IJsland 2015!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:41

Bagheera_206 schreef:
Je hebt geloof ik ook 4WD campers. Met 2WD mag je inderdaad niet op de F-wegen komen. :=

En je maakt je er niet populair mee bij de reddingsverenigingen het tóch te proberen.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:47

Haha wow, dan had je of een goedkope reis of heel veel spullen :P
Hier gaat echt wel het grootste deel naar de reis :D
Wat zijn echte musthaves?
-Camera, lenzen (vanaf morgen groothoek erbij), filters?, goede tas, statief (moet nog)
-Winddichte kleding?
-Goede wandelschoenen

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:40

Ik had eindelijk eens goede wandelschoenen gekocht! Ik was er zo blij mee !!
Normaal heb ik altijd mega snel zere voeten. Nu geen last van gehad! Zat ook erg goede grip onder, sommige plekken is het best glad!!

En laagjes kleren, water en wind dicht zijn ook zeker aan te raden!

Fotografie geen verstand van :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:00

Skessa_ schreef:
In Oktober zijn die wegen volgens mij sowieso afgesloten??

Volgens mij ook. Een 4x4 zou dan meer voor veiligheid zijn (indien het glad is of minder goed begaanbaar) en deze hebben vaak een automaat ipv hand schakelen.

Vooral het handschakelen zie ik nu tegenop na 3 jaar rijden aan de andere kant van de weg in een auto met automaat. Maar een busje is wel weer veel ruimer en goedkoper. Ben er dus nog niet helemaal uit.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:03

Houd alsjeblief op over schakel autos. Ik had al enkel mn rijlessen in een schakel auto gereden... Rijd al zo'n 11 jaar in een automaat.

Wat een hel was dat zeg! Ik vond het doodeng! :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:06

Skessa_ schreef:
En laagjes kleren, water en wind dicht zijn ook zeker aan te raden!

Laagjes hoor ik ook vaak.

Voor mij gaat dat thermo onderkleding worden, normale winterkleding en een winterjas. Voor slecht weer nog een muts, handschoenen en modieuze lokale regenkleding.

Hiking schoenen (stevige zool en hoog tot over enkel) en snel drogende broek (geen spijkerbroeken) raden ook veel mensen aan.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:19

Suuszels schreef:
Haha wow, dan had je of een goedkope reis of heel veel spullen :P
Hier gaat echt wel het grootste deel naar de reis :D
Wat zijn echte musthaves?
-Camera, lenzen (vanaf morgen groothoek erbij), filters?, goede tas, statief (moet nog)
-Winddichte kleding?
-Goede wandelschoenen

Dat laat ik in het midden. :P Ik heb iig o.a. cameratas, statief, groothoek, filters, wandelbroek en wandelschoenen gekocht. := Gelukkig had ik de rest nog allemaal. Gelukkig heb ik de uitgaven verspreid over de maanden ervoor. Het kost mij al weken om uit gevonden te hebben wat ik echt wil, nodig heb en er bereid voor ben te betalen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:10

Thanks :D. Heb nog even een paar foto's gewijzigd, moest even toestemming aan San vragen :D.

Hahah dat had ik wel verwacht Bagheera :D. Land heeft natuurlijk ook maar 1 rondje _O-. Dus heel gek dat je hetzelfde ziet als toerist is het niet :D. Zijn jullie eigenlijk nog bij die waterval links van Seljalandfoss geweest?

Maar hebben jullie zelf die bus daarheen gereden of waren het die "fotobegeleiders" (sorry, juiste term er even voor kwijt) die reden? Als jullie het zelf hebben gedaan, vind ik het op zn lichtst gezegd echt niet heel slim van jullie :n. Qua verzekering etc.. Had je hele hoop geld kunnen kosten! Daarbij, als je gezien wordt met een huurauto op die wegen, ben je ook al de sjaak. Alhoewel ik niet weet hoe ze dat controleren.

Camper zou ik zelf niet doen in IJsland denk ik. Ben niet zo'n kampeerder en de afstanden zijn niet dusdanig groot dat je onderweg nooit iets tegen zult komen. Buiten het hoogseizoen zou ik er een evt. volgende keer gewoon op gokken en geen huisjes meer van tevoren vast leggen. In elk geval niet allemaal.

Hooglanden waren naar mijn informatie alleen in juli en augustus open, vandaar dat wij dus ook totaal niet zijn gaan kijken voor een 4x4 of iets, we (of miss alleen ik, kan ook :P ) waren er echt van overtuigd dat we er toch niet konden komen. Maar die waren vorige week dus gewoon nog open.

Statief is wel een aanrader als je echt wilt gaan fotograferen ja! Ik heb nu gewoon wat geklikt en been of paal als statief gebruikt, ook geen filters of wat dan ook. Maar mijn doel was dan ook niet fotografie. Als dat het wel is, zou ik inderdaad een stuk voorbereider op pad gaan qua spullen _O-.

Ik had geen wandelschoenen, was helemaal in de wolken met mn skechers. Die dingen zijn zó licht en comfortabel, denk niet dat ik lekkerder had kunnen lopen op wandelschoenen (maar nu heb ik ook nogal snel blaren en weet zeker dat stugge wandelschoenen hiervoor hadden gezorgd). Maar dat is persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Sjaal Enzino!!!!

