Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
germie schreef:.
Voor mij heeft maakt wel of niet in kpap niet uit heb ik besloten. Want van de 300 aanbieders zijn er maar 52 in de kpap, dus daarmee beperk je je keuze enorm.
Fly_high schreef:germie schreef:.
Voor mij heeft maakt wel of niet in kpap niet uit heb ik besloten. Want van de 300 aanbieders zijn er maar 52 in de kpap, dus daarmee beperk je je keuze enorm.
Ik herhaal het voor zoveelste keer - het is letterlijk de bedoeling dat je op deze manier je keuze beperkt door onethische partijen eruit te filteren![]()
Door toeristen zoals jij houden we allerlei vormen van uitbuiting in stand. Maar je kunt straks uiteraard vertellen dat je de hoogste berg van Afrika hebt beklommen, geweldige prestatie zoals het allemaal voor je geregeld wordt
Fly_high schreef:germie schreef:.
Ik herhaal het voor zoveelste keer - het is letterlijk de bedoeling dat je op deze manier je keuze beperkt door onethische partijen eruit te filteren![]()
Door toeristen zoals jij houden we allerlei vormen van uitbuiting in stand. Maar je kunt straks uiteraard vertellen dat je de hoogste berg van Afrika hebt beklommen, geweldige prestatie zoals het allemaal voor je geregeld wordt
germie schreef:Voor mij heeft maakt wel of niet in kpap niet uit heb ik besloten. Want van de 300 aanbieders zijn er maar 52 in de kpap, dus daarmee beperk je je keuze enorm.
maaikemuis schreef:Porters zijn vogelvrij, besef je heel goed dat het een vorm van moderne slavernij is. Juist organisaties als de KPAP zorgen ervoor dat porters een goed salaris krijgen, minder afhankelijk worden van de grillen van outfitters, veilig, warm en gezond de berg op gaan, onderwijs krijgen, er eerlijk fooi gegeven wordt (want de hoofdgids verdeeld en in het geval van KPAP is dit eerlijk verdeeld) en er eisen gesteld worden.
De fooi die jij geeft, die geef je aan de hoofdgids. Jij hebt geen zeggenschap over hoeveel fooi welke persoon krijgt. Tenzij je aan de poort staat en de persoon met bagage niet uit het oog verliest tot ze het park in zijn, weet je niet of er gesjoemeld wordt. Jij weet niet waar zij slapen of wat voor kleding ze hebben (KPAP zorgt voor kleding en eisen aan slaapplekken). Er is geen gezondheidszorg. Er is geen educatie.
Sorry, je hebt geen idee. Je hebt geen idee van de doden die er vallen op die berg. Onder westerlingen, maar veel meer onder de porters. KPAP is gratis. Een organisatie die beweert zich niet aan te hebben gesloten vanwege COVID, zegt simpelweg dat hetgeen waarop bezuinigd is de porters zijn. De mensen zonder stem. Je hebt 52 organisaties die wel het beste met hun mensen voor hebben. Het lijkt mij een hele makkelijke keuze.
maaikemuis schreef:Ben jij degene die de hele groep gaat tegenhouden bij vertrek omdat je ziet dat het niet goed is? Die de groep tegenhoudt om eerst schoenen te kopen voor de porters? Ben jij degene die weigert te vertrekken wanneer je ziet dat ze meer dan 20 kg bagage moeten dragen en die eist dat er 5 porters bij komen? Durf jij ten overstaan van 10 reisgenoten en de baas van het spul te eisen dat je niet vertrekt voordat het geregeld is?
