Zuid Afrika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xLoki

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 14:35

Gracezellaaa wat een prachtig uitzicht!!! <3 Kom je daar nou ook veel toeristen tegen of valt het mee?

Voor de laatste keer (deze maand :+) even jullie hulp nodig!
Het is nu in ieder geval een feit dat de ZA reis doorgaat *\o/*
Ik heb een route uitgestippeld en al wat rondgekeken naar hotels.
Dit is de reis die voor nu op de planning staat, maar hebben nog niks geboekt:

Dag 1 (10 maart): Amsterdam-Kaapstad
Dag 2: aankomst Kaapstad
Dag 3: Kaapstad
Dag 4: Kaapstad - Stellenbosch
Dag 5: Stellenbosch
Dag 6: Stellenbosch - Swellendam
Dag 7: Swellendam - Knysna
Dag 8: Knysna
Dag 9: Knysna - Paterson (vlak bij Addo, familieboerderij in de bush <3)
Dag 10: Paterson
Dag 11: Port Elizabeth - Johannesburg - Pretoria
Dag 12: Pretoria - Graskop
Dag 13: Graskop
Dag 14: Grakop - Pretoriuskop
Dag 15: Pretoriuskop - Skukuza
Dag 16: Skukuza - Mpumalanga (Sabie River Bush Lodge)
Dag 17-18: Mpumalanga
Dag 19: Mpumalanga - Johannesburg - Amsterdam

Nu ben ik heel erg benieuwd:

- Wat zouden jullie op de vrije dagen doen? Zoals in Kaapstad, Knysna, Graskop, etc?
- We moeten helaas 1 dag inkorten, waar zouden jullie op inkorten?
- Welke hotels/guesthouses/lodges raden jullie aan? Maximaal 40,- pp per nacht, bij 2 kamers voor 3 personen. Pure Nature Familodge en Sabie River Bush Lodge staan eigenlijk vast, die vind ik er beide heel gaaf en fijn uitzien! In Pretoriuskop en Skukuza willen we in een family cottage.
- Bij welk bedrijf kan je goedkoop en veilig auto's huren?

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 14:51

Gisteren kwam er een safari jeep langs met wat toeristen. De enige die ik heb gezien in die 2 weken dat ik nu in Zuid afrika ben. (Afgezien van het vliegveld).

Maandag tm woensdag gaan we naar Addo, dan zal ik wel meer toeristen tegenkomen.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 00:03

Gaaf hoor ! Geniet ervan

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 00:11

Voor de mensen die nog walvissen hopen te zien in Hermanus, ik ben bang dat die kans heel klein is dit jaar. Normaal gesproken zijn er heel veel, maar dit jaar zijn er maar weinig geweest en ze zijn weer vroeg vertrokken ook.

Wij hebben vorige week lekker een roadtrip gemaakt naar Plett maar helaas geen walvissen gezien. Wel een hele zooi gewone dolfijnen, elke dag aan zee zagen we ze wel en een vriend van mij was aan het body boarden toen hij er 20 om zich heen had zwemmen.

Was weer heerlijk om even de Garden Route af te rijden. We hebben onder andere een buitenrit gedaan in een prive game reserve in Plettenberg, hebben gewandeld in Tsitsikamma, Robberg Nature Reserve gezien (was de eerste keer voor mij, adembenemend!) en zijn op de terugweg nog in Knysna gestopt voor verse oesters, in Wilderness overnacht in mijn favo beach backpackers en daar ook nog even naar de grot gelopen waar een dakloze zijn huis/opvang centrum in heeft gemaakt.
Enige wat tegenviel was de stop in Hermanus, omdat er nergens walvissen te bekennen waren.

Het is hier nu zomer aan het worden en het begint al weer te kriebelen met plannen van dingen die ik nog steeds niet gezien en gedaan heb! Heb er weer veel zin in!

Ik heb een mede bokker (die ik ook via bokt ken) hier nu op visite en dus ben ik haar alles laten zien, van Green Market Square tot Companys Garden, Tafelberg, Wine Tasting en ga zo maar door, mijn laatste 2 weken waren toerist in eigen land :) nu gaat ze richting Gansbaai voor een werk vakantie en dan zie ik haar in december weer voor een paar weken Kaapstad en een weekje Joburg/Kruger.
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 30-10-16 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 00:14

Xloki, ik zou lekker naar Wilderness rijden vanuit Knysna, vind Wilderness een stuk mooie dan Knysna en het is om de hoek. Je kunt daar de treinrails volgen (trein rijdt niet meer) naar die grot die ik net heb omschreven. Dat is echt een indrukwekkend stukje natuur ook. Je kunt in Knysna ook de lagoon op gaan met de boot, als het lekker weer is. Ik vond dat zelf qua prijs/ wat je ervoor krijgt niet zo de moeite waard, maar het is op zich wel een mooie tocht! Je kunt ook snorkelen in de lagoon en zeepaardjes zien!

