Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:29

Ja, kinderen vanaf een jaar of vier. Het hangt ook van de ouders af en voor welk type school ze kiezen. Privéscholen mag je zelf kiezen, zolang ze niet vol zijn. Dat kost dan een bepaald bedrag per jaar, dat veel ouders niet op kunnen/willen hoesten. Ouders in de steden wel makkelijker dan ouders op het platteland. En daarnaast heb je de openbare scholen - die zijn gratis en daarin wijst de overheid het aan. Het kan dus zo zijn dat je uit het zuiden komt en dan helemaal naar school moet in het noorden. Omdat er ook niet veel middelen van vervoer voor de kinderen en ouders zijn (en niet veel tijd) zien de kinderen hun familie dus vaak jarenlang niet. De docenten proberen veel kinderen (vooral Masai) ook wel bewust op school te houden, omdat het vaak voorkomt dat ze na een vakantie gewoon niet meer terugkomen omdat ze dan inmiddels getrouwd zijn.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 14:35

Overigens is dat niet alleen voor kinderen zo, maar ook voor overheidspersoneel.

Sinds een tijdje ben ik betrokken bij een stichting die straatkinderen onderdak en scholing biedt (in de omgeving van Arusha). Sinds een jaar hebben we daar een nieuwe directeur. Zijn vrouw werkt in de gezondheidszorg, in een stad aan de andere kant van het land. Maar denk maar niet dat ze zo maar overgeplaatst kan worden naar een ziekenhuis in Arusha. En zelf ontslag nemen en opnieuw solliciteren is niet iets wat je doet in een land met zo veel werkloosheid. Dus die wonen inmiddels al meer dan een jaar honderden kilometers van elkaar vandaag (en hij van de kinderen vandaan).

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 16:48

Iemand hier schreef iets over het aanvragen van een toeristen visum voor Namibië en dat dit nu van te voren zou moeten ipv bij aankomst in Namibië. Ik kan er weinig info over vinden, weet iemand hier meer over? Ben vooral benieuwd of deze regeling al geldt of dat het wellicht binnenkort in gaat?

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:21

Wij zijn begin oktober nog gewoon vanaf Zuid-Afrika naar Namibie gereden. En hebben alles bij de grens geregeld. Niets van te voren.
Ik hoorde wel dat voor Tanzania je binnenkort alleen nog maar online en van te voren een visum kunt regelen. Niet meer bij aankomst.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:12

Ik schop dit topic even omhoog :D

Mijn vriend en ik willen graag naar Afrika in 2025 of 2026. We zijn nog nooit op het continent geweest!

We zoeken:
- Safari met veel kans op groot wild (meerdaags en onder begeleiding (niet zelf rijden))
- We houden van wandelen: mogelijkheid om een paar keer een hike van een paar uurtjes te maken
- Een beetje beginners-proof voor mensen die nieuw zijn in Afrika
- Snuiven aan de cultuur van een (deel van) Afrika :)

Heel algemeen dus ;) Ik heb me een beetje ingelezen en kom nu uit op Namibië, Zuid-Afrika en Tanzania als kanshebbers.

Ik ben dit topic een beetje aan het doorlezen, dat geeft veel info, maar ik zie toch door de bomen het bos even niet meer :o

Hebben jullie ervaringen met fly & drive reizen?
Of beter toch een groepsreis?
Of juist alles zelf bedenken en samenstellen? Lukt dat wel goed als newbie?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 13:39

