Zuid Afrika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:43

De europese stekkers zijn daar ook flink ingeburgerd, bijna alle huizen die ik gezien heb hebben zowel ZA als EU stopcontacten. Maar weet niet hoe dat in hotels enzo is, gok dat je daar wel een verloopje nodig zult hebben.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 15:50

Wij hebben 3 jaar geleden zo'n verloopstekker gekocht bij Pick 'n Pay. Kost bijna niks.
We hadden een hele set verloopstekkers, maar zat niet de juiste bij, zal je altijd zien. Deze keer hebben we hem ook weer meegenomen en ook echt veel moeten gebruiken. Heel veel niet-europese stopcontacten.
Heb daarom ook altijd nog een splitter bij me zodat ik meerdere europese stekkers tegelijk kan gebruiken op die 1 verloopstekker (anders moet je wachten tot alles na elkaar is opgeladen).
Zo'n ding: http://www.elektronica-shop.nl/contents ... tekker.jpg

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:36

anthea_naomi schreef:
Hallo bokkers
Hoe hebben jullie het met reisstekkers gedaan in Zuid-Afrika ? Hebben jullie deze in Nederland aanschaft of in Afrika ?
En welke stekker kan je dan het beste kopen? Een wereldstekker?

Ik heb ze in Afrika aangeschaft. Maar als je hier niet voor lang blijft zou ik ze gewoon van huis meenemen. Of 1tje meenemen en de rest daar aanschaffen als je er nog meer nodig hebt. Ze zijn cheap hier en overal te koop. Je moet die hebben met 3 van die staafjes, waarvan 1 staafje dikker is. Zegmaar :') (weet even niet welk nummer dat is)

EDIT: oh zie nu pas alle andere reacties ;p

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:26

Ze verkopen die voor Zuid-Afrika bij de ANWB winkels. Daar hebben wij er eentje meegenomen. Als je meerder dingen wilt opladen is een stekkerdoos ook wel handig.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:06

Je kunt hier in elke supermarkt voor een paar Euro de stekker kopen die je nodig hebt om je NL stekkers te kunnen gebruiken. Die worden hier namelijk ook nog veel gebruikt.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 01:43

Okee Thanx ! Nouja is een leuk sinterklaascadeautje dacht ik zo haha

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:59

Wat een stormen in Johannesburg atm..... gisteren zijn er 6 mensen overleden aan de hevige regenval, en in de dierentuin is flinke schade. En ik heb vannacht liggen trillen als een rietje van de onweersbuien :(

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:30

Ik krijg inderdaad foto's door van mn vrienden vanuit daar! Het is altijd wel heftig met onweer maar nu is het wel heel erg extreem zeg.
Sterkte!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 10:11

Hoe is het nu daar Mawwr??

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 09:27

Nog steeds best veel regen en harde onweersbuien.
Normaal valt er smiddags een hevige bui van ong. een uur, daarvoor en daarna zonneschijn. Het blijft nu hele middagen regenen en onweren, en de hele dag is het grauw. Lijkt Nederland wel....
Ik hou maar in mijn achterhoofd dat we de regen goed kunnen gebruiken, maar ik dacht dit weekend een tripje naar Pilanesberg te plannen, maar heb geen zin in de hele dag regen eigenlijk.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 10:59

In Kruger was afgelopen donderdag ook de eerste echte urenlange regen. Zo nodig!
En ik hoorde van een nichtje dat in Pretoria donderdag ruim 100mm in een uur was gevallen.

Maandag met landen in JHB helaas vol in de onweersbuien en dat was met een klein vliegtuig niet echt grappig.
De nachtvlucht naar A'dam was de eerste uren ook niet leuk maar we vertrokken iig. Er waren ook een flink aantal vluchten gecanceld.
Na 1,5 uur was het eindelijk verantwoord dat ze met drinken langs konden komen en daarna heeft het nog uren geduurd tot de riemen los mochten.

Nu is het even wennen aan het NL weer, we zaten veel in het noorden van Kruger en meeste dagen 40-48 graden...
Gelukkig wel prima te doen met airco in de auto. In de bush camps was het soms wel afzien zonder airco/fan op de slaapkamer.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:46

Ik ben heel blij mrt de regen! In het gebied waar ik woonde hebben ze een dode buffel in de waterhole bij het huis gevonden. Waarschijnlijk te zwak om nog te drinken en toen verdronken in het hele kleine laafje water dat er in stond. De foto's die ik krijg zijn ook niet fijn, buffels zijn magerder dan ik ze ooit gezien heb. Leeuwen daarentegen gebruiken dat zwakke en zien er nu vrij goed uit.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:31

Veel buffels hebben het zwaar ja. Maar het zijn vooral de nijlpaarden die sinds juni verhongerd zijn. Heel bot gezegd waren er ook teveel nijlpaarden maar ze zijn er echt heel veel verloren in Kruger.
Heb er ook heel wat uitgemergeld zien liggen.
Veel bokken knappen al weer wat op doordat er aan de bomen al flink veel blad komt maar de grazers hebben het slecht...
Hopelijk blijft het nog een tijd regenachtig.

