Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 16:13

Dropneus95 schreef:
Ik val ook even binnen.
Hebben er nog mensen tips waar een reis naar lapland te boeken rond februari / maart?
Het liefst incl. sneeuwscooter en huskysafari.
Op dit moment heb ik nog geen reismaatje gevonden dus groeps/ single reizen zijn ook welkom :D

Allsån Lodges in Överkalix

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 14:37

Ik ga hier ook meelezen als jullie het goed vinden :D

Omdat mijn man zijn (zomer)vakantie voor 1 november door moet geven, ben ik meteen maar even gaan zoeken naar leuke bestemmingen. Eerst kwam ik op Denemarken uit, maar ik denk dat Zweden ons toch meer zou passen.
Tegen die tijd hebben we een baby van zo'n 7 maanden oud dus daar moeten we wel rekening mee houden. We zijn zelf liefhebbers van natuur, bos en wandelen en eventueel fietsen. Ik wil wel in het zuiden blijven en Smaland lijkt me dan het meest geschikt. Echt rondtrekken zit er niet in, maar in 2 weken willen we wel zo'n 2 a 3 accommodaties aandoen. Liefst stuga's of een stacaravan op een camping of zoiets. We gaan in ieder geval niet met onze eigen tent :+
Genoeg om nog uit te zoeken en te bekijken dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 17:10

Ik ga binnenkort op infoavond voor lapland reizen in de winter O:)

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 17:44

Ik kom me hier ook weer eens melden, heb al die tijd wel meegelezen.
Ben op dit moment weer een vakantie naar lapland aan het plannen. In 2013 was onze eerste kennismaking met lapland in de winter en na 5 jaar zeuren heb ik manlief weer zover dat we weer gaan *\o/* .
Willen een meerdaagse husky tocht maken en verblijven in een bungalow, valt niet mee deze combinatie :+.( voor de resterende dagen dat we er dan nog zijn)
Maar ik heb nu toch iets gevonden. Ben er alleen nog niet over uit vanwege de locatie. Wilde graag boven Rovaniemi maar waar dit mogelijk is ligt lager dan Rovanimie en als ik boven Rovaniemi wil dan kunnen we weer niet in een bungalow dan ben je verplicht om bij een soort vsn B&B te overnachten en dat willen we eigenlijk niet. Dus lastig,erg lastig.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 17:51

Ik heb in een bungalow geslapen. En daar kon je meerdaagse tochten maken. Maar waar je die nacht dan slaapt geen idee. Ligt net onder rovanimi

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 18:03

De nachten die je overbrugd tijdens de huskytocht, slaap je al het goed is in een trekkershut in the middle of nowhere. Wat ik nu gevonden had was in Iso-Syöte. Maar ik weet niet of dit ook een goede plek is om het noorderlicht te spotten. Wij hebben het destijds in Rovaniemi gezien. Maar toen lag de echte activiteit veel verder noordelijker en vandaar dat ik boven Rovaniemi wilde gaan.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 18:43

Dan kan ik je ranua zoo aanraden :j

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 19:14

Dank je wel voor de tip, ik hou het in gedachten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 21:35

In saariselka kan je bungalows boeken dacht ik en ook tochten met huskies maken. Denk dat je de combi wel kan maken als je de organisatie zelf een mailtje stuurt.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 23:45

Heb toch nog iets anders gevonden, wat eigenlijk wel héél goed aansluit met wat we willen. Hotel Jeris in Muonio. Zij hebben én bungalows én de mogelijkheid om meerdaagse husky tochten te doen én het ligt heel wat noordelijker dan Rovaniemi dus ik denk dat dit het gaat worden *\o/* . Nu alleen nog even vrij op het werk te zien krijgen in de periode dat we willen.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:09

Ik kom net terug uit Zweeds Lapland (was er voor werk). Van banketstaafå, Haparanda, Tornedalen, Jockfall, Kangos naar Kiruna. Vrij hektisch in 5 dagen, maar een hoop gezien en gedaan!