Ik heb alles zelf gedaan. Als je bijvoorbeeld al dat Blyde Canyon A Forever Resort kiest (je kunt daar kiezen hoe luxe of simpel je het wilt hebben, je kunt ook op de camping in een grote tent die er dan al klaar staat).. dan kun je vanaf daar heel mooi de Panoramaroute rijden. En wandelen kan ook direct vanaf daar, er zijn verschillende routes. Je schijnt er ook te kunnen paardrijden, heb ik niet gedaan. Er is van alles te doen daar. Dus daar heb je geen reisbureau of kant en klare reis voor nodig.
Als je vervolgens even zoekt naar een hotel of lodge in de buurt van het Kruger Park (desnoods in Hoedspruit ofzo, of anders dichterbij) kun je daar op safari. Zelf met je huurauto of met zo'n voertuig en gids (ook leuk want dan zit je hoger en zie je weer andere dingen, maar met je huurauto zie je sowieso wel olifanten, giraffen, zebra's enzo en als je dan ook ff naar het water rijdt rond drink tijd zie je ook de buffels gegarandeerd en wellicht krokodillen en nijlpaarden). Dus dat is dan ook geregeld.
Afhankelijk van hoeveel tijd je nog hebt kun je nog naar andere plekken zoals Pilanesberg nationaal park, of wat je dan ook maar wilt
Dit gaat je heel heel heel veel geld schelen

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 13:46

leeslampje schreef:
Ik schop dit topic even omhoog :D

Mijn vriend en ik willen graag naar Afrika in 2025 of 2026. We zijn nog nooit op het continent geweest!

We zoeken:
- Safari met veel kans op groot wild (meerdaags en onder begeleiding (niet zelf rijden))
- We houden van wandelen: mogelijkheid om een paar keer een hike van een paar uurtjes te maken
- Een beetje beginners-proof voor mensen die nieuw zijn in Afrika
- Snuiven aan de cultuur van een (deel van) Afrika :)

Heel algemeen dus ;) Ik heb me een beetje ingelezen en kom nu uit op Namibië, Zuid-Afrika en Tanzania als kanshebbers.

Ik ben dit topic een beetje aan het doorlezen, dat geeft veel info, maar ik zie toch door de bomen het bos even niet meer :o

Hebben jullie ervaringen met fly & drive reizen?
Of beter toch een groepsreis?
Of juist alles zelf bedenken en samenstellen? Lukt dat wel goed als newbie?

Als je avontuurlijk wilt gaan en de tijd hebt: Tanzania en dan Kilimanjaro beklimmen :D Als je dan vliegt op vliegveld Kilimanjaro zit je al vlakbij Arusha waar alle Safaris vertrekken. In dat dorp is ook genoeg te zien en zeker genoeg cultuur. Je zou dan bv kunnen afsluiten met een paar dagen Zanzibar voor het relax vakantie gevoel.
Cultuur snuiven kan daar toch beter dan in Zuid Afrika vind ik. In Zuid Afrika miste ik wel het "echte" Afrika even heel zwart wit gezegd.

Of wil je graag veel kilometers maken en een rondreis? Dan zou ik voor Zuid Afrika kiezen.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 14:06

Ik stel voor Zuid-Afrika altijd het liefst alles zelf samen. Booking.com heeft superveel aanbod en het is vrij makkelijk iets te vinden dat betaalbaar en hartstikke netjes is.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 14:25

in Zuid-Afrika en Namibie boeken wij eigenlijk altijd zelf.
Via Booking, of bv via https://www.lekkeslaap.co.za/

Als je in de nationale parken wil verblijven (bv. Kruger) boek je via Sanparks: https://www.sanparks.org/?home
(maar dat is vaak wel snel vol, in ieder geval de populaire spots).

Tanzania vind ik qua self drive wel een stapje verder. Tuurlijk, alles kan. Maar voor een eerste Afrika ervaring zou ik geen selfdrive in Tanzania aanraden.

Hikes en (groot) wild spotten gaan meestal niet heel lekker samen: daar waar je wild spot, kun je vaak beter niet gaan hiken (zonder ranger met geweer bij je...). Dus dat zou je dan op verschillende locaties moet doen.

Nyaleti schreef:
Als je dan vliegt op vliegveld Kilimanjaro zit je al vlakbij Arusha waar alle Safaris vertrekken. In dat dorp is ook genoeg te zien en zeker genoeg cultuur. Je zou dan bv kunnen afsluiten met een paar dagen Zanzibar voor het relax vakantie gevoel.
Cultuur snuiven kan daar toch beter dan in Zuid Afrika vind ik. In Zuid Afrika miste ik wel het "echte" Afrika even heel zwart wit gezegd.

