[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 10:25

:=
Zo'n afdaling met een betonblok lijkt me niet erg prettig #) :x
Misschien kan je ergens een veiligheidslijn vasthaken :')

JudithO

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 11:19

Haha ja dat hadden we ook al bedacht, maar we hebben eigenlijk alleen klimlijnen en die willen we niet opofferen voor een stom stuk beton ;)
Staat op het lijstje van de bouwmarkt, een goed stevig lang stuk touw die we voor van alles en nog wat mogen mishandelen :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 13:46

Ik heb hier tijdens de verbouwingen veel profijt gehad van een dubbele longe (die toch niet gebruikt werd waarvoor ze diende :D ), maar ik heb geen blokken beton moeten beveiligen. :')

Wees toch maar voorzichtig.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 15:07

Goede tip, alleen alle paardenspullen liggen bij mijn zusje in NL :')
Maar goed, als ik vrijdag een drilboor ga opvissen haal ik in dezelfde rit een stuk touw, dan kan ik hem inderdaad zekeren. Zou toch jammer zijn als het misgaat anders.

Ondertussen ben ik dan ook eindelijk begonnen met het kippenhok. Dat project gaat de hele winter nog wel duren, want door gebrek aan bruikbaar materiaal in de bouwwinkels hier moet ik het ontwerp continu aanpassen. Maar goed, als de vloer eenmaal staat dan gaat de rest vrij vlot want daarvan weet ik zeker dat ik het spul kan krijgen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 15:04

De huidige status in het stookhok:
Afbeelding

Vanwege de hoge temperaturen hebben we zelfs een paar bloemetjes!
Afbeelding

En voor werktijd en in mijn lunchpauze (die een uur duurt) knutsel ik lekker verder aan het kippenhok.
De huidige stand van zaken:
Afbeelding

We hebben een quick fix gedaan bij de kachel. Nieuw touwtje gehaald voor de ruit, maar die lijm moet 48 uur drogen! Niet zo handig als je dat ding nodig hebt om je huis te verwarmen. Dus we hebben hem er gewoon los tussengeduwt, op hoop van zege. Nou, dat hadden we eerder moeten doen! De kachel heeft nog nooit zo zuinig en goed gebrand. Heerlijk!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 14:05

Zo, het betonblok is weg!!! En ik ben kapot hahah. Niet gevallen gelukkig en het ging heel smooth met beleid. Voor zover dat lukt met een drilboor :')
Die dingen zijn zwaar, en dan dat getril. Maar het is zoooo satisfying om dat blok beton steeds verder af te zien breken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 14:38

Judith vs betonblok 1 - 0 *\o/*

Mooi bloemetje. Spring is coming in the Cantal {:} :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 14:57

Haha nog even niet hoor! Morgen wordt het gewoon 13 graden :oo
En de harde wind die ze voorspeld hadden wordt steeds minder, dus als we geluk hebben kunnen we morgen nog even een rondje vliegen. *duimduimduim*

Ik heb trillende armen, haha. Morgen waarschijnlijk spierpijn maar boy ik heb het ervoor over!

Morgenavond een etentje, we zijn uitgenodigd door de knuffelvlaming voor een oudjaarsdiner op de paragliding school. Daar zeggen we natuurlijk geen nee tegen!
Als ze er nou eindelijk over uit zijn wat ze morgen willen doen qua eten en wie wat etc, dan kan ik de drilboor terugbrengen en gelijk boodschapjes regelen als ik dan toch in de stad ben. Want ik zit met een lege voorraadkast (als in, wat fancy eetwaar betreft).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 15:06

Stuur die harde wind maar hierheen. Kunnen ze geen vuurwerk afschieten als het stormt en regent }>
Ook al is er een verbod in onze gemeente en ook in de buurgemeenten, er blijven altijd idioten. Vorig jaar een paard dood hier wat verderop :x

Die knuffelvlaming lijkt me echt een leuke mens :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 15:19

Haha meestal wel ja, soms ook erg vermoeiend als hij weer eens niet reageert op app of mail.

