Vliegtuigstoelen en etiquette

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:50

Emmaa_ schreef:
Als je nou echt een super krappe overstap moet halen oid snap ik echt wel dat je het liefst je handbagage gewoon bij je wil hebben, maar de meeste mensen die er altijd zo ontzettend anaal over doen zijn de mensen die na aankomst op Schiphol eerst nog even rustig een biertje gaan drinken of een klein fortuin gaan uitgeven bij Starbucks. Dan denk ik een beetje van ja who cares, wat maakt dat kwartiertje wachten op je bagage dan echt uit?

Idd, vooral als je gewoon een gezamenlijke transfer naar het hotel hebt.. Moet je alsnog wachten op de koffers van anderen :+

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:04

Tja, ik zit nu ook met alleen handbagage in Griekenland en het is echt heerlijk. Hup, het vliegtuig uit, als eerste bij de taxi’s en binnen een kwartier zat ik in mijn hotel. Ik geloof dat ik gelijk niet anders meer wil :+

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:11

Met onze krappe overstap (lees:het andere vliegtuig begon met boarden toen wij landden :+ ) vond ik het toch verdomd handig dat we enkel handbagage mee hadden.

Dat zo snel mogelijk vliegtuig weer af herken ik wel. Ja het is stom want daarna sta je nog een eeuwigheid te koekeloeren voor die rij vooruit begint te gaan maar op 1 of andere manier is rustig blijven zitten en wachten toch echt moeilijk :P .

Ik denk dat wij 1x oversized luggage als handbagage meegenomen had.
Mopperende stewards en persoon moest bijbetalen om tas op het vliegtuig te krijgen maar wij waren al lang blij dat we überhaupt op dat vliegtuig zaten.
Ikzelf zat ruimschoots uren op voorhand op de luchthaven te koekeloeren maar m'n reisgenoot had een latere trein moeten nemen wegens staking (fransozen). Ze kwam uiteindelijk om 12u aan op de luchthaven, voor een vliegtuig dat om 12u30 vertrok. Gate sloot normaal om 12u15 maar toen kwamen wij net vers door de security aanhollen. Geluk voor ons waren ze laat begonnen met boarden (again, fransozen) en konden we as of nothing happened aansluiten in de rij.
Alleen op de koffer werd dus wel even gemopperd maar ja, we moesten wel vermits de bagage incheck al lang dicht was voor reisgenoot op luchthaven aankwam.
Koffer was niet enorm groot, paste wel, maar was wel iets te zwaar.
Laatst bijgewerkt door Thioro op 16-09-19 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:12

Als je een krappe overstap hebt en alleen handbagage is het enige wat je echt kan helpen om nog enigszins op tijd te komen het even aangeven bij de stewards. Die kunnen dan proberen te zorgen dat je er als eerste uit kan.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:16

Het was 6u 's ochtends dus we zijn in sneltempo door geraakt (letterlijk de enige passanten bij security :P ) en beide vliegtuigen stonden aan dezelfde terminal dus we hebben de overstap 'met gemak' gehaald verder.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:17

Ik heb lange benen en zit dus meestal klem. De laatste keer daarom comfortklasse geboekt, want we moesten 9 uur vliegen in de nacht. Zit er een lang iemand achter mij die de stoel zelf wel naar achteren doet, maar niet wil dat ik mijn stoel in de nacht naar achter doe. Dan kan ik echt gefrustreerd raken. En dan om 6.00 zegge, nu kun je je stoel wel naar achteren doen hoor...

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:19

Toevallig net een dag terug van een vlucht van 12 uur. Ik kijk altijd eerst naar achteren (slapen ze toevallig al) en anders overleg ik het. Geldt wel alleen als het donker is. Bij overdag slaap ik niet, of anders doe ik het 1 standje naar achteren.
Verschilt bij mij wel wat voor vlucht. Korte vluchten doe ik hem niet naar achteren

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:20

Esther_ schreef:
Ik heb lange benen en zit dus meestal klem. De laatste keer daarom comfortklasse geboekt, want we moesten 9 uur vliegen in de nacht. Zit er een lang iemand achter mij die de stoel zelf wel naar achteren doet, maar niet wil dat ik mijn stoel in de nacht naar achter doe. Dan kan ik echt gefrustreerd raken. En dan om 6.00 zegge, nu kun je je stoel wel naar achteren doen hoor...

Die had wat mij betreft de bietenberg op kunnen gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:29

maaikemuis schreef:
Esther_ schreef:

Die had wat mij betreft de bietenberg op kunnen gaan.

Nou idd, daar had ik dus echt even lak aan gehad :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:37

Eerlijk? Ik heb ook wel eens echt aan iemand gevraagd of ze haar stoel overeind wou houden. Ik ben gewoon (te) lang en mijn hele lichaam begon na vijf minuten al zo veel pijn te doen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:40

Dan had ik gezegd dat je maar comfort of business moet boeken :o Het is niet mijn probleem dat jij zo lang bent. Ik ben ook lang en daarbij heb ik nog vliegangst dus bij de nooduitgang kan ik ook niet. Oplossing: comfort of rij 1 en in ieder geval aan het gangpad.
Mensen moet niet hun eigen probleem verschuiven, dat vind ik pas egoïstisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:44

Fitzroy schreef:
Dan had ik gezegd dat je maar comfort of business moet boeken :o Het is niet mijn probleem dat jij zo lang bent. Ik ben ook lang en daarbij heb ik nog vliegangst dus bij de nooduitgang kan ik ook niet. Oplossing: comfort of rij 1 en in ieder geval aan het gangpad.
Mensen moet niet hun eigen probleem verschuiven, dat vind ik pas egoïstisch.

