Zuid Afrika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zira1994

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:35

Ah kijk dat zijn goede tips! Kan ik wat mee dan klinkt je combi goed ! Thanx !

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 14:46

Dag allemaal!

Ik heb al een beetje dit topic doorgelezen, maar ik zie even door de bomen het bos niet helemaal. :D
Ik ben op internet aan het rondkijken naar reizen in ZA die ik aan mijn ouders kan voorleggen. Mijn vader wil er eigenlijk heel graag heen (wild zien, landschap, etc), mijn moeder is nog twijfelachtig (zij is bang voor leeuwen en dergelijke, houdt wel erg van mooi landschap en relaxen)
Ik lees hier veel dat jullie zelf reizen samenstellen, dit zou ik opzich ook willen doen maar ik weet niet zo goed waar te beginnen. Kunnen jullie helpen?

Reisperiode: januari, februari of maart
Soort reis: deels safari(tochten), maar niet slapen in tenten en dergelijke. Mijn moeder is niet zo dol op wild ( :')), dus wellicht een stukje wijnroute o.i.d. meepakken? Zelf auto huren, 3 personen in 2 kamers. Eventueel een deel groepsreis vinden we geen probleem. Afstanden niet te groot (niet elke dag 400km moeten rijden)
Hoe lang: 14-21 dagen
Budget: (afhankelijk van hoeveel dagen) 1500-2000,- pp inclusief huurauto exclusief diesel en entreekosten van parken

Hopelijk hebben jullie handige tips!

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 12:41

xLoki schreef:
Dag allemaal!

Ik heb al een beetje dit topic doorgelezen, maar ik zie even door de bomen het bos niet helemaal. :D
Ik ben op internet aan het rondkijken naar reizen in ZA die ik aan mijn ouders kan voorleggen. Mijn vader wil er eigenlijk heel graag heen (wild zien, landschap, etc), mijn moeder is nog twijfelachtig (zij is bang voor leeuwen en dergelijke, houdt wel erg van mooi landschap en relaxen)
Ik lees hier veel dat jullie zelf reizen samenstellen, dit zou ik opzich ook willen doen maar ik weet niet zo goed waar te beginnen. Kunnen jullie helpen?

Reisperiode: januari, februari of maart
Soort reis: deels safari(tochten), maar niet slapen in tenten en dergelijke. Mijn moeder is niet zo dol op wild ( :')), dus wellicht een stukje wijnroute o.i.d. meepakken? Zelf auto huren, 3 personen in 2 kamers. Eventueel een deel groepsreis vinden we geen probleem. Afstanden niet te groot (niet elke dag 400km moeten rijden)
Hoe lang: 14-21 dagen
Budget: (afhankelijk van hoeveel dagen) 1500-2000,- pp inclusief huurauto exclusief diesel en entreekosten van parken

Hopelijk hebben jullie handige tips!

Nou gelukkig voor je moeder zie je niet zomaaar leeuwen, en zitten ze zeker niet op elke hoek van de straat haha. Je zou bijvoorbeeld op Kaapstad kunnen vliegen, en dan een roadtrip doen langs de kust richting Port Elizabeth. Onderdeel van deze route is de Garden Route, met prachtige uitzichten over de zee en de landschappen daar (met kans om oa walvissen te spotten, maar dat ligt en beetje aan de periode waarin je reist). Hele leuke spots tussendoor, zoals Stellenbosch, Gansbaai, Jeffreysbay, en ook Knysna en Tsitsikamma, met helebooie bossen. Bij Port Elizabeth heb je Addo Elephant Park, een NP met vooral veel olifanten, en daarnaast ook prachtige natuur.
Daarna zou je bijv een binnenlandse vlucht kunnen nemen naar Durban, of Johannesburg.
In de buurt van Durban heb je St. Lucia, waar je erg mooi krokodillen en nijlpaarden kunt spotten. Daarnaast heb je dichtbij ook oa Hluhluwe NP, waar je ook het echte 'wildlife' kunt spotten. St. Lucia ligt aan zee dus op een mooie dag kun je ook van het strand genieten.
Vanuit Johannesburg kun je de panorama route nemen richting het Kruger Park. De panoramaroute zelf is echt de moeite waard, hele mooie landschappen onderweg. Daarna kom je aan bij Kruger, waar je ook vlak buiten de poorten kunt slapen in fijne lodges. Dan kun je overdag de poorten inrijden (met eigen auto, of met georganiseerde safari) en genieten van wat wildlife. Kruger is het minst mooie park qua natuur en landschap, maar wel de grootste kans om veel wildlife te zien. Ik vind Kruger persoonlijk wel echt een must om eens geweest te zijn, en het hoeft helemaal niet druk of toeristisch te zijn.
Eventueel zou je ook Swaziland nog mee kunnen pikken, waar ik vooral genoten heb van cultuur.

