Polen, Auschwitz

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 17:08

Peanutbutter schreef:
Ik zou zo met je mee gaan, ik krijg ook niemand mee.

En je houdt van borrelen? Mooi! Want ik denk dat ik na Auschwitz toe ben aan een drankje :')

Ik vond Theresienstadt ook heel indrukwekkend.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 17:12

AnneOmie schreef:
miekel92, ik denk dat het heel erg moeilijk is om te zeggen wat je zelf zou doen in zo'n situatie. Ik denk dat de meeste mensen gewoon willen overleven of het nou de gevangenen of de Duitsers waren, en om te overleven zul je uiteindelijk in tijden van oorlog waarschijnlijk digen doen die je normaal gesproken nooit zou doen. Je leest ook in veel verslagen van mensen die in concentratiekampen hebben gezeten dat ze zelf een soort van beesten werden... gewoon om maar te overleven. Ik zou dus echt niet kunnen zeggen wat ik zou doen als ik in zo'n situatie terecht zou komen, waarschijnlijk ook proberen te overleven. En dan zijn er natuurlijk ook nog de echte helden, de mensen in het verzet e.d. Mensen die hun eigen leven riskeren om anderen te redden. Nogmaals, ik zou het echt niet weten wat ik zou doen.

Hier sluit ik me bij aan.

Hierover heb ik een behoorlijke discussie gehad met een klasgenoot, voornamelijk met in het verzet gaan. Zij was er van overtuigd dat zij bij het verzet had gezeten. Ik heb haar gezegd wat er allemaal kan gebeuren, maar ze was ervan overtuigd dat het toch niet zou gebeuren etc. Ik dacht toen: Laat maar, je moet het maar eens in het echt meemaken...

En niet om de kampen goed te praten, maar ik had het al eerder gezegd: Er waren ook kampmedewerkers die het kampleven soms een beetje aangenamer maakten door iets van menselijkheid te laten zien. Ik kan dit niet zo goed uitleggen, maar er zijn wel voorbeelden...

Bnet

Re: Polen, Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 17:18

TS; 'mooie' foto's heb je gemaakt, ik vind dat ze de sfeer daar goed weergeven.

Ik ben zelf ooit in Buchenwald geweest, dat vond ik al zeer aangrijpend. We waren wegens een project in Weimar en toen kregen we de keuze: of de middag in de stad of mee naar Buchenwald. Ik heb nooit spijt gehad dat ik meeging naar Buchenwald. Vre-se-lijk vond ik het daar. Koud, kil en een bijzonder triest gevoel. De gids daar was erg goed en vertelde het allemaal heel gepast. Ondanks de kilte en de afgrijselijkheid die het over zich heen had vond ik het heel leerzaam en indrukwekkend.
Ik wil dan ook nog wel eens Auschwitz en Birkenau.

Het moet toch vreselijk geweest zijn om in zo'n kamp gezeten te hebben... Mijn oma heeft in een Jappenkamp gezeten en er vrijwel nooit iets over verteld. Tot vorig jaar geloof ik, toen vroeg een neef van me ernaar. Ze kon het niet vertellen, maar is wel dingen gaan opschrijven.
Nog altijd gunt ze het Japanners niet om op de Olympische spelen een medaille te behalen. Eten weggooien kan ze ook niet. Zelfs als de aardappels blauw zijn, moet je heel veel moeite doen om te zorgen dat ze niet op je bord belanden...
Vreselijk, ik denk dat zij nog dagelijks last heeft van de gevolgen...

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 17:18

In oorlogs tjid doen mensen dingen die ze normaal niet zouden doen, dit onder druk van anderen maar ook zeker angst. En de keuze die je maakt als mens doe je om te overleven op welke manier dan ook. En dat is van alle tijden van de spaanse inquisitie tot de 1 en 2e wereld oorlog tot Vietnam tot nu Syrie.

Ik ben 2x in Auschwitz geweest, de 1e keer zie je zo veel dat op een gegeven ogenblik niks meer opneemt omdat het overweldigend is, de 2e keer kijk je weer ander en zie je andere dingen.
Het enige waar ik mij vreselijk aan geërgerd heb waren de schoolklassen uit Israel, de jeugd vond ik geen echt respect hebben voor wat er allemaal gebeurd was.
Ze liepen er rond omdat het moest maar verder.

En Krakau is een prachtige stad zeker het bezoeken waard heeft ook een hele geschiedenis.
Wij zijn toen gaan vliegen, kosten weet ik niet meer.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 17:25

secricible schreef:
Johanna59 schreef:
Wat zo jammer is, dat alles voor niets is geweest. Oorlogen blijven gevoerd worden. Mensen kunnen niet zonder. En het gebeurt eigenlijk onder je neus, zonder dat je er erg in hebt.
Mijn ouders zijn opgegroeid in oorlogstijd. Het heeft hun gemaakt tot de mensen die ze waren en nog zijn. Ze hebben het altijd met zich mee gedragen. Ik ben er mee opgevoed. Het kan namelijk altijd weer gebeuren. En ik houd er ook altijd rekening mee.

