[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-25 13:26

balance schreef:
Flinke kneuzing dus, arnica helpt goed hè. Ik gooi er meestal witchhazel overheen, helpt ook zo goed.

Zal vast een hele tijd bij dat meisje blijven hangen, deze les.

Ja idd Balance fijn spul arnica. Dit is home made door een vriendin. Ze plukt ze zelf en maakt met een standaardzalf er zelf een crème van. Ik heb er altijd een hekel aan, want het masseren van een kneuzing is niet pijnloos, maar het helpt wel erg de doorbloeding te stimuleren en blauwe plekken te verminderen. Ik heb nog groene klei misschien dat ik dat vannacht erop doe om de zwelling te minderen.

Wat is ook alweer witchhazelaar? Je hebt het al eens eerder verteld. Maar ik ben het vergeten.

Senna, ja dat zou best kunnen, alleen denk ik niet dat ik haar beter ga leren kennen, want ik heb het megadruk. Ik heb tegen Erwin gezegd dat als hij weer muziek wil maken met de vader, want we poetsten, het meisje en ik, onder het genot van Robbie W enzo, dat hij maar van iets over een half jaar of zo de volgende afspraak moet maken, hahaha, dan heeft dat meisje al heel wat lessen gehad en zal het vast beter gaan.

balance
Moderator Over Paarden

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 13:34

En zo is dat ;)
Toverhazelaar (hamemalis dacht ik) is water dus je hoeft het alleen maar te deppen en niet in te masseren. Alcohol zou ook zo moeten werken dacht ik dus zet maar een fles vodka in je medicijnkast. Deppen hè, niet drinken.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 13:36

Wodka drinken helpt wel tegen de pijn :P

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-25 15:33

O aha toverhazelaar, dat had ik ook zelf kunnen bedenken, dank je. Een tinctuur dus. Wat grappig dat gewoon medische alcohol ook werkt. Ik denk niet dat ik dat had durven doen, omdat ik er ook wat wondjes van had, geschaafd.

En ja Sintara, dat dacht ik meteen gisterenavond ook, hier met die fles, hahahaha

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 17:11

Ik maak zelf zalf van goudsbloem en Sint Jans kruid olie met bijenwas. Ehbo zalf noemen ze het bij Velt. Werkt echt heel goed bij alles met huid.

Aloë vera (de gel rechtstreeks uit de plant) werkt ook ontzettend goed, zowel bij schaafwonden als bij serieuze blauwe (zwarte) plekken. Zo snel mogelijk erop doen is wel fijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-25 17:14

Prairy schreef:
Ik maak zelf zalf van goudsbloem en Sint Jans kruid olie met bijenwas. Ehbo zalf noemen ze het bij Velt. Werkt echt heel goed bij alles met huid.

Aloë vera (de gel rechtstreeks uit de plant) werkt ook ontzettend goed, zowel bij schaafwonden als bij serieuze blauwe (zwarte) plekken. Zo snel mogelijk erop doen is wel fijn.

Wat leuk dat je dat zelf maakt. Vind ik idd echt iets voor jou, ja. Het gaat op zich heel goed, behalve dat ik net de nageltjes van Zozo aan het knippen en (elektrisch) aan het inkorten was en hij zijn lekkere klauw in mijn hand plantte. oef.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 17:15

Aaaaahhhh auau

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-25 18:17

Prairy schreef:
Aaaaahhhh auau

dat ja.

Iemand nog suggesties, heel ander onderwerp, om Prisca met haar maagklachten, haar bietenpulp te laten eten? Als ik er heel veel biks doorheen doe, wil ze het wel, maar ja, ik wilde voor haar nou net van de biks af.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 19:48

Angie lust ook geen bietenpulp. Ik heb speciaal voer voor haar maag besteld.
Afbeelding
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 19:55

Honing erdoor om het zoet te maken? Geen idee of dat goed is of niet. Of appelmoes of wortelsap (bij de endurance hadden de paarden liever wortels als appels)

Misschien ook wat tijm siroop ofzo erover met wat molasse? Ook goed voor de luchtwegen, tijm.

