[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marilu

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 15:17

Mooi eerbetoon aan Yoda. Ze heeft een mooie tijd mogen beleven bij jullie.
Wat hebben jullie goed voor haar gezorgd, ze is niks te kort gekomen tijdens haar laatste jaren !

Mooie beelden weer van die Franse kastelen en oude dorpjes !

En in die veggie/vegan burger had ik ook graag mijn tanden gezet :))

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 15:40

Yoda was wel heel slecht hoor, inderdaad een stuk slechter als toen bij ons. Is wel het beste zo voor haar.
Leuke plekken, een aantal had ik al op mijn verlanglijstje staan. Er is nog zoveel moois te bekijken, het kost veel tijd allemaal.
Wat een pech weer met die aanrijding.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 17:04

Marilu schreef:
Mooi eerbetoon aan Yoda. Ze heeft een mooie tijd mogen beleven bij jullie.
Wat hebben jullie goed voor haar gezorgd, ze is niks te kort gekomen tijdens haar laatste jaren !

Mooie beelden weer van die Franse kastelen en oude dorpjes !

En in die veggie/vegan burger had ik ook graag mijn tanden gezet :))

Dank je, Marilu. Als ik haar blik zie op 0:47 sec van het filmpje, zet hem maar eens daarop stil, vlak voor ze met de katten ligt, dan zegt die blik alles. Een diepe, intense, trieste blik waarin een verleden van zoveel ellende en pijn schuilgaat. Ik ben blij dat ik haar een paar jaar liefde heb kunnen geven. Ze is in ieder geval in liefde gegaan. Maar het blijft verdrietig. Iedere keer als we het over haar hebben, schieten we allebei vol. En vooral dat allebei is zeldzaam.

Maar ja, het leven gaat door en ik ben blij dat we konden uitblazen bij vrienden.

De Veggieburger was een vegan mexicaanse burger, echt heerlijk.

Tinka schreef:
Yoda was wel heel slecht hoor, inderdaad een stuk slechter als toen bij ons. Is wel het beste zo voor haar.
Leuke plekken, een aantal had ik al op mijn verlanglijstje staan. Er is nog zoveel moois te bekijken, het kost veel tijd allemaal.
Wat een pech weer met die aanrijding.

Ja absoluut ze was ineens echt superslecht. Deze beelden waren zondagmorgen de 14e september, die ik aan de d.a. heb gestuurd om haar te laten zien dat dit niet kon. De avond ervoor, dus zaterdag was ze wel wankel, maar niet zo slecht. We arriveerden donderdag 11 september bij jullie. Toen heb ik nog met haar bij jullie gewandeld. De vrijdag 12e gingen we bij jullie weg, liep ze ook nog normaal, maar ik merkte wel dat ze het trapje van de camper niet goed meer op kon. Zaterdagavond was ze wankel. De nacht heeft ze veel gejankt en ik weer lopen in de nacht, maar in de ochtend dus bleef ze vallen. Ik denk dat ik de juiste beslissing heb genomen. Weer gaan lopen sleutelen zou mishandeling zijn geweest. Ik denk ook dat ik eerder deze beslissing niet had kunnen nemen omdat ze zaterdag overdag nog redelijk normaal was. Afijn.

We zijn nu weer thuis na eigenlijk 12 dagen vakantie (tussen de twee uitjes door hebben we in de camper geslapen) en het is raar thuiskomen zonder haar. Ik heb haar spullen opgeborgen, maar kom telkens nog dingen van haar tegen. Zo van o ja dit, o ja dat. Het gaat wel wennen.

Ja aanrijding was poedersuiker. Het is gelukkig goed afgelopen, maar het had heel verkeerd kunnen gaan. Erwin stond geparkeerd voor de supermarkt vanmorgen op onze terugreis. Ik kom de supermarkt uit en ik zie iemand achteruit rijden en het lijkt nog heel close. Als hij daar gestopt had, was het op een haar na goed gegaan, dus ik gillen en ik wilde erheen rennen. Maar mijn tassen waren te zwaar. Maar goed ook.
want hij geeft gas ipv remmen. Had ik bij zijn auto geweest, dan had hij mij misschien overreden of had mij klem gereden tussen de camper en zijn auto. afijn, het is nu alleen maar schade.

