[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 18:48

Best mogelijk idd Odette, wie zal het zeggen. Hij stond in ieder geval op transport voor de slacht omdat hij een peesblessure zou hebben. Hij had wel een diep en groot litteken dwars over zijn onderbeen, maar hij was er niet kreupel op. Het was een handelaarster, dus die kan van alles verzonnen hebben om te verkopen.

Nee idd Marilu, je bent pas dood als je vergeten bent. Zo lang de herinnering levend is, zijn zij ook nog een beetje levend. Koester maar wat je hebt. Met Thor reed ik de dag ervoor er nog op en de volgende dag was hij dood. Je weet nooit wanneer het voorbij zal zijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 11:19

Weet je nog dat ik wel graag wilde reizen. Hm, we zijn op maximaal een maand, maar wat Erwin betreft, op 3 weken uitgekomen. De vader van een bokkert had belangstelling om op te passen, maar dat is helaas niet doorgegaan.

Daarom heb ik een oproep op bokt gezet. En ik zet de link ernaartoe ook hier neer, wie weet heeft iemand van jullie zin: [ED] Dienst: oppas gezocht Zuid-Frankrijk 3 weken september '25 of mei '26

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 19:16

Wauw, zeg, Monique, jullie hebben daar echt wel een (paarden)paradijs in Frankrijk !!
Ik ben even gaan kijken naar de oproep die je geplaatst had.

Geweldig, zeg, zo'n groot domein !

En die schuilstal op de foto is zo mooi ! En ook nog eens leuk, met die koetsenwielen ervoor (of ik denk toch dat het koetsenwielen zijn ;-) ).

Hopelijk vinden jullie een geschikte oppas ! Het is toch altijd een beetje met een bang hart dat je je paarden en andere dieren aan andere mensen overlaat, hé. Tenminste toch als het gaat om iemand die je nog niet kent.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 20:14

Marilu schreef:
Wauw, zeg, Monique, jullie hebben daar echt wel een (paarden)paradijs in Frankrijk !!
Ik ben even gaan kijken naar de oproep die je geplaatst had.

Geweldig, zeg, zo'n groot domein !

En die schuilstal op de foto is zo mooi ! En ook nog eens leuk, met die koetsenwielen ervoor (of ik denk toch dat het koetsenwielen zijn ;-) ).

Hopelijk vinden jullie een geschikte oppas ! Het is toch altijd een beetje met een bang hart dat je je paarden en andere dieren aan andere mensen overlaat, hé. Tenminste toch als het gaat om iemand die je nog niet kent.

Hi Marilu, dank je wel. Ja, we voelen ons enorm bevoorrecht. De wielen zijn inderdaad antieke wielen van oude landbouwwerktuigen die we hier gevonden hadden.
Het zou leuk zijn als we een leuke oppas zouden vinden, maar het is geen must. Het is puur luxe. Vinden we niemand gaan we niet. We maken heel veel uitjes van 1 dag of 1 nacht en dat is ook al heerlijk.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 20:58

Ik probeer zo af en toe wat meer bij te lezen ;-)

Zo las ik - nu pas :D - dat jullie voor Callas verhuisd zijn binnen Frankrijk.
Hoe kwam dat dan zo ? Woonden jullie voorheen minder rustig, dan ?

Ik denk dat ik toch het boek over Callas toch voor mezelf ga kopen, want ik denk dat ik er ook wel veel uit kan leren !
Ik zie dat het op diverse sites aangeboden wordt. Maakt het voor jou uit langs welke weg ik het koop ?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 21:07

Marilu schreef:
Ik probeer zo af en toe wat meer bij te lezen ;-)

Zo las ik - nu pas :D - dat jullie voor Callas verhuisd zijn binnen Frankrijk.
Hoe kwam dat dan zo ? Woonden jullie voorheen minder rustig, dan ?

Ik denk dat ik toch het boek over Callas toch voor mezelf ga kopen, want ik denk dat ik er ook wel veel uit kan leren !
Ik zie dat het op diverse sites aangeboden wordt. Maakt het voor jou uit langs welke weg ik het koop ?

