Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:33

Maris schreef:
Ha fijn ! Nu heb je ook rust in je hoofd, denk ik ?

Alsof er 100 kg van mijn schouders afgevallen is.. :D Hoofdpijn die ik al een week heb is ook over.. Ik heb haar al 16 jaar, en zou ik niet gaan emigreren dan zou ik haar daar ook niet voor in laten slapen..
Piekosjj schreef:
Wellicht is het een idee om haar in ieder geval tot aan het voorjaar in NL te laten, zodat ze dan de volgende winter 'mee kan gaan' met de kou, in plaats van opeens een verschil van 20 graden kouder in december.

Ik kan haar niet achterlaten.. Ze breekt de stal af, word totaal onhandelbaar.. Ze laat zich niet pakken, verzorgen enz enz... :o Mijn verzorgers zijn altijd blij, als ik op vakantie ben geweest, dat ik weer terug kom.. Voor mij is ze het liefste paard wat er bestaat maar voor anderen kan ze een heks zijn.. }>

Ik weet dat de kou niet te vergelijken is met nederland, heb het nu een aantal maal mogen ervaren dan bijv -15 niet zo koud is, als -15 in nederland. Vandaar onze keus, mede ook door jullie reacties, om haar toch mee te nemen.

Piekosjj

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 15:51

Haha dat is dan geen optie nee :')
Je zou anders ook een berichtje kunnen posten op de zweedse bokt, bukefalos.se .

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 18:55

Velkommen! :)

Vandaag heb ik boodschappen gedaan in Charlottenberg (dat doe ik elke maand/3 weken)
Sta ik bij de kassa bij de Lidl, hoor ik ineens : ben jij Nederlands?
(Ik heb nl altijd mijn Jumbo , AH en nog 2 boodschappentassen van de super van mijn dorp waar ik ben opgegroeid bij me.) Ik was best verbaasd en vooral omdat ik tijdens het boodschappen doen ook al een stel nederlands had horen praten,maar zij was niet een van die 2 .
We hebben even staan kletsen,hartstikke leuk :D

Fijn dat je je paard toch mee gaat nemen, flitzz. Denk dat het helemaal goed gaat komen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 19:06

Normaal gezien gaan wij half januari een kort tripje naar Stockholm doen *\o/* suggesties zijn altijd welkom.

Al probeer ik nog steeds uit te vissen of er geen betaalbare optie is voor Tromsø O:)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:19

Heel veel warme kleding meenemen, want jeetje wat is Stockholm koud in januari :brr:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:23

Zou ergens vanaf vriespunt tot -10 gaan dacht ik...
Moest Tromsø lukken zal het daar nog kouder zijn gok ik.

Vriend wou eerst Napels of Bilbao. Nou, als het dan toch in de winter is, dan doen we het maar gelijk goed dus ik heb het lekker naar het noorden verzet :))

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:21

Ja ik weet niet wat 't is, de temperatuur zelf hoeft nogeneens zo koud te zijn maar het is de zee denk ik. Heb het elke keer zo ontzettend koud als ik in Stockholm ben! En 't is nogeneens zo heel gek ver vandaan van hier (70 km?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 22:25

Ah kan inderdaad met inlandse zeewind! Goed om weten in ieder geval.

Stockholm is geboekt, we vliegen op 11/1 erheen en 15/1 met een avondvlucht terug. Nu al zin in! Vriend is hier ook nog nooit geweest dus voor beide weer een geheel nieuwe ervaring.

En om het helemaal compleet te maken: ik heb intussen ook 2 dikke catalogi liggen met de reizen van april '19 tot mei '20 met Hurigruten en van winter '19-'20 voor Antarctica en Arctic, zowel gewoon als hurtigruten. omdat daarin ook de reizen naar de pinguïns en dergelijke staan O:)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 22:58

Wow, antarctica! :wow:

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:06

Varekaj schreef:
En om het helemaal compleet te maken: ik heb intussen ook 2 dikke catalogi liggen met de reizen van april '19 tot mei '20 met Hurigruten en van winter '19-'20 voor Antarctica en Arctic, zowel gewoon als hurtigruten. omdat daarin ook de reizen naar de pinguïns en dergelijke staan O:)