En ik zou zeggen, Odette, zeker tijd vrijmaken op een mooie dag om die stadjes op je verlanglijstje te doen, ff uitzoeken wanneer de marktdagjes er zijn, dan is het extra leuk!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 19:17

Ach Mo, ik schoot ook vol toen ik de beelden van Yoda zag.. je hebt echt de beste beslissing gemaakt.
Wat mooi om de beelden nog eens te zien van hoe ze bij jullie kwam. Wat is ze opgeknapt en wat heeft ze bij jullie va het leven genoten.
Jullie hebben het geweldig gedaan! :(:)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 20:37

Een ontroerend afscheidsfilmpje van Yoda.
Je ziet en voelt wat zij van jullie heeft gekregen - een goed leven, en wat zij aan jullie gaf - een open hart, een zachtaardige ziel.

De beelden van de Dordogne zijn herkenbaar; mooie herinneringen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 20:45

Ach die arme yoda, het was duidelijk haar tijd. Wel een mooi eerbetoon wat je over haar gemaakt hebt.

En jullie vakantie zou natuurlijk geen echte vakantie zijn zonder een pech momentje hè
Wel een prachtig gebied dat jullie bezocht hebben met al die enorme mooie kastelen en burchten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 20:51

-Namiro- schreef:
Ach Mo, ik schoot ook vol toen ik de beelden van Yoda zag.. je hebt echt de beste beslissing gemaakt.
Wat mooi om de beelden nog eens te zien van hoe ze bij jullie kwam. Wat is ze opgeknapt en wat heeft ze bij jullie va het leven genoten.
Jullie hebben het geweldig gedaan! :(:)

senna21 schreef:
Een ontroerend afscheidsfilmpje van Yoda.
Je ziet en voelt wat zij van jullie heeft gekregen - een goed leven, en wat zij aan jullie gaf - een open hart, een zachtaardige ziel.

De beelden van de Dordogne zijn herkenbaar; mooie herinneringen.

SjonnieZ schreef:
Ach die arme yoda, het was duidelijk haar tijd. Wel een mooi eerbetoon wat je over haar gemaakt hebt.

En jullie vakantie zou natuurlijk geen echte vakantie zijn zonder een pech momentje hè
Wel een prachtig gebied dat jullie bezocht hebben met al die enorme mooie kastelen en burchten.

Dank jullie. Ja, of het is me makkelijk gemaakt. Ik heb in feite niet hoeven twijfelen of ergens aan hoeven twijfelen. Dit was beyond any doubt. Gelukkig. En gelukkig is haar verder lijden bespaard gebleven. Het was maar kort dat ik haar geluk heb kunnen bieden, maar in ieder geval was het liefde dat ze heeft gehad die paar korte jaren bij ons.

Senna, het is bijna overal in Zuid-Frankrijk zo mooi! Maar de Dordogne is heel erg prettig. Ook wij hebben er goede herinneringen aan. We hebben 15 jaar zo ongeveer op de grens ervan gewoond. Veel voetstapjes daar liggen. Fijn dat jij er ook goede herinneringen aan hebt.

Sjonnie! Ja dat! In alle treurigheid moest ik hardop lachen. We lijken altijd wel een pech te hebben op vakanties. Ik herinner me: afgebroken aandrijfassen, wielen die eraf vielen, stenen tussen de banden, regenstormen die kasten van de muur van de camper deden vallen, een man die van een kade viel met 2 afgebroken enkelbanden, heetgelopen motor in de Pyrs, allebei griep toen richting de zee. Etc. Ik denk dat we ook helemaal niet op vakantie hoeven, het is waarschijnlijk een manier van Karma om te zeggen, blijf thuis, je hebt het prachtig daar...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-25 08:22

En dan kom ik haar doos met luiers tegen. boehoe.

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 12:44

Dat was even schrikken dat filmpje van Yoda op de laatste dag, ze was echt op. Gelukkig ook nog een fijne terugblik met allemaal lieve/leuke momenten. Jullie hebben het super goed gedaan met haar, zowel de opvang in het begin als de begeleiding aan het einde, chapeau!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 16:29

uxgranta schreef:
Dat was even schrikken dat filmpje van Yoda op de laatste dag, ze was echt op. Gelukkig ook nog een fijne terugblik met allemaal lieve/leuke momenten. Jullie hebben het super goed gedaan met haar, zowel de opvang in het begin als de begeleiding aan het einde, chapeau!

Het was inderdaad schrikken om Yoda ineens zó slecht te zien worden. bizar gewoon. Ja, we hebben het ook erg fijn met haar gehad en dat wilde ik vooral erna belichten. Dank voor je complimenten, uxgranta, het is altijd té vroeg. Maar dit kon echt niet anders.