Dit ben ik absoluut niet met je eens. Ja, oorlog is er altijd. Er zal nooit een laatste oorlog zijn vrees ik, tenzij er een nucleaire oorlog komt die het einde van de mensheid inroept.
Maar ik denk dat we ongelooflijk veel geleerd hebben van deze oorlog en hoe hitler aan de macht is kunnen komen. Men beseft nu dat het levensgevaarlijk is om een land dat verloren heeft zodanig uit te kleden als met duitsland is gebeurt. We hebben zo veel geleerd van deze oorlogen. Ik zou niet willen zeggen dAt het voor niets is geweest en dat we er niks van hebben geleerd.

Mijn overgrootmoeder heeft de eerste wereld oorlog meegemaakt. Zij dacht toen, dat gebeurt nooit weer. Helaas heeft ze ook de tweede wereld oorlog meegemaakt. En heeft waarschijnlijk toen gedacht, dat gebeurt wel weer.
Op oorlogsgebied leren mensen niet. Mensen willen vechten. De wereld is een soort van groot kippenhok, met allemaal haantjes. En het kan jaren goed gaan. Maar op den duur gaan ze toch vechten.
En wat heeft men nu dan van de tweede wereldoorlog geleerd?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 17:26

vergeet vooral ook niet dat tijdens de WO2 niemand geld had, er heerste alleen in Duitsland al een fikse crisis. Er werd geld geboden om te verlinken en om proefkonijnen aan te bieden. Als je zo ver aan de grond zit kan ik het me voorstellen dat je in gaat op zo'n voorstel, hoe immoreel ook. Lijkt me ook een lastige tweestrijd want als je weigert kostte je dat je eigen leven, en was je alsnog kwijt waar je van hield.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 17:54

heidy_wilco schreef:
AnneOmie schreef:
miekel92, ik denk dat het heel erg moeilijk is om te zeggen wat je zelf zou doen in zo'n situatie. Ik denk dat de meeste mensen gewoon willen overleven of het nou de gevangenen of de Duitsers waren, en om te overleven zul je uiteindelijk in tijden van oorlog waarschijnlijk digen doen die je normaal gesproken nooit zou doen. Je leest ook in veel verslagen van mensen die in concentratiekampen hebben gezeten dat ze zelf een soort van beesten werden... gewoon om maar te overleven. Ik zou dus echt niet kunnen zeggen wat ik zou doen als ik in zo'n situatie terecht zou komen, waarschijnlijk ook proberen te overleven. En dan zijn er natuurlijk ook nog de echte helden, de mensen in het verzet e.d. Mensen die hun eigen leven riskeren om anderen te redden. Nogmaals, ik zou het echt niet weten wat ik zou doen.

Hier sluit ik me bij aan.

Hierover heb ik een behoorlijke discussie gehad met een klasgenoot, voornamelijk met in het verzet gaan. Zij was er van overtuigd dat zij bij het verzet had gezeten. Ik heb haar gezegd wat er allemaal kan gebeuren, maar ze was ervan overtuigd dat het toch niet zou gebeuren etc. Ik dacht toen: Laat maar, je moet het maar eens in het echt meemaken...

En niet om de kampen goed te praten, maar ik had het al eerder gezegd: Er waren ook kampmedewerkers die het kampleven soms een beetje aangenamer maakten door iets van menselijkheid te laten zien. Ik kan dit niet zo goed uitleggen, maar er zijn wel voorbeelden...

Mee eens! Kleine aanvulling op mijn verhaal nog is dat ik alleen niet snap hoe je zelf in een monster kan veranderen en zelf plezier kunt hebben aan het vermoorden en martelen van andere mensen. Dat is iets wat ik nooit zal snappen.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 17:59

AnneOmie schreef:
Mee eens! Kleine aanvulling op mijn verhaal nog is dat ik alleen niet snap hoe je zelf in een monster kan veranderen en zelf plezier kunt hebben aan het vermoorden en martelen van andere mensen. Dat is iets wat ik nooit zal snappen.

