Met de trein - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:56

Zit nu hutjemutje op de grond in een onverwarmde coupe van Zwolle naar Groningen omdat de reguliere trein defect was.

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 21:07

De leeftijd van een volwassene om een kind met railrunner mee te nemen is 18 toch? Op de site staat alleen 'volwassene' dus ik ga er wel vanuit :)

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 08:11

Ik heb geen idee.. :D
De dienstregeling is veranderd dames! Voor mij scheelt dit enkele reis een kwartier!

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 09:37

Staan nu met de trein in gouda, maar ze hadden het sein, om te vertrekken op het spoor hiernaast gezet (die nog niet binnen was) :') nu 6 minuten vertraging terwijl we op tijd binnen kwamen xD achja.
Met nieuwe dienstregeling is trouwens voor mij enige verandering dat mijn trein vanaf, den haag 1 minuut later vertrekt xD
Nu mis ik waarschijnlijk alleen de trein naar arnhem. Maar heb mijn reis ruim gepland dus, is geen ramp :P

Er zit wel iemand in de trein met een super irritante harde lach :S

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:15

1234, voor naar Utrecht is er voor jou idd geen verschil, verder weg wel. :P

Voor mij sloot de bus prima aan op de trein en kan mooi nu net na negen met korting. :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:18

Rottijden hier nu :x

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:33

Hallo, mag ik me hier melden? Sinds een paar maanden ben ik weer treinforens (A'foort - Nijkerk) en 't gaat eigenlijk altijd goed op mijn trajectje. Behalve 's ochtends meestal een paar minuten vertraging. Nu met de nieuwe dienstregeling zou hij een minuut eerder moeten vertrekken... hij ging gewoon om kwart over, net als vroeger. Toen hij ook standaard al vertraging had :')

Heb 6 jaar in Amsterdam gestudeerd (toen was 't dus A'foort - A'dam CS en een tijdje A'foort - A'dam Zuid) en dat was wel andere koek :=

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 11:22

MarrieLeen schreef:
1234, voor naar Utrecht is er voor jou idd geen verschil, verder weg wel. :P

Voor mij sloot de bus prima aan op de trein en kan mooi nu net na negen met korting. :)

Ja nouja die trein die ik nu neem gaat alleen tot utrecht :P (dat is wel een verandering, normaal ging ie naar Enschede xD)

Ik had btw nog wel de trein gehaald naar Arnhem :D op de minuut!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:48

Ik zit hier tegenzin te kweken. Geen zin in treinreis. Expres gister niet gegaan, fijn nieuwe dienstregeling en geen Beneluxtrein meer. Besefte beetje te laat dat het dan na 10en zou zijn eer ik op kot zou zijn. Geen zin in, zeker niet omdat de overstap van 4 minuten misschien niet soepel gaat en dan zou het na 11en worden. Vandaag ook op Dordt een veel kortere overstaptijd, dus toch maar nu pas gaan. Kan ik ook via internet kaartje kopen (neem aan dat dat gewoon nog gaat :P ) en zit ik niet met uitcheckprobleem.

Weet iemand hier hoe dat zit met de paaltjes op Roosendaal? Staan die op spoor 3/4 ook? En dan op meerdere plaatsen of alleen bij de trap? Ik heb daar namelijk geen tijd om op spoor 1 te gaan uitchecken en dan terug naar spoor 4 te gaan in 4 minuten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:49

Ik vind de fyra nog steeds het meest idiote idee ooit.

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:54

Pff, ik zat net een klaagbericht te typen, maar heb het weer weggehaald. Ik ben ook aan het uitpluizen hoe het nu allemaal werkt.
Ik geloof dat er in Roosendaal wel paaltjes staan op spoor 3/4, weet niet waar precies, maar ik dacht dat als je niet te ver voorin je trein gaat zitten die daar aankomt, dat je dan wel langs die paaltjes komt.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:56

idinn schreef:
Weet iemand hier hoe dat zit met de paaltjes op Roosendaal? Staan die op spoor 3/4 ook? En dan op meerdere plaatsen of alleen bij de trap? Ik heb daar namelijk geen tijd om op spoor 1 te gaan uitchecken en dan terug naar spoor 4 te gaan in 4 minuten.

Volgens mij staan daar juist geen paaltjes.
Maar los daarvan: bij een reis van NL naar het buitenland moet je toch een kaartje kopen, en hoef je niet in en uit te checken. Dus dat gedoe met heen en weer rennen zou helemaal niet nodig moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:59

Ik weiger ook daarmee te reizen .. als die op tijd rijdt en vlot dan heb ik al geen tijdwinst vergeleken de Benelux. Dan liever met de stoptrein!

