Kilimanjaro trekking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 10:41

Goed, wat ik dus als prijsopgave gekregen heb en wat mij aanstaat:
1870 dollar voor de 8 daagse Lemosho trek. Dit is inclusief:
What is Included and Not Included in this Mountain Price Package?
Price Includes
• Quality, waterproof, four-season private mountain sleeping tents • Professional, experienced,
mountain guides:
• Park fees
• Sleeping Bag
• Walking Poles
• Rescue fees
• All meals while on the Mountain
• Guides, Porters, cook salary and salaries and park fees
• Quality table and chairs on mountain
• Large portions of fresh, healthy, nutritious food
• Clean, purified drinking water
• Crisis management and safety procedures
• Fair and ethical treatment of porters
• Summit Emergency Oxygen

Price Excludes
• Tanzania Visa: $50 per person on arrival
• Personal Expenses (e.g. laundry, telephone, beverages, etc.)
• Meals not listed above
• Any items of personal nature.
• Tips for guides, porters and cook (this is a guide to tipping on the mountain http://www.kiliporters.org/tipping_recommendations.php
Safety
Success is what we want during our trip. We are prepared for any urgent situation and also have in place
a complete evacuation procedure in case of altitude sickness. We carry first aid supplies and Pulse
Oximeters).

Verder nog:
Our Kilimanjaro and Mount Meru Head and Assistant guides are Wilderness First Responder Certified
(WFR), are licensed by Kilimanjaro National Park and Meru, have significant experience climbing
Kilimanjaro, and speak English fluently and professionally trained to take you safely to Uhuru peak, and
back. Our Head guides have experience of 50-100+ successful summits and work with a handpicked crew
of experienced Assistant guides, Cooks, and Porters. Their strong, genuine, and friendly characters
combined with their passion for Kilimanjaro contribute to the quality of experience, link to Kilimanjaro
culture, and provide that extra motivation, when needed during the expedition, to reach the summit
and come back safely.

Verder staat op de website nog dit:
Hot water for washing
Fair wages for the mountain crew as approved by the Kilimanjaro National Park Authority (KINAPA), Kilimanjaro Association of Tour Operators (TLTO And TATO)
Government taxes

Dit is niet vermeld in de door mij aangevraagde 'offer', maar goed, een deel is via whatsapp gegaan en ik heb om een pdf of word document gevraagd met het aanbod om het bij elkaar te houden.

Dus ik moet natuurlijk nog wel fooien geven voor de dragers, gids en kok, maar dat is overal het geval.

De safari kost 800, dat is inclusief water en eten en overnachting in een tent.
Een extra nacht in een hotel in Arusha kost 75 dollar wat dan wel veel is, want het genoemde hotel kan ik boeken voor 37 euro per nacht via booking.com.

Transfers van en naar het vliegveld en een stadstour door Arusha voor de trekking zijn dan inbegrepen.

Dit lijkt mij niet verkeerd, of moet ik toch ergens beren gaan zien?

germie

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 18:53

Via fb word ik af en toe nog benaderd door een organisator. Uiteraard mogen ze me altijd een aanbod doen. Vandaag ook weer 1 en op mijn vraag of ze in Tala en kpap zitten kwam wederom een antwoord wat je tegenwoordig standaard krijgt:
I was unable to pay for the tala during the period due to covid, but next year I will pay for January, currently I am using my friend's tala

kpap yes I'm in the process.

Tala is dus betalen en velen doen dat niet, en ze zeggen allemaal corona. kpap is soms nee, soms van kost geld (is niet zo), soms van we zijn er mee bezig, of ook corona weer als argument.
Voor mij heeft maakt wel of niet in kpap niet uit heb ik besloten. Want van de 300 aanbieders zijn er maar 52 in de kpap, dus daarmee beperk je je keuze enorm.

Aanbod van vandaag is 1980 dollar en 860 voor de safari. Dus wat duurder dan degene die ik op het oog heb.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 19:16

germie schreef:
.
Voor mij heeft maakt wel of niet in kpap niet uit heb ik besloten. Want van de 300 aanbieders zijn er maar 52 in de kpap, dus daarmee beperk je je keuze enorm.