Heb je 'Die Welle' ooit gezien?
Deze film gaat over een project op een middelbare school. Daar gaan ze een soort experiment doen met groepsdruk. Het loopt al heel gauw helemaal uit de hand. Mensen doen onder (groeps-)druk de gekste dingen.
Deze film is gebaseerd op een écht experiment in de VS ("the wave") waarbij aangetoond werd dat het echt zo werkt.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 18:06

Ik ben in Westerbork (met 4 mei), Sachsenhausen en Auschwitz geweest.
Hetgeen me het meest is bijgebleven in Sachsenhausen was zo'n operatietafel, met witte tegeltjes en een afvoerputje. Getverderrie ;(
De sfeer in Auschwitz is inderdaad ook verschrikkelijk. Ze hebben daar ook een stuk grond met klein vijvertje waar heel veel as op uitgestrooid is. En inderdaad de enorme partijen haar, schoenen, brillen en koffers

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 18:08

Ik weet niet of het al vermeld is, maar voor degene die dit interessant vinden. Ik heb pas de serie Auschwitz: Inside the Nazi State. Daar zie je hoe het wordt gebouwd etc en heel veel informatie!

Zelf wil ik er nog heel graag heen, mijn opa (zelf nog kindaan) zelf bracht joden over via de Biesbosch en mijn overgroot opa die heeft gevochten tegen de Duitsers.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 18:21

Auschwitz (of een ander concentratie/vernietigingskamp) staat ook hoog op m'n lijstje, maar ik kan niemand overtuigen om mee te gaan. Normaal ga ik dan gewoon in m'n eentje, maar dit is te heftig om alleen te doen, volgens mij moet je na zo'n bezoek even niet alleen zijn.

Een broer van mijn buren is naar een werkkamp gestuurd aan het begin van de oorlog. De familie was Joods, en zijn oudste broer had een oproep gekregen om in Duitsland te werken. Die oudste broer had een gezin met jonge kinderen, dus is zijn jongere broer - vrijgezel, geen verplichtingen - in zijn plaats gegaan. Hij is nooit meer teruggekomen. De rest van de familie is ondergedoken en heeft gelukkig de oorlog overleefd.

Ik vind het zowel fascinerend als misselijkmakend wat mensen elkaar aan kunnen doen - ongeacht de reden, dat iemand het kán, om anderen als ongedierte te behandelen. En het ergste is dat het niet voorbij is. Wat er in WOII is gebeurd, gebeurt nog steeds, alleen in andere delen van de wereld.

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 18:26

Traiectum schreef:
Auschwitz (of een ander concentratie/vernietigingskamp) staat ook hoog op m'n lijstje, maar ik kan niemand overtuigen om mee te gaan. Normaal ga ik dan gewoon in m'n eentje, maar dit is te heftig om alleen te doen, volgens mij moet je na zo'n bezoek even niet alleen zijn.

Een broer van mijn buren is naar een werkkamp gestuurd aan het begin van de oorlog. De familie was Joods, en zijn oudste broer had een oproep gekregen om in Duitsland te werken. Die oudste broer had een gezin met jonge kinderen, dus is zijn jongere broer - vrijgezel, geen verplichtingen - in zijn plaats gegaan. Hij is nooit meer teruggekomen. De rest van de familie is ondergedoken en heeft gelukkig de oorlog overleefd.

Ik vind het zowel fascinerend als misselijkmakend wat mensen elkaar aan kunnen doen - ongeacht de reden, dat iemand het kán, om anderen als ongedierte te behandelen. En het ergste is dat het niet voorbij is. Wat er in WOII is gebeurd, gebeurt nog steeds, alleen in andere delen van de wereld.

Aan het einde van de rondleiding zij onze gids dat ook nog zoiets! Een van de redenen dat het kamp nog bestaat is dat het zo weer kan gebeuren. Er hoeft maar een volk te komen dat zich superieur gaat voelen en zich boven anderen verheft. Het kamp is een herinnering dat dat niet weer mag gebeuren.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 18:38

mm_paarden03 schreef:
Traiectum schreef:

Aan het einde van de rondleiding zij onze gids dat ook nog zoiets! Een van de redenen dat het kamp nog bestaat is dat het zo weer kan gebeuren. Er hoeft maar een volk te komen dat zich superieur gaat voelen en zich boven anderen verheft. Het kamp is een herinnering dat dat niet weer mag gebeuren.

Daarom zou ik het liefst zien dat een bezoek aan een vernietigingskamp verplicht wordt op de middelbare school. Zodat jongeren echt de ernst zien van wat er in het verleden is gebeurd, én ze zich realiseren dat er nog steeds mensen zijn die dit doen, en dat iedereen de plicht heeft daar iets tegen te doen. Daar bedoel ik niet mee dat iedereen nu masaal naar bijvoorbeeld Noord-Korea moet vertrekken om daar te gaan vechten, maar wel dat mensen op de hoogte (zouden moeten) zijn, en doen wat ze vanuit hun eigen veilige wereld kúnnen doen, in plaats van te denken 'dat is zo ver weg, ik kan toch niets beginnen' etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 18:40

Lijkt me mega intens daar te lopen , ik wil nog eens gaan maar heb en geen auto en geen reisgenoot. Maar ik vroeg me af vergaat dat spul niet? Haar en leer (van de schoenen en dan de stof van de kleren) , of wordt het zo goed mogelijk bewaard?