Ondertussen is Zozo zó veranderd, ten goede. Echt heel erg bizar. Wat een ontzettend fijn hondje is het aan het worden. Erwin en Zozo hebben nu ook ineens een connectie. Dat steekt een beetje, dat kennelijk Yoda een soort barrière was, maar ik ben er ook heel erg blij mee en dat voelt weer rot omdat ik dan eigenlijk zeg dat het goed is dat ze weg is. Maar goed. het is nu wat het is.

Er is verder erg veel opluchting over alles wat nu ineens kan. Ik ben bijv vanmorgen naar Mégane geweest, een paardenvriendin op een paar km afstand, zij heeft mijn paarden het afgelopen laatste uitje verzorgd en ik ga haar paarden 4 dagen verzorgen vanaf vrijdag, 2 hengsten, ik zal wel foto's posten. En wat is het raar om los te laten dat ik nu niet meer snel naar huis moet voor Yoda. Want ze kon niet alleen blijven, altijd het risico dat de stress teveel was en ze een aanval kreeg de nacht erop. Ik moet me tig keer realiseren, relax, je kunt gewoon nóg een bakkie thee nemen, je hoeft niet naar huis te racen. Tja van die dingen.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 18:42

Ja, speciaal wel, dat Zozo zich nu veel beter voelt.
Ik had niet de indruk, dat hij zich stoorde aan Yoda, op basis van je filmpjes en van wat je schreef over de honden.
Maar misschien geniet hij nu gewoon heel erg van de volledige aandacht die hij nu krijgt.

Ga je bij de paardenvriendin blijven slapen als ze weg is ? Of rijd je gewoon over-en-weer ?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 21:09

Marilu schreef:
Ja, speciaal wel, dat Zozo zich nu veel beter voelt.
Ik had niet de indruk, dat hij zich stoorde aan Yoda, op basis van je filmpjes en van wat je schreef over de honden.
Maar misschien geniet hij nu gewoon heel erg van de volledige aandacht die hij nu krijgt.

Ga je bij de paardenvriendin blijven slapen als ze weg is ? Of rijd je gewoon over-en-weer ?

Zozo was erg jaloers op Yoda, die uiteraard veel meer aandacht kreeg dan hij, ondanks dat ik met hem trainde, was dat niet hetzelfde voor hem. Nu is hij veel meer op zijn gemak. Hij hoeft niet de hele dag extra goede of juist foute dingen te doen om aandacht te krijgen. Dus hij stoorde zich niet aan haar, maar hij vond dat hij meer recht had hoger in rang te staan dan zij, gezien zijn fysiek, leeftijd en sekse denk ik. En hij geniet nu zeker van de aandacht en wij genieten van dat hij iedere dag vooruit gaat in gehoorzaamheid.

Ik rijd heen en weer naar de paardenvriendin, het is krap 7 minuten met de auto. Zou je rechtuit kunnen gaan, was ik er in 1 minuut, maar ik moet omrijden want er is geen weg tussen ons.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 16:13

Ik ben naar de hengsten geweest, de iberische is echt een schat. De Tinker is niet zo groot als hij steigerend leek, hahaha, beetje zoals Callas, maar die moet me nog niet. Morgen zal ik in het wekelijkse vlogje een filmpje van ze opnemen.

Ondertussen ben ik sinds vandaag met bietenpulp voor Prisca begonnen met div supplementen erin. Ik heb van Odette wat gekregen, ik doe er bicarbonate door, 2 soorten maagsupplementen en nog iets dat ik ook nog had staan. Vraag me geen namen, dat moet ik opzoeken op de verpakkingen. Maar ik pak het dan nu zo groot mogelijk aan als ik kan zonder omeprazol. Benieuwd of het wat doet voor haar.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-25 17:12

Zoals beloofd wat foto's van de paarden waar ik een paar dagen op pas. En verder heel veel verschillende dingen. Teveel om op te noemen, maar ook erg mooie foto's van de paarden, Callas en Pyreneeën.

https://youtu.be/ns86j5RWfuM

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 07:42

Je hebt de week weer mooi geportretteerd, Monique !

Als ik jullie filmpje gezien heb, voel ik me altijd wel erg lui en vooral erg onhandig :o
Jullie zijn met zo veel dingen (tegelijk) bezig, waarvan ik niet zou weten hoe eraan te beginnen ! (en ik zou er dus ook al niet de puf voor hebben om eraan te beginnen)

En Erwin zo blij met zijn 'windmetende' tractor :D Schattig, hoor ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 08:54

Marilu schreef:
Je hebt de week weer mooi geportretteerd, Monique !

