schreef:
Kun je hem niet in de schuur/stal lokken met sterk geurend eten?

Ik vermoed dat ie niet meer goed kan ruiken zonder zijn neusdop. Ik heb tonijn.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 22:51

Ik vond het neusje in het filmpje ook al vreemd rood, maar ik dacht dat ik het me wel verbeeld zou hebben. Hopen dat je hem snel te pakken hebt en laat dan de dierenarts maar bepalen wat wijsheid is. Succes ermee hoor!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 09:37

Ik heb hem niet meer gezien. Ik hoop erg dat ik hem toch in ieder geval nog zie, vangen zou nog mooier zijn.

Wel weer wat stoms. Prisca komt hooi eten. Quarbonne komt hooi eten. Poupette komt hooi eten. Ships Callas is er nog steeds niet. Even gewacht. Niets. Schrik slaat me om me het hart. Ik ga zoeken, loop ik zowat tegen haar aan.

De bench voor de neuskat staat nu in een "dood" stukje waar ik de kat eerder heb gezien en gevoerd, achter de stallen. Daar kunnen de paarden niet komen, maar ze lopen er wel langs naar de stallen. Maar Callas durfde er niet langs. O gut, eng ding staat daar in de struiken. Dan maar verhongeren, maar ik ga er niet langs...

Fijn dat ze me toch wel vertrouwde en dan toch maar achter me aan liep langs dat enge ding.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 14:12

Wat een sukkeltje is het af en toe toch hè. Gelukkig had ze jou al reddende engel ;). Kon nog wel bij alle titels die je hebt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 14:14

balance schreef:
Wat een sukkeltje is het af en toe toch hè. Gelukkig had ze jou al reddende engel ;). Kon nog wel bij alle titels die je hebt.

Hahaha, ja echt een sukkeltje. En ook denken dat het beweegt en 180 pivoteren en wegrennen. Hoezo peesblessure...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 17:43

En ze blijft bang. Nu liep Zozo achter de stallen, dat hoorde ze, (daar staat ook die kooi voor het neuskatje, ja Zozo ging het kattenvoer daar opeten, potver) en ze verschiet zowat over mij heen.

Afijn, katje niet nog gezien. Balen. Misschien heeft ie een plek gevonden om dood te gaan.

Vandaag de trainer voor Zozo weer gehad, erg goed gegaan, hij heeft geluisterd naar wat ik wilde, had goede oefeningen voorbereid en Zozo durfde hem in ieder geval te benaderen en eten van hem aan te nemen, dat hoefde van mij niet maar is mooi meegenomen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 19:38

Ik heb de foto van het katje doorgestuurd aan de d.a. en zij zegt:

"Malheureusement pour ce chat, il s'agit d'un carcinome épidermoïde, cancer fréquent chez le chat blanc.
A ce stade, il n'y a plus rien à faire pour lui.. S'il vous ai possible de l'attraper, il faudrait nous l'amener pour abréger ses souffrances car il doit souffrir, surtout s'il boite en plus."

Samengevat: Helaas voor de kat is het een kanker die veel voorkomt bij witte katten en kunnen we niets meer doen dan zijn lijden beëindigen als u hem kunt vangen.

Maar helaas heb ik hem nog niet weer gezien.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 20:05

Precies wat ik zei. Heb dit vaker gezien bij katten en honden, heel naar, is een hele agressieve tumor. Ik hoop dat je het katje nog kan vangen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 21:18

Tinka schreef:
Precies wat ik zei. Heb dit vaker gezien bij katten en honden, heel naar, is een hele agressieve tumor. Ik hoop dat je het katje nog kan vangen.

ja helaas. Wat een afschuwelijke ziekte. Het heet plaveiselcelcarcinoom (PCC). Het komt het meest voor bij witte katten en wordt veroorzaakt door celverandering door UV-stralen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 21:39

Klopt, bij katten zit het ook vaak aan de oren, dan moet je een stuk van de oren amputeren.
En Pathos had het aan zijn piemel, die heeft daardoor ook een gedeeltelijke amputatie van zijn piemel gehad.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 21:40

Tinka schreef:
Klopt, bij katten zit het ook vaak aan de oren, dan moet je een stuk van de oren amputeren.
En Pathos had het aan zijn piemel, die heeft daardoor ook een gedeeltelijke amputatie van zijn piemel gehad.

Ach tjeetje ook heftig zeg. Heeft hij een roze koker?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 21:42

De buitenkant is wel zwart, maar zijn piemel zelf, het slijmvlies dus roze.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 21:47

Tinka schreef:
De buitenkant is wel zwart, maar zijn piemel zelf, het slijmvlies dus roze.

Zou dat dan ook door UV zijn gekomen? Zo vaak staan ze toch niet uitgeschacht?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 21:53

Volgens mij is het smegma zelf kankerverwekkend. Dat is die derrie die rondom de piemel zit zeg maar.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 23:37

O echt? Wat bizar. Je zou verwachten dat dat lichaamseigen was.

Afijn, ik kan het katje niet meer vinden. Zonet weer een zoekronde gedaan met de zaklantaarn in de hoop dat zijn witte vacht zou opvallen of oogjes zouden reflecteren, maar niets. Ik dacht even, yes, maar dat was een van mijn huiskatten.

Ik vrees dat hij ergens een plekje heeft gezocht en daar wacht op het einde. Er zijn hier zo ontzettend veel verstopplekjes, niet in de laatste plaats het bos. En daar zit ook de vos, waar hij een makkelijke prooi voor is. Dan heb ik in ieder geval de laatste week van zijn leven nog wat voor kunnen geven.

Ik blijf zoeken.