Of een ander kruid wat goed voor ze is en dat ze lekker vinden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-25 21:21

Dank Odette en Prairy voor jullie tips! Ik weet niet of ze zoetigheid mag met haar maag? Ik weet wel van Odette dat pectine uit peren (en mogelijk ook uit appels) wel goed voor haar zou zijn. Dus ik zou peren kunnen vermalen en erdoor kunnen doen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 22:56

Ik weet niet of je Pavo Fiberbeet in Frankrijk kan krijgen, maar Elvee vindt dat heel lekker. Gewone bietenpulp ruikt al heel muf, dus dat smaakt vast ook zo. Ik zou er inderdaad het één of ander door doen om het lekkerder te maken.
Met Fiberbeet geef je ook wat meer vezels, misschien is dat ook wel fijner voor haar maag.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-25 22:59

Dank je Jet, ik dacht idd wel dat Pavo ook in Frankrijk te koop was. Ik denk ik het voer dat Odette laat zien, dat daar ook vezels in zitten. En bij dat bedrijf koop ik voor de honden ook vaak wat. Ik stoei nog ff verder met wat er gaat lukken. Peren zijn vooralsnog een goed plan vanwege de pectine ook.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:30

Dat fiber mix is vezelspul met biksjes erin en die gastro cub echt biks. Ik las op een Franse paarden groep op Facebook dat veel mensen dit voer aanraden bij maagzweren. Angie vind het lekker, en die is dus een hele kieskeurige eter.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 10:31

Tinka schreef:
Dat fiber mix is vezelspul met biksjes erin en die gastro cub echt biks. Ik las op een Franse paarden groep op Facebook dat veel mensen dit voer aanraden bij maagzweren. Angie vind het lekker, en die is dus een hele kieskeurige eter.

Dat is goed nieuws dat laatste, dat geeft hoopt voor Prisca. Ik maak eerst op wat ik heb gemengd met andere dingen. Ik kan het anders niet kwijt, ik heb geen tonnen meer.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:36

Ik had nog van die tonnen van de bouwmarkt, zijn officieel vuilnisbakken, waren nog geen 10 euro.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 10:44

Tinka schreef:
Ik had nog van die tonnen van de bouwmarkt, zijn officieel vuilnisbakken, waren nog geen 10 euro.

Ik moet mijn zadelkamer herorganiseren en dingen wegdoen, heb zoveel troep ik kan niets meer kwijt.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 11:20

Peren en appels zijn wel ook erg zoet, wat juist weer niet zo goed is. Ik zou dus eerder focussen op ander voer eerlijk gezegd.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 12:28

Monique1963 schreef:
Tinka schreef:

Ik moet mijn zadelkamer herorganiseren en dingen wegdoen, heb zoveel troep ik kan niets meer kwijt.

Zoveel gebouwen en nog geen ruimte _O-

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 12:35

Prairy schreef:
Monique1963 schreef:

Zoveel gebouwen en nog geen ruimte _O-

Hahaha, ja dat, echt heel erg. Hoe meer ruimte je hebt, hoe meer spullen.

Sintara schreef:
Peren en appels zijn wel ook erg zoet, wat juist weer niet zo goed is. Ik zou dus eerder focussen op ander voer eerlijk gezegd.

Nou dat verbaasde mij dus ook, maar Odette had een groep of cursus waar het werd besproken. En ik lees op het maagzweer forum ook dat pectine goed schijnt te zijn. Kan ik natuurlijk ook kopen zonder de peer eromheen en alleen de pectine geven.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 13:46

Dat vroeg ik me al af, of je ook alleen pectine kan kopen, want dat zou nog het handigste zijn

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 14:38

balance schreef:
Dat vroeg ik me al af, of je ook alleen pectine kan kopen, want dat zou nog het handigste zijn

Ja ik dacht idd wel dat dat kon, in ieder geval om te bakken kan het, dacht ik, ik weet niet of het in paardenhoeveelheden te koop is.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 15:10

15 tot 30 ml per 45 kg zegt Google

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 15:38

Horeca groothandels hebben pectine in grotere hoeveelheden.

Je zou het ook zelf kunnen maken van onrijpe appels maar dat is nu een beetje laat.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 06:58

Is het niet dat spul ook waar je jam mee dik maakt?