[VOLG] Op mijn stalen ros, het vierde avontuur: Slovenië!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:34

Dat hoor ik inderdaad ook wel, dat de Noren ( en Zweden ???) niet zo heel open zijn. Moeilijk om contact mee te krijgen etc.

BeFunny

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:41

Ik zou hier echt ook kunnen wonen. Ben zelf ook graag op mezelf.
Ik vind het juist fijne mensen hier en ken ook een paar mensen die hier zijn gaan wonen en het hier erg naar hun zin hebben. Maar dat zijn ook mensen die hier echt passen. Ook ken ik wat mensen die in Zweden wonen en het naar hun zin hebben. Het moet je passen denk ik.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 16:07

Een rustdag heeft me goed gedaan, ik begon met energie en zin aan de volgende etappe: 575 kilometer door het binnenland van Noorwegen naar Bergen!
De vrouw van het gezin waar ik verbleef was zo lief de eerste 10 kilometer met me mee te fietsen, de fijnste route Oslo uit zonder veel klimmen en kriskras te gaan. Ben weer geraakt door hoe ik met open armen word ontvangen en geholpen door vreemden!
Ondertussen fietste ik rechtstreeks het onweer in :') Ik wist dat het eindmiddag los zou barsten, maar wilde minstens de helft van de route voor vandaag afleggen voor dat gebeurde. Ik had nog even de hoop dat de storm links van me zou blijven, maar helaas. Opeens barste het los en kwam ik net op tijd een hutje tegen met een deur die niet op slot zat, een openbare wc, en nee, die liggen hier nou niet voor het oprapen. Dus dat was weer een mooie toevalstreffer! Fiets naar binnen gereden en het begon enorm te hagelen, regenen en donderen. Ik zit onder het afdakje ervoor een boekje te lezen en naar de regen en flitsen te kijken. Het hutje trilt letterlijk van het gedonder.

De weerswaarschuwingen zijn niet mals, dus die neem ik serieus. Ik heb gister geleerd dat waar een auto je beschermt voor blikseminslag, een fiets het juist aantrekt en daarmee levensgevaarlijk is. := Als het opklaart fiets ik verder, mijn plan is om bij Hokksund op een camping te overnachten, zodat mocht het losbarsten ik altijd nog ergens kan schuilen.
Afbeelding

Afbeelding

Nu ik toch mijn tijd moet doden, ik ben gisteravond nog even in een park geweest van Oslo waar allemaal beelden van naakte mensen zijn!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 16:14

Mooie plee! Kun je als het moet ook wel overnachten. ;)
Hier ook pestweer met nu en dan een klap.
Wat is de gedachte achter die blote beelden? Heb je dat meegekregen?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 16:34

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 17:31

Bedankt voor de link! Echt een levenswerk van de kunstenaar!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 17:40

Ik vond het oprecht mooie en interessante beelden (en dat heb ik niet zo snel). Heel divers, in allerlei poses, vormen en leeftijden. Zag er zelf inderdaad heel erg de cyclus van het leven terug, menselijkheid, hoe je verwikkeld bent als mens met elkaar en jezelf. De grote pilaar vond ik wel intens.
Bedankt voor de link Rex_Rolfo, leuk om er wat meer over te lezen.

Inmiddels ben ik de tweede storm aan het uitzitten, ditmaal vanaf een comfortabele plek dan een wc in het bos (al klaag ik niet). :D Tussendoor 15 kilometer kunnen fietsen. Nog 20 en dan ben ik bij de camping, als het goed is blijft het zo meteen redelijk droog!

Ik mag van mezelf onbeperkt taart als ik zoveel fiets. :')
Afbeelding

De tweede storm waar ik in zou fietsen over de stad Drammen.
Afbeelding

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 17:52

Knap hoor.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 18:00

Wat een geluk met die toilet om te schuilen. En nu lekker met taart! Groot gelijk heb je, echt behoorlijke afstanden die je aflegt. Ik vind je zo stoer dat je dit doet. En echt goud dat je zulke leuke en mooie mensen hebt getroffen tot nu toe <3

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 22:05

Wat een mazzel met je schuilplaatsen!

En onbeperkt taart, je moet toch culinair lokale dingen uitproberen? Jouw niche is toevallig taart... Groot gelijk!