Ik herhaal het voor zoveelste keer - het is letterlijk de bedoeling dat je op deze manier je keuze beperkt door onethische partijen eruit te filteren :')

Door toeristen zoals jij houden we allerlei vormen van uitbuiting in stand. Maar je kunt straks uiteraard vertellen dat je de hoogste berg van Afrika hebt beklommen, geweldige prestatie zoals het allemaal voor je geregeld wordt |o

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 19:22

Fly_high schreef:
germie schreef:
.

Ik herhaal het voor zoveelste keer - het is letterlijk de bedoeling dat je op deze manier je keuze beperkt door onethische partijen eruit te filteren :')

Door toeristen zoals jij houden we allerlei vormen van uitbuiting in stand. Maar je kunt straks uiteraard vertellen dat je de hoogste berg van Afrika hebt beklommen, geweldige prestatie zoals het allemaal voor je geregeld wordt |o

:= Dit dus.

Als er nog 52 over zijn heb je volgens mij nog ruim dan voldoende keuze hè..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 19:24

Fly_high schreef:
germie schreef:
.

Letterlijk over de rug van anderen.. -O-

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 19:36

germie schreef:

Ja, zou toch jammer zijn als je iets meer moet betalen omdat de mensen die jouw spullen naar boven sjouwen hiervoor enigszins fatsoenlijk voor betaald worden ;(

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:17

Probeer je nu jezelf of een ander te overtuigen van het maken van de juiste keuze wanneer deze keuze simpelweg de goedkoopste optie is? De goedkoopste optie houdt in dat er aan de andere kant van de wereld mensen worden uitgebuit. En door verwende westerlingen wordt dit in stand gehouden.

Het zou boven alles je keuze eigenlijk heel makkelijk moeten maken. Je hebt maar 52 keuzes. Lijkt mij nog een ruime hoeveelheid.

(En nee, een slaapzak huren zou niet mijn keuze zijn. Daar hebben honderden mensen in lopen marineren. Om maar niet te spreken over bedbugs)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 20:36

Waar lezen jullie dat ik voor het goedkoopste ga? Nergens schrijf ik dat.
Maar ik zit in diverse fb groepen en het blijkt dat kpap helemaal niets zegt. Ik schrijf ook nergens dat ik achter uitbuiten sta. Dat maken jullie er van. Het maximale aantal kilo's wat dragers mee mogen nemen wordt gewogen en is door de kinapa bepaald. Daar wordt soms na het wegen nog mee gesjoemeld, maar dat gebeurt overal lees ik, het is dus zaak dat je je eigen dragers leer kennen. Net als spookdragers. Die wel fooien innen, maar niet meelopen.
Ik schrijf ook nergens dat ik geen fooi ga geven, dat doe ik gewoon conform de standaard. Daarmee buit je niemand uit. VErder heb ik het boek van Henry Stedman hier liggen en ook die schrijft niet dat kpap een must is, maar legt wel uit waar op te letten en welke vragen te stellen.

Ik heb ook contact gehad met een paar Nederlandse aanbieders, en zelfs die hebben geen onderorganisator die in de kpap zit. Maar ook die beweren dat het goed geregeld is.

En alle aanbieders moeten aan kinapa eisen voldoen en dus een minimale hoeveelheid salaris betalen. En dus een maximale hoeveelheid per drager hanteren.

Overigens heb ik niet voor de goedkoopste gekozen. Nog niet geboekt, maar mijn shortlist omvat middenmoters qua prijs. En als je uitrekent met wat dragers betaald moeten krijgen, dan blijft er 400 tot 450 over aan commissie voor de organisator. Dus dat is dan netjes. Als ik dan een normale fooi geef, dan buit je niemand uit. Die dragers en gidsen werken voor allerlei organisaties, ze worden gewoon op basis van vraag ingehuurd.

1 van mijn shortlist zegt overigens volgend jaar weer in tala en kpap te zitten. Dat kan ik natuurlijk gewoon volgen of ze de waarheid spreken.

Het is dat ik me er in verdiep dat ik dus weet wat er allemaal speelt, anders had ik ook gewoon bij een willekeurige aanbieder kunnen boeken.

