Met de trein - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:27

Om een reden die niemand bekend is rijdt de intercity van Amsterdam naar Hoorn nu als stoptrein.. Dus weer half uur later thuis.

Dat declareren wordt ook vervelend ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:42

Hij rijdt toch? Dan valt er toch niks te declareren? :o

Is dat niet gewoon door een aangepaste winterdienstregeling nog?

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:44

Babsiej schreef:
Om een reden die niemand bekend is rijdt de intercity van Amsterdam naar Hoorn nu als stoptrein.. Dus weer half uur later thuis.

Dat declareren wordt ook vervelend ...

Citaat:
Toon alle storingen
Storing

Vrijdag 7 december aangepaste dienstregeling
Donderdag 6 December 17:09

Oorzaak
Minder treinen in de brede Randstad.
Verwachting
Let op: vrijdag 7 december rijdt NS volgens een aangepaste dienstregeling. De reisplanner wordt momenteel bijgewerkt. Vrijdag 7 december de hele dag.
Reisadvies
Plan uw reis voor morgen daarom kort voor vertrek opnieuw.

Plan uw reis
Opties
Printen

Bron: http://www.ns.nl

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:17

Hij rijdt wel maar wel mn overstap gemist...

Minder treinen ?? Staat niets op mijn ns app :s

Ga m dus evengoed declareren en zie dan wel of ie toegekend wordt.. Er ligt niet eens meer sneeuw :')

Margoooo

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:24

Ik moet morgen van Diemen naar Hoogeveen, ben benieuw of het gaat lukken.. Kan rond 13 uur de trein nemen en wil om 6 uur in Hgv zijn, terwijl het zo'n 2 uur is normaal.. Moet lukken toch? :))

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:28

Babsiej schreef:

Ga m dus evengoed declareren en zie dan wel of ie toegekend wordt.. Er ligt niet eens meer sneeuw :')

Werd vanochtend al op de radio omgeroepen dat tussen Hoorn en Amsterdam sprinters rijden.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:50

Babsiej schreef:

Ok, even een kleine uitleg.
Op ieder traject rijden meerdere treinen, op bepaalde trajecten meer dan andere.
Op ieder traject heb je seinen, na het passeren van een trein zal het sein op rood komen, die daarvoor op geel (oranje) die daarvoor op groen.
Tussen de seinen geel en rood zal de trein zijn snelheid moeten aanpassen aangezien er geen 2 treinen op het zelfde stuk mogen rijden.
Op het moment dat er wat gebeurd, dus bv de verwachte sneeuwval zal je flinke problemen krijgen aangezien de sneeuw nadelen heeft op het spoor en alles langzamer zal moeten rijden.
Met gevolg "file" op het spoor wat kan uitlopen op een volledige stilleging van het desbetreffend traject.

Op het moment dat de trein vanaf Den Helder met flinke vertraging vertrekt zal je op het volledige traject problemen gaan ondervinden.
Andere treinen zullen vertragen en het zal zich uitspreiden als een olievlek.

Op het moment dat het fout gaat en alles zou volgens volledige dienstregeling rijden zal op kort termijn een groot deel van het Nederlandse spoor grote problemen gaan ervaren.

Als er in Den Helder een trein vertrekt met bv 10 min vertraging, zal dit voor de kruisingen op het hele traject gevolgen hebben.
De trein komt nl in Amsterdam of Utrecht ruim 10 min te laat aan, waardoor er op dat moment andere treinen niet binnen kunnen komen of moeten wachten totdat deze vertraagde trein het station heeft verlaten.
Hierdoor zullen een aantal andere treinen ook vertraagd raken, die op hun beurt vertraging veroorzaken op het volgend station, bv Amersfoort of Zwolle.
Zij bezetten dan sporen op een andere tijd dan gepland waardoor bv de intercity vanuit Groningen of Leeuwarden op Zwolle of Amersfoort of Utrecht niet op tijd binnen kunnen komen.
En daardoor dus in bv Rotterdam of Den Haag ook vertraagd binnen komt en vertraagd zullen vertrekken met een kettingreactie als gevolg.
Moet je je indenken wat er gebeurd als veel treinen vast staan op een bepaald baanvak.

Dus door de vertraagde trein vanuit Den Helder heb je uiteindelijk 2 uur later last van andere vertraagde treinen.
En dit was nog maar een vertraging van 10 min.

Op het moment dat de infrastructuur (ProRail) ons in de steek laat zoals wissels en sein storingen kunnen bepaalde trajecten dus ook niet gereden worden.
Daardoor moeten sommige treinen omrijden via een ander vol traject waardoor extra vertragingen ontstaan.
Vanwege de sneeuwval is het instapregime trager als normaal (mensen zijn voorzichtiger) dus de stoptijden langs het perron worden ook langer met gevolg weer extra vertraging.
Daarnaast moeten de machinisten rekening houden met gladheid door sneeuwval en zullen dus rustiger een station binnen moeten komen om te verkomen dat ze door een rood sein heen glijden.
Want is zo'n geval staat de trein direct voor minimaal 2 uur stil vanwege diverse onderzoeken naar het incident.