Ik gok dat het antwoord nee is. In dat geval ben je, in mijn ogen, schuldig aan uitbuiting. Want het interesseert je dan geen klap hoe Mbewe (of Geljan in Nepal) er op 5000 meter bij ligt. Zolang jij maar lekker in je gehuurde slaapzak ligt en de top haalt.
maaikemuis schreef:Porters zijn vogelvrij, besef je heel goed dat het een vorm van moderne slavernij is. Juist organisaties als de KPAP zorgen ervoor dat porters een goed salaris krijgen, minder afhankelijk worden van de grillen van outfitters, veilig, warm en gezond de berg op gaan, onderwijs krijgen, er eerlijk fooi gegeven wordt (want de hoofdgids verdeeld en in het geval van KPAP is dit eerlijk verdeeld) en er eisen gesteld worden.
De fooi die jij geeft, die geef je aan de hoofdgids. Jij hebt geen zeggenschap over hoeveel fooi welke persoon krijgt. Tenzij je aan de poort staat en de persoon met bagage niet uit het oog verliest tot ze het park in zijn, weet je niet of er gesjoemeld wordt. Jij weet niet waar zij slapen of wat voor kleding ze hebben (KPAP zorgt voor kleding en eisen aan slaapplekken). Er is geen gezondheidszorg. Er is geen educatie.
Sorry, je hebt geen idee. Je hebt geen idee van de doden die er vallen op die berg. Onder westerlingen, maar veel meer onder de porters. KPAP is gratis. Een organisatie die beweert zich niet aan te hebben gesloten vanwege COVID, zegt simpelweg dat hetgeen waarop bezuinigd is de porters zijn. De mensen zonder stem. Je hebt 52 organisaties die wel het beste met hun mensen voor hebben. Het lijkt mij een hele makkelijke keuze.
Lara_ schreef:Aan de hand van deze opmerking nog een tip, neem aparte enveloppen mee. Wij hebben iedere porter zelf fooi gegeven (dit werd ook sterk aangeraden door de organisatie met wie wij de berg op gingen). En mocht je ruimte over hebben zou ik ook kleding (of andere spullen) meenemen om weg te geven (mocht je iets hebben liggen wat weg kan). Wij hebben heel veel van onze spullen gedoneerd aan het eind maar we hadden graag nog wat extra weggegeven. Alles is welkom (zelfs na 7 dagen erin gelopen te hebben….). Op de laatste dag hebben we iedere porter een envelop met geld gegeven en nog een kleding stuk of iets anders wat ze konden gebruiken.
Nyaleti schreef:Op veel Safaris mag niet veel bagage mee. Simpel weg omdat het niet in de truck past als iedereen dat doet.
Kun je niet in overleg een deel achterlaten in het hotel? Dat staat gewoon achter slot en grendel.
En denk dat het daar veiliger ligt dan in de truck of in je tent tbh.
Wat betreft cash meenemen; je kan daar ook pinnen he. Of het overboeken via creditcard.
Het gaat om een giga bedrag dus dan zul je 4x moeten pinnen omdat er een max. bedrag per keer is maar misschien wel fijner dan langere tijd met 1000 dollar op zak lopen.
Berdien schreef:Maar.. waar heb je in godsnaam 46 kilo (!!) aan bagage voor nodig? Je gaat een week of 2? Dan heb je toch voldoende aan één koffer van 20-23 kilo?
Berdien schreef:Maar.. waar heb je in godsnaam 46 kilo (!!) aan bagage voor nodig? Je gaat een week of 2? Dan heb je toch voldoende aan één koffer van 20-23 kilo?
germie schreef:Maar een dikke winterjas ga je niet aantrekken in het vliegtuig om ruimte of gewicht te besparen, terwijl je die daar wel nodig hebt. In juli in Nederland niet echt. Je zult dan wel 15 onderbroeken mee moeten nemen omdat je niet op 1 plek verblijft of kunt wassen tussendoor. Ook wordt er gesproken over minstens 4 shirts voor de Kili, meerdere broeken, een skibroek, gaiters, zonnepaneel, enz. Je mag maar 15kg laten dragen door dragers, dus op zich kan er niet zo veel mee, maar er wordt niet gesproken over volume. En volume kost in de vorm van koffers helaas ook gewicht.