Dus nogmaals: ik sta niet achter uitbuiten van mensen. En daar werk ik ook niet aan mee. ik zal een normale fooi geven.

Hier is bijvoorbeeld nog een aanbieder, niet het duurste, niet het goedkoopste:
https://bookatrekking.com/nl/trek/lemos ... xpedition/

Over een slaapzak huren: het materiaal schijnt daar prima te zijn en een winterslaapzak heb ik alleen daar nodig. Dan huur ik liever dan dat ik hier voor 300 euro 1 koop en daarna nooit meer hoef te gebruiken. Volgens de reviews worden ze gewoon gereinigd na gebruik. Ik zal wel een eigen liner kopen natuurlijk.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:14

Je werkt er wel aan mee. Organisaties als KPAP zijn gratis. Maar inschrijving zorgt er wel voor dat een outfitter zich moet voegen naar de regels. En dat houdt in dit geval in, een conform salaris, gegarandeerde uitbetaling, een contract, gewichtseisen en (hopelijk) bescherming tegen ziekte en de elementen. KPAP staat niet op zich, ook in Nepal is er een gelijkwaardige organisatie met gelijkwaardige eisen. Wanneer er gesteld wordt dat er geen KPAP is aangevraagd vanwege Corona, dan kun je er zeker van zijn dat de porters niet zijn uitbetaald. Je kunt er zeker van zijn dat jouw outfitter degene is die er beter van is geworden. Voor je eigen gemoedsrust mag je dan geloven dat ze goed voor hun porters zorgen. Maar mijn ervaring is dat de porters degenen zijn die de rekening betalen. Of hun rekeningen niet kunnen betalen.

Ben jij degene die de hele groep gaat tegenhouden bij vertrek omdat je ziet dat het niet goed is? Die de groep tegenhoudt om eerst schoenen te kopen voor de porters? Ben jij degene die weigert te vertrekken wanneer je ziet dat ze meer dan 20 kg bagage moeten dragen en die eist dat er 5 porters bij komen? Durf jij ten overstaan van 10 reisgenoten en de baas van het spul te eisen dat je niet vertrekt voordat het geregeld is?

Ik gok dat het antwoord nee is. In dat geval ben je, in mijn ogen, schuldig aan uitbuiting. Want het interesseert je dan geen klap hoe Mbewe (of Geljan in Nepal) er op 5000 meter bij ligt. Zolang jij maar lekker in je gehuurde slaapzak ligt en de top haalt.

(En wees gerust, mij zul je nooit in je groep tegenkomen. Ik reis om onder andere deze reden alleen met mijn partner. Ik kies ter plekke mijn mensen uit en behandel hen zoals ik zelf behandeld wens te worden. Is best gezellig trouwens: 2 westerlingen en een gezelschap van 1 gids, 6 paarden, 1 paardenfluisteraar, 1 kok, 1 leerling kok.)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 21:40

Raar dat mensen die ik al gesproken heb en die me een aanbieder aanbevolen hebben toch andere ervaringen hebben? Die 20kg wordt gewogen voor vertrek. Daar mag je gewoon bij staan, anders mogen ze niet op pad. ER zal vast wel eens mee gesjoemeld worden, maar je mag er bij staan is gezegd.
Dat ik nog niets geboekt heb zegt denk ik genoeg over hoe goed ik dingen juist wel uitzoek. Ik ga niet over 1 nacht ijs, niet qua centen, maar ook niet omdat ik het wel goed geregeld wil hebben. Dus ik denk dat je conclusies trekt die gewoon absoluut niet kloppen.