Nuance: in dit geval ging het om een vlucht van 3.5 uur en was slapen totaal niet aan de orde. En ja, het is ontzettend egoistisch, maar op een vlucht van 7 tientjes om mijn schoonfamilie te zien kan ik het me niet veroorloven om een exit row a 100 euro bij te boeken. Ik heb vriendelijk aan haar gevraagd of ze misschien iets rechtop kon gaan zitten en dat vond ze geen probleem.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:47

Ailill schreef:
Wat is het hier gezellig :D

Representatie van hoe het er in het vliegtuig ook aantoe gaat. :))

(Nu moet ik zeggen, door alle horrorverhalen had ik schrik voor vervelende mensen op het vliegtuig. Gelukkig waren ze allemaal leuk. Zeker de vrouw met haar eenden-schriklach toen we bij het landen wat turbulentie kregen. Zorgde oprecht voor een leuke sfeer in het vliegtuig. _O-
Wat ik minder leuk vond was dat mensen hun raampje dichtdeden op de terugweg. Precies alsof dat helpt om beter te slapen? :') )

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 14:52

Ik vlieg ook liever met de ramen dicht :=

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:53

Mars schreef:
Wel nee, af en toe zo'n fris briesje langs je gezicht is best fijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:56

In het geval van Esther vind ik het gewoon bizar dat het mens achter haar zelf wel plat ligt en van degene voor zich verwacht dat ie rechtop blijft, terwijl Esther notabene wél extra betaald heeft voor extra beenruimte. Nee hoor, zo werkt het dan toch niet helemaal.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:57

Op Europese vluchten en korte intercontinentale vluchten (Marokko bijvoorbeeld) houd ik altijd mijn stoel rechtop. Vaak doe ik wel een dutje, maar dat kan ook wel met de stoel rechtop. Op de verdere intercontinentale vluchten kan ik in de 'nacht' de stoel wel een tandje naar achter zetten. Al doe ik dat alsnog niet altijd en let ik wel op dat er niks op het tafeltje bij degene achter me staat. Wanneer we op (een van ) de achterste rij(en) zitten, zet ik de stoel wel naar achter.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:59

Esther_ schreef:

Oh wow... Maar heb je dan ook echt de hele nacht niet je stoel naar achter gedaan? Ik zou dan toch echt heel pissig worden en wel die stoel naar achter doen hoor -O-

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:03

Ailill schreef:
Mars schreef:
Wel nee, af en toe zo'n fris briesje langs je gezicht is best fijn :j

:') Uiteraard het 'gordijn'/scherm of hoe het ook mag heten. Ik snap niet hoe mensen niet gefascineerd kunnen zijn door het mooie uitzicht. :p

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:26

@Emma, ook op vluchten van 3,5 uur kunnen mensen willen slapen. Dat is niet aan jou te bepalen. Met mijn vliegangst is het heerlijk om de tijd met pillen slapend door te brengen. En ja, daarvoor gaat mijn stoel naar achteren, wil ik niet gebroken aan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:29

Fitzroy schreef:
@[naam], ook op vluchten van 3,5 uur kunnen mensen willen slapen. Dat is niet aan jou te bepalen. Met mijn vliegangst is het heerlijk om de tijd met pillen slapend door te brengen. En ja, daarvoor gaat mijn stoel naar achteren, wil ik niet gebroken aan komen.

Ik zeg ook niet dat mensen niet mogen slapen. Maar het is net zo goed mijn goed recht om aan iemand te vragen of ze misschien met haar stoel naar voren kan. Kan dat niet? Prima, dan zoek ik wel een andere oplossing, maar altijd maar roepen 'boek dan maar business class' vind ik ook echt heel simpel.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:32

Fitzroy schreef:
@Emma, ook op vluchten van 3,5 uur kunnen mensen willen slapen. Dat is niet aan jou te bepalen. Met mijn vliegangst is het heerlijk om de tijd met pillen slapend door te brengen. En ja, daarvoor gaat mijn stoel naar achteren, wil ik niet gebroken aan komen.

Maar dan kunnen we daarover toch ook zeggen dat je dan maar een duurdere plek moet kopen zodat je daar lekker kan slapen zodat je niet gebroken aankomt?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:35

Keet schreef:
Fitzroy schreef:

Maar dan kunnen we daarover toch ook zeggen dat je dan maar een duurdere plek moet kopen zodat je daar lekker kan slapen zodat je niet gebroken aankomt?

Nee, want de goedkope stoel kan ook gewoon achterover en als dat genoeg comfort biedt voor een persoon om te kunnen slapen, zie ik niet in waarom diegene dan een duurdere plek zou moeten boeken om gebruik te mogen maken van een standaard faciliteit.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:28

Ik blijf dit wel lastig vinden, ik zou het niet tof vinden als iemand gaat zeiken als ik mijn stoel naar achter doe, anderzijds is het voor de persoon achter mij natuurlijk ook niet chill.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:31

Shaggy09 schreef:
Ik blijf dit wel lastig vinden, ik zou het niet tof vinden als iemand gaat zeiken als ik mijn stoel naar achter doe, anderzijds is het voor de persoon achter mij natuurlijk ook niet chill.
Dé samenvatting van het topic, hier gaan we niet uitkomen :n