Callas, tja Callas. Een van de vervelende dingen van ons vorige huis was dat het in een rotsachtige omgeving lag. De paden waar ik reed waren bezaaid met scherpe stenen. En ze heeft platte voeten, dus erg gevoelige zolen. Dat was 1. En zowel hoefschoenen en speciaal beslag, olofijzers, hielpen daar niet tegen. Dus ze stond regelmatig erg gevoelig en dat vond ik zielig.
Het tweede was dat we iets platters voor haar wilden, waar ze meer veiligheid had. Paarden zijn tenslotte steppedieren en geen bosdieren. Ze is geboren in een heel plat stuk van Frankrijk tegen België aan, waar ze altijd alle vijanden aan kon zien komen. In de bergen met bossen, zie je niets en ze verwachtte overal gevaar. En ze werd steeds banger.

Maar ik zal het niet verklappen, dat lees je dan wel in het boek. Wat leuk dat je het toch gaat lezen! Dank je. Ik zal je via de pb een link sturen waar je het kunt bestellen.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 21:11

Super !
Ik sluit nu af voor vandaag, dan lees ik het morgen en dan bestel ik gelijk !

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 15:41

Vanmorgen baalde ik zeg.
Gisteren hadden we hondentraining ín het dorp. Regen, maar Zozo deed het zo geweldig. Hij was echt het netste jongetje van de klas. Ook Yoda die in de auto bleef, deed het super. Ze heeft haar kluifjes opgegeten en 2 puzzelspellen gemaakt en met haar jas aan had ze het niet koud. Dus ik helemaal überhappy.
Vanmorgen ga ik wandelen. Ik doe ze oranje en gele hesjes aan ivm jagers. Gelukkig. Zozo loopt keurig los mee en komt telkens inchecken voor een koekje. Helemaal goed. Ineens gaat zijn neus omhoog, een wildgeur. Zoef weg. Ik kon roepen wat ik wilde maar niets. Ik erachter aan, maar dat houd je niet bij. Ik zag nog dat oranje jasje ergens in het bos verdwijnen. Yoda naar huis gebracht, buren gebeld, gaan zoeken. Ik hoorde hem ver ver weg ergens blaffen. Naar ver ver weg gelopen, maar niets gezien. Maar weer naar huis gegaan om de auto te pakken en te gaan zoeken en hopen dat ik hem dan ergens met zijn oranje hesje zou spotten. Was ie gelukkig zelf thuisgekomen. Brrrr. Maar hem beloond natuurlijk, brave jongen, hoor. Dus helaas kan loslopen niet. Ik vind het erg vervelend dat hij wild zou opjagen en ik moet er niet aan denken dat hij op de doorgaande weg terecht zou komen.

Afijn eind goed all good.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 17:09

Balen dat boefje Zozo is weggelopen. Volgens mij is het heel lastig om een jacht hond af te leren om achter zijn neus aan te gaan.
Van wanneer tot wanneer mag er worden gejaagd dan? Dat is toch niet het hele jaar door?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 17:12

Dat deed ons beagle ook, luisterde perfect, tot ie iets rook, dan speerde ie weg en bleef soms een hele nacht weg.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 17:42

Tinka schreef:
Dat deed ons beagle ook, luisterde perfect, tot ie iets rook, dan speerde ie weg en bleef soms een hele nacht weg.

ja dat had je verteld indd. Nou je had gelijk. Etterbakje ;-) Net op het erf was hij ook stout. Eerst liep Yoda weg en ging hertenstront staan vreten dus ik boos haar zoeken en terughalen, loopt hij gewoon langs me en gaat ook staan vreten! En ik maar ontwormen, rara hoe kan dat toch. En hij luisterde wel, maar toch nog even een paar happen nemen.

TinkerTreas schreef:
Balen dat boefje Zozo is weggelopen. Volgens mij is het heel lastig om een jacht hond af te leren om achter zijn neus aan te gaan.
Van wanneer tot wanneer mag er worden gejaagd dan? Dat is toch niet het hele jaar door?

Er mag van ongeveer half augustus tot en met april gejaagd worden. Dat is algemeen aanvaard. En dan vaak in het weekend en op woensdag. Die dagen verschillen soms per departement en zelfs per commune.

Maarrr in principe mag het hele jaar door gejaagd worden als er aangegeven is dat er overlast is van wild. En tja, boeren vinden dat al heel gauw dat er overlast is van wild, dus mag er het hele jaar door gejaagd worden.