Hopelijk een goede nacht! Alvast welterusten :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 10:04

regel je vaak in de ochtend ( of vorige avond ) al je slaapplek voor s'avonds ? Dus dat je dan in de ochtend al weet waar je naartoe fietst en hoeveel km dat is ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 14:09

Maris schreef:
regel je vaak in de ochtend ( of vorige avond ) al je slaapplek voor s'avonds ? Dus dat je dan in de ochtend al weet waar je naartoe fietst en hoeveel km dat is ?

edit : ik zie net in een Noorwegen groep dat ze echt slecht weer afgeven in midden/ zuid Noorwegen. Hoe zuiderlijker hoe soort van beter het weer. Let je goed op jezelf !!!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 14:14

Maris schreef:
Maris schreef:

edit : ik zie net in een Noorwegen groep dat ze echt slecht weer afgeven in midden/ zuid Noorwegen. Hoe zuiderlijker hoe soort van beter het weer. Let je goed op jezelf !!!

Wij zitten precies in dat gebied. Namelijk Rondane. Vandaag zou 90 procent kans op regen zijn. Maar voor alsnog droog. Vanaf vannacht gaat het aanhoudend regenen tot dinsdag avond. Maar morgenochtend gaan wij een stukje oostelijker en daar is het al weer anders. Dus het valt alles mee.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 14:29

Doe maar voorzichtig! We hebben hier voor morgen en dinsdag zelfs code rood (echt nog nooit eerder gehad in de jaren dat we hier wonen) vanwege overstroming gevaar, zware regenval en morgen middag/ avond zware onweer. 150mm regen is er voor morgen voorspeld en 45 voor dinsdag.

Ik kan eventueel in fb groep van Degerfors vragen of iemand daar misschien het steentje gevonden heeft? Hebben paar jaar in Degerfors gewoond, dus weet wel wat groepen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 14:34

Waar is dat op terug te zien Quir? Want in de weerapps zie ik dat niet. Maar ik volg een paar mensen die in dit gebied zitten ook die ook code rood delen voor v.a 14:00 vandaag.
Maar het is hier Iig nog altijd zo.

Afbeelding

Afbeelding

En het zou al sinds vanmorgen regenen maar er is nog geen drup gevallen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 14:38

Ik zit net een paar km aan de andere kant van de grens. :))

Maar hier zie je de gebieden met code geel, oranje en rood. Ik zit precies in het rode deel links richting Noorwegen.

Afbeelding

Hier is het nu ook nog droog, maar begint vanavond vanaf 7 uur ongeveer.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 16:06

Hier in het zuiden (Kalmar) was ook ontzettend veel regen voorspeld, maar het valt tot nu toe heel erg mee. 1 hele dikke bui en de rest vd dag een beetje miezer. Er was in eerste instantie iets van 40 mm voorspeld voor vandaag. Onze regio is best droog 's zomers dus dat was natuurlijk dikke paniek :+

MarEd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 17:23

Joehoeeeeee,

op deze kletsnatte, druilerige zondag vanachter de laptop weer eens een x aan het Bokt'en en zie een topic titel voorbij komen met een heel herkenbaar profielpaard *\o/*

Superleuk om even alles te lezen!!!!

Superstoer en knap hoe je het doet allemaal en als je terug bent maar een live verslag vanaf onze dressuurzadels ipv fietszadels _O- _O- _O-

Heel veel succes, plezier en vooral een veilige code-roodloze reis.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 22:35

MarEd schreef:
Joehoeeeeee,

op deze kletsnatte, druilerige zondag vanachter de laptop weer eens een x aan het Bokt'en en zie een topic titel voorbij komen met een heel herkenbaar profielpaard *\o/*

Superleuk om even alles te lezen!!!!

Superstoer en knap hoe je het doet allemaal en als je terug bent maar een live verslag vanaf onze dressuurzadels ipv fietszadels _O- _O- _O-

Heel veel succes, plezier en vooral een veilige code-roodloze reis.

Hé daar, dat is grappig! Ik besef me nu dat ik ook niet meer op je appje heb geantwoord over hoe het gaat en de regen enzo. :')
Nou ja, dan heb je bij deze je antwoord haha!
En live verslag in onze prachtige dressuurzadels gaat zeker nog komen!

