[VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 17:29

Zo! Dat is een heftig lange rit. Wat een eind joh!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 19:07

Ik heb wel eens langer gereden hoor, bijna 15 km. Maar dit was ook wel afzien voor mij, voel het wel in mijn rug en heup.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 15:57

Vanmorgen stopte er een jeep met een stel erin, ze hadden een dood kalf zien liggen en dachten dat wij misschien de eigenaar van de kudde waren. Maar dat is dus de buurman Remy. Ik had hem gebeld maar hij nam niet op. Toen heeft die man hem een sms gestuurd met mijn telefoon. Tijdje later sms terug, Remy dacht dat ie dood was gegaan door de beet van een adder. Vind ik raar, zo klein is een kalf niet, en ook raar vind ik dat het kalf op de weg lag, dus buiten de wei.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:06

Tinka schreef:
Vanmorgen stopte er een jeep met een stel erin, ze hadden een dood kalf zien liggen en dachten dat wij misschien de eigenaar van de kudde waren. Maar dat is dus de buurman Remy. Ik had hem gebeld maar hij nam niet op. Toen heeft die man hem een sms gestuurd met mijn telefoon. Tijdje later sms terug, Remy dacht dat ie dood was gegaan door de beet van een adder. Vind ik raar, zo klein is een kalf niet, en ook raar vind ik dat het kalf op de weg lag, dus buiten de wei.

Dat is een gek verhaal inderdaad. Vind het meer klinken dat het kalf onder het draad door is gegaan en van stress is doodgegaan in die hitte omdat het niet meer terugkon naar zijn moeder, of door een auto vannacht is aangereden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:07

Bij onze oude buren liepen de kalveren meer buiten de wei dan erin :+ die kropen gewoon tussen het prikkeldraad door.
Zolang de moeder maar in de wei blijft komen de kalveren vanzelf weer terug was het antwoord }:0

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:12

Albi leuke fotos mooie plaats is dat <3 en een heel bekend restaurant :)) I like. :D

Flinke rit geweest, geen bilpijn daarna?

Raar van dat kalf inderdaad. Arm diertje :(:)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 18:34

Op zich heeft Remy zijn omheining goed bijgehouden, in tegenstelling tot de boeren in de omgeving.
We zijn hooi aan het halen, zelfde mensen van vorig jaar bij die melkfabriek. Alleen nu rechtstreeks van het land. Eerste lading aan het uitladen, 2e lading zo halen en dan morgen overdag nog de laatste lading. Mooi hooi, vorig jaar aten ze er graag van.
Wel grappig om te zien hoe dat hooi in balen ging.
Afbeelding

Stond net even water te geven, 3 horzels en 1daas dood geslagen bij Pathos. Bleek er ook 1 op mijn been te zi, grrr, niets van gevoeld. Bloedbad toen ik hem doodsloeg en meteen een blauwe plek. En ik zit al weer onder de bulten.

Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:12

au bult en herkenbaar dat hooien zo. Zo hebben wij ook gehooid zelf de eerste jaren. Fijn in ieder geval dat je voor de winter goed zit! Hoeveel kilo heb je ingekocht?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 21:22

Als het goed is kunnen we nu 300 balen ongeveer halen, moet voor morgenavond binnen zijn, want dan gaat het regenen. Dat zijn dan 6 ritten met de trailer.
Ze hebben ook nog 200 balen een dorp verder, die gaan we ook nog kopen, maar later ophalen.
Wel een dure grap weer, 3 euro per baaltje. Maar ik zag ook prijzen voor 4 of 5 euro op leboncoin, dus het valt nog mee.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:30

Tinka schreef:
Als het goed is kunnen we nu 300 balen ongeveer halen, moet voor morgenavond binnen zijn, want dan gaat het regenen. Dat zijn dan 6 ritten met de trailer.
Ze hebben ook nog 200 balen een dorp verder, die gaan we ook nog kopen, maar later ophalen.
Wel een dure grap weer, 3 euro per baaltje. Maar ik zag ook prijzen voor 4 of 5 euro op leboncoin, dus het valt nog mee.