Ik zou zelf echt zweeds lapland aanraden. Ik ben bij heel veel accomodaties geweest (ook meerdere keren in Finland), maar Zweden is veel persoonlijker en kleinschaliger! Het viel me echt op hoe hartelijk iedereen was. Ik kan je Lapland guesthouse enorm aanbevelen. Alsof je thuiskomt in lapland.
Huskysafaris. noorderlicht, sneeuwscooter - allemaal standaard excursies die je overal kan doen.

De Pinetree Lodge in Zweden heeft bijna 200 honden naast het hotel. Daar kun je ook meerdaagse huskysafaries doen.

Edit: Banketstaafå _/-\o_ L.u.leå

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:45

Thokkadisje schreef:
Edit: Banketstaafå _/-\o_ L.u.leå

:')

Ik neem pinetree lodge en het guesthouse mee in de overwegingen. :j
Zweeds lapland leek me inderdaad ook wel wat.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:46

Kobus17 schreef:
Ik kom me hier ook weer eens melden, heb al die tijd wel meegelezen.
Ben op dit moment weer een vakantie naar lapland aan het plannen. In 2013 was onze eerste kennismaking met lapland in de winter en na 5 jaar zeuren heb ik manlief weer zover dat we weer gaan *\o/* .
Willen een meerdaagse husky tocht maken en verblijven in een bungalow, valt niet mee deze combinatie :+.( voor de resterende dagen dat we er dan nog zijn)
Maar ik heb nu toch iets gevonden. Ben er alleen nog niet over uit vanwege de locatie. Wilde graag boven Rovaniemi maar waar dit mogelijk is ligt lager dan Rovanimie en als ik boven Rovaniemi wil dan kunnen we weer niet in een bungalow dan ben je verplicht om bij een soort vsn B&B te overnachten en dat willen we eigenlijk niet. Dus lastig,erg lastig.

Volgens mij is er in Levi (bij Sirkka) een hotel, Hullu poro.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:25

Kobus17 schreef:
De nachten die je overbrugd tijdens de huskytocht, slaap je al het goed is in een trekkershut in the middle of nowhere. Wat ik nu gevonden had was in Iso-Syöte. Maar ik weet niet of dit ook een goede plek is om het noorderlicht te spotten. Wij hebben het destijds in Rovaniemi gezien. Maar toen lag de echte activiteit veel verder noordelijker en vandaar dat ik boven Rovaniemi wilde gaan.

Wij zijn in Iso-Syöte geweest. Een vakantie om niet te vergeten. Ook het Noorderlicht gespot. Wij wonen ter hoogte van Lillehammer in Noorwegen. Ook hier thuis spotten wij het Noorderlicht :)

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:48

Het noorderlicht doet wat 'ie wil. Toen ik 3 weken geleden op de Noordkaap stond, was er in Zweden zelfs onder de poolgrens fantastisch noorderlicht, en op de Noordkaap niks te zien.
Afgelopen week was ik in Zweeds lapland, en toen bleef het Noorderlicht bij Tromsø/Noordkaap hangen. Het was wel te zien vanwaar ik was, maar beter te zien ten hoogte van Tromsø.
Heel flauw.

Kobus17

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 09:07

Ik weet dat er geen garantie op het noorderlicht is, maar ik hoop dat we het nog eens mogen aanschouwen :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:01

Vriend en ik hebben meegedaan met een wedstrijd op FB. Je kan een winterreis Lapland winnen. De winnaar gaat gratis, de reisbuddy krijgt €200 korting. Scheelt echt een hoop geld!

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:09

Spannend! Ik duim voor je dat het lukt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:55

En anders boeken we die reis alsnog hoor :))

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:09

Hallåå, wie heeft er al sneeuw? :brr:

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 11:33

Hei, nou euh in Nederland nog niets hoor :+ ;)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:36

wij een beetje :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:49

België ook nog niet. Dagtemperatuur is intussen nog "maar" 6° met een aardig windje. Voor jullie voelt dat waarschijnlijk heerlijk warm :))

Vanavond naar de info-avond over reizen naar winters Lapland *\o/* Zin in!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:09

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:33

Bij mijn vriend ligt ook al een mooi laagje sneeuw. :D