maar zie nu net op het weerbericht, iets betere berichten...
perdjes
Geplaatst: 31-10-09 21:00
Nathalie ik zag je berichtje net pas, ik ben in kumköy geweest (bij side in de buurt). We zijn vandaag terug gekomen. Het was een leuke week met 1 minpuntje, wij waren er in de laatste week voordat het hotel ging sluiten voor het winter seizoen. Ze waren dus al alles op aan het ruimen, veel dingen waren er niet meer en er was ook geen animatie meer. Dat was echt jammer want dit kende we eigenlijk helemaal niet van dit hotel. Het weer was wel okay, de zon was er smorgens wel maar rond 2/3 uur werd het bewolkt. We hebben iedere avond onweer gehad, 1 avond was het echt slecht weer, onweer, regen en een super harde wind. Heb wel een paar leuke spulletjes gekocht. Al met al was het dus nog best leuk.
Mijn week in Turkije was top. Zelfde weer als perdjes, maar toch heerlijk genoten. Overstappen in Istanbul was perfect geregeld, paniek voor niks dus hier. Verder vond ik het eten in het vliegtuig een van het betere eten wat ik ooit in vliegtuig heb gehad.
Wat ik me alleen afvroeg en dat kan Nathalie vast beantwoorden, wat zegt de Imam bij de gebedsoproep zeg maar (waarschijnlijk is het een vers uit de koran ofzo????). Heerlijk vond ik dat om te horen, dan voel ik me echt midden in Turkije. Wij zaten net buien het toerisme en daar viel me wel op hoe armoedig het nog is en hoe mooi de mensen zijn!
Wat je hoort bij de oproep tot gebed is dit vertaald:
God is de grootste, God is de grootste God is de grootste, God is de grootste Ik getuig dat er geen godheid is dan God Ik getuig dat er geen godheid is dan God Ik getuig dat Mohammed God's boodschapper is Ik getuig dat Mohammed God's boodschapper is Haast u naar het gebed Haast u naar het gebed Haast u naar het welslagen Haast u naar het welslagen God is de grootste, God is de grootste Er is geen godheid dan God
Bij de laatste oproep komt er voor de laatste God is de grootste, nog een andere zin namelijk Het gebed is beter dan de slaap, Het gebed is beter dan de slaap.
Fijn trouwens dat jullie een fijne vakantie gehad hebben!!
Perdjes, dat is vaak zo ja rond deze tijd en inderdaad erg jammer... Maar vaak zijn hotels ook veel minder bezet en zou het ze geld kosten als ze alles volop laten draaien. Maar kan me voorstellen dat het vervelend is. In het hotel waar ik werkte was dit ook het geval, in april werkten we in ons team maar met 3 personen en vanaf mei t/m september met 11, vanaf september weer met drie.. Maar bij ons was er ook nogal een verschil, in april hebben we een week gehad met 40 gasten in het hotel. In juli vaak 400 tot 500 gasten.
Aaah thanks Nathalie! Maar op zich als de oproep komt zie je nu niet meteen dat mensen gaan bidden zeg maar..... Maar ik vond het heerlijk klinken zo tussen de bergen!