Dat er in coronatijd niet betaald is verbaast me niets, want als je zelf geen inkomsten hebt, hoe wil je dan mensen inhuren? Daarnaast, veel gidsen en porters werken op een vraag en aanbod basis. Dus is er geen groep, dan worden ze ook niet ingehuurd. De ene keer is het bij organisatie A, dan bij X, en dan bij Y of B of Z.
Ik lees ook van mensen die gewoon de dragers zelf genoeg fooi geven. Ik ben zeker wel van plan om genoeg fooi te geven. Verder ben ik juist als mensen echt voor mij zich uit de naad moeten werken juist iemand die hen normaal behandelt. Ik zal zeker contact met de dragers zoeken en ben zelfs bereid een paar woorden Swahili te leren hier voor.
Mijn voorkeursaanbieder beweert volgend jaar weer in Tala en kpap te zitten. Het is nu september, dus ik kan rustig nog even wachten met boeken om te kijken of dat daadwerkelijk zo is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:41

'Asante sana' is de belamgrijkste in dat geval!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 22:01

Goof schreef:
'Asante sana' is de belamgrijkste in dat geval!

Bedankt betekent dat. Ik vind het wel een taal die ik niet makkelijk oppik merk ik. Spaans gaat makkelijker zeg maar.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 22:11

Porters zijn vogelvrij, besef je heel goed dat het een vorm van moderne slavernij is. Juist organisaties als de KPAP zorgen ervoor dat porters een goed salaris krijgen, minder afhankelijk worden van de grillen van outfitters, veilig, warm en gezond de berg op gaan, onderwijs krijgen, er eerlijk fooi gegeven wordt (want de hoofdgids verdeeld en in het geval van KPAP is dit eerlijk verdeeld) en er eisen gesteld worden.

De fooi die jij geeft, die geef je aan de hoofdgids. Jij hebt geen zeggenschap over hoeveel fooi welke persoon krijgt. Tenzij je aan de poort staat en de persoon met bagage niet uit het oog verliest tot ze het park in zijn, weet je niet of er gesjoemeld wordt. Jij weet niet waar zij slapen of wat voor kleding ze hebben (KPAP zorgt voor kleding en eisen aan slaapplekken). Er is geen gezondheidszorg. Er is geen educatie.

Sorry, je hebt geen idee. Je hebt geen idee van de doden die er vallen op die berg. Onder westerlingen, maar veel meer onder de porters. KPAP is gratis. Een organisatie die beweert zich niet aan te hebben gesloten vanwege COVID, zegt simpelweg dat hetgeen waarop bezuinigd is de porters zijn. De mensen zonder stem. Je hebt 52 organisaties die wel het beste met hun mensen voor hebben. Het lijkt mij een hele makkelijke keuze.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 22:37

maaikemuis schreef:
Porters zijn vogelvrij, besef je heel goed dat het een vorm van moderne slavernij is. Juist organisaties als de KPAP zorgen ervoor dat porters een goed salaris krijgen, minder afhankelijk worden van de grillen van outfitters, veilig, warm en gezond de berg op gaan, onderwijs krijgen, er eerlijk fooi gegeven wordt (want de hoofdgids verdeeld en in het geval van KPAP is dit eerlijk verdeeld) en er eisen gesteld worden.

De fooi die jij geeft, die geef je aan de hoofdgids. Jij hebt geen zeggenschap over hoeveel fooi welke persoon krijgt. Tenzij je aan de poort staat en de persoon met bagage niet uit het oog verliest tot ze het park in zijn, weet je niet of er gesjoemeld wordt. Jij weet niet waar zij slapen of wat voor kleding ze hebben (KPAP zorgt voor kleding en eisen aan slaapplekken). Er is geen gezondheidszorg. Er is geen educatie.

Sorry, je hebt geen idee. Je hebt geen idee van de doden die er vallen op die berg. Onder westerlingen, maar veel meer onder de porters. KPAP is gratis. Een organisatie die beweert zich niet aan te hebben gesloten vanwege COVID, zegt simpelweg dat hetgeen waarop bezuinigd is de porters zijn. De mensen zonder stem. Je hebt 52 organisaties die wel het beste met hun mensen voor hebben. Het lijkt mij een hele makkelijke keuze.

Amen!
52! Hoeveel keuze wil je hebben? Wat maakt het zo ingewikkeld om zoiets eenvoudigs niet te doen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 22:46

maaikemuis schreef:
Ben jij degene die de hele groep gaat tegenhouden bij vertrek omdat je ziet dat het niet goed is? Die de groep tegenhoudt om eerst schoenen te kopen voor de porters? Ben jij degene die weigert te vertrekken wanneer je ziet dat ze meer dan 20 kg bagage moeten dragen en die eist dat er 5 porters bij komen? Durf jij ten overstaan van 10 reisgenoten en de baas van het spul te eisen dat je niet vertrekt voordat het geregeld is?