In Kaapstad zijn er zoveel dingen te zien, ik zou even bekijken wat je het liefst wilt zien, als het goed weer is kun je de Tafelberg niet overslaan. Als je verder natuur wilt zien dan zou ik richting Houtbay-Smons Town rijden, kun je daar de penguins en zeeleeuwen zien en lekker een vers visje eten in de haven. Dan door naar Noordhoek, voor een drankje bij Monkey Valley (op een terras in de boomtoppen en met uitzicht over het geweldige strand van Noordhoek) en op de terug weg Chapmans Peak rijden tijdens de zonsondergang. Kom je daarna mooi in Camps Bay uit voor een paar cocktails en wat eten 's avonds.

Dat is toch wel mijn favoriete deel van Kaapstad, wat je echt niet mag missen als je hier bent!

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:26

xLoki schreef:
Gracezellaaa wat een prachtig uitzicht!!! <3 Kom je daar nou ook veel toeristen tegen of valt het mee?

Voor de laatste keer (deze maand :+) even jullie hulp nodig!
Het is nu in ieder geval een feit dat de ZA reis doorgaat *\o/*
Ik heb een route uitgestippeld en al wat rondgekeken naar hotels.
Dit is de reis die voor nu op de planning staat, maar hebben nog niks geboekt:

Dag 5: Stellenbosch
Dag 6: Stellenbosch - Swellendam
Dag 7: Swellendam - Knysna
Dag 8: Knysna
Dag 9: Knysna - Paterson (vlak bij Addo, familieboerderij in de bush <3)
Dag 12: Pretoria - Graskop
Dag 13: Graskop
Dag 14: Grakop - Pretoriuskop
Dag 15: Pretoriuskop - Skukuza
Dag 16: Skukuza - Mpumalanga (Sabie River Bush Lodge)
Dag 17-18: Mpumalanga
Dag 19: Mpumalanga - Johannesburg - Amsterdam

Nu ben ik heel erg benieuwd:

- Wat zouden jullie op de vrije dagen doen? Zoals in Kaapstad, Knysna, Graskop, etc?
- We moeten helaas 1 dag inkorten, waar zouden jullie op inkorten?
- Welke hotels/guesthouses/lodges raden jullie aan? Maximaal 40,- pp per nacht, bij 2 kamers voor 3 personen. Pure Nature Familodge en Sabie River Bush Lodge staan eigenlijk vast, die vind ik er beide heel gaaf en fijn uitzien! In Pretoriuskop en Skukuza willen we in een family cottage.
- Bij welk bedrijf kan je goedkoop en veilig auto's huren?

Op je vrije dagen kun je in Kaapstad bijv de tafelberg op, pinguins spotten, langs de haven lopen en lekker eten (en robben spotten). In Knysna kun je prachtige hikes maken, wij hebben ook gepicknickt enzo, was heel leuk. Je hebt daar verschillende plekken voor hikes, zoals Diepwalle en Wilderness die ik persoonlijk heel mooi vind. Graskop heb ik geen ervaring mee, weet eigenlijk ook niet wat daar te doen is behalve dat het de start van de panoramaroute is. Wellicht die dag skippen als t moet? (maar nogmaals, geen ervaring met Graskop ;)).
Hostels en autos kan ik je niet zo goed mee helpen. Hostels zoek ik gewoon op booking.com.
En verder zou ik Pretoria skippen en lekker in Joburg blijven :j. I <3 Joburg (en ik vind Pretoria maar niks, haha)

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 18:38

Super bedankt voor de tips allemaal!
Ik zit nu te denken om Knysna helemaal over te slaan en in plaats daarvan misschien naar Wilderness of een ander in de buurt liggend dorp te gaan? Als ik internet een beetje begrijp is Knysna erg toeristisch en zijn die lagunes ook op andere plekken te zien. Of zijn jullie het daar niet mee eens?

