[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 11:11

JudithO schreef:
Mede-Frankrijk-gangers, welke Franse zenders zijn online live gratis mee te kijken?
Morgen voetbal Frankrijk tegen Engeland, daarin zie ik een leuke Franse les ;)

Weet niet bij welke internetprovider jullie zitten maar bij de meesten heb je volgens mij wel tv via internet.

Sowieso is Franse TV kijken goed voor je frans. En het word leuker naarmate je meer en meer frans kijkt. Zo kunnen wij iedere avond heerlijk lachen om Scènes de ménages op M6.

JudithO

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 11:24

Wij hebben internet via Starlink, dus geen andere opties erbij.
We kijken normaal heel veel series en films in het Frans en Engelse films ook Frans ondertiteld. Dat helpt inderdaad enorm!

Dank voor de tips, ik ga even uitzoeken hoe en wat.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 11:53

Op de Facebook groep raad en daad in Frankrijk staat ook heel veel informatie.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 22:27

Nog even een paar plaatjes van mijn korte wandeling hierachter de berg op, naar de bergweide van de buurman. Van afgelopen maandag. Omdat het zo vreselijk mooi was :j

Afbeelding

Afbeelding

Hier ontspringt de bron waar de pony's straks ook uit drinken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bovenop tot de knieën in de sneeuw!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 22:50

Waaaaah ikwilverhuizeeeeeeen ! Zo mooi <3 <3

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 23:53

Prachtig met die sneeuw

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 01:08

Wat een heerlijke plaatjes!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 11:05

Ik denk toch echt dat jullie gewoon muren moeten gaan bijbouwen. Gewoon midden in de kamer een paar muren van links naar rechts. Waar moet je anders al deze schitterende plaatjes ophangen?

En grappig dat je je in je brillenglas op je foon ziet drukken voor de foto!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 13:19

Haha Monique, nu je het zegt. Dat kun je inderdaad heel goed zien.

Het zijn inderdaad hele mooie plaatjes, dat gaat ook vanzelf als het zo mooi is natuurlijk. Het is inmiddels flink weg gedooid, nog niet alles maar wel flink. Dat heb je op het zuiden ;)

Vanmorgen is dan eindelijk de ijzerboer geweest! We zijn nog naar de publieke weegbrug gegaan. 780 kg!!
Niet heel veel voor gekregen maar we zijn allang blij dat het weg is, vooral die kachel.
Die hadden we nog op een osb plaatje staan op rolletjes (bezemstelen). Ding zo in de deuropening gezet en naar buiten geduwd. Laisse tomber, zegt hij, laat maar vallen. Oké!
Bam! Bovenop het rechter achterlicht van zijn aanhanger. Hij kon er wel om lachen gelukkig. Vervolgens de lier eraan en zo de aanhanger op gesleept. Ideaal!
En een ruimte nu alles weg is, heerlijk...

Oh, hier trouwens nog een foto van de verbinding tussen aanbouw en huis:
Afbeelding
Het is heel moeilijk op de foto te krijgen, maar tussen het groene deel en het grijze deel zit een gleuf waar je dus gewoon naar buiten kunt kijken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 13:35

Mislukte dilatatievoeg?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 13:48

Daar lijkt het op.
Hier nog even iets duidelijker waar je precies moet kijken:
Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 14:33

<3 :wow: Beetje sneeuw !
Zo'n mooie foto's weer.

Fijn dat het ijzerboerke geweest is ! Beter iets voor gekregen dan iets aan toegestoken. En laisse tomber is ook altijd gemakkelijk }>

In die voeg mist gewoon wat mastiek denk ik O:) Ik heb hier in het oude gedeelte aan de stallen ook zo'n soort ventilatieopeningetjes :')

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 15:42

Fijn dat je sta-in-de-weg weg is! Wat zal dat lekker opgeruimd voelen. En tja, dat achterlicht, dat zal hij dan wel verrekend hebben in zijn prijs, dat het daarom niet zo veel was ;-)