Maris schreef:
Maris schreef:

Bedankt, ook aan de rest, voor het bespreken van het noodweer. Vandaag was het bewolkt, maar droog, dus ik dacht dat de stormen van gister het noodweer was en het verder zou meevallen. Maar helaas, het gebied waar ik zit is ook code rood geworden en het gaat tot en met maandag enorm hard regenen.

Gister ben ik uiteindelijk alsnog gaan wild kamperen, na de tweede storm klaarde het op en zo’n kilometer voor de camping waar ik heen wilde gaan trof ik een andere fietser die net bezig was met een kamp op zetten. Ik vroeg of ik bij hem mocht aansluiten voor de nacht en ik was hartstikke welkom! Een jonge gast uit Duitsland die al drie maanden onderweg is, hij was naar de Noordkaap gefietst en via de Lofoten nu onderweg naar Oslo. Het was gezellig om eindelijk met een medefietser te kletsen en verhalen uit te wisselen. Met nog iemand in de buurt slaap ik gelukkig ook een stuk beter. In de verte zag ik de camping, dat was hutjemutje caravans, dus ik was blij dat mijn tentje op een ruim veld tussen wat bomen stond met een prachtig uitzicht op de rivier.

Vandaag merkte ik opnieuw dat mijn lichaam (nog steeds) oververmoeid is. Ik had dit keer ook merkbaar last van mijn rug en de aanhechting van mijn bovenbeenspieren bij mijn bekken. Dus ik ging in schildpadmodus (of skilpadda in Noors), oftewel, elke klim in zo’n lichte versnelling dat ik slechts 5 km/u ga, maar het me niet veel kracht kost. De route van vandaag bestond uit veel klimmen, op grind en asfalt, dus ik deed heel lang over elk stukje. Maar jemig, wat is Noorwegen indrukwekkend! Zoveel kleur en diversiteit door de bossen, rotsen en velden. Paarse heide, gele bloemen, rode en blauwe bessen en tientallen tinten mos. Het landschap is ruw en onstuimig, maar straalt een enorme rust uit. Het enige dat ik hoor onderweg zijn ritselende bladeren, kabbelende beekjes en wilde rivieren, roepende vogels en zoemende insecten.
Mijn plan was om wild te gaan kamperen. Om gelijk antwoord te geven op de vraag van Maris, ik plan niet echt strikt. Mijn route ligt vast en ik check regelmatig of er hosts via warmshowers op of rond de route liggen, zodat ik één of twee dagen van te voren een verzoek kan sturen. Dan ligt de afstand meer vast. Bij wild kamperen maakt het niet uit en kijk ik vooral hoeveel kilometers ik die dag wil fietsen. Ik vind het fijn om een doel te hebben en daarop baseer ik dan losjes pauzes. Vooral als het even wat zwaarder is vind ik het prettig om een idee te hebben hoe ver ik nog moet en hoeveel ik al gedaan heb. Dus nee, mijn slaapplek staat meestal niet van te voren vast, ik hou me meer vast aan hoeveel kilometers ik min of meer wil fietsen. Wel check ik dus van te voren eventuele hosts, als ik daar gebruik van maak plan ik wel meer van te voren. Ik kijk ook altijd even wat er aan supermarkten, campings en dergelijke op mijn route en waar ik ongeveer wil eindigen ligt voor het geval ik daar gebruik van wil maken. Maar verder dan twee/drie dagen plan ik niet echt, behalve nu mijn treinreis vaststaat van Bergen naar Oslo (daarom vind ik dat dus irritant, ik wil me niet vastleggen zo ver van te voren).
Maar goed, toen ik eind van de middag besefte dat er voor vannacht een code rood boven het gebied hing, leek wild kamperen mij niet meer zo prettig. Omdat ik wel had gekeken wat er in de buurt lag van waar ik vandaag wilde eindigen, wist ik dat er aan de andere kant van de rivier een camping lag. Ik besloot om daar heen te gaan, dat betekende 15 kilometer minder dan ik van plan was, maar dat vond mijn lichaam niet erg. Doordat er voor morgen heel de dag regen is voorspeld, ben ik voor luxe gegaan. Ik heb een knus, simplistisch Scandinavisch hutje gehuurd! Voor één nacht, maar met optie voor twee, zodat ik kan kijken hoe het morgenochtend is. Want het weer is zo onvoorspelbaar, dat kan nog alle kanten op gaan.
Voorlopig geniet ik van mijn comfortabele bank, met een kop thee, chips en een boek. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Suliko op 06-08-23 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 22:46

Oververmoeid? Joh TS, doe als ik en pak het ov! Zo wordt het niet leuker...