Klein advies voor Antarctica; hou in de gaten dat je niet met een grote boot gaat, dus niet meer dan max 150 passagiers anders kom je niet of nauwelijks van boord. Er zijn nl strenge regels mbt het aantal mensen wat max. aan land en max. aantal uren aan land mag zijn. Normaal is max. 115 aan land per keer en als ke dus met een grotere boot bent ga je in shifts en mocht het slecht weer worden wat , mogelijk is, zit je bijvoorbeeld in de 2de shift heb je pech en ga je niet aan land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:15

Iets met geograaf zijn van beroep en een bucketlist hebben :D
Al staat het intussen ook op de mijne om eerlijk te zijn. Verder droom ik nog van Ijsland, Lapland in de winter en als het helemaal gek mag zijn, dan ook een tripje naar Groenland en/of Spitsbergen.

Op onze gezamenlijke bucketlist staat ook nog Canada. Alaska zou ook mooi zijn vind ik, maar da's niet iets wat echt hoeft.

@ Kobus: de reisorganisatie heeft inderdaad enkele boten met een capaciteit tot 500 passagiers en 1 kleinere met een capaciteit van 200 passagiers. Er zijn wel 2 verschillende opties, eentje waarbij je een extra tussenstop maakt aan het vasteland en eentje waarbij die tussenstop wegvalt en je een extra dag hebt op antarctica.
Het gaat steeds om reizen van pakweg 19 tot 23 dagen.

1 van die grotere schepen is wel volledig hybride, en gaat vanaf 2019 voor het eerst in dienst.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:29

Ik ben in 2011 met een kleine boot, 78 passagiers, 21 dagen onderweg geweest (route, falklandeilanden,south georgia, south shetlands,south Orkney en Antarctica zelf) wij hebben soms wel dagen gehad dat wij 8uur aan land konden en met name bij South Georgia was dat echt een feestje. Zijn ook een keer geëvacueerd van het vaste land omdat het weer in 1 keer omsloeg maar toen waren we al 4 uur daar, dus was het niet erg, wel spannend. :). Ook wel een keer gehad dat het te slecht weer was om überhaupt van boord te gaan.
Ben ook 21 dagen zeeziek geweest maar zou het er zo weer voor over hebben :+

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:34

Spitsbergen in 2012 gedaan en daar uiteraard ijsberen gezien, dat was weer een hele andere gewaarwording. Met gewapende gids op pad en maar hopen dat je géén ijsberen tegen kwam (beetje jammer want daar kwamen we toch voor :+ ) uiteraard ze wel gezien maar veilig vanaf de boot :D

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:44

Heb vandaag mijn vakantiedagen voor februari ingediend, nu hopen dat het goedgekeurd word en dan kan ik de lapland reis gaan boeken *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:47

Dit kleine schip heeft een paar soortgelijke routes :j Met bijvoorbeeld 4 dagen antarctica.

Gezien de prijs van dit soort reizen en dat er meerdere schepen die routes doen gok ik niet dat er veel mensen gaan zitten wachten op het oudste en kleinste bootje als ze ook met een megaschip mee kunnen dat hypermodern én hybride is, en volgens de brochure ook nog es zo goed als muisstil. Voor ons hoeft luxe niet, anderen zullen daar misschien wel liever voor opteren.

Mijn vriend heeft dezelfde/soortgelijke studies gedaan als de weerman David Dehenau, die oa de expedities van Dixie Dansercourt heeft begeleid. Dat vakgebied boeit hem enorm, samen met metereologie. De reizen die wij dus op onze bucket list hebben staan zijn deels daarop gebaseerd. Voor mij zijn het bijzondere reizen omwille van de machtig mooie natuur, de rust, ik hou van (beestjes) observeren en nog het meest van al van dat onwezenlijke gevoel van hoe klein je bent op de wereld dat je daar zo kan overvallen.

Waar wil je heen in Lapland :P

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:59

Het punt is een beetje grote schepen, weinig tijd aan land wel een stuk goedkoper (want ook daar geldt; hoe meer mensen aan boord, hoe goedkoper de reis)onze reis was pp.€ 12.500 maar wij waren maar met 78 passagiers en een basic schip.

