Koeweit: oliestaatje in de woestijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:59

45 graden ? {:} := Kan je inderdaad beter gewoon dichtbij het water blijven !
Mooie foto's alweer !

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 14:23

Weer erg leuke foto's.
Zelfs als ze niet spannend zijn, zie ik ze echt graag voorbijkomen.

Alleen heb ik nu een heel erg "ik wil op vakantie gevoel" *\o/*

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 16:58

Furrow schreef:
Alleen heb ik nu een heel erg "ik wil op vakantie gevoel" *\o/*

Naar Koeweit? :))

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 21:26

Qatar.

Net als in Koeweit draait het leven in Qatar om olie. De samenleving draait op buitenlanders, vooral van het Indiase subcontinent. Het is er gloeiend heet. Wind voelt als een hete föhn, en je kunt niet langer dan een paar minuten buiten zijn zonder enorm bezweet te raken. Vergeleken met Qatar is het weer in Koeweit hemels. Qatar heeft qua cultuur/natuur/geschiedenis niet bijzonder veel boeiends te bieden. Wel is het een fascinerend uitstapje vanuit Koeweit, om zo de sfeer in de verschillende GCC landen te kunnen vergelijken. Hoewel Qatar iets losser en moderner is dan Koeweit is de traditionele sfeer toch niet helemaal verdwenen. Buiten Doha is er eigenlijk niets, behalve een uitgestrekte woestijn. Kijk mee en bewonder:

Afbeelding
Specialiteit uit de Indiase supermarkt.. :D

Afbeelding
Fort Zubarah, Qatar's enige UNESCO heritage site

Afbeelding
Een privéstrandje aan de noordkust..

Afbeelding
Kittens en andere dieren worden verkocht in de souq in Doha

Afbeelding
En nee, dit zijn niet de natuurlijke kleuren van Qatarse kuikens

Afbeelding
Konijntjes..

Afbeelding
Stoffensouq

Afbeelding
Supergaaf Iraans restaurant

Afbeelding
Uitzicht op Doha vanuit het hotel

Do we want more? :P

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 21:34

Door jou staat Koeweit wel op mijn to do list :D
Maar tegen dat ik geld heb, heb jij daar vast werk. En heb ik een gids en bokt meeting in één. <<) :))

Is de hitte vergelijkbaar met Dubai en ABU Dhabi ? Of is er klimaatverschil?
Ik heb helaas nog minimum 5,5 jaar studie te gaan, maar mijn droom is om te emigreren naar Dubai of omstreken.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 22:04

Hahaha, als ik hier blijf, dan uiteraard gids en boktmeeting in één :P

Ik was in februari in Dubai, dus dat is lastig te vergelijken qua hitte. Toen was het wel iets lekkerder weer in Dubai, Koeweit kan best 'koud' worden in de winter. Temperaturen kunnen 's nachts dan ook het vriespunt bereiken, overdag is het zo'n 18-20 graden. Winters zijn een stukje zachter in de Emiraten, denk ik. Wat betreft de hitte, ik heb alleen Qatar als vergelijkingsmateriaal, en mijn mede-stagiaire is ook nog in Bahrein geweest vorige maand. Qatar en Bahrein hebben een klimaat dat een stuk vochtiger is, waardoor het een stuk heter lijkt dan in Koeweit. Temperaturen verschillen niet zoveel, maar doordat Koeweit heel droog is voelt het hier een stuk minder beklemmend. Hier zit ik nog gerust met 45 graden in de zon (nou ja, mensen verklaren mij wel voor gek, dat geef ik toe), dat zou ik in Qatar echt niet willen. In Qatar begreep ik opeens de obsessie van Golf vrouwen met winkelcentra :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:09

Ach gossie, die kittentjes ! <3 <3 Allemaal hebbbbbbennnn!
Gelukkig schilderen ze de poezen en de konijntjes niet zoals de kuikentjes ... >;) Wie verzint nu zoiets? :D

Aria_zz

Re: Koeweit: oliestaatje in de woestijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:21

Ik weet waarom ik studeer :D
Echt mooi om te zien. Toch gek dat zij op hun buitenlanders leven en wij ze buiten'willen'. We zouden eens meer naar dit soort dingen moeten kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 00:42