Zoals vermeld op de website van de Federatie van Jagers, betekent de kalender voor de opening van het jachtseizoen niet noodzakelijk dat jagen vóór deze data onmogelijk is. Zo wordt verder uitgelegd dat een specifieke lokale context de jacht vooraf of over een langere periode kan toestaan.

In de zomer mogen er drijfjachten op zwijnen georganiseerd worden. En eigenlijk gewoon dagelijks. Niet meerdere dagen achter elkaar in 1 gebied, maar wel elke dag aangrenzend ergens.

En dan hangt het ook nog af van het soort wild en trekvogels, want die mogen ook afgeknald worden. En iedereen mag op zijn eigen terrein altijd jagen.

Dus daarom wandel ik zelf altijd met een oranje jas aan. En had ik voor Callas ook een fluodeken. Je bent je leven echt niet zeker in Frankrijk. Zeker niet in bossen. Dus daarom voor de honden ook een fluojasje gekocht. Nu wordt er hier erg weinig geschoten, afkloppen, meer drijfjacht om de het wild uit de 32 hectare van de buurman te krijgen. Ze mogen daar niet komen want het is natuurreservaat (heeft hij geregeld) maar ze mogen het er wel uitdrijven en dan staan ze op een rijtje bij de weg om ze af te schieten. Kogels gaan ver. Dus sowieso als ik jachthonden hoor, ga ik niet wandelen en houd ik de paarden boven bij de uitloopstallen.

Als je meer over die regels en data wilt weten, hier staat het van de gouvernement van het jachtseizoen 24-25 https://www.toutsurmesfinances.com/vie- ... 9ouverture

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 19:31

Oh jee, dat is eigenlijk dus het hele jaar door jacht in Frankrijk !!
Dat moet geen leuk gevoel zijn, zeker niet met de paarden, die ook nog wel eens serieus zouden kunnen verschieten van al dat geknal.

Ben je op jullie eigen domein dan nog wel veilig ? Of palmen de jagers dat ook in, als het hun goeddunkt ?

Als we in Spanje zullen wonen, zijn we zinnens om enkele asielhonden te adopteren. Nu was ons idee altijd om podenco's te adopteren ... Dat zijn natuurlijk ook jachthonden. In Spanje worden die, zoals jullie wel zullen weten, gedumpt als ze niet meer geschikt zijn voor de jacht. In het verleden werden ze soms ook opgehangen en op nog andere wrede wijzen om het leven gebracht eens ze niet meer nuttig waren.
Ik denk dat dit nog wel zal gebeuren, maar dus wel niet meer zo wijd verspreid. Maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet.

In het 'beste' geval worden ze dus gedumpt in de nabijheid van het asielcentrum.
Het blijven natuurlijk jachthonden, dus ik denk dat zij ook zo zouden reageren, eens ze wild ruiken ...
Misschien toch nog maar eens nadenken of we niet beter een 'schoothondje' adopteren ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 19:41

Je zal altijd rekening moeten houden met waarvoor je hond ooit gefokt is, sommige dingen krijg je er niet uitgetraind.
En hoewel ik inderdaad een probleem met met de manier waarop is dood beter dan loslaten. Verwilderde honden zijn problematisch voor o.a. vee in delen van Spanje.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 20:15

tamary schreef:
Je zal altijd rekening moeten houden met waarvoor je hond ooit gefokt is, sommige dingen krijg je er niet uitgetraind.
En hoewel ik inderdaad een probleem met met de manier waarop is dood beter dan loslaten. Verwilderde honden zijn problematisch voor o.a. vee in delen van Spanje.

Wat Yoda en Zozo betreft, nee, dat krijg je er inderdaad niet uit. Zozo heeft nooit echt gejaagd, van Yoda weten we het niet. Maar zodra een hond 1x een spoor gevolgd heeft, smaakt het naar meer. Dus Zozo gaat alleen nog aan de lange lijn mee.

@Marilu, Ik denk dat het het slimste is als jullie met het asiel ter plekke overleggen welke hond bij jullie situatie het beste past. Hoe het is met jagen weet ik niet in Spanje.

