Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xLoki schreef:Dag allemaal!
Ik heb al een beetje dit topic doorgelezen, maar ik zie even door de bomen het bos niet helemaal.
Ik ben op internet aan het rondkijken naar reizen in ZA die ik aan mijn ouders kan voorleggen. Mijn vader wil er eigenlijk heel graag heen (wild zien, landschap, etc), mijn moeder is nog twijfelachtig (zij is bang voor leeuwen en dergelijke, houdt wel erg van mooi landschap en relaxen)
Ik lees hier veel dat jullie zelf reizen samenstellen, dit zou ik opzich ook willen doen maar ik weet niet zo goed waar te beginnen. Kunnen jullie helpen?
Reisperiode: januari, februari of maart
Soort reis: deels safari(tochten), maar niet slapen in tenten en dergelijke. Mijn moeder is niet zo dol op wild (), dus wellicht een stukje wijnroute o.i.d. meepakken? Zelf auto huren, 3 personen in 2 kamers. Eventueel een deel groepsreis vinden we geen probleem. Afstanden niet te groot (niet elke dag 400km moeten rijden)
Hoe lang: 14-21 dagen
Budget: (afhankelijk van hoeveel dagen) 1500-2000,- pp inclusief huurauto exclusief diesel en entreekosten van parken
Hopelijk hebben jullie handige tips!
MarijeR schreef:Leeuwen dan zou ik zeggen vanaf Skukuza in de ochtend zodra het hek open gaat naar het noorden rijden richting Satara en misschien de S36 een stuk proberen.
Rond Satara zeggen we altijd dat we alleen voor leeuwen stoppen als ze een dansje doen, daar zie je ze echt heel veel. Vroeg in de ochtend zijn ze actief en het leukst om te zien.
Luipaard, de ene keer zien we ze overal, in de vroege ochtend op de weg, overdag jagend of slapend in een boom. De andere keer zien we er maar 1 of 2 keer eentje tijdens de hele reis...
De weg van Skukuza naar Lower Sabie hebben we ze ook regelmatig in de boom zien liggen, met prooi erbij.
Cheetah is mijn favoriet maar dat is veel geluk hebben. Vorig jaar een geweldige cheetah kill gezien, ook weer bij Satara in de buurt, 8km van het kamp.
Maar goed, grote katten is vaak ook wel mazzel hebben en niet teleurgesteld zijn als je ze een dag niet ziet.
Ik geniet vaak meer van een mooie uil of andere vogel dan bv slapende leeuwen onder een boom 50m van de weg
En veel auto's op een kluitje betekent grote katten of wilde honden
Op mijn wish list staan deze keer de roan en eland en verder een aantal vogels die ik graag zou zien.
Gracezellaa schreef:Ik ga onderzoek doen in een gebied waar ze een soort elandenplaag hebben, dus mocht je ze willen zien
Ik zit nu ongeveer anderhalve week in ZA en bevalt fantastischVorige week hebben we een paar camera traps opgehangen rond de (droge) rivierbedding achter mijn huis. En guess what: er loopt gewoon een luipaard rond!
Verder zitten hier slangen, vandaag een boomslang gespot die vogelnesten probeerde te roven. Bavianen lopen hier ook af en toe rond. Verder wat antilope soorten zoals de bushbuck en de kudu. En natuurlijk de porcupine
Sokje_6 schreef:Gaaf! Onze trap cap werd opgegeten door een olifant.Zie hier zijn laatste foto
Overigens vonden we 'm in stukken terug, dus niet werkelijk opgegeten, maar wel geprobeerd.
xLoki schreef:Mawrr super bedankt voor je reactie, heb ik echt wat aan!!!![]()
Tot nu toe is het idee: 11 t/m 27 maart van Kaapstad via de gardenroute naar Port Elizabeth en dan vliegen naar Johannesburg en dan de panoramaroute en kruger. Echter weten we nog niet echt via welke plaatsen we gaan! Stellenbosch, Addo en Knysna leek mij in ieder geval leuk. En Graskop, Hazyview en Phalaborwa zagen er ook tof uit. Nog tips voor verdere bestemmingen?![]()
Oh en een vraag... hoe hebben jullie de spinnen/insecten ervaren in maart? Ik ben namelijk echt als de dood voor spinnen en wespen/bijen... Kom je ze veel tegen? Of alleen als je er echt naar zoekt?