En die kier. Wat Pandora zegt, gewoon lekker wat insmeren dat niet uitzet. Het is een Frans huis. Je zou al mijn foto's van onze huizen met scheuren, naden en kieren eens moeten kijken. Kan ik een tentoonstelling in het Louvre van opstellen. Wij repareren veel zoals de Fransen het ook doen. Met de Franse slag. Afijn, iets tussen Nederlandse supernetheid en de Franse slag in dan. Werkt prima en het zal nog wel staan als wij er niet meer zijn. Ventileert ook lekker moet je maar denken :j

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 15:49

Ja wij gaan het inderdaad gewoon opvullen met ietswatwenoguitgaanzoeken.
Zolang de kier maar dicht is, is het goed! Nu veroorzaakt het, mede met overgang dak aanbouw-dak huis een enorme lekkage waardoor echt alles in die hoek wat van hout was, kats verrot is.
Uiteindelijk ga je dit toch niet meer zien, want de buitenkant wordt opnieuw in de waarschijnlijk crepi gezet, en aan de binnenkant komt er ook weer een muur tegenaan. Pas de soucis :)

Ventileren doet het zeker, geen gebrek aan ventilatie in huis met alle andere 200 ventilatiegaten. Op de zolder van de aanbouw zitten ook regelmatig vogels, die komen langs de gaten van de verrotte dakbalken naar binnen (en weer naar buiten) :')

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 16:17

Bij ons loopt ook van alles over de zolder. We zien vleermuizen, horen gewone muizen, geen relmuizen, geen ratten (meer), katten die gewoon tussen en over de muren kunnen, maar helaas geen uil meer. Die hadden we wel. Er zitten van die wiebertjes in de gevel en die zijn open, juist om uilen binnen te laten, tegen de muizen vroeger, omdat het 'eesten' zijn. Droogvloeren. Die wiebertjes gaan we ooit wel dicht maken als we de zolder gaan betrekken bij het huis. Vogels hebben we er verder nog niet gezien, ook niet nestelen, wat wel makkelijk zou kunnen. Vind het heerlijk van die nog echt oude dingen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 18:04

Ik vond vanochtend in de houtcv nog een dode muis trouwens tussen de isolatie. Die beesten gaan ook echt letterlijk overal tussen zitten!
De ventilatie openingen die er zitten, zijn niet expres zo aangebracht maar dus gewoon ontstaan door ofwel slechte afwerking ofwel slecht opgebouwd. Het huis en aanbouw is nog maar 40 jaar oud he, dus als dingen nu al zo verrot zijn, zijn ze ook gewoon nooit goed geweest.
Zo ook het dak van de aanbouw. Die is echt zo lek als een mandje, nu alleen de plankenvloer er nog in zit kun je heel goed zien dat het vrijwel overal drupt als het regent of sneeuwt. Op sommige plekken meer dan andere uiteraard.

Oh well, het is nu echt helemaal leeg op de schoorsteen na. Dat was ook de insteek, alles kaal trekken zodat we precies konden zien in welke staat alles is. Zodat we niet over 5 jaar nog een keer moeten ;)
En het is niet erg, we wisten dat de staat niet zo best was. We hebben het echt gekocht voor de locatie. En als het allemaal ooit af is, mèèèn dan wonen we echt in het paradijs!

Had ik al gezegd dat de vorige eigenaren vorige week nog zijn geweest om nog een lading van hun zooi op te halen? Ze hebben heel veel meegenomen dus we hebben bijna al onze ruimte buiten nu terug. Er ligt nog wat oude zooi buiten, waaronder de oude betonnen konijnenhokken (met nog 10cm mest). We hebben nu geregeld dat wij het restant gaan wegwerken. Dan kunnen we nog even uitzoeken of er nog wat bruikbaars tussenzit en de rest gewoon afvoeren. Anders is het over een jaar nog niet weg ;)
Er ligt in elk geval een oud olievat, die kunnen we mooi een nieuw leven geven als vuurton.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 18:36

JudithO schreef:
We hebben het echt gekocht voor de locatie. En als het allemaal ooit af is, mèèèn dan wonen we echt in het paradijs!