3 euro is erg netjes. Ik heb vorig jaar toen ik die noodgreep moest doen, ook 4 euro per baal luzerne van 20 kilo betaald en 3 euro voor baaltjes van 15 kilo. Als jouw 500 baaltjes 15 kilo zijn, dan heb je richting de 7500 kilo in huis. Mooi! Ga je het allemaal in je grote schuur opslaan?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 22:00

Die laatste 200 balen gaan we pas veel later ophalen. En de 300 van nu moeten we even bekijken, eventueel een deel in de grange, maar dan moeten we wel de hele tijd bergop, we kunnen niet vlakbij de auto zetten.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:55

3 euro is prima prijs en je weet wat de kwaliteit is!
Lekker aan het t stapelen dus!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 00:44

3 euro is zeker netjes. Hier is minimum 4 euro (arm spul) tot 5 en via fourage 6-9 voor 20+kg.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 10:13

Hier in Frankrijk is het wel goedkoper, maar zie ook wel hogere prijzen. Grote balen zijn natuurlijk veel voordeliger, maar die krijgen we niet de berg op. We kunnen vandaag de rest van het hooi ophalen als ze niet thuis zijn en dan later komen betalen.
Zijn trouwens wel aardige mensen, ze vroegen of we nog iets wilden drinken, dus kregen drinken en zoutjes. En er was nog iemand op bezoek die Engels had gestudeerd en dus perfect Engels sprak. We waren pas om half 9 thuis.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 16:56

Vandaag druk met het hooi ophalen. Het is iets van 25 minuten rijden over kleine weggetjes. En dan hooi inladen en thuis weer uitladen, dat doet Milko dan. Maar het rijden met de trailer over die kleine bochtige weggetjes kost ook veel concentratie, achter elke bocht kan een tegenligger aankomen.
We zagen onderweg nog deze 2 schattige veulentjes.

Afbeelding

Afbeelding

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:09

Hard werk dus, spierballen kweken ;). Ik ben gisteren met de bosmaaier aan de slag geweest. Kreeg de kap er niet meer op toen de touwtjes verlengd moesten worden. Vond het niet zo erg, ha ha. Vandaag een nieuwe dag.
Jouw paarden zijn niet beleerd om te trekken toch?
Anders konden ze misschien helpen hooi naar boven te brengen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 17:31

Nee ze zijn niet beleerd om te trekken.
Milko moet altijd hard werken, ook nog heel veel bosmaaien.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:42

Mooie paarden. Comtois volgens mij?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 17:48

Denk het ja

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 21:29

Het hooi is binnen, 300 balen, 50 passen er in de trailer. Gisteren 2 keer heen en weer gereden en vandaag 4 keer.
En dat terwijl we vandaag eigenlijk uit eten zouden gaan, het is onze trouwdag vandaag. Dat is nu een zelf gemaakt broodje shoarma geworden, was ook lekker.
En dan volgende week maar ergens uit eten gaan. De komende dagen wordt het een stuk kouder namelijk, we willen wel buiten op een terrasje zitten.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 22:19

Gefeliciteerd met jullie trouwdag! ^&+

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 07:14

Gefeliciteerd met jullie trouwdag!
Fijn dat het hooi binnen is. Beste lading weer.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 08:13

Ook nog gefeliciteerd, hoeveel? En heerlijk gevoel om je geen zorgen meer te hoeven maken over je hooi komende winter. Top! Opgeslagen in de grote schuur?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 10:15

Bedankt voor de felicitaties.
Het hooi ligt in het schuurtje achter de paarden stal en het schuurtje naast de paardenstal en in de schuilstal. En 1 lading nog in de trailer, maar het regent nu al sinds gisteren avond 21 uur, dus wachten op een droge dag. Ze hebben nog 200 balen voor ons, die halen we in december of januari op, hebben we afgesproken.
En mogelijk gaat de boer waar we vorig jaar hooi van hadden nog hooi maken van de kleine stukjes vlakbij ons huis.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:39

Gefeliciteerd nog met jullie trouwdag.

En gelukkig het hooi binnen. En "gratis" sportschool workout erbij. Mooie prijs wel