Nou ben ik zelf een echte wildlifer, maar dit is globaal de route die ik heb gemaakt op mijn eerste reis naar Zuid-Afrika (toen zoveel mogelijk proberen te zien): Amsterdam-Kaapstad - Stellenbosch - Gansbaai - Tsitsikamma/Knysna - Port Elizabeth -(vlucht)- Durban - St. Lucia - Hluhluwe NP - Swaziland - Kruger Park - Johannesburg-Amsterdam.

Oja en over de periode, ik zou iig adviseren na 15 januari (dan is de vakantie hier over, en is ook de nastroom een beetje voorbij). Februari is nog wel hartje zomer en kan dus best wel warm zijn, maar het is een andere warmte dan in Nederland en (vind ik) goed te doen. Half maart begint hier de herfst. De regenperiode is vooral in de zomer, maar in de zuidwest-kust valt er juist in de winter regen.

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 12:47

Wij gaan in januari voor de derde keer naar Kruger :)
We slapen bij Skukuza en Berg en Dal. Iemand ervaring?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:24

Skukuza en Berg en Dal heb ik al vaak overnacht.
Mooie kampen al is Skukuza erg groot en kan het erg druk zijn. Er is een grote shop en luxe restaurant dus het staat vol met busjes met dagjesmensen van de lodges uit de buurt. En die hebben allemaal radio contact dus als ze maar denken dat er een leeuw o.i.d. te zien is dan rijden er zo 10 trucks naar toe.
In het kamp zelf ligt het er ook een beetje aan in welke unit je zit.
Groot pluspunt, Lake Panic (schuilhut) binnen een paar km van het kamp en als vogel liefhebber breng ik daar heel wat uren door.
De weg van Skukuza naar Pretoriuskop (H1-1) is voor ons altijd erg goed geweest voor wilde honden.

Berg en Dal is een rustiger kamp en echt rhino gebied. Ook wel sable gezien daar.
Ik vind het altijd een erg mooie omgeving en je kan er mooie routes rijden. Steilberg route is leuk om te rijden met mooie uitzicht punten.

Vanaf zaterdag zit ik ook weer 2 nachten in Skukuza en in november ook nog 2 nachten.
Beide keren zitten we in Waterkant 1, dat is een wat groter guest house en helemaal aan de rand van het kamp, bij de oude spoorbrug. Daar is het wel rustiger.
We zitten daar met familie dus wat meer slaapkamers nodig.
Tussendoor zitten we voornamelijk in het midden en noorden van Kruger.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:40

Wij zijn een dag vanaf Malelane erin gegaan, richting Pretoriuskop en via Skukuza bij Crocodile Bridge er weer uit en hebben vooral op het eerste stuk (regio Berg en Dal) inderdaad heel veel neushoorns gezien! En niet ver weg, maar gewoon naast de auto, op de weg, vlak naast de weg etc. En het was héérlijk rustig met auto's! Nadeel is wel dat het vnl onverharde wegen waren. Die reden echt wel een heel stuk minder prettig dan de verharde, met al die kuiltjes en spoortjes erin.