Als ik jullie filmpje gezien heb, voel ik me altijd wel erg lui en vooral erg onhandig :o
Jullie zijn met zo veel dingen (tegelijk) bezig, waarvan ik niet zou weten hoe eraan te beginnen ! (en ik zou er dus ook al niet de puf voor hebben om eraan te beginnen)

En Erwin zo blij met zijn 'windmetende' tractor :D Schattig, hoor ;)

Hi Marilu, hahaha, wees maar lekker lui hoor! Zou ik ook wel willen. En niet iedereen kan alles, Erwin ook niet, maar hij kan wel heel veel gelukkig. En met veel dingen tegelijk bezig zijn, is juist een probleem vinden wij. We zouden het liefst met 1 klus bezig zijn en die afmaken. Het verplaatsen van gereedschap naar een andere klus is erg onhandig.

Maar wij schijnen nooit met 1 ding tegelijk bezig te kunnen zijn. Er komt altijd weer iets tussendoor waardoor we naar een andere klus moeten. Dat is aan de ene kant leuk en heel divers, maar aan de andere kant heel frustrerend want er blijven dan weer klussen liggen.

Zo vond ik de afgelopen week enorm chaotisch en dat voelt voor mij niet fijn. Ik ben een enorme huismus, waarbij de camper dan ook mijn huis is, en alles wat we daarbuiten aan afspraken hebben vind ik uiteraard wel heel gezellig, maar ik merk dat ik het zooo heerlijk vind als ik niets hoef buiten ons huis. Nu moet ik iedere dag 2x naar de paarden van een vriendin, dat breekt zo in vind ik. En vandaag krijgt Erwin een vriend op bezoek om muziek te maken, maar die man is gescheiden en het is zijn kinderweekend en dus komen de kinderen mee en die zijn paardengek, dus daar gaat weer een middag.

Dus geef mij maar 1 klus waar we mee bezig zijn, er komt al genoeg diversiteit in ons huishouden bij, met paarden aan huis en terreinonderhoud (en natuurlijk het huishouden en mijn schrijfactiviteiten).

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 17:16

Brrr, kid, enkelvoud weer weg. Van 2 tot 5 beziggehouden bij de paarden. Pfffff, doe ik niet weer. Schat van een meisje hoor, 12 jaar, maar er zat helemaal niets bij. Ze heeft wat buitenritjes gestapt deze zomer, op een manege rondjes gehobbeld met een instructeur die alleen op zijn foon zat en heeft nu een 10-rittenkaart op een manege in de buurt.

Maar 0 weten van paarden. Snap ik ook wel, vind het ook niet erg om aan te leren, ik ben tenslotte gecertificeerd westerntrainer en in NL had ik tig van die meisjes onder mijn hoede, maar het is het niet meer voor mij. Er kwamen geen vragen, zo stil als een muisje, binnenmeisje met witte vingertjes.

Wist niet hoe een halster om moest, wist niet dat alles aan de linkerkant is, wist niets van borstelen, nog nooit hoeven uitgekrabt. Pfff. En daar ging het dan ook fout. Gelukkig was ik het slachtoffer en niet zij, maar ik moet er toch niet aan denken dat het haar was overkomen.

Wat was het geval. Ze had totaal geen kracht in haar linkerhand, dus met rechts het hoefje van Quarbonne vasthouden en links krabben was een beetje aaien over de klei in zijn hoef. Dus ik zeg wissel je handen om. Ik bedoel natuurlijk dat ze dan het hoefje omhoog houdt, maar ja, niets is vanzelfsprekend als je dat nog nooit gedaan hebt en toen gebeurde alles zo snel.

Ze laat de hoevenkrabber vallen, ik wil die oppakken, ze wisselt het hoefje naar haar andere hand, maar laat het los, en Q stapt op mijn hand die de krabber aan het oprapen was. Sodeju. Het is maar een shet, maar f. En vol erop.

Ik heb ooit een thriller geschreven waar bij de hoofdpersoon dit gebeurde. Nou, ik heb het in het boek aardig beschreven wat je dan voelt. Gelukkig niets gebroken daar is hij net niet zwaar genoeg voor en ik duwde hem uiteraard meteen van mijn hand af.

