Ik kan in dit geval alleen over spanje oordelen en daar lijkt het een beetje hetzelfde. De "wilde" katten worden door de vissers in de haven gevoerd en het heeft geen enkel nut die te vangen en een goed tehuis te geven. Die horen gewoon buiten. Ook zwerfhonden daar lopen in kleine roedels door het binnenland en zorgen blijkbaar goed voor zichzelf want ze zien er goed uit. Maar daar zitten de asiels wel overvol met dieren die wel gedumpt zijn dan. Ezels heb ik wel gezien maar nog geen verwaarloosde. Kettinghonden ook zat maar kon niet zeggen dat ze er slecht uitzagen. Ik ben er ook van overtuigd dat je niet alles wat losloopt mee naar huis moet nemen, de meesten gaan na hun wandelingetje weer naar huis, dat zijn ze daar gewend.
En ja wat is nou mishandeling of verwaarlozing vraag ik me wel eens af.
Hier in Duitsland laat iedereen zijn dier ook over straat zwerven die vaak overreden worden. Dan zitten ze te huilen, kopen weer een puppie en laten die weer loslopen wordt weer overreden enz. Zoiets snap ik niet, ja je houd dat niet tegen zeggen ze dan. Nou ik wel hoor geen enkel probleem. Aan de lijn wandelen en een hek om je tuin of een deel afzetten als het te groot is.
Voor die paarden ook een stichting opzetten of gewoon een contract maken dat ze verkocht worden tegen een "schutvertrag" (weet even het nl woord niet) Dat houdt in de paarden worden tegen een bedrag bv de transportkosten en de oplapkosten verkocht en mogen dus niet verkocht of geslacht worden zonder toestemming van de Stichting, er mogen controles worden uitgevoerd en er bestaat terugname recht. Het moet natuurlijk voor jou ook financieel haalbaar zijn.
Misschien een idee om eens uit te proberen. Jij maakt een foto van een paard dat een goed tehuis nodig heeft. Ik zet hem bv hier op internet met het verzoek of iemand dit paard wil adopteren tegen een bedrag. Ze krijgen dan een adoptiecontract waarin ze bv een maandelijkse bijdrage doen om het paard op krachten te laten komen. Als het zover is dan laat je het paard op hun kosten naar Duitsland of Nederland transporteren. Dan zijn jouw kosten gedekt, het paard heeft het gelijk beter en je kunt zien of men serieus genoeg is in de opfoktijd. Stoppen ze met betalen gaat het hele verhaal niet door en zoeken we nieuwe baasjes. Even in het kort dan. Je kunt bv foto's maken iedere maand en die mailen of op een website zetten zodat ze het paard kunnen volgen.
Wat wordt globaal de inhoud van dat blad dan ?