[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-22 12:50

Ohhh dat is echt de pest. Zo zonde! Ik vind al die lelijke zonneparken ook verschrikkelijk. Waarom kostbare grond opofferen voor zonnepanelen als je ze prima overal op de daken kwijt kunt? Maar neeeee, dan kunnen de grote jongens er niet (genoeg) aan verdienen...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 13:03

Ik krijg ook de kriebels van daken met zonnepanelen :')
No way dat er hier op mijn mooie dak zo'n dingen komen te liggen :x

Ik zag vorig jaar een windmolen pal in het midden van een dorp staan. Euhm... :wow: :=

Zo'n 4G mast zou ik ook niet willen.
Dat wordt vast nog een strijd daar bij jullie. Arme burgemeester :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-22 13:13

Klopt, maar liever op daken dan direct op de grond, zeker hectares aaneen.
Windmolen midden in een dorp, dat klinkt interessant :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 13:58

Windmolens kan me weinig schelen eigenlijk. Ik vind ze vreemd genoeg best rustgevend. Zonnepanelen op het dak ook geen probleem. Ik heb ze nu al langer en hoop ze dadelijk ook aan te kunnen schaffen.

Scheur valt me nog mee. Met wat tijdelijk lapwerk heb je het in ieder geval tochtdicht,

780 kilo nee dat was nooit gelukt "even" zo. Gelukkig is het weg,

Hier precies omgekeerd gedacht, de locatie is niet bepaald charmant, geen echt mooi uitzicht rondom. Het is er wel maar niet veel meteen vanuit huis. Ik wilde juist een huis waar minder werk aan zat en een minder ideale locatie. Al hadden twee andere huizen wel het uitzicht, maar ja beiden te duur helaas -O- omdat de verkopers met de prijs eerder stegen dan daalden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 15:03

JudithO schreef:
Windmolen midden in een dorp, dat klinkt interessant :')

Ik heb er mij 5min staan aan vergapen :')
Ze noemen zoiets een Ecopower windturbine in burgerhanden naar 't schijnt :=

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 16:22

Hier staan de windmolens juist wel op de bergtoppen. Er staan bijvoorbeeld molens op de pic de Picotalen, dat is een natuurgebied, ook nog in het parc du haut Languedoc. Er wonen daar geen mensen in de buurt.
Zonnepaneel parken gelukkig niet, datvind ik erg lelijk. Genoeg daken van industrie terreinen die nog leeg zijn en ook van boeren schuren.
Er staan hier in de buurt best wat 4G masten, geen last van. Die zijn ook niet gigantisch groot ofzo, in tegenstelling tot windmolens.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-22 17:21

Niet groot inderdaad, maar ik heb hem liever niet in mijn achtertuin wat dus wel het plan is.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 18:11

Dat is wel dichtbij ja. Hier staat ie boven op de berg, ver van huizen vandaan.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 19:57

Hier hebben ze doorzichtige zonnepanelen, die worden gebruikt op kassen, zodat er voedsel onder groeit en die ruimte dus niet verloren gaat… vond ik eigenlijk wel geniaal!

Prachtig zo in die sneeuw <3

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 22:54

Dat is inderdaad een hele mooie oplossing!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 09:40

Dat is pas een geweldige uitvinding inderdaad ! +:)+
Ik wist niet eens dat het bestond, die doorzichtige zonnepanelen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 10:17

Je hebt ook zonnepanelen met foto's van bomen, ook heel fraai. Ze zijn ook al gekleurd, dus op een weiland kun je groene leggen. Dat is alleen nog niet te betalen, nog een paar jaar en dan wel. Ze leveren wel iets minder op, maar niet noemenswaardig.

Op zich is de grond onder een zonnepaneelpark niet verloren. Er grazen schapen en vaak lama's. Alles liever dan kernenergie.

Ik zou het ook erg naar vinden een mast of een windmolen pal voor de deur te krijgen. We wonen op een bult en hebben daarom alle grond om de bult heen gekocht. Dan zouden ze een mast of windmolen in het dal moeten zetten en dat zullen ze niet doen. Er poppen hier wel overal hangars op met zonnepanelen. Superlelijk. Maar ja, het is wel dé energie van de toekomst. We hebben hier ook veel waterturbines vanaf de Pyreneeën.

Op daken vind ik vaak ook erg lelijk. We hadden twee systemen laten leggen en terugleveren in ons vorigvorig huis in Fr en ik vond het vreselijk. De charme van de oude grange was gewoon weg. Hier hebben we een warmwaterpaneel erop gelegd, maar uit het zicht. Je kunt het alleen vanuit de lucht zien.

Iedereen op zijn eigen dak en in zijn eigen energie voorzien ben ik een groot voorstander van! Juud, jij gaat toch ook zoveel mogelijk richting off grid dacht ik in de toekomst?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 10:29

Klopt helemaal Monique. Wij gaan die lelijke zonnepanelen dus wel op ons dak leggen. Maar goed wederom, we hebben geen authentiek huis dus veel eer is daar niet aan te behalen :')
En inderdaad ook warmwaterpanelen.
De zonnepanelen krijgen trouwens wel accu's, we willen het wel zelf kunnen gebruiken en gaan niet terugleveren aan het net.
Het huis staat zo mooi zuid georiënteerd, het is zonde om daar geen gebruik van te maken.

Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 13:12

Altijd leuk, zo'n luchtfoto 8-)

Ik woon nu ook niet bepaald in een historisch pand :') Maar ik ben wel gehecht aan mijn mooie dakpannen :))
Kwam net tot de vaststelling dat ik wel het platte dak van de stallingen zou kunnen vol laten leggen :)*

De energie zelf opslagen en enkel voor eigen gebruik zou geweldig zijn, maar die batterijen... hoe zit het daar mee ? Hoeveel kost zo'n ding ? Hoe lang gaan die mee ? En wat is de capaciteit daarvan ?
Zoveel vragen dus ik blijf nog maar een tijdje van de reseau aftappen denk ik :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 13:51

Wij krijgen in Q2 als het goed is onze 2 thuis batterijen, van Sessy. Elk voor 5kw, dus 10 in totaal. Zouden, als je handig bent met elektra, ook zelf aan te sluiten moeten zijn. Wij laten het doen, maar dat is meer uit gemak en omdat het maar 150€ kost voor de installatie. Mijn man is er langer mee bezig dan zij, en dan is het al snel goedkoper om het te laten doen.

Wij hebben een dynamisch contract, zonnepanelen en een elektrische auto, ik ben erg benieuwd hoe snel we ze terug verdienen. Ze hebben een algoritme dat helpt om te laden als de stroom goedkoop is.

Ze kosten 3100-3250 (afhankelijk van hoeveel je aan betaalt) per stuk plus dus die 150 als je ze laat installeren. Wij kopen ze zakelijk dus krijgen de btw, klein investeringsaftrek en energie investering aftrek terug, scheelt waarschijnlijk ongeveer de helft alles bij elkaar. De auto staat ook op de zaak (lease) en daarom is het te verantwoorden.

Hoe lang ze mee gaan, geen idee. Maar ja, dat weet je van een wasmachine ook niet ;)

We hopen zo de markt een beetje voor te zijn en snel de investering terug te verdienen. Voordeel is ook, als we verhuizen, kunnen we ze gewoon mee nemen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 16:04

Van een wasmachine heb je per merk toch in elk geval een indicatie hoe lang zo'n ding normaal zou moeten kunnen draaien :P

Als die batterijen er na 5 jaar de brui aan geven, is dit wel een beste investering geweest voor een gewone burger :=

Maar mettertijd zullen al die dingen wel een pak goedkoper worden denk ik. Anders krijgen ze niet genoeg mensen mee in het verhaal.
Dus ik wacht maar op betere tijden en ervaringen van anderen :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-22 10:56

Afgelopen zaterdag nog een rondje gevlogen. Best pittig stukje lopen naar boven, een steile helling op met 15 kg op je rug. Plus dat het smeltende en weer opvriezende sneeuw was, dus glad!
Maar het was het zooooo waard. Wat een heerlijk vluchtje...

Afbeelding

Afbeelding
Met in de verte de Puy Mary :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 11:05

Mooie plaatjes weer! Hoe doen jullie dat? Om beurten, dat de ander je met de auto ophaalt? Of tegelijk en terugwandelen?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-22 11:32

Dit is een locatie met parkeerplaats bijna naast de landing. Dan lopen we de berg op, uurtje lopen, en dan vliegen we naar beneden.
Als we hier bij ons in het dal vliegen, dan is het wel om de beurt want anders ben je 2 uur onderweg.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 12:06

<3 Zo mooi weer ! Lijkt wel een fluwelen tapijt, die grasmat.

Dat klimmen met gewicht lijkt me bijzonder goed voor de beenspieren en de conditie ~~}>

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 17:46

Nou, dat is het zeker! De eerste keer dat we deze klim maakten kwam ik echt met elastieken benen boven, haha. Nu met de kou gaat het eigenlijk beter, ik heb best wel last van hooikoorts dus dan is de kou wel makkelijker ademen. Al doet dat ook behoorlijk zeer aan de longen als je te snel gaat. Maar boy, het uitzicht is zooo mooi en je ziet eigenlijk altijd wel wild. Zaterdag liep er nog een edelhert daarboven over de ridge heen en weer te crossen, zooo gaaf om te zien!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 19:46

Afbeelding
We hadden zondag trouwens ook nog geskied! Half uurtje rijden in plaats van een kwartier, want aan onze kant waren de pistes dicht vanwege te weinig sneeuw. En ik ben blij dat we gegaan zijn, want nu is ook aan de andere kant alle sneeuw weg. De pistes worden natuurlijk wel opgespoten, maar met een temperatuur van 8 tot 10 graden kun je dat ook niet goed houden. Na de vakantie en als het weer wat kouder is, gaan we wel weer een keer. Maar het mooiste is natuurlijk verse sneeuw. Daar hopen we ook op, anders heb je zo weinig aan die jaarkaart :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 12:34

Ja, zonder sneeuw ligt die jaarkaart daar ook maar te wachten op betere tijden :))

Die edelherten zijn al net zo'n acrobaten als steenbokken. Ik krijg er al de bibbers van als ik ze bezig zie op die smalle richeltjes :=

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 11:58

Fijne feestdagen voor jullie ! <|- {:)
De eerste keer in jullie eigen huisje in de prachtige Cantal. Moet toch een bijzonder gevoel geven <3

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-22 12:57

Bedankt, jullie ook fijne dagen!

Niet zo speciaal hoor, wij doen niet aan kerst dus het is gewoon een dag net als alle andere ;)
We hebben gisteren de schoorsteen gesloopt, die was echt gammel niet normaal. Nieuw plaatje op het dak en het kan er weer even tegenaan. Nu alleen de betonplaat nog zien te verwijderen waar die op stond. Dat beton is sterk zat, in tegenstelling tot de balken waar het bovenop ligt. We willen hem niet ongecontroleerd naar beneden laten vallen want het kan zo 300 kg zijn. Risico dat het tegen het huis klapt is te groot. Dus daar gaan we even een drilboor voor huren en hopen dat de balken niet door het harde gedreun alsnog krak zeggen. Want als dat gebeurt, dan ga ik met het betonblok mee naar beneden.
We houden het nog even spannend!