Doordat de NS besluit het aantal kruisende lijnen te verminderen op de hoofdlijnen kunnen de hoofdlijnen oftewel intercity's de dienstregeling toch nog redelijk vertraging vrij uit voeren.
Hierdoor krijg je meer capaciteit op het spoor en zal de vertraagde intercity vanuit Den Helder weer op tijd kunnen vertrekken vanuit Arnhem.
En hierdoor word de kans op volledige stilleging verkleind omdat er meer ruimte op het spoort komt.
In sommige gevallen word er dus besloten de dienstregeling te versoberen en de ic's extra te laten stoppen op bepaalde stations.
Of er word besloten op bepaalde trajecten geen ic's te laten rijden maar sprinters.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:54

Cayenne schreef:
Babsiej schreef:

Werd vanochtend al op de radio omgeroepen dat tussen Hoorn en Amsterdam sprinters rijden.

Ik hoor geen radio de hele dag... Heb de ns app endaarop stond tot 12.00 heb ook sms alert hiervan..
Staat nu ook niets op ns app dat t nog zo is..

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:08

Maaike, das een duidelijke uitleg! werk je bij ProRail of ns ofzo?

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:18

Ja bij de NS.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:21

Ik ga dalijk de reis van arnhem naar Den Haag doen. Kom wel laat thuis maar dan hoef ik morgen niet de deur uit xD ga het niet uittesten hoelang mijn reistijd dan zal worden :P

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:29

Ik zie op tegen volgende week, moet ik weer elke dag naar Utrecht :=

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:29

Maaike, heldere uitleg! :j

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:34

Mooie uitleg Maaike! :)

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:08

Ik ben heel veilig vandaag terug gegaan naar mijn ouders en dat ging super, geen problemen gehad.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:08

Ben erg benieuwd naar morgen ^) Veel sneeuw voorspelt.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:59

zo, ben zonder vertraging aangekomen in Den Haag om half 11 :D heerlijk.
Morgen niet meer met de trein.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 00:38

Vanaf station Zuid reden allerlei treinen niet vanavond... en ik moest naar Groningen. Dus ik heb eerst een half uur op het station gewacht en zit nu eindelijk in de trein naar Groningen, nadat ik eerst via Weesp enzo naar Hilversum ben gereisd Conductrice zei dat ik moest overstappen in Utrecht, maar in Hilversum werd omgeroepen dat er een trein naar Groningen klaar stond, dus die maar genomen:

Mijn OV-week ziet er komende week als volgt uit:

Vandaag: Amsterdam - Groningen
Zaterdag: Groningen-Hilversum, Hilversum-Amsterdam
Zondag: Amsterdam- Groningen
Maandag: Groningen-Amsterdam
Dinsdag: Amsterdam - Groningen
Woensdag: Groningen-Amsterdam
Vrijdag: Amsterdam-Groningen
Zaterdag: Groningen-Amsterdam
Zondag: Amsterdam-Groningen

En daar blijf ik dan weer tot woensdag :=

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 00:42

Waarom blijf je niet gewoon de hele week in Groningen?? :') je krijgt wat van dat heen en weer gereis :oo

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 00:47

Ik geef dansles in Amsterdam, heb daar bijlessers en heb ook daar colleges :')

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 03:30

Zo, na 4,5 uur reizen ben ik eindelijk in Groningen aangekomen. Ben kapot, super dat we op Zwolle van de conducteurs en machinisten die daar liepen thee of koffie kregen. Het was ijs maar dan ook ijskoud.. :=

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 06:54

Pfffff en de rit naar zwolle ging zo goed.

Ben wel blij dat ik lekker met de auto gegaam ben.

Goede uitleg maaike!

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 07:55

Hier gaat alles weer prima van boxtel - den bosch - utrecht :) er lag bij ons ook maar amper sneeuw.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 07:58

Ik meld me! Leiden-Hilversum is mijn traject.
Ik zit nu in trein 1, Leiden-Den Haag, en die reed redelijk op tijd!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:15

Ik helemaal in de goeie stemming, op Hilversum reed bijna alles met vertraging of niet en die van mij reed op tijd :D Afijn, op Utrecht CS stond mijn overstap ( Den Haag Centraal Sprinter ) gereed, echter was die na een kwartier nog niet weg dus toen ben ik maar met de bus gegaan, stopt die buschauffeur niet op m'n halte :') Moest ik 't hele eind terug lopen haha, kouddd. Zit nu heerlijk als een van de weinige op kantoor met sloffen aan en een hele grote bak thee :P