YES WE WANT MORE! *\o/*

Haha, speculaasjes :') Tof dat de enige UNESCO site er in ieder geval goed bij staat! Had die qasr's in Jordanië ook wel willen zien, maar helaas ben ik niet echt de woestijn in geweest. Bizar, die gekleurde kuikentjes en die bult konijnen, := Dat Iraanse restaurant ziet er onwijs mooi uit! Heb je daar gegeten?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 06:40

Aria_zz schreef:
Ik weet waarom ik studeer :D
Echt mooi om te zien. Toch gek dat zij op hun buitenlanders leven en wij ze buiten'willen'. We zouden eens meer naar dit soort dingen moeten kijken.

Dat wil niet zeggen dat zij ze ook niet 'buiten willen' hoor. Sterker nog, de kranten berichten dagelijks over 'Kuwaitization' en regelmatig liggen er wetsvoorstellen die het aantal buitenlanders moet beperken en/of het leven van buitenlanders een beetje minder fijn maken hier.

Pandora2 schreef:
Ach gossie, die kittentjes ! <3 <3 Allemaal hebbbbbbennnn!
Gelukkig schilderen ze de poezen en de konijntjes niet zoals de kuikentjes ... >;) Wie verzint nu zoiets? :D

Bizar he? :p

loveshadow schreef:
YES WE WANT MORE! *\o/*

Haha, speculaasjes :') Tof dat de enige UNESCO site er in ieder geval goed bij staat! Had die qasr's in Jordanië ook wel willen zien, maar helaas ben ik niet echt de woestijn in geweest. Bizar, die gekleurde kuikentjes en die bult konijnen, := Dat Iraanse restaurant ziet er onwijs mooi uit! Heb je daar gegeten?

Je had voor de grap de bijbehorende archeologische site moeten zien. Wij naar de andere kant van het eiland gereden, wandeling gemaakt in 48 graden... helemaal NIETS te zien! Alleen heel, heel veel land en wat stenen. Het zou een 19de eeuws verlaten dorp moeten zijn, maar de Engelsen hebben er wel heel goed huisgehouden, zeg maar :')

Bij het Iraanse restaurant hebben we alleen een drankje gedaan, want we hadden al eerder bij een Irakees restaurant gegeten. We wilden nog terugkomen, maar daar is het helaas niet meer van gekomen. Ik heb wel tig foto's genomen van dat restaurant, met stip het mooiste waar ik ooit geweest ben <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:08

Haha! := Pfoeh het is maar goed dat je zo goed tegen die warmte kan, 48 graden is best heet :+ Gaaf hoor, die mooie restaurants! *bokt-banner probeert me ondertussen te verleiden om mooie reizen te maken }:0 *

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:27

interessant om de verschillen te zien :)
wel wat triestig die dieren op de markt... en phoeh, 45 graden, ben je dan niet instant verbrand?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 12:03

Voel je het eigenlijk, dat ze niet gek zijn van buitenlanders?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 13:24

Furrow schreef:
Voel je het eigenlijk, dat ze niet gek zijn van buitenlanders?

Als westerse expat heb je toch een bepaalde bevoorrechte positie hier. Er is hier behoorlijk wat disciminatie (and worse), maar voornamelijk gericht op niet-Golfarabieren en Aziatische mensen. Er gelden verschillende regels voor verschillende groepen mensen, en wat door de vingers gezien zou worden bij westerlingen, daar worden Egyptenaren of Indiërs voor gedeporteerd.

Aal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 13:36

Heb met veel plezier je topic (bij)gelezen, ontzettend leuk geschreven en wat een bijzondere tijd moet jij daar hebben zeg!
(Enneh, ik heb net gesolliciteerd naar de stageplaats waar jij nu zit :o )

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 13:41

Misschien omdat de Indische expats het lage werk doen?

Hoe ligt het werkritme eigenlijk onder de Koeweitse bevolking? In Dubai vond ik het eigenlijk een zeer laag ritme, in het vliegtuigboekje las ik dat ze er bekend om stonden. Is dat in Koeweit ook?

Sorry voor de duizend en één vragen, ik vind het gewoon echt fascinerend!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 14:17

Furrow schreef:
Misschien omdat de Indische expats het lage werk doen?