Ik gok dat het antwoord nee is. In dat geval ben je, in mijn ogen, schuldig aan uitbuiting. Want het interesseert je dan geen klap hoe Mbewe (of Geljan in Nepal) er op 5000 meter bij ligt. Zolang jij maar lekker in je gehuurde slaapzak ligt en de top haalt.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Perfect verwoord zeg.

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 23:16

maaikemuis schreef:

Aan de hand van deze opmerking nog een tip, neem aparte enveloppen mee. Wij hebben iedere porter zelf fooi gegeven (dit werd ook sterk aangeraden door de organisatie met wie wij de berg op gingen). En mocht je ruimte over hebben zou ik ook kleding (of andere spullen) meenemen om weg te geven (mocht je iets hebben liggen wat weg kan). Wij hebben heel veel van onze spullen gedoneerd aan het eind maar we hadden graag nog wat extra weggegeven. Alles is welkom (zelfs na 7 dagen erin gelopen te hebben….). Op de laatste dag hebben we iedere porter een envelop met geld gegeven en nog een kleding stuk of iets anders wat ze konden gebruiken.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 00:46

Djambo (duidelijk DJ zeggen. Je hebt ook Jambo met 'zachte J' maar dat is informeel en naar de jeugd.)
Nzuri? Poa! (Alles goed? Ja!)

En zeg maar Paka paka, kunnen ze lachen :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 08:00

Lara_ schreef:
Aan de hand van deze opmerking nog een tip, neem aparte enveloppen mee. Wij hebben iedere porter zelf fooi gegeven (dit werd ook sterk aangeraden door de organisatie met wie wij de berg op gingen). En mocht je ruimte over hebben zou ik ook kleding (of andere spullen) meenemen om weg te geven (mocht je iets hebben liggen wat weg kan). Wij hebben heel veel van onze spullen gedoneerd aan het eind maar we hadden graag nog wat extra weggegeven. Alles is welkom (zelfs na 7 dagen erin gelopen te hebben….). Op de laatste dag hebben we iedere porter een envelop met geld gegeven en nog een kleding stuk of iets anders wat ze konden gebruiken.

Dat is hier ook het plan. Kleding wat gedragen is, is 1 keer wassen en het is weer schoon.
Maar wat ik nieuw aan moet schaffen laat ik daar natuurlijk niet achter. Sommige mensen laten zelfs hun wandelschoenen achter, maar als ik dan bedenkt dat ik er net 270 euro voor betaald heb, dan gaan ze echt weer mee naar huis. Maar ik heb hier bijvoorbeeld nog wel een paar staan waar ik niet zo fijn op loop omdat ze 20 jaar geleden gekocht zijn, maar mijn voeten zijn wat breder geworden. Ik maak er af en toe een 5-10km oefenrondje op maar ze gaan toch niet meer echt fijn zitten helaas. Die zouden mee kunnen in de koffer en die kun je dan geven. Want je mag vaak 2 keer 23kg meenemen in het vliegtuig gelukkig. Omdat ik geen slaapzak meeneem hou ik natuurlijk wel ruimte over hoop ik voor kleding.
Het gewicht zal geen probleem zijn, want het zijn geen duikspullen. Qua volume vind ik het lastig inschatten.

Het verlengen van de reis via Djoser valt helaas af. Ze kunnen nog geen gegarandeerd vertrek aanbieden wanneer ik wil gaan, en ze vragen met 1 koffertje van 20kg te reizen, liefst zo'n slap geval. En tja, ik kom dan met 2 koffers en 46kg in totaal aan, want dat moet dan mee met hun rondreis. Nu valt daar natuurlijk wel weer een mouw aan te passen. Maar het meest jammere is dus die vertrekgarantie. Ik zou dan minder cash mee hoeven nemen en dat zou ik zelf heel fijn vinden, omdat het safarigedeelte dan al betaald is.