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 15:17

Hmmm, rhinos inmiddels al wel heel veel gezien :D (al blijven het natuurlijk fantastische dieren). Ik ga dit keer opzoek naar de grote katten, luipaard heb ik nog steeeeds niet gezien, en leeuw ook nog niet heel erg vaak.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 15:49

Leeuwen dan zou ik zeggen vanaf Skukuza in de ochtend zodra het hek open gaat naar het noorden rijden richting Satara en misschien de S36 een stuk proberen.
Rond Satara zeggen we altijd dat we alleen voor leeuwen stoppen als ze een dansje doen, daar zie je ze echt heel veel. Vroeg in de ochtend zijn ze actief en het leukst om te zien.
Luipaard, de ene keer zien we ze overal, in de vroege ochtend op de weg, overdag jagend of slapend in een boom. De andere keer zien we er maar 1 of 2 keer eentje tijdens de hele reis...
De weg van Skukuza naar Lower Sabie hebben we ze ook regelmatig in de boom zien liggen, met prooi erbij.
Cheetah is mijn favoriet maar dat is veel geluk hebben. Vorig jaar een geweldige cheetah kill gezien, ook weer bij Satara in de buurt, 8km van het kamp.

Maar goed, grote katten is vaak ook wel mazzel hebben en niet teleurgesteld zijn als je ze een dag niet ziet.
Ik geniet vaak meer van een mooie uil of andere vogel dan bv slapende leeuwen onder een boom 50m van de weg :D
En veel auto's op een kluitje betekent grote katten of wilde honden :')

Op mijn wish list staan deze keer de roan en eland en verder een aantal vogels die ik graag zou zien.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:00

Ik ga onderzoek doen in een gebied waar ze een soort elandenplaag hebben, dus mocht je ze willen zien :')

Ik zit nu ongeveer anderhalve week in ZA en bevalt fantastisch :) Vorige week hebben we een paar camera traps opgehangen rond de (droge) rivierbedding achter mijn huis. En guess what: er loopt gewoon een luipaard rond!

Verder zitten hier slangen, vandaag een boomslang gespot die vogelnesten probeerde te roven. Bavianen lopen hier ook af en toe rond. Verder wat antilope soorten zoals de bushbuck en de kudu. En natuurlijk de porcupine :)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:06

Gaaf! Onze trap cap werd opgegeten door een olifant. :') Zie hier zijn laatste foto :P Overigens vonden we 'm in stukken terug, dus niet werkelijk opgegeten, maar wel geprobeerd.
Afbeelding

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:17

Haha daar had een andere student het ook al over, dat die traps best gevaar lopen met olifanten in de buurt. Hier hooguit bavianen die ze gaan jatten.

Filmpje naar het luipaard: https://www.instagram.com/p/BLywoAljWVN/

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 18:03

Gracezellaa, ik heb ze buiten Kruger wel gezien hoor, maar nog nooit in Kruger. Maar moet toch wat af te strepen hebben :D

Sokje, gaaf!

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 21:29

Mawrr super bedankt voor je reactie, heb ik echt wat aan!!! :D

Tot nu toe is het idee: 11 t/m 27 maart van Kaapstad via de gardenroute naar Port Elizabeth en dan vliegen naar Johannesburg en dan de panoramaroute en kruger. Echter weten we nog niet echt via welke plaatsen we gaan! Stellenbosch, Addo en Knysna leek mij in ieder geval leuk. En Graskop, Hazyview en Phalaborwa zagen er ook tof uit. Nog tips voor verdere bestemmingen? :)

Oh en een vraag... hoe hebben jullie de spinnen/insecten ervaren in maart? Ik ben namelijk echt als de dood voor spinnen en wespen/bijen... Kom je ze veel tegen? Of alleen als je er echt naar zoekt?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 21:41

Naar spinnen moest ik echt zoeken :j Vooral baboon spiders komen eigenlijk het liefst hun tunnel niet uit, want die gebruiken ze om te jagen.
Overige insecten kunnen er in maart wel veel zitten, maar het was niet zo heftig als ik verwacht had. Bijen en wespen ook niet veel, die zitten echt op bepaalde plekken meestal, bij bepaalde begroeiing. Dat is in ieder geval mijn ervaring ermee.