Maar superstijf nu, beetje ontveld maar niet erg, maar middel-, wijsvinger en mijn duim doen me daar toch een partij zeer. Mijn ringvinger gaat dan wel weer, maar mijn pink ook pijnlijk.

De paarden waren overigens superlief voor haar, dat dan weer wel. En Quabonne was erg tot haar aangetrokken, dat was leuk om te zien. Afijn, ik ga vet aan de wijn.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 17:59

Oei, sterkte! Dat doet goed pijn inderdaad. Wat raar dat ze nog nooit iets op de grond met een pony of paard heeft gedaan. Zelfs geen halster ofzo omgedaan is wel vreemd.

Opzich dat alles links doen- dat doe ik alleen bij vreemde paarden niet bij mijn eigen :P ik wil gewoon alles aan alle kanten kunnen doen bij ze zonder teveel nadenken.. ik ben nogal klunzig dus ze zijn aardig wat gewend met verzorging enzo :+ Mel rolt regelmatig met haar ogen en zucht hard hahaha

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 18:48

Sintara schreef:
Oei, sterkte! Dat doet goed pijn inderdaad. Wat raar dat ze nog nooit iets op de grond met een pony of paard heeft gedaan. Zelfs geen halster ofzo omgedaan is wel vreemd.

Opzich dat alles links doen- dat doe ik alleen bij vreemde paarden niet bij mijn eigen :P ik wil gewoon alles aan alle kanten kunnen doen bij ze zonder teveel nadenken.. ik ben nogal klunzig dus ze zijn aardig wat gewend met verzorging enzo :+ Mel rolt regelmatig met haar ogen en zucht hard hahaha

Nee, helemaal niets. De paarden staan kennelijk gezadeld klaar om op te gaan rijden. Op de nieuwe manege moeten ze wel poetsen maar dat was dan alleen afgelopen woensdag dat ze een borstel beet had gehad, maar ja ze poetste ook niet, maar aaide. Ook hoeven uitkrabben had ze dus nog nooit gedaan. Ze wist niet eens hoe een hoef er aan de onderkant uit zag. Ook wist ze niet dat mannetjespaarden uit hun buik plassen en vrouwtjes van achteren. Ik zet dat zo omdat ze ook niet de termen merrie, hengst en ruin wist. En dat boxen dus op verschillende plekken nat kunnen zijn daardoor.

Ik doe bij mijn paarden ook van alles aan alle kanten zoals het uitkomt, zelfs opstijgen, maar ik kan het beter aanleren zoals de meerderheid het aanleert ook omdat mangepony's dat ws ook zo gewend zijn.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 19:08

Au, dat klinkt pijnlijk een paardenhoef op je hand.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 19:30

Tinka schreef:
Au, dat klinkt pijnlijk een paardenhoef op je hand.

Ja grappig is het niet. Nu is het gelukkig maar een hoefje, het is een grote shet, gelukkig niet prisca die richting 700 kilo weegt. Maar idd uit veiligheid begon ik ook met Quarbonne om het haar te leren.

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 12:40

Ik lees het al: geen carriere als au pair voor jou weggelegd, meer iets als au chien of au cheval.
Vermoeiend hoor, zo’n meisje de hele middag bezighouden. Gelukkig heeft je hand het overleefd.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-25 13:09

uxgranta schreef:
Ik lees het al: geen carriere als au pair voor jou weggelegd, meer iets als au chien of au cheval.
Vermoeiend hoor, zo’n meisje de hele middag bezighouden. Gelukkig heeft je hand het overleefd.

Ja mijn hand doet het goed, gisteren vele malen gemasseerd met arnica-zalf en nog ietwat stijf en wat dik en rood, maar niet blauw geworden en ik kan hem bijna al weer helemaal sluiten tot een vuist. Dus geen last meer behalve als ik de plekken aanraak au.

Hahaha, au pairs, ligt eraan hoe oud en aan de persoon zelf. Ik denk dat er best assertievere meisjes van 12 zijn, maar dit meisje was een stil drama. Maar ja, wie weet hoe blij ze er mee is dat ze dit heeft mogen doen. Hopen maar dat het haar wat goeds gebracht heeft.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 13:21

Flinke kneuzing dus, arnica helpt goed hè. Ik gooi er meestal witchhazel overheen, helpt ook zo goed.

Zal vast een hele tijd bij dat meisje blijven hangen, deze les.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 13:21

Het kan best zijn dat ze verandert in een spraakwaterval, wanneer ze jou wat beter zou leren kennen :D