Prrrr

Re: IJsland 2015!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:13

Ik zou niet voor een sjaal gaan, maar voor een col.
En sloffen voor als je weer binnen zit met iets warms :D

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:14

Goed dat je het zegt, ik noem namelijk zo ongeveer alles wat om je nek kan een sjaal :'). Kol is wel fijner inderdaad.

Bikini ook niet vergeten trouwens!

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:16

Inderdaad veel warme kleding! En een muts en handschoenen :D Vooral als je naar het noorden gaat, daar heb ik ze zeker nodig gehad afgelopen zomer :))

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:18

Mijn lief had destijds speciaal voor de vakantie een goeie outdoorjas aangeschaft. Heel blij mee, iedere dag zei hij dat wel. Daarna nooit meer aangehad :D
Hier voelt het kennelijk niet nodig...

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:16

De begeleiders hebben het busje gereden dis was idd niet onze verantwoordelijkheid.

Is dat waar je even tussen de rotsen door moet half langs/door het water en heel nat was en bijna niet te fotograferen was ivm gebrek aan licht en overdaad aan water?

Voor filters en statief zijn twee aparte topics. Die van groothoek is idd in het objectieven topic.

--- edit
[FK] [FK] wat voor statief kopen
[FK] ND filter

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 04:40

Ik haak nog even in op het liften,
IJsland is heel geschikt voor lifters, maar dan wel in het hoogseizoen. Ik ben veel lifters tegengekomen toen ik daar was en ik heb er ook een aantal meegenomen in mijn auto. Je leert leuke mensen kennen op die manier en je doet de ander een groot plezier!
Degene die ik gesproken heb hierover zeiden dat ze niet zo vaak heel lang moesten wachten.

In het naseizoen gaat het lastiger zijn gok ik, minder toeristen, afgesloten wegen en het weer is slechter.

Als je IJsland zo goedkoop mogelijk wil doen zou ik zeker zeggen ga in de zomer liften en neem een tentje mee voor t camperen

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 07:09

Prrrr schreef:
Ik zou niet voor een sjaal gaan, maar voor een col.
En sloffen voor als je weer binnen zit met iets warms :D

Of zo een Buff. Die zijn ook erg fijn. :)

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:10

Kuggur schreef:
Bagheera_206 schreef:
Je hebt geloof ik ook 4WD campers. Met 2WD mag je inderdaad niet op de F-wegen komen. :=

En je maakt je er niet populair mee bij de reddingsverenigingen het tóch te proberen.

hm , als de binnenwegen inderdaad allemaal dicht zijn heeft t weinig zin om meer geld aan een 4wd te besteden. haha, komt t vaak voor dat mensen het toch proberen?

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:25

Yv_ schreef:
Ik zou zelf niet gokken op liften :n. Sowieso omdat ik daar te zelfstandig voor ben, maar ook omdat het een lamd is waarin met met de auto reist. Maw: koffers op de achterbank etc. Ik zou zeker zelf mn vervoer regelen :j.

Hier nog een soort van verslagje en meer foto's :D

WAUW! <3 Wat een mooi verslag!!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:29

Als de wegen open zijn, kun je er gewoon op. Het is niet zo dat het een aparte ingang is of een hek ofzo of wat dan ook. Maar er staan wel borden. Wij hebben daar mooi geparkeerd, zijn ff pony's wezen kijken, sigaretje gerookt en weer netjes terug gereden. Maar gok dat echt niet iedereen dat doet. Ik durfde het gewoon echt niet aan met dat Polootje. Echt hoor, vind het nog steeds balenbalenbalen, als ik had geweten dat het nog open was, was ik zeker een dagje voor een 4x4 gegaan!

Zal trouwens ff fotootje uploaden van die borden, heb 'm ergens op mijn telefoon staan.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:30

Afbeelding

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:30

als ik 't zo lees Yv_, kunnen we beter voor de zekerheid een 200,- meer besteden aan de 4x4 :D!

edit: of een goedkoop klein autootje en een excursie?
Laatst bijgewerkt door Irene2 op 30-09-15 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:32

Ja zeker!! Of huur een dagje een 4x4, al wordt dat dan wel aardig wat heen en weer rijden qua kilometers dus denk dat je dan beter uit bent met gewoon de hele vakantie een 4x4 :j. In de winter voor de veiligheid, in de zomer voor de gave wegen :D

@Kuggur: Wat betekent dat kevertje trouwens??
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 30-09-15 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:33

dat is ook een goede. we gaan in conclaaf. Ik vind t wel lastig hoor, je wilt niets missen maar t geld groeit me helaas nog steeds niet op de rug :D!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:34

En een (dag)tour met een 4x4? Die beginnen vanaf een eurootje of 60 geloof ik, tot aan hele dagen van een paar honderd euro..

Wanneer willen jullie gaan? Zomer 2016 toch? Of ben ik nu in de war met iemand anders?
Sorry, mn geheugen is een beetje een zeef :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:47

Wij hebben andere borden gezien. Ik moet die thuis ergens hebben. :)

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:56

Afbeelding

Deze?

Hebben wij ook regelmatig gezien. Die grote stonden er ook een paar keer.

Wel grappig wij hadden Landmannalaugar ingevoerd op de navigatie. Hij gaf aan iets van 80 km en een reistijd van bijna 6 uur :') Dus wij hadden al zoiets van WTF is dat nou weer?
Maar dat was dus die 4x4 weg :')