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 08:56

MarijeR schreef:
Leeuwen dan zou ik zeggen vanaf Skukuza in de ochtend zodra het hek open gaat naar het noorden rijden richting Satara en misschien de S36 een stuk proberen.
Rond Satara zeggen we altijd dat we alleen voor leeuwen stoppen als ze een dansje doen, daar zie je ze echt heel veel. Vroeg in de ochtend zijn ze actief en het leukst om te zien.
Luipaard, de ene keer zien we ze overal, in de vroege ochtend op de weg, overdag jagend of slapend in een boom. De andere keer zien we er maar 1 of 2 keer eentje tijdens de hele reis...
De weg van Skukuza naar Lower Sabie hebben we ze ook regelmatig in de boom zien liggen, met prooi erbij.
Cheetah is mijn favoriet maar dat is veel geluk hebben. Vorig jaar een geweldige cheetah kill gezien, ook weer bij Satara in de buurt, 8km van het kamp.

Maar goed, grote katten is vaak ook wel mazzel hebben en niet teleurgesteld zijn als je ze een dag niet ziet.
Ik geniet vaak meer van een mooie uil of andere vogel dan bv slapende leeuwen onder een boom 50m van de weg :D
En veel auto's op een kluitje betekent grote katten of wilde honden :')

Op mijn wish list staan deze keer de roan en eland en verder een aantal vogels die ik graag zou zien.

Ja same hoor! Ik ben inmiddels ook niet meer van de Big 5, maar wil nog wel erg graag een luipaard zien. Eland en roan kan ik inmiddels afstrepen :) Op mijn 'wishlist' staan nu vooral de porcupine, meerkat, aardvark en met heel veel geluk de pangolin, maar daar ga ik toch niet vanuit haha. Ook wil ik nog wat mooie plaatjes schieten van nijlpaarden. Wilde honden werk ik zelf mee, die ga ik tijdens veldwerk in het zuiden genoeg zien :D.

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:02

Gracezellaa schreef:
Ik ga onderzoek doen in een gebied waar ze een soort elandenplaag hebben, dus mocht je ze willen zien :')

Ik zit nu ongeveer anderhalve week in ZA en bevalt fantastisch :) Vorige week hebben we een paar camera traps opgehangen rond de (droge) rivierbedding achter mijn huis. En guess what: er loopt gewoon een luipaard rond!

Verder zitten hier slangen, vandaag een boomslang gespot die vogelnesten probeerde te roven. Bavianen lopen hier ook af en toe rond. Verder wat antilope soorten zoals de bushbuck en de kudu. En natuurlijk de porcupine :)

Sokje_6 schreef:
Gaaf! Onze trap cap werd opgegeten door een olifant. :') Zie hier zijn laatste foto :P Overigens vonden we 'm in stukken terug, dus niet werkelijk opgegeten, maar wel geprobeerd.

He wat leuk! Mede-mammal researchers :D. Mijn cameratraps hadden minder spectaculaire uitkomsten: een konijn en een marter-achtige. Niet echt waar ik naar opzoek was haha. Sokje, ik had gezien dat jij toegepaste biologie studeert, wat doe jij Gracezellaa?

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:26

Ik doe zelf geen onderzoek naar dieren, maar mn collegaonderzoekers hier wel. Ik studeer sustainable land management en doe onderzoek naar het landschapsherstel van voormalige landbouwgebieden in de Karoo

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 10:41

Cool!
Wat doe jij Mawrr?