Gelukkig ook heel veel moois gezien en zelfs al wat jong leven, o.a. een pasgeboren waterbok.
Heel veel leeuwen, op een gegeven moment zijn we maar gestopt met tellen want het was niet meer bij te houden. Een keer zelfs een groep van 16 bij elkaar die lagen uit te buiken op en naast de weg :')

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 14:37

De regen is geweldig ja.... hebben ook een hoop dode buffels gezien vorige maand. De leeuwen hebben idd geen klagen. Hopelijk komt alles weer een beetje op adem nu er water komt.
Zoveel droge rivieren en waterplaatsen.... treurig gezicht.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:42

Het resultaat is hier wel niet zo te zien als in het Kruger nog, maar ik hou mijn hart vast met de droogte.
Wij hebben in de afgelopen 3 weken een buitje van een uurtje gehad en we hebben hier ook ernstig water te kort.
Er zijn regels voor het gebruik van water en de dam hier is ook bijna leeg.
Dit betekent dat als er een grote bosbrand uit breekt, we straks een groot te kort aan blus water hebben en eigenlijk zijn er elke zomer wel branden hier.

Wij duimen dus nog steeds voor regen, maar tot nu toe lijkt het erop dat het in Kaapstad droog blijft...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 14:46

Bizar hoor die droogte.... we hebben boottocht gedaan bij Blyde River Dam en we konden heel deel niet varen omdat het droog stond/staat.... Voor de 3 rondavels stond geen water. Echt bizar.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:35

Vanaf zaterdag konden we zowel bij de Olifants als Sabie rivier echt een groot verschil zien in de stroming. Echt flink veel geluid en een stuk dieper dan de dagen daarvoor.
Dat water komt uit het binnenland.

Bij mijn neef die tegen de grens met Botswana een game farm heeft, is regen ook zo hard nodig.
Hij heeft o.a. een fokprogramma met nyala's en is daar al een deel van verloren door de droogte.
Weet alleen niet of hij ook regen heeft gehad, er was daar al een tijdje geen telefoonverbinding mogelijk.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:37

manzano schreef:
Bizar hoor die droogte.... we hebben boottocht gedaan bij Blyde River Dam en we konden heel deel niet varen omdat het droog stond/staat.... Voor de 3 rondavels stond geen water. Echt bizar.

Wat?! :wow:

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 15:40

casperzazoe schreef:
manzano schreef:

Wat?! :wow:

Ja het water stond absurd laag.... heb er wel foto's van.... We konden heel stuk van de route dus ook niet varen daardoor.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 21:16

Foto's van de boottocht..... het water hoort eigenlijk tot aan die boomrij te staan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij de 3 rondavels.... je ziet dat het water net tot links onderin het beeld komt.... daar zit die waterval (die rots die op een hoofd lijkt) en daar konden we al niet bij komen. Je ziet rechts al waar het water hoort te lopen. Dat is alleen maar zand.
Afbeelding

Je ziet links waar het water hoort te lopen voor de 3 rondavels.... ook alleen maar zand.
Afbeelding

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:41

Ik vlieg eind december naar Johannesburg en vanuit daar vlieg ik naar windhoek. Tickets zijn nog niet geboekt, maar ik zal in totaal zo'n 5 dagen hebben om zowel in Johburg als windhoek te besteden. Heeft iemand nog highlights voor (een van) beide steden? Ik ben in maart weer in Johburg, dus hoef niet nu alles in 1 keer te zien.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 20:34

Nee geen idee.... heb Jburg beide keren over geslagen.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:42

Ik heb eigenlijk alleen wat winkelcentra gezien en dingetjes zoals 44 Stanley. Verder geen bezienswaardigheden o.i.d. Dus daar kan ik je helaas ook niet mee helpen!

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:22

Gracezellaa schreef:
Ik vlieg eind december naar Johannesburg en vanuit daar vlieg ik naar windhoek. Tickets zijn nog niet geboekt, maar ik zal in totaal zo'n 5 dagen hebben om zowel in Johburg als windhoek te besteden. Heeft iemand nog highlights voor (een van) beide steden? Ik ben in maart weer in Johburg, dus hoef niet nu alles in 1 keer te zien.

Ik vind zelf Melville (mijn hometown :o ) erg leuk om heen te gaan. Heeft veel leuke cafétjes en restaurantjes. Verder vind ik Arts on the Main en de artmarkt in Maboneng heel leuk om heen te gaan, net als de african markt in Rosebank. In Maboneng heb je ook Living Room, een restaurantje met een dakterras waar je echt heel mooi uitzicht hebt. Kan soms wel erg druk zijn. Verder heeft Greenside ook wat leuke restaurantjes en terrasjes. Allemaal veilige buurten trouwens.
Een tour door Soweto is ook een aanrader. Je kunt ook zo'n rode tourbus nemen, waar je dan op het dak zit (a la Barcelona). Klinkt misschien heel toeristisch en cliche maar is oprecht leuk! Toen ik net in Joburg kwam wonen heb ik dit ook gedaan, en de bus rijd langs alle highlights. Plus dat het heel veilig is!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:36

Ik wil me graag (aan)melden in dit topic! :D Eind januari vlieg ik namelijk voor 5,5 maand naar Kaapstad *\o/* Ga hier stage lopen op een basisschool als minor van mijn opleiding (pabo). Heb elke week 3 dagen vrij, 3 weken tussendoor en nog 1 weekje achteraf eraan geplakt dus ook genoeg tijd om te reizen door het mooie land! Ga eens rustig door de pagina's bladeren haha!