Ik las gister met verbazing artikel wat zo'n president directeur van NS zei (noem je die zo?). Dat je geen tijdverlies hebt met de stoptrein. Want benelux reed altijd al op boemeltempo voorbij de grens. Echt *grmbl* maar die stopte niet 10x... klein verschil. Van mij mag die hele Fyra een gigantische flop worden.

Ja ik koop vandaag via internet, aangezien ik nu met korting reis. En dan bekijk ik even hoe ik uitkom op perron. Dan kan ik voortaan op Dordt op de juiste plek instappen om langs die paaltjes te rennen met tig andere mensen :') Al wel prettig dat ze er iig staan op spoor 3.... edit: hopelijk staan ze er haha.

Szan, je moet overstappen, dus dan zou je voor de eerste NL trein wel moeten inchecken. Ik reis in weekend gratis in NL, dan hoef ik geen kaartje te kopen. Maar met abo moet je ook gewoon inchecken als je binnen NL reist. En die eerste trein doet dat. Toen ik keer door werkzaamheden een sprinter naar Roosendaal had was ik het vergeten, toen zeiden ze dat ik dat wel moest doen (terwijl ik zei dat ik ging overstappen op de trein naar Antwerpen).

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:03

idinn schreef:
Szan, je moet overstappen, dus dan zou je voor de eerste NL trein wel moeten inchecken. Ik reis in weekend gratis in NL, dan hoef ik geen kaartje te kopen. Maar met abo moet je ook gewoon inchecken als je binnen NL reist. En die eerste trein doet dat. Toen ik keer door werkzaamheden een sprinter naar Roosendaal had was ik het vergeten, toen zeiden ze dat ik dat wel moest doen (terwijl ik zei dat ik ging overstappen op de trein naar Antwerpen).

Dat is wel vreemd. Ik reis gratis in NL (studenten OV), en koop altijd een kaartje van Den Haag - Antwerpen, met gratis reizen op NS traject. Dan hoef ik niet in te checken :j Ik heb het zelfs net aan de online zoekmachine van NS gevraagd :=

EVA zegt: Welkom bij de Klantenservice van NS. Waarmee kan ik u van dienst zijn?
U zegt: inchecken bij buitenland?
EVA zegt: Wilt u weten of u ook moet inchecken als u van of naar het buitenland reist?
U zegt: ja
EVA zegt: Wat voor soort OV-chipkaart heeft u? Een anonieme of een persoonlijke?
U zegt: persoonlijke
EVA zegt: Dit is een uitzondering op de regel, als u grensoverschrijdend reist: checkt u niet in of uit, maar koopt u een papieren ticket. In de vrij-reizen periode van de grens naar uw bestemming (of vice versa), kunt u reizen op vertoon van uw OV-chipkaart. Reist u tijdens de kortingsuren, dan koopt u voor het hele traject een papieren internationaal ticket. Voor het Nederlandse deel van uw reis wordt dan automatisch de juiste korting berekend.

Maar als de conducteur het zegt, dan zou ik inderdaad daar vanuit gaan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:06

Stoptrein is een kwartier langzamer dan de benelux. Zwager gaat ook die gebruiken om naar zijn vriendin te gaan in antwerpen. Zwager zit ontzettend krap bij kas door de idiote regelingen van een tweede studie waar hij al een aantal jaar mee bezig is, dat hij niet meer dan het dubbele kan ophoesten voor een treinkaartje. Bovendien geldt je voordeelurenkaart ook niet in de fyra.

Ik ga voortaan weer met de auto naar schoonzusje, zelfs de wegsleepkosten die we daar hadden zijn goedkoper dan twee retourtjes utrecht - antwerpen met de fyra :=

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:08

Ja, echt niet normaal zo duur := Zelfs de hoge brandstofkosten compenseren nog de kosten van de treinkaartjes voor de Fyra. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:18

In Belgie is de benzine nog wat goedkoper als hier (rond 1,54) dus het tanken daar is zelfs nog minder erg :P Hmmm dus EVA zegt van niet.. dan hou ik mij daar gewoon voortaan aan. Als ze dan moeilijk doen kan ik naar daar verwijzen tenslotte.

Had pas klantenservice gemaild. Maar daar schiet je ook niet veel mee op zeg :o Per 31/12 geen studentenreisproduct meer, dus wil een weekendvrij (aanbieding t/m 31/12: €25/maand). Maar je kan er geen 2 tegelijk op je OV hebben staan. Nu haal ik de ene eraf en activeer dan pas de andere. Alleen vreesde dan of het niet met bestellen dan mis zou gaan ofzo. Krijg ik antwoord terug: ja je kan de ene er op 31/12 afhalen en het abo dan per 1/1 nemen (maar ik dacht dat je dan die korting niet meer hebt). Of een nieuwe kaart gratis erbij aanvragen. Ik heb echt nog geen 3 maanden een nieuwe :') Kortom, nu weet ik nog niet wat ik moet doen. Misschien gewoon zodra ik terug in NL ben reisproduct stopzetten en dan die dag erna het abo bestellen? Ik reis dat laatste weekend waarschijnlijk toch niet.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:52

Gisteren zonder vertraging van almere naar den helder en terug gerreisd! Dat was fijn!