Muonio is het geworden, zodat we 2 dagen met de husky's op pad zijn en de andere dagen in een bungalow kunnen verblijven . :) totaal 8 dagen in Lapland

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 00:41

Wij dachten eerst ook zoiets te doen maar dan op 4 dagen. Bleek toch wel wat duur en veel op hele korte tijd. Vandaar paar dagen Stockholm en deze zomer dan 2-3 weken naar Frankrijk. Daar hebben we een vaste stek intussen bij familie voor als we een jaartje rustige zonvakantie willen voor weinig geld. Want daar is het met een tentje en kamperen maar :)

De basisprijs lag hier op 8000pp geloof ik voor de goedkoopste kajuit.

Dat is het enige jammere aan reizen naar het noorden en het arctische. Al is het relatief dichtbij, het tikt toch verdomd aan.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 18:18

Ik meld me hier ook even! Leuk om wat mede bokkers in Scandinavië (of fan) hier te spreken.
Sinds deze zomer ben ik verhuisd naar Zweden om bij mijn vriend te gaan wonen. Eigen terrin van 400 hectare en de twee ijslandertjes zijn mee gegaan. Heerlijk om hier wakker te worden elke dag :#

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 18:22

Welkom Myra!

Hoe heb je het met transport van de paarden gedaan?
En de taal, en Nederland zorg ect :Y)
Mag ook in pb :D

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 18:34

Oh geen probleem voor hier hoor :D

Een vriendin had aangeboden te rijden met haar trailer, dan plakte ze er gelijk een korte vakantie aan met haar vriend en hun honden - super lief van haar! Gelukkig ging de transport boven verwachting goed. De obstakels zijn daarna pas gekomen zoals een lichte hoefbevangenheid. Gelukkig gaat het goed met ze en we zijn hier druk met de voorbereidingen om het winter klaar te maken. Schuilstal is af, water en elektriciteit ook en morgen aan de slag met de paddock :)
Alle machines + een handige vriend + het meeste materiaal is hier al aanwezig, dus dat is een behoorlijke luxe!

Taal gaat de goede kant op, ik kon vandaag een redelijk gesprek houden met iemand die ik niet goed kende. Ik lig regelmatig in een deuk door sommige woorden die ik in winkels tegenkom, zoals zaagsel in een paardenwinkel... poedersuikerån _O-

Mijn persoonsnummer aanvraag is nog niet geaccepteerd, daar moet ik nog wat meer bewijs voor inleveren dat ik hier met mijn bedrijf aan het werk ben. De hele papier reutemeteut is hier wel hetzelfde :Y)

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 18:37

Fijn dat de transport fijn ging, balen van de hobbels erna. Nu alles wel beter?

De taal is soms wel erg grappig ja, sommige woorden kunnen zo Nederlands lijken.
Hopelijk lukt het met je persoonsnummer, is wel een heel gedoe

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 20:08

Ha Myra, leuk dat je ook hier komt meekletsen ! Enne fijn dat de schuilstal nu bijna af is en dat er licht is !!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:25

He hoi, ik kom me hier ook melden. Ik ben voor komende lente/zomer een reis naar Zweden aan het plannen. Het plan is samen met mijn man op de brommer 3 weken door Zweden te trekken. Dat hebben we eerder ook in Noorwegen, Frankrijk en Duitsland gedaan.
Vertrekpunt wordt Göteborg ivm de mogelijkheid om in Kiel onze auto en aanhanger bij vrienden te stallen.
Verder heb ik nog familie wonen in Trollhätan. De rest van de reis ben ik nog over na aan het denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:00

Op de brommer? Als ik bedenk hoe ver de tankstations in Lapland van elkaar lagen... hoe ver wil je gaan?

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 14:50

Wij rijden normaal ca 1:50 met een tankinhoud van 7l en nog een extra 5 l achterop (reserve, alleen in landen waar tankstations verder tot elkaar liggen). Doen dagelijks afstanden van ongeveer 200/220 km. In Noorwegen hebben wij dagelijks getankt.

Afbeelding
Zo ziet het er ongeveer uit.
Vakantie bestaat meestal uit zo'n 2000 a 2400 km.