Ik ben zooo blij dat vuurwerk hier niet gebeurt! Vorig jaar ook heeerlijk geslapen. En dit jaar lekker weer, want ik werk zondag gewoon. Heeerlijk rustig dagje dubbel verdienen :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 15:30

Knuffelvlaming is dus al volledig aangepast aan de franse gewoontes duidelijk. Complete integratie O:) }>
Alles gaat volgens de franse slag zeg maar :))

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 15:40

Klinkt gezellig zo'n etentje.
Die harde wind krijgen wij hier wel. En het waait nu al hard, niet zo zeer bij ons huis maar wel boven op de berg.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 14:10

Allemaal nog de beste wensen voor 2023!
Dat het jaar iedereen maar veel goeds mag brengen.

Wij beginnen het nieuwe jaar met heerlijk lenteweer. Het is in de schaduw nog 10 graden, maar we hebben een strakblauwe lucht en in de zon is het heerlijk vertoeven.
Gisteren was het nog warmer, ik denk dat we op een gegeven moment wel rond de 15 graden zaten, maar ik heb niet meer op de thermometer gekeken. We hebben buiten geluncht en liepen 's middags in ons t-shirt!
We hebben lekker geknutseld aan de fundering van het kippenhok:

Afbeelding

Afbeelding
Geeft nu een mooi beeld over de helling die we hebben. Dit is het meest vlakke stuk wat we konden vinden, op de oprit/parkeerplaats na. Maar daar een groot hok op zetten schijnt niet zo handig te zijn :')
Ik ben er heel blij mee! Wat een mooi oppervlak. Ik kan niet wachten om de boel af te bouwen, helaas ben ik vandaag de hele dag aan het werk dus kunnen we de fundering niet storten. Jammer bammer. Maar we hebben in elk geval een mooi begin.

Verder hebben we de hele avond vertoeft op de paragliding school. Uiteindelijk waren we met de 3 instructeurs met aanhang en 2 kids. Oh en 2 honden die ook niet te missen waren (qua formaat, 1 was een Beauceron reu, huuuuuuge!!).
We hebben de hele avond lekker gekwebbeld (goed voor het frans!) en hapjes gedaan. Wel in diverse gangen: appero, plats et deserts. Ik had een quiche gemaakt en tiramisu, vooral de laatste viel errrg goed in de smaak! Gelukkig is er van beide nog wat over dus ik hoef vanavond ook niet meer te koken. Soepje erbij wat nog in de vriezer ligt en klaar.
Rond middernacht heeft de knuffelvlaming nog een paar kleine vuurpijlen afgestoken. De 2 kids zijn van hem dus die wilden dat enorrrm graag.

Afbeelding

En ik vind het zooooo lekker dat er dus verder helemaal geen vuurwerk afgestoken wordt. Wát een rust!
Al met al een hele geslaagde jaarwisseling. Dat gaan we eind van dit jaar vast overdoen ;)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:44

Beste wensen voor 2023 ! Een goede gezondheid voor mens en dier !

Heus paleisje in wording voor de kippen. Met bijhorend prachtig uitzicht. Uiteraard 8-)

Valt mij eerlijk gezegd wat tegen van mijn landgenoot dat hij daar nog snel wat vuurpijlen ging afsteken. Foei toch :7

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:50

Ik was je dus weer eens kwijt, kennelijk al vanaf voor kerst. Leuk dat jullie oud&nieuw met de paragliders hebben gevierd. Lekker integreren.

Blok beton, hoop dat je daar wel filmpjes van hebt? Verzoeknummer ;-)
En komt er dan nog wel een schoorsteen/uitlaatpijp weer op het dak? En mooi dat je kachel het nu weer goed doet. Redelijk onmisbaar ;-) Maar jullie ook buiten lunchen dus, wij hier ook.

En kippenhok, als de ieers er maar niet uut rollen, dan is het goed toch?

Wij hadden vannacht vorst, niet heftig, wat witte sprietjes, maar als dat bij ons was, mogelijk dan bij jullie ook en heftiger?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 13:38

Geen filmmateriaal van het blok beton met de drilboor, het trilde zo hard dat de camera omviel. En te veel stof, dus dat vond ik ook niet zo geschikt. Het omhalen van de schoorsteen van binnen staat er wel op. Volgt binnenkort!
Aan die kant, de aanbouw, komt geen schoorsteen meer op het dak. Waarschijnlijk. Volgens het plan wat er nu ligt :')

Hier ook vorst, niks spannends, slechts -2. Ook witte sprietjes en bevroren grond maar dat is inmiddels weer ontdooid met het zonnetje erop. Heerlijk!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:36