ikkuh15
Geplaatst: 01-11-09 18:33
Hallo iedereen! Ook ik ben helaas weer terug maar wat heb ik het super gehad! Vrijdag ochtend om half 9 aangekomen aangekomen op Antalya airport waar vriendlief al op me stond te wachten! Helaas door een fikse verkoudheid een rottige vlucht gehad doordat ik veel last van mijn oren heb gehad. Snel naar Alanya gereden waar we in de middag iets leuks zouden gaan doen, ik zag er echter uit als een zombie en viel om van de slaap en ben meteen gaan slapen en werd rond 7 uur weer wakker. De volgende ochtend aangereden naar Adana waar zijn familie woont. Hele mooie route langs de kustlijn af, heb echt genoten! Onderweg gestopt om lekker te eten en doorgassen maar. In de avond aangekomen en uiteten geweest met zijn zus en haar man. De volgende dag heerlijk wezen winkelen en in de middag door gereden naar Osmaniye waar zijn moeder woont en zijn zus werkt. Hier zijn we 2 dagen verbleven en heb weer heel de buurt ontmoet en mee aan de thee gezeten . Op woensdag weer terug naar Alanya gereden waar we 10 uur over hadden gedaan. Het weer was erg slecht en ik kreeg schrik omdat het donker was, dus lekker rustig aangedaan. Op donderdag hebben we samen heel het huis gepoetst en boodschappen gedaan omdat we voor de avond zijn vriend met verloofde hadden uitgenodigd om te komen eten. Vriendlief heeft heerlijk staan koken en ik moest uit de keuken blijven ( ben een ramp in koken) Daarna een of andere serie gekeken die ze echt niet konden missen . Op vrijdag zijn we even naar zijn kantoor gegaan en zijn we de bergen in gegaan met een nieuw soort auto uit Israel, de Tomcar. Deze kan helemaal offroad en we zijn flink rond wezen scheuren Helaas vloog het te snel voorbij en moest ik alweer richting Antalya airport. Hier hebben ze een grove fout gemaakt waardoor we een passagier gewoonweg vergeten waren. We moesten inchecken bij gate 15, toen we eenmaal hier waren en de helft door de security was kwamen ze erachter dat we de verkeerde gate hadden. Iedereen moest naar gate 11, dit werd echter niet omgeroepen. Ze waren bang dat we vertraging op zouden lopen dus werden we als een gek het vliegtuig ingepropt en de deuren gingen dicht. Het viel mij al op dat we zo lang rondreden in plaats van opstegen. Bleek dat ze een passagier achter gelaten hadden die nog bij gate 15 zat te wachten. En het vliegtuig was te vroeg vertrokken en er waren geen passagiers geteld. Moesten we weer terug, bleek het een oude man van 80 jaar te zijn die ook nog slecht ter been was. Was wel erg zielig. Verder verliep de terugreis erg goed! Helaas wel veel regen gehad en weinig zon gezien. Maar daar ging ik ook niet echt voor het was een zeer geslaagde week en mis hem nu toch wel heel erg...
Loesss, klopt. Het moment dat je de ezan hoort zie je ook de moskeeën vol lopen met mannen als je goed kijkt, en de vrouwen gaan thuis bidden. Maar je hebt natuurlijk genoeg mensen die niet meer 5 keer per dag bidden...
Ikkuh klinkt als een hele fijne tijd!!! Snap goed dat je hem mist!
YellowFish ik ben jaloers!! (goed mag zelf ook niet klagenmaar toch :p )
Nathalie: ik heb er in turkije met een stel barmannen hele discussies over gehad omdat ik het niet helemaal begreep. Maar zij gingen ook inderdaad niet 5x per dag heen.
Idd, hetzelfde als hier het christelijke geloof niet meer zo sterk vertegenwoordigd wordt, wordt daar de Islam ook minder sterk.. Vroeger was het bijv ook verplicht om de werknemers 5 x per dag te laten bidden, nu zijn er bazen waarbij dit niet meer mag.. Net zoals dat sommige gewoon roken en drinken, of sommige vrouwen geen hoofddoek ophebben. Zo zijn er in NL ook mensen die niet elk regeltje van het geloof nagaan.
ikkuh15
Geplaatst: 04-11-09 15:13
Nadir schreef:
Wanneer ga je weer?
Het liefst morgen maar er moet een nieuwe laptop voor mijn studie komen dus ben even door mijn geld heen . We zijn weer met visum aanvraag bezig. Ik hoop dat hij nu eindelijk met de kerst naar Nederland mag komen. Vind het nu wel is onderhand tijd worden dat hij ook mijn familie ontmoet. Het weer in Alanya schijnt nu erg slecht te zijn. Sprak net mijn vriend en die vertelde dat er een weeralarm was vanwege de storm die nu gaande is...