Vond je Arusha een dorp? Dat is een best wel grote stad.
Cultuur ben ik daar overigens niet heel veel tegen gekomen.

De Kilimanjoro treks beginnen meestal vanuit Moshi (maar ze halen je inderdaad vast ook in Arusha op.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 14:39

Neee geen self drive in Tanzania haha.

Dorp, stad weet ik t. Maar geen cultuur in Arusha? Dan hebben wij in andere delen gezeten := tenminste, ik was er in 2019 en toen liep ik gewoon tussen de Masai (gekleed) en zat ik rijst met m'n handen te eten want ze hadden geen bestek. Is er in die jaren zoveel veranderd in Arusha? Hoop toch van niet eigenlijk, dat het nu een 'westerse' stad aan het worden is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 15:28

Ik ben ook een paar maanden geleden in Arusha geweest, ik vond het erg toeristisch en behoorlijk westers:) Vergeleken met de dorpen dan.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 16:30

Wij hebben, 13 jaar geleden alweer, zelf eerst een basisroute wat we wilden samengesteld aan de hand van wat boekjes en veel online informatie. Die route hebben we met de rest van onze wensen naar drie verschillende reisorganisaties gestuurd.
Wat we terug kregen was heel verschillend, maar eentje sprong er echt uit. Daarmee hebben we nog wat gefinetuned en zij hebben daarna de complete reis, incl vluchten en huurauto’s voor ons geregeld. Ook wat gamedrives, keer paardrijden en de toegang tot de parken. En mijn vegetarische maaltijden. Heel verschillende overnachtingsplekken, dat maakte het ook echt leuk.
Zo was het wel 1 pakket waar we ook de annuleringsverzekering op af konden sluiten en op iemand terug konden vallen mocht er iets mis gaan, dat voelde wel zo safe voor ons.

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 17:16

Af en toe kom ik dit topic tegen en lees ik een stukje mee, maar zal me hier ook eens melden.
Ik woon in Zanzibar, alweer 3 jaar? En ben net terug van een geweldige safari in Nyerere National Park. Echt een aanrader! Een hoop gezien en ook het door en het lokale dorp nog bekeken. Ik vond het echt een geweldige trip met als hoogtepunt een boottocht over de rivier inclusief nijlpaarden en krokodillen. Met de kindjes (1 en 4 jaar) toch ook echt wel even spannend, maar we bleven langs de kant varen, de stroming was best sterk.. En wij zaten in een moterboot, heel wat anders dan de korte kano's van de lokale bevolking...

Naar mijn ervaring is Arusha ook echt wel een stad. Het oude centrum is niet zo heel groot en redelijk modern tegenwoordig, maar er zijn aardig wat wijken omheen.

@Sheran, leuk ook jouw verhaal met fotos's van Tanzania.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 18:34

Ah blijkbaar heb ik toen de goede kant van Arusha gezien :D heb daar echt m'n ogen uitgekeken. De eerste grote 'westerse' supermarkt was daar toen net geopend en elke local weigerde er een voet binnen te zetten haha.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 19:02

Of zoals een leerling zei toen de buschauffeur ons daar afzette omdat ze dachten dat we daar het liefst dingen doen kopen, wat vervolgens niemand de omdat het bizar duur was: "ER ZIJN HIER ALLEEN WITTE MENSEN!"

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 10:14

Hay allemaal,

Ik heb redelijk wat gelezen in het topic, maar buiten de vraag van Arenel om zie ik eigenlijk geen ervaringen van een reis Zuid-Afrika met een klein kind.

Wij hebben een dochter van 2 en willen volgend jaar een reis Zuid-Afrika doen. Dan zal onze dochter 3 jaar zijn.

Zijn er hier ervaringen met een jong kindje? Wat wel te doen en niet te doen, tips, alles is welkom!

Ik ben zelf in 2017 1 maand in Hoedspruit geweest bij African Dream. Ik kan niet wachten om terug te gaan naar Zuid-Afrika, ditmaal met mijn gezinnetje.