O dat valt zat mee, ik denk jullie zitten veel hoger dan wij, dus mogelijk ook veel kouder. Maar heerlijk ja het zonnetje, hier net ook weer 20 graden. Zalig!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 15:20

Zulke dagtemperaturen hebben wij niet hoor! We hebben het nu op 8 graden zitten en dan scheen ook de hele ochtend de zon. Maar in het zonnetje is dat echt heeeerlijk vertoeven.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:25

Voor de paardjes is het wel warm deze gekke temperaturen. De twee shetjes zijn geschoren dus voor hen is het OK. Prisca heeft geen dikke wintervacht dus ook OK. Maar Callas transpireert vooral op haar boeg.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 15:53

Ah dat is zo sneu he, voor die paardjes. Dan hebben de Shetten inderdaad geluk nu met hun korte vacht.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 11:42

En dan heb je eindelijk eens familie over voor een lang weekend, staat er ineens sneeuw voor maandag.
Ze zijn gisteravond dus maar vast vertrokken, het risico van niet de berg af kunnen komen was iets te groot.
Dat bleek een goede keuze, vanochtend was het wit en onder de sneeuwlaag was het nog behoorlijk papperig. Dus het was echt spekkieglad! De grootste lading wordt vanmiddag verwacht.
Helaas nog geen positief nieuws voor het skiën, want vanaf morgen gaat het gewoon weer regenen. Dit soort winters vind ik echt niet cool. Zoveel water, sneeuw kun je nog wat mee maar al die regen is echt niks. En dan lopen de pony's hier nog niet eens dus wat dat betreft heb ik er nog maar weinig last van ;)

Maaar al met al was het een heel gezellig weekend! Zaterdag heerlijk een eind gewandeld want het weer was super. Heerlijk de Puy Griou beklommen, altijd weer een feestje!

Ik ben maar weer eens een filmpje aan het bouwen, mag wel weer eens na 5 weken ;)
Komt er zo aan! Eerst mijn laptop een beetje ordenen want het geheugen is vol haha. Dus ik ben de grote bestanden (alle filmpjes, voornamelijk gopro van het vliegen) maar even op de externe schijf aan het zetten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 12:00

Hey wat gaaf dat de familie is geweest? Welke familie was het en hebben ze bij jou in huis geslapen? Jammer dat ze eerder wegmoesten, maar wel verstandig, alleen blikschade door glijden is al zo l*llig.

Fijn dat jullie lekker hebben kunnen wandelen. Vonden ze het huis en de omgeving mooi?

En ja GoPro bestanden zijn veels te groot, niet normaal. Ik knip er leuke stukjes uit, vorm dat om naar WMV en hop de rest weg.

En ja hier ook regen, maar het is wel goed. Vorig jaar hebben we na jan niet veel regen meer gehad, dus laat het nu maar goed komen, maar wel de paarden met dekens naar buiten, snijdende wind.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 12:06

Mijn vader en mijn jongste zusje :) Ze hebben inderdaad bij ons in huis geslapen. Kamers genoeg, alleen nog geen bedden dus ze moesten zelf nog even luchtbedden/matrassen meenemen.
Ja glijden ga je hier sowieso wel doen. De draai bij de boerderij is heel steil en heel scherp, die combinatie is met droog weer soms al glijden als er net te veel kiezels liggen. En de tweede haarspeldbocht onderaan is ook nasty omdat daar eerst een steile afdaling aan vooraf gaat.

Ze hebben inderdaad genoten en vonden de omgeving prachtig. Hoe kan het ook anders ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 12:09

JudithO schreef:
Mijn vader en mijn jongste zusje :)
Ja glijden ga je hier sowieso wel doen. De draai bij de boerderij is heel steil en heel scherp, die combinatie is met droog weer soms al glijden als er net te veel kiezels liggen. En de tweede haarspeldbocht onderaan is ook nasty omdat daar eerst een steile afdaling aan vooraf gaat.

Ze hebben inderdaad genoten en vonden de omgeving prachtig. Hoe kan het ook anders ;)

Indeed hoe kan het ook anders. Hebben ze in huis geslapen op logeerbedden? En wel gaaf om een haarspeldbocht te hebben. Echt bergachtig. In ons vorige huis hadden we ook een haarspeldbocht, sterker nog het huis lag aan een haarspeldbocht.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 12:19

Er zitten er 2, en als je de draai bij de boerderij meetelt zijn het er zelfs 3 :)