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 11:49

Ik doe een onderzoek naar de genetica van carnivoren.
Ben nu bezig met mijn laatste stage voor mijn HBO-wildlife, daarna afstuderen en hopelijk doorstuderen voor wildlife arts!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:29

Gracezella, Sokje en Mawrr ik ben zooo jaloers op jullie! Kan niet wachten tot dat ik voor een langere tijd in Zuid- Afrika zit <3 en mezelf ook nuttig maar in een onderzoek oid. Heel gaaf jullie updates!

Mawr, waar studeer jij precies? In zuid afrika zelf?

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:11

Nee hoor gewoon in Nederland :) Al sta ik nu wel ingeschreven als student in Johannesburg, maar in februari ga ik lekker weer naar huis :D.
Als ik niet wordt aangenomen in Utrecht voor diergeneeskunde zit ik wel te denken aan een jaar dgk in Onderstepoort.

Heb jij inmiddels al iets gevonden hier? Je had laatst een topic geopend met je zoektocht.

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:20

xLoki schreef:
Mawrr super bedankt voor je reactie, heb ik echt wat aan!!! :D

Tot nu toe is het idee: 11 t/m 27 maart van Kaapstad via de gardenroute naar Port Elizabeth en dan vliegen naar Johannesburg en dan de panoramaroute en kruger. Echter weten we nog niet echt via welke plaatsen we gaan! Stellenbosch, Addo en Knysna leek mij in ieder geval leuk. En Graskop, Hazyview en Phalaborwa zagen er ook tof uit. Nog tips voor verdere bestemmingen? :)

Oh en een vraag... hoe hebben jullie de spinnen/insecten ervaren in maart? Ik ben namelijk echt als de dood voor spinnen en wespen/bijen... Kom je ze veel tegen? Of alleen als je er echt naar zoekt?

Klinkt als een goed plan toch :j
In maart ben ik nooit in Zuid-Afrika geweest, alleen in de winterperiode. Dit is mijn eerste zomer. Ik vind het best meevallen qua insecten. De irritantste zijn toch wel de muggen en de motten. Spinnen heb ik wel al een paar hele grote van gezien, maar slechts 2 in de 2 maanden dat ik er nu ben. Net als slangen, daar zul je echt naar moeten zoeken. Desondanks wel gewoon even opletten waar je loopt als je van de paden afwijkt, voornamelijk in het donker. En wespen en bijen zijn er net als in Nederland wel, maar niet bijzonder veel ofzo. Gewoon beetje zoals in Nederland. Alleen hebben we hier wat meer verschillende, en grotere soorten :D

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:45

:= Slangen hoefde ik dan weer niet echt naar te zoeken. Ik ben er in een half jaar tijd 19 tegengekomen, en driekwart was dodelijk giftig :') Had zelfs een black mamba op mijn kamer. Was ook niet echt tof, want hij zat bij de deur. Dus ik kon er niet uit :+
En eentje in de auto, die kwam recht voor mijn neus ineens uit het chassis rollen. Hooooo wacht.

Maar dat is echt absurd, hoor, zoveel. Ik heb met wat slangenexperts gepraat daar (op een gegeven moment worden ze toch erg interessant en we hadden die experts op visite dus ja :D ) en zij zien er gemiddeld 2 per jaar ofzo :P Heb dus een lijstje voor ze bij gehouden, aangezien ik meer sightings had dan zij :')

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:56

Heb 2 jaar geleden eens 2 dagen onder een vogelspin gezeten zonder dat ik het wist _O-
We zaten met een paar man in een vogelhut en pas na 2 dagen viel het iemand op. Was een vrouwtjes spin met een eicocon en ze bleek nog aardig agressief toen iemand dichterbij kwam met een camera :=
Ook wel een cobra in de hut gezien.

Bijen en wespen vind ik daar minder vervelend dan in NL, ook in maart nooit last gehad.
Muggen wel maar in NL ben ik ook altijd de pineut als er 1 mug in de buurt is...

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:06

Woei :') Dan toch liever de slangen :P