Grakop is inderdaad ook nog niet helemaal zeker, maar ik wil graag een startpunt hebben voor de panoramaroute (willen die in 1 dag rijden), en dan door naar het Kruger. Hazyview ligt gelijk weer een stuk verder weg... Alleen in Graskop zelf lijkt er inderdaad niet veel te beleven

Mawrr, ik las juist dat Pretoria veel fijner is dan Johannesburg! Dat Johannesburg zo crimineel en onveilig aanvoelt... Maar daar ben jij het dus niet mee eens?

Iriscope, Wilke is zeker bij jou dan? Zag het op facebook allemaal voorbij komen haha :))

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-16 19:33

Graskop - hazyview is vlakbij. Wij zijn vanuit Balule naar de panoramaroute gegaan.... die gereden en geëindigd in Hazyview.
Vanuit daar zaten we volgende ochtend om 5.30 in Kruger.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-16 19:42

Maar je gaat de panorama dus op en neer rijden van graskop terug naar graskop??

Hoe laat land je in Jburg op dag 11?

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:00

Ja dat is inderdaad ook nog een goeie, de panoramaroute doen op weg naar het Kruger!
Zit nu even te kijken naar verschillende lodges bij Hoedspruit. Balule, Blyde, etc. :) Wel duur allemaal zeg!

Dag 11 kunnen we nog helemaal zelf bepalen hoe laat we landen, de vlucht gaat meerdere malen per dag. Ik neig zelf naar eind v/d ochtend/begin middag. Zodat we niet nog 400km hoeven te rijden en nog rustig een nachtje ergens kunnen slapen voordat we aan de lange rit beginnen. :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-16 21:35

Zou dan vanuit pretoria naar een plek bovenaan de panoramaroute rijden en dan niet naar graskop. Op en neer rijden zou ik nl niet doen. Vanuit Balule was nog wel 2 uur rijden dus zou iets dichterbij gaan zitten.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:44

Ik vond Knysna prachtig, maar Wilderness nog 10 keer mooier. <3

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:24

xLoki schreef:
Ik zit nu te denken om Knysna helemaal over te slaan en in plaats daarvan misschien naar Wilderness of een ander in de buurt liggend dorp te gaan? Als ik internet een beetje begrijp is Knysna erg toeristisch en zijn die lagunes ook op andere plekken te zien. Of zijn jullie het daar niet mee eens?

Grakop is inderdaad ook nog niet helemaal zeker, maar ik wil graag een startpunt hebben voor de panoramaroute (willen die in 1 dag rijden), en dan door naar het Kruger. Hazyview ligt gelijk weer een stuk verder weg... Alleen in Graskop zelf lijkt er inderdaad niet veel te beleven

Mawrr, ik las juist dat Pretoria veel fijner is dan Johannesburg! Dat Johannesburg zo crimineel en onveilig aanvoelt... Maar daar ben jij het dus niet mee eens?

Iriscope, Wilke is zeker bij jou dan? Zag het op facebook allemaal voorbij komen haha :))

Ik woon nu al even in Johannesburg, and I just love it. De meningen zijn verdeelt, maar laat je vooral niet informeren door reisbureaus en travel agencies. Echt belachelijk wat ze mijn ouders probeerden wijs te maken toen ze mij kwamen opzoeken. Ik ben een aantal keer in Pretoria geweest, en ik ben nog altijd blij als ik weer in de auto terug naar Joburg zit. Joburg heeft ontzettend leuke creatieve wijken waar je heel leuk kunt eten en drinken, oa mijn wijkje Melville :).

EDIT: ik probeer nu met een vriendin een leuk column over Joburg te schrijven, en te kijken of er misschien een tijdschrift of website oid is dat het wil plaatsen. Wij willen de slechte naam de wereld uit :D

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 11:42

Met grote dank aan jullie hebben we een reis samengesteld!!! :D Heb ook via de PB nog wat leuke tips gekregen! Gaan een extra dagje Swellendam doen, en Knysna wordt Wilderness. :)
Nu nog even wachten op mijn werk voor vakantie-toestemming, en dan boeken!