En zo ist maar net. Dat hebben wij ook altijd gezegd. Je huis kun je veranderen, je uitzicht en de plek niet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 19:03

Die aanbouw is vast ' op een rappeke' gezet volgens de franse slag :')
Als 't maar staat en niet omwaait :Y)

Wel gezellig, al die medebewoners :)) Hier enkel mussen die tussen de pannen en de isolatie kruipen om te slapen in de winter.
En de marters }:) Maar ik heb hun verbouwingen gedwarsboomd met van die geluidskastjes en stinkspul. :P

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 09:42

Monique1963 schreef:
JudithO schreef:
We hebben het echt gekocht voor de locatie. En als het allemaal ooit af is, mèèèn dan wonen we echt in het paradijs!

En zo ist maar net. Dat hebben wij ook altijd gezegd. Je huis kun je veranderen, je uitzicht en de plek niet.

Dat uitzicht verpesten andere mensen wel voor je.. hier komen steeds meer windmolens, dat zijn nou niet echt dingen die ik heb uitgekozen om naar te kijken.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 09:46

Dat is om binnenkort je electrische trekker draaiende te houden, voor het milieu :+ .

Dat je er niet onder wil wonen kan ik begrijpen maar als ze ver weg staan kan ik me er niet aan storen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 11:16

@Jeffrey, eens, een rondweg, windmolens, zonnepaneelschuren van de buren, het kan je idd overkomen. Maar dat zijn toch meer de uitzonderingen. Toen ze overigens in de Corrèze waar we ons eerste huis hadden, de bossen rondom gingen kappen, zijn we mede daarom verhuisd.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 11:31

Thioro schreef:
Dat is om binnenkort je electrische trekker draaiende te houden, voor het milieu :+ .

:') Ik zie het al gebeuren. Jeffrey met hybride plugin traktor naar zo'n windmolen om te tanken :+
En België blijft natuurlijk geen stroom leveren aan Frankrijk, onze liefdadigheid geraakt wel een keer op. :))
Dus door die gammele kerncentrales bij juliie moeten ze wel dringend iets anders verzinnen. }>

Sorry, ik weet van de kou. Grapje hé mensen :') . Ik zou het ook absoluut niet leuk vinden als die dingen voor mijn neus kwamen te staan.

Ik hoorde laatst onze minister van energie zeggen dat ze aan stationparkings windmolens en zonneparken wil laten aanleggen. Konden de mensen overdag hun auto opladen en als ze 's avonds met een volle batterij naar huis reden, hadden ze genoeg elektriciteit om een week hun huis mee te bevoorraden....
Oh well...in wat voor een wereld leven die mensen eigenlijk ? >;) :x

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 11:49

Hier in de buurt staan wel windmolens, hoog op de berg. Vanaf ons huis zie je ze niet, maar 5 minuten rijden verderop wel. Maar dan staan ze wel heel ver weg dus echt storend is het niet.
Er zijn hier ook veel waterkracht centrales, ook groene energie dus.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-22 13:36

Ook hier zal het uitzicht niet snel verpest worden. We wonen in een natuurgebied, Parc des Volcans d'Auvergne. Op de bergtoppen zal er daarom sowieso niks geplaatst gaan worden en de bossen niet gekapt. Het enige wat kan gebeuren is een 4G mast, maar daar is ongeveer 90% van het dal tegen en de burgemeester is ten einde raad. Die zit in tweestrijd tussen de Franse overheid die heel Frankrijk van internet wil voorzien, en de dalbewoners die zo'n mast niet in hun mooie dal willen hebben. Wij overigens ook niet, want hij zou misschien bij ons en de buurman komen te staan. Thanks but no thanks.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 13:47

Ik vraag me vooral af hoe lang je met zo'n electrische trekker kunt werken. Weet dat ze er hard aan gewerkt wordt. Maar als je bijvoorbeeld maar een halve dag kunt werken (ploegen, zaaien etc wat wel wat kracht vraagt) dan is het niet echt een aanwinst voor de prijs die ze vragen.

De kerncentrales hebben nogal wat achterstallig onderhoud, daar komen ze nu ineens achter dat je het gewoon bij moet houden en niet jaren moet uitstellen :+ helaas betalen wij daar de prijs straks voor.

Onze gemeente heeft zelf nog geen windmolens maar om ons heen best wel wat al is het gelukkig niet zo erg als op de Nederlandse dijken :Y)
We hadden hier mooi zicht over het "dal" maar die kant staan er inmiddels 4