Ben je in Frankrijk à la campagne wel veilig op je eigen terrein. De afgelopen vier jaar is er zeg 3 km in de rondte niet geschoten. Wel gejaagd. Er is een minimale afstand tot aan bewoning en openbare wegen waar niet geschoten mag worden. Ik meen dat dat 150m is. En aangezien ons huis midden in ons terrein ligt en de afstand naar buiten ons terrein overal 150m of meer is, zullen ze hier niet schieten. Maar op de conventionele jachtdagen, dus weekend en woensdag houd ik de paarden voor de zekerheid boven bij het huis.

Bij ons vorige huis in de Hérault schoten ze wel veel te dicht bij het huis en ook naast de paardenwei. Ook daar haalde ik de paarden naar boven op jachtdagen. En ja ik ben toen wel een keer met Callas aan de kletter geraakt door schoten dichtbij huis. Ze sloeg op hol en vluchtte met mij erop naar stal, rakelings met mij langs een muur en de camper. We hebben toen een klacht bij de jachtvereniging ingediend. Die zijn wezen praten. En toen bleek dat de vorige eigenaren toestemming op schrift hadden gegeven om te mogen jagen op dat terrein. En ze dachten dat wij dat ook wel goed vonden. Nee dus. En we hebben het ook niet vernieuwd of ondertekend, dus ze waren in overtreding.

Bij het huis daar weer voor in de Corrèze hebben ze onze kat aangeschoten. Oog eruit. Dat was pal achter de boerderij op ik schat 30m. De burgemeester daar was tegen de jacht en heeft toen ons aangeraden aangifte te doen bij de politie. Hebben we gedaan. Er is toen een gesprek geweest met de jachtvereniging en de burgemeester en die beweerden dat het niet hun jachtvereniging was geweest. Iedere jager met een permit mag overal in Frankrijk schieten. Tja. Van die dingen.

Dus, ben je je leven veilig in Frankrijk als er een jacht gaande is?Mwah er zijn vele gebeurtenissen opgetekend op internet die echt niet grappig zijn.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 22:58

Oei.. jagen door honden is altijd en overal een probleem. Ik denk dat je hem nu 3 maanden hebt?
Jammer dat er geen echte hondenlosloop velden zijn bij jullie waar hij met een groep honden los kan spelen dan.
Maar je kunt inderdaad beter het zekere voor het onzekere nemen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 23:05

balance schreef:
Oei.. jagen door honden is altijd en overal een probleem. Ik denk dat je hem nu 3 maanden hebt?
Jammer dat er geen echte hondenlosloop velden zijn bij jullie waar hij met een groep honden los kan spelen dan.
Maar je kunt inderdaad beter het zekere voor het onzekere nemen.

Ja lastig. En er zijn wel hondenlosloopveldjes in de dorpjes, maar dat zoek ik niet. Gelukkig kan hij altijd met Yoda spelen en ik wil het rijveld veilig voor ze maken, dan kan ik ook agility daar doen. En op de cursus kunnen ze altijd spelen. Maar bij mij los lopen, doe ik dan alleen met de lange sleeplijn.

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:54

Frankrijk lijkt me een mooi land om te wonen, maar dat non-stop jagen is toch wel een punt. Hier jagen ze ook, maar het jachtseizoen is gelukkig beperkt.
Zozo lijkt precies op onze ruwharige teckel: luistert prima, maar als hij wild ruikt dan kun je het schudden. Ook drollen eten is zijn hobby en als ik er wat van zeg toch nog gauw even een hapje nemen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 11:12

uxgranta schreef:
Frankrijk lijkt me een mooi land om te wonen, maar dat non-stop jagen is toch wel een punt. Hier jagen ze ook, maar het jachtseizoen is gelukkig beperkt.
Zozo lijkt precies op onze ruwharige teckel: luistert prima, maar als hij wild ruikt dan kun je het schudden. Ook drollen eten is zijn hobby en als ik er wat van zeg toch nog gauw even een hapje nemen.