We waren vorig weekeind na een ns bus (alkmaar - heerhugowaard) gestrand, de trein die zou komen had eerst 10 min vertraging en viel vervolgens uit.. Dat zou betekenen dat we 40 minuten op hhw moesten wachten, en nog 40 min op den helder, omdat de boot naar texel maar eens per uur gaat.. Toen zijn we maar omgekeerd..

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:47

Indien je met de trein naar t buitenland gaat moet je NIET inchecken.
Je moet een kaartje kopen.

Citaat:
Reizen naar het buitenland
Als u reist naar het buitenland kunt u niet in- en uitchecken met de OV-chipkaart. Maakt u een internationale reis, dan schaft u een internationaal papieren vervoerbewijs aan voor uw gehele reis. U doet dit via nshispeed.nl of op het station bij de Tickets & Servicebalie of de NS-kaartautomaat. Bent u in het bezit van een NS-abonnement, dan ontvangt u korting op het binnenlandse gedeelte van de internationale reis afhankelijk van uw abonnement.

Bron: www.ns.nl

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:48

Mijn tijdelijke woonplaats is nu treinstel 8705, 20 zitplaatsen, 2e klas, WC om de hoek, tweezitsbankje voor mezelf :D

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:00

Vind ik leuk!

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:16

maaike5581 schreef:
Indien je met de trein naar t buitenland gaat moet je NIET inchecken.
Je moet een kaartje kopen.

Citaat:
Reizen naar het buitenland
Als u reist naar het buitenland kunt u niet in- en uitchecken met de OV-chipkaart. Maakt u een internationale reis, dan schaft u een internationaal papieren vervoerbewijs aan voor uw gehele reis. U doet dit via nshispeed.nl of op het station bij de Tickets & Servicebalie of de NS-kaartautomaat. Bent u in het bezit van een NS-abonnement, dan ontvangt u korting op het binnenlandse gedeelte van de internationale reis afhankelijk van uw abonnement.

Bron: http://www.ns.nl

Maar reis je gratis, dan ga je natuurlijk geen kaartje kopen. En als je eerst nog een overstap hebt, moet je in die eerste trein dus wel inchecken anders krijg je gezeur.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:32

Reis je in Nederland gratis, dan kan je dat aangeven. Op de automaat kan je aanvinken 'Gratis reizen op NS traject'. Dan heb je een geldig kaartje voor de hele reis, maar betaal je alleen het stuk in het buitenland. Ik zou er even de klantenservice ter bevestiging over bellen, want ik kan me niet voorstellen dat je moet inchecken. Je gaat een reis maken, hebt daarvoor een kaartje, en dan zou het niet uit moeten maken of jij 5 keer wilt overstappen omdat je van Amsterdam naar Brussel gaat met een stoptrein, of dat je niet overstapt omdat je met een snelle intercity wilt. Je hebt een kaartje voor het traject, en dan zou het niet moeten uitmaken welke treinen je allemaal neemt (m.u.v. de speciale treinen zoals Fyra etc.).

Edit: mijn persoonlijke ervaring kan ik er namelijk ook niet mee rijmen :D Ben heel vaak van Goes naar Antwerpen en Brussel gereisd, dus ik moest ook altijd overstappen in Roosendaal. Nog nooit problemen gehad omdat ik niet had ingecheckt; ik had immers een geldig kaartje voor de hele reis, en betaalde bij dat kaartje alleen een paar euro voor het stukje van Roosendaal naar Antwerpen of Brussel. Echt nog nooit problemen mee gehad, en dit was ook wat de klantenservice mij aanraadde: vooral NIET inchecken.
Laatst bijgewerkt door Szan op 10-12-12 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

MoosjeWings

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:33

__Martine__ schreef:
Maar reis je gratis, dan ga je natuurlijk geen kaartje kopen. En als je eerst nog een overstap hebt, moet je in die eerste trein dus wel inchecken anders krijg je gezeur.

Nee dat inchecken in een binnenlandse trein is niet nodig met een internationaal ticket.
Afhankelijk van je abbonement heb je recht op:
1. het NS traject met korting, of
2. het NS traject vrij,
echter moet je bij controle in de trein wel je abbonement aanbieden zodat de conducteur kan controleren of je ook daadwerkelijk reisrecht hebt.
Dus exact zoals Martine citeert ;)

(Sorry dat ik me erin meng, zag dit topic voorbij schieten en werd nieuwsgierig als NS'er zijnde :P)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:36

Al die NS'ers in dit topic... Ik vraag me tegenwoordig bij bijna iedere vrouwelijke conductrice af of het een bokker is of niet :D