Onze reis wordt:

Dag 5: Stellenbosch - Swellendam
Dag 6: Swellendam
Dag 7: Swellendam - Wilderness
Dag 8: Wilderness
Dag 9: Wilderness - Paterson (vlak bij Addo, familieboerderij in de bush <3)
Dag 12: Pretoria - Phalaborwa (via de panoramaroute)
Dag 13: Phalaborwa
Dag 14: Phalaborwa - Letaba (rest camp, in een familycottage)
Dag 15: Letaba
Dag 16: Letaba - Mpumalanga (Sabie River Bush Lodge, route door het Krugerpark)
Dag 17: Mpumalanga
Dag 18: Mpumalanga - Johannesburg - Amsterdam

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 11:59

Pretoria - Phalaborwa lijkt me wel pittig als je dan ook nog wat wil zien van de panoramaroute (en dus overal wil stoppen en naar de uitzichtpunten wil rijden). Misschien heb je het goed bekeken hoor, maar is wel echt een eind.
Dan zou ik eerder een vroege vlucht naar J'burg nemen en die dag niet naar Pretoria rijden maar bijv. richting Sabie.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 19:40

xLoki schreef:

Haha ja klopt, Wilke is bij mij! Ik zou ook liever Wilderness doen dan Knysna, ik vind Knysna lekker voor een weekendje rustig weg gaan, maar als je echt dingen wilt zien is het niet heel erg spannend. En je rijdt er toch wel door als je naar Wilderness gaat dus de Lagoon zie je sowieso wel!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:53

Mawrr schreef:
Ik doe een onderzoek naar de genetica van carnivoren.
Ben nu bezig met mijn laatste stage voor mijn HBO-wildlife, daarna afstuderen en hopelijk doorstuderen voor wildlife arts!

Op welke school studeer jij dit? :) Heb namelijk alles afgezocht maar heb niets kunnen over een wildlife studie in Nederland!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 15:58

Is het niet een afstudeerrichting van Diermanagement bij Van Hall? Was het "100 jaar" geleden wel iig. Ben er destijds bij een voorlichtingsavond geweest, maar toen ging het alleen maar over otters..... dat was niet echt wat ik voor ogen had :=

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 09:35

manzano schreef:
Is het niet een afstudeerrichting van Diermanagement bij Van Hall? Was het "100 jaar" geleden wel iig. Ben er destijds bij een voorlichtingsavond geweest, maar toen ging het alleen maar over otters..... dat was niet echt wat ik voor ogen had :=

Ja klopt, Wildlife Management. Het gaat overigens nog steeds veel over otters :')
Neemaar zonder grappen, Nederlands wildlife wordt wel vaak als voorbeeld gebruikt, maar je leert niet alleen maar otters managen ofzo ;p. Het is wel een opleiding waarbij je vooral zelf aan de slag moet met iets opbouwen, de studie is voor mij slechts de theorie en het diploma. Ik heb me een beetje losgewurmt van de 'standaard' stages en opdrachten, waardoor ik nu hier terecht ben gekomen :).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 12:00

Gaaf hoor!!!! Denk dat ik er een jaar of 15 geleden ben geweest (*voelt zich nu oud*). Volgens mij bestond het toen nog niet zo lang en was het allemaal nog wat meer ingekaderd dan tegenwoordig. Het is nu allemaal veel gebruikelijker om "internationaal" aan de slag te gaan etc.

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 19:39

Zijn er hier mensen die het leuk vinden om ergens begin december (2016) samen met mij een auto te huren en naar de Cederberg te gaan? Er is namelijk geen transport en ik wil niet in mijn eentje een auto huren (ik wil eventueel wel het hele stuk rijden, maar niet alleen in een auto :o )

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 17:22

He wat jammer dat ik het nou net rond die tijd niet red zeg, ik had heel graag mee gegaan die kant uit! hoop dat je alsnog iemand vindt!

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 18:51

Iriscope schreef:
He wat jammer dat ik het nou net rond die tijd niet red zeg, ik had heel graag mee gegaan die kant uit! hoop dat je alsnog iemand vindt!

Dankje wel! Eventueel zou ik ook nog later in december kunnen, maar op 21 december moet ik weer in PE zijn.. ;)

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:20

Hallo bokkers
Hoe hebben jullie het met reisstekkers gedaan in Zuid-Afrika ? Hebben jullie deze in Nederland aanschaft of in Afrika ?
En welke stekker kan je dan het beste kopen? Een wereldstekker?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:38

Ik heb een wereldstekker en een heel kort verlengsnoer meegenomen, maar ik zat er natuurlijk wel een tijdje, met mobiel, laptop, camera etc. die allemaal af en toe aan het stroom moeten. Wereldstekker en verlengsnoer allebei al in Nederland gekocht, zoveel extra gewicht is het niet en dan weet je zeker dat het goed is.