Ik heb overigens iemand aangeschreven die op de hoogte schijnt te zijn van bijna alle companies en heb gevraagd of hij degenen kent waar ik contact mee gehad heb. En of die inderdaad ok betalen aan de crew, enz.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:48

Op veel Safaris mag niet veel bagage mee. Simpel weg omdat het niet in de truck past als iedereen dat doet.
Kun je niet in overleg een deel achterlaten in het hotel? Dat staat gewoon achter slot en grendel.
En denk dat het daar veiliger ligt dan in de truck of in je tent tbh.

Wat betreft cash meenemen; je kan daar ook pinnen he. Of het overboeken via creditcard.
Het gaat om een giga bedrag dus dan zul je 4x moeten pinnen omdat er een max. bedrag per keer is maar misschien wel fijner dan langere tijd met 1000 dollar op zak lopen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 10:22

Nyaleti schreef:
Op veel Safaris mag niet veel bagage mee. Simpel weg omdat het niet in de truck past als iedereen dat doet.
Kun je niet in overleg een deel achterlaten in het hotel? Dat staat gewoon achter slot en grendel.
En denk dat het daar veiliger ligt dan in de truck of in je tent tbh.

Wat betreft cash meenemen; je kan daar ook pinnen he. Of het overboeken via creditcard.
Het gaat om een giga bedrag dus dan zul je 4x moeten pinnen omdat er een max. bedrag per keer is maar misschien wel fijner dan langere tijd met 1000 dollar op zak lopen.

Als ik het met een lokale aanbieder boek kan ik het achterlaten, maar bij Djoser moet het mee omdat je eindigt op Zanzibar en dan daarvandaan ook terugvliegt. Dus dan kom je niet terug in je hotel waar je de reis begon. Dus dan moet ik gewoon 2 koffers met in totaal 46kg en mijn handbagage meenemen.

Je kunt betalen met creditcard, maar behalve de wisselkoers heb je ook nog 4.5% extra aan kosten dan. Dat tikt behoorlijk aan. Bovendien heb je daar toch wel wat cash nodig, een 200-300 dollar voor de fooien voor de Kilitrek en dan nog voor de 4 dagen safari aan fooien. Verder willen ze allemaal, ongeacht welke aanbieder graag betaald worden in dollars en niet in de munteenheid van Tanzania.

Dus allemaal nog dingen om nog over na te denken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:51

Maar.. waar heb je in godsnaam 46 kilo (!!) aan bagage voor nodig? Je gaat een week of 2? Dan heb je toch voldoende aan één koffer van 20-23 kilo?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:08

Berdien schreef:
Maar.. waar heb je in godsnaam 46 kilo (!!) aan bagage voor nodig? Je gaat een week of 2? Dan heb je toch voldoende aan één koffer van 20-23 kilo?

Ik geloof dat Germie haar gehele duikuitrusting mee wilde nemen om op Zanzibar te kunnen duiken.

Ik zou alleen het hoogst noodzakelijke meenemen aan duik uitrusting wat je niet ter plekke kunt huren. En tevreden zijn met misschien een wat simpelere duik dan dat je normaal zou doen.

Ik had afgelopen mei óók 20kg voor 1 weekje all inclusive in Egypte. Maar heb nog een ouderwetse koffer die gewoon leeg al 7kg weegt. Dan ben je dus al bijna 1/3 gewicht kwijt. En eigen snorkelmasker en flippers mee. Dat is zwaar en neemt veel ruimte in. En ik sleep überhaupt altijd véél te véél zooi mee.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 14:02

Berdien schreef:

Met duikspullen is dat vaak nog te weinig zelfs. :P

Ik had naar Egypte 28kg in een koffer en 17 in de handbagage. En dan had ik wel 2 tshirts bij me, 2 hemden, en 3 onderbroeken. Dus ik moest tussendoor wassen. Oh ja, ook 2 korte broeken waarvan 1 aan. Net als bij de shirts. Geen shampoo, want dat werd verzorgd. Ik kwam eigenlijk ook nog volume te kort.

Wat is er dan zo zwaar?
3kg backplate, 3 kg automaten, 1.5kg vinnen. En dan nog pak, schoentjes, decoboei, maar vooral ook wel 6kg camera meuk. De batterijen, camera zelf en flitsers gaan in de handbagage. Koffer is zgn. lichtgewicht, maar weegt toch bijna 5kg.