Hoe ligt het werkritme eigenlijk onder de Koeweitse bevolking? In Dubai vond ik het eigenlijk een zeer laag ritme, in het vliegtuigboekje las ik dat ze er bekend om stonden. Is dat in Koeweit ook?

Sorry voor de duizend en één vragen, ik vind het gewoon echt fascinerend!

De Indiërs doen al het werk hier, van laaggeschoold tot hooggeschoold... de economie draait hier zo'n beetje op Indiërs. Maar ja, ze kijken ook neer op hooggeschoolde Indiërs. Persoonlijk merk je daar niets van, maar van niet-Europese vrienden hoor ik wel af en toe verhalen..

Het werktempo in Koeweit zal vermoedelijk nog lager liggen dan in Dubai. Uit onderzoek is gebleken dat Koeweiti's 16 MINUTEN per dag werken :')

En ja, meer vragen mag altijd uiteraard, er valt zoveel te vertellen over dit land :D

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 14:22

Haha 16 minuten? Ik zou me kapot vervelen :')

Omdat ik denk dat de temperaturen me er voorlopig van gaan weerhouden erheen te reizen ben ik nog steeds erg blij me je regelmatige updates :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 14:24

Ah toch, tja, overal zullen er wel problemen zijn met buitenlanders zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 14:40

Wat ontzettend leuk om te lezen. Vooral ook omdat je schrijft over het dagelijks leven daar en hoe de samenleving in elkaar zit. Ik kwam nooit verder als "erg warm en erg rijk". Interessant om wat meer te weten te komen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 17:19

safina schreef:
Wat ontzettend leuk om te lezen. Vooral ook omdat je schrijft over het dagelijks leven daar en hoe de samenleving in elkaar zit. Ik kwam nooit verder als "erg warm en erg rijk". Interessant om wat meer te weten te komen.

Dat klopt wel hoor, in grote lijnen. Het is hier inderdaad erg warm en sommige mensen zijn hier erg rijk :P

Aria_zz schreef:
Ah toch, tja, overal zullen er wel problemen zijn met buitenlanders zeker.

Misschien, maar het is niet overal zo'n issue als in de GCC, denk ik. In Koeweit is het in ieder geval een behoorlijk hot topic, alles wat verkeerd kan gaan wordt veroorzaakt door buitenlanders, zeg maar. Het is hier bijvoorbeeld altijd druk op de weg. In plaats van oplossingen te zoeken als openbaar vervoer verbeteren willen ze het verkrijgen van een rijbewijs lastiger maken voor buitenlanders of het aantal auto's dat buitenlanders mogen hebben verminderen..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:39

Narya schreef:
Het werktempo in Koeweit zal vermoedelijk nog lager liggen dan in Dubai. Uit onderzoek is gebleken dat Koeweiti's 16 MINUTEN per dag werken :')

En ja, meer vragen mag altijd uiteraard, er valt zoveel te vertellen over dit land :D

:D 16min per dag werken ? Dat lijkt me een aardig tempo om vol te houden tot je pensioen :P
Wat doen de Koeweiti's dan de rest van de dag eigenlijk ?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 21:53

Pandora2 schreef:
Narya schreef:

:D 16min per dag werken ? Dat lijkt me een aardig tempo om vol te houden tot je pensioen :P
Wat doen de Koeweiti's dan de rest van de dag eigenlijk ?

Dat is een hele goede vraag. Waarschijnlijk doen ze alsof ze werken oid, in ieder geval een paar uurtjes per dag :P Maar eigenlijk maakt het ook niet zoveel uit of je op komt dagen of niet, want de overheid kan je toch niet ontslaan. Iets met baangarantie :P

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:54

Oh ja, dan is het wel erg anders qua oplossing :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 22:53

Narya schreef:
Dat is een hele goede vraag. Waarschijnlijk doen ze alsof ze werken oid, in ieder geval een paar uurtjes per dag :P Maar eigenlijk maakt het ook niet zoveel uit of je op komt dagen of niet, want de overheid kan je toch niet ontslaan. Iets met baangarantie :P

Jeej...dat lijkt me nu nog eens wat ! :D Kon dat hier ook maar zo zijn....vandaag even niet baas, ik ga paardje hobbelen .... :') :')