Ja wat je beschrijft is echt Zozo, hahaha, lol, ik denk dat veel honden zo ondeugend zijn. Maar vanmorgen dus wezen wandelen dan wel weer met de lange lijn los meeslepend. Dat was de truc die de trainster (de leuke) me geleerd heeft. Dus hij kan los rondrennen, maar wel met de lijn achter hem aan. En op hetzelfde punt als gisteren werden ze weer enthousiast, dus ik denk dat daar herten slapen in de nacht. Dus enorm geoefend om zijn aandacht bij mij te houden, met wisselend succes, dus ook wel op het eindje van de lijn gaan staan omdat hij toch wegging. Zo is het goed te doen, want ik denk niet dat ik dit eruit getraind krijg. Wild is toch interessanter dan een mens met brokjes. Maar op dit moment is het goed zo.

Over het jagen in Frankrijk. In het vorige huis in de Hérault was het echt vreselijk. Ooit was de hoefsmid bij ons op een jachtdag kennelijk en hij vroeg aan mij, is er een schietbaan in de buurt? Nee dus. Hij zei, het lijkt wel een oorlogsfilm. En dat was echt zo. Er werd zoveel geschoten, niet normaal.

Hier hebben we weinig bos, dus er wordt ook weinig gejaagd en geschoten. Ik denk dat we hier het beste af zijn van alle huizen in Frankrijk waar we gewoond hebben. De Corrèze was ook erg veel. Het ligt ook genuanceerder dan non-stop jagen het jaarrond. In de zomer moet er dus voor div diersoorten een uitzondering aangevraagd worden.
Maar omdat je het nooit zeker kunt weten, of ik zou moeten vragen of ze me willen informeren, heb ik die hesjes voor de honden gekocht. Uit veiligheid.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 13:45

Hier in de Tarn is het jachtseizoen wel weer afgelopen hoor, eind januari stopt het. Lekker rustig dus nu. Sowieso valt het mee, schieten doen ze niet zo vaak. Wel met terreinwagens rond scheuren van het ene naar het andere punt. En met roedel honden door de bossen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 11:36

Dat is lekker dat het voorbij is. Hier hoor ik nu net, zondag dé jachtdag dus, weer meutes honden door ergens een bos gaan. Ze schieten niet, hoor, en gelukkig ver weg dus ik kon de paarden lekker op de noordhelling laten lopen, daar staat nog veel groen gras.

Voor wie wil weten wat ik 9 dagen lang gedaan heb zonder Erwin zie het filmpje https://youtu.be/bIFFsLvvP-E

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 12:00

Wat ben je enorm productief geweest, afgelopen week zonder Erwin.
Petje af!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 12:07

Nou dat, dank je! Hij komt vandaag terug en ik hoop dat hij prettig verbaasd is over mijn klusjes. Ik heb dingen gedaan die maar bleven liggen omdat er altijd iets anders voorrang heeft. Ik kan nog wel 9 dagen vullen met zulk soort dingen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 12:12

Ja, en als je dan met zn 2en bent pak je eerder de grotere klussen aan. Zodat de kleinere klussen blijven liggen.
Al vond ik die klimplant verwijderen geen kleine klus ;)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 12:14

Lekker bezig geweest zo in je eentje

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 12:43

TinkerTreas schreef:
Ja, en als je dan met zn 2en bent pak je eerder de grotere klussen aan. Zodat de kleinere klussen blijven liggen.
Al vond ik die klimplant verwijderen geen kleine klus ;)

Nee die klimplant was een draak! En ik ben er nog niet 100% mee klaar, maar ik moet met ladders gaan zeulen en dat doe ik dan liever samen.

En idd, wij rennen eigenlijk steeds van priori naar priori. Nog steeds. Bijv we moeten nu echt bij de paarden aan de gang. Er is veel gesloopt, ik moet echt beton krijgen in de uitloopstallen en nog een priori is de oprit. Zoveel klei, soms kom je met de auto in de slip! Dus dat heeft eigenlijk nóg meer priori dan de paarden eigenlijk. En zo wordt alles steeds mooier, maar blijven ook steeds klussen liggen. We zijn al 3 jaar in mei met die logeerkamer bezig bijv!

Tinka schreef:
Lekker bezig geweest zo in je eentje

Dank je, ik heb me zeker niet verveeld. Erwin rijdt nu ergens bij Clermont Ferrand, dus over een uur of 5 is hij thuis. Ik moet maar eens gaan schoonmaken ;-)