Als je de Kilimanjaro op wilt is 1 koffer ook wel erg weinig, want je moet veel kleding mee, maar ook voor de safari er na. Ik heb geen idee wat in een koffer past zonder duikspullen eerlijk gezegd, want dat komt zelden voor. Ik had naar Finland 20kg bagage geboekt en dat was zat, maar wegens 2 skibroeken en snowboots kwam ik daar volume te kort. En een 2e koffer pakken is dan direct weer 5kg verder en dan ga je er wel overheen. Dus bij 46kg bagage heb je feitelijk maar 36kg bij je. Nu zal een duffelbag wel wat lichter zijn dan een koffer.
Als ik geen duikspullen meeneem, dan kom ik zeker wel uit met die 46kg en kan er zelfs nog een souvenir mee terug. :P Maar een dikke winterjas ga je niet aantrekken in het vliegtuig om ruimte of gewicht te besparen, terwijl je die daar wel nodig hebt. In juli in Nederland niet echt. Je zult dan wel 15 onderbroeken mee moeten nemen omdat je niet op 1 plek verblijft of kunt wassen tussendoor. Ook wordt er gesproken over minstens 4 shirts voor de Kili, meerdere broeken, een skibroek, gaiters, zonnepaneel, enz. Je mag maar 15kg laten dragen door dragers, dus op zich kan er niet zo veel mee, maar er wordt niet gesproken over volume. En volume kost in de vorm van koffers helaas ook gewicht.
Maar zoals gezegd, ik weet niet hoe ik uitkom als ik alleen zou gaan wandelen en een safari zou doen zonder duikspullen. Er zijn overigens duikspullen die ik niet kan huren zoals mijn professionele fotouitrusting of mijn duikmasker op sterkte. Zonder camera hoef ik niet te duiken, en zonder duikmasker op sterkte mis ik een deel van de vissen zeg maar. Bovendien verhuren ze dan vaak van die kleurloze zijkanten en die zijn heel irritant. Ik wil een volledig donker masker zodat ik geen irritant licht van de zijkant zie. En als die dan niet op sterkte is, dan zie ik nog 95% wel, maar ja, een masker is het gewicht niet. Mijn foto uitrusting wel. :+
Maar gezien de kosten van zo'n reis wil je niet bezuinigen op een zgn. mindere duik. Het is al duur genoeg. Daarnaast, als je betaalt voor extra bagage, wat is dan het probleem? Als je ook nog een rebreather mee wilt nemen en een scooter, dan zitten sommige duikers aan 150kg bagage. En ja,je ziet ze geregeld gaan vliegen met 5 koffers. Dan valt het wat ik meeneem enorm mee.

Ik sleep eigenlijk nooit te veel mee. Het komt echt maar heel zelden voor dat ik iets meeneem wat niet gebruikt wordt. Of je moet het al over pleisters hebben. Die hoop je ook niet nodig te hebben immers.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:22

germie schreef:
Maar een dikke winterjas ga je niet aantrekken in het vliegtuig om ruimte of gewicht te besparen, terwijl je die daar wel nodig hebt. In juli in Nederland niet echt. Je zult dan wel 15 onderbroeken mee moeten nemen omdat je niet op 1 plek verblijft of kunt wassen tussendoor. Ook wordt er gesproken over minstens 4 shirts voor de Kili, meerdere broeken, een skibroek, gaiters, zonnepaneel, enz. Je mag maar 15kg laten dragen door dragers, dus op zich kan er niet zo veel mee, maar er wordt niet gesproken over volume. En volume kost in de vorm van koffers helaas ook gewicht.

Waarom zou je meerdere broeken waaronder een skibroek naar de berg meeslepen...?

Paar onderbroeken en wat sokken en T-shirts, slaapzak, jas, vest, toilettas, dat is bij elkaar hooguit 10-12 kilo en 45-55 liter.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:09

Misschien idee om ipv veel onderbroeken, inlegkruisjes mee te nemen kun je beetje minder meenemen.