(En ja, dit is maar een advies. Zelf weet je natuurlijk beter wat leuk is.)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 22:55

In schildpadmodus geniet ik nog steeds van het fietsen hoor! En wat minder kilometers dan voorheen. Ik was de eerste week door Zweden heen te enthousiast met mijn gemiddelde van 95 kilometer per dag. In het dagelijks leven ben ik geen lange afstandsfietser, laat staan in heuvelachtig gebied. _O-
De rustdag in Oslo heeft me goed gedaan, maar was niet genoeg om volledig te herstellen natuurlijk. Het onrustig slapen helpt ook niet mee, of dit nu bij een host of tijdens wildkamperen is. Ik merk dat als ik vermoeid raak, ik meer stress ervaar, me kwetsbaarder voel en daardoor nog slechter slaap. Dat geeft een onhandig cirkeltje.
Dikke kans dat ik morgen door de regen nog een rustdag heb (met een comfortabel bed), dus dat zal me goed doen. Verder hou ik het nu netjes bij 60 tot 70 kilometer per dag tot ik bij Bergen ben.

Ik blijf gewoon naar mijn lichaam luisteren en als ik voel dat ik niet herstel pas ik gewoon mijn plan aan. :)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 22:59

Ach ja, ik snap het. Hier is IJsland is de schildpadmodus minder een optie, omdat het hier zo gruwelijk leeg is en omdat ik een boot moet halen...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 23:00

Die hutjes zijn heerlijk! Hopelijk valt het weer mee, en anders is een half verplichte rustdag misschien ook niet zo erg.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:22

En een Hytte op paaltjes, ook wel fijn als het erg veel regent :+ Plus misschien een extra rustdag, ik denk dat je lichaam dan JAAAAAA zegt.

Wel gezellig dat je een andere fietser bent tegengekomen onderweg. Ik geloof dat er niet echt veel zijn die zulke tochten maken op dit moment in Noorwegen. Alhoewel... Noorwegen is zo'n groot land, je moet maar net iemand op je route tegenkomen natuurlijk.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 12:33

Ik zit heerlijk op de bank, met mijn voetjes omhoog, onder een dekentje, kacheltje aan en een dampende mok thee. Terwijl storm Hans voorbij rolt en zorgt voor de meeste neerslag die Noorwegen in geen 25 jaar gezien heeft! Verdorie Hans, ik wil gewoon lekker fietsen. Die Hans ook altijd. Maar ik moet nu eenmaal dealen met Hans, dus ik ga van schildpadmodus naar luiaardmodus. Stiekem geniet ik wel even van de luxe en rust. Al moet ik om naar de wc te gaan mezelf wel in mijn regenpak hijsen. :')
Morgen wil ik wel écht verder gaan, dus ik hoop dat het bij vandaag en vannacht blijft. Er staat wel veel regen voorspeld voor morgen, maar dat mag een eind op sodemieteren. _O-

@Maris, gister ben ik nog tweemaal fietsers tegengekomen! Een vrouw alleen en twee mannen samen, ze gingen de andere kant op dus het bleef bij een vrolijke groet. Het is lastiger om fietsers tegen te komen die dezelfde kant op gaan, omdat je vaak dezelfde snelheid hebt. Dus je moet elkaar net treffen in een pauze. Het scheelt wel dat Noorwegen maar 10 officiële fietsroutes kent en de meeste fietsers die ook gebruiken, de wegen daar buiten zijn vaak onmogelijk, druk autoverkeer of verboden vanwege de vele tunnels die er zijn (slechts enkele tunnels staan fietsers toe). Het is vooral de vraag of er met dit weer nog fietsers te vinden zijn. _O-

Afbeelding