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 18:42

takkie_muis schreef:
Lijkt me mega intens daar te lopen , ik wil nog eens gaan maar heb en geen auto en geen reisgenoot. Maar ik vroeg me af vergaat dat spul niet? Haar en leer (van de schoenen en dan de stof van de kleren) , of wordt het zo goed mogelijk bewaard?

Dat word zo goed mogelijk bewaard. Er mogen ook geen foto's gemaakt worden omdat dat het het proces van afbraak versnelt.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 18:57

Wat een bijzondere foto's! Ik ben zelf 2x in Westerbork geweest.
Familie van mij is wel in Auschwitz geweest en op het moment dat zij daar de rondleiding hadden was er nog een gezelschap, dit waren Joden.
Daarbij was een vrouw die zelf in Auschwitz gezeten heeft. Zij waren bij de "vitrines" met overgebleven spullen en die vrouw zag daar iets tussen dat van haarzelf was geweest! Ze is toen compleet ingestort, alles kwam weer boven.
Ik heb dat verhaal nu een paar keer gehoord, maar het blijft echt heel indrukwekkend. Als je hoort hoe intens haar wanhoop en verdriet was, dat is niet voor te stellen gewoon.

Ik hoorde dat dat moment het meest indrukwekkend was van die hele reis, het moment dat die oude mevrouw haar eigen spullen in die vitrine zag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 18:57

Jeetje dat is bizar! Wat lag er tussen dat van haar was?

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:01

Interessant dat ik dit topic tegen kom. Ik ga volgende week vrijdag samen met mijn vader naar Krakau, de hoofdreden van ons bezoek is inderdaad Auschwitz. Ik ben heel benieuwd hoe we het gaan ervaren. We hebben er bewust voor gekozen om 4 dagen te gaan zodat we, als we het nodig vinden, twee dagen achter elkaar kunnen. Want ik kan me goed voorstellen dat een bezoek aan dit kamp een enorme indruk maakt. De rest van de dagen willen we besteden in Krakau zelf omdat dat ook heel erg mooi schijnt te zijn.

Ik ben al eens in Dachau en Sachsenhausen geweest toen ik nog op de middelbare school zat. Voornamelijk Sachsenhausen heeft toen heel veel indruk gemaakt.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:03

Ik vind trouwens het foto's maken van persoonlijke spullen ook respectloos...Ik ben ook blij dat het niet mag. Het zijn nog steeds de spullen van de mensen die daar hebben gezeten en ik zou het ook niet leuk vinden als iemand ineens foto's kwam maken van spullen van mij.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:05

Doanique schreef:

Gewoon haar, dat bij de gevangenen werd afgeschoren wegens hygiëne -denk aan hoofdluis en dergelijke- (correct me if I'm wrong).

Indrukwekkende foto's TS. Wil zelf ook altijd nog een bezoek brengen aan Auschwitz en Birkenau.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:08

Traiectum schreef:

Ik ben juist iemand die dan graag even alleen is. Over zoiets moet ik altijd denken en dan ga ik verschillende dingen uitzoeken en verwerken.

Maar we zouden haast wel een keer een reis met zijn naar Auschwitz (en/of andere kampen) kunnen doen. Ik ken ook alleen maar mensen die niet willen of kunnen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:10

lieveli schreef:
De boeken van Gerhard Durlacher zijn ook mooi.

Vriendje wil trouwens niet naar Auschwitz, iemand anders die mij wil vergezellen? :=

Mijn vriend wil ook niet, maar een vriendin van me wel graag, anders had ik eenzelfde oproep gedaan hier :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:10

Heel raar in dit topic maar de trein gaat naar krakow heb ik al gezien en niet eens zo duur , ik heb dan geen reisgezelschap en weet niet hoe ik financieel ervoor sta dan
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-03-14 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:11

Ben er eigenlijk even stil van, wil er wel nog een keer heen aangezien ik de oorlogen sowieso interessant vind maar dit lijkt me inderdaad erg indrukwekkend om mee te maken!

Klopt het trouwens dat de vogels er niet fluiten of vertrouw ik nu teveel op google? :o

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:12

Donkerblauw schreef:
Doanique schreef:

Gewoon haar, dat bij de gevangenen werd afgeschoren wegens hygiëne -denk aan hoofdluis en dergelijke- (correct me if I'm wrong).

Indrukwekkende foto's TS. Wil zelf ook altijd nog een bezoek brengen aan Auschwitz en Birkenau.

Dit was geen hoofdhaar maar bezittingen van de vrouw uit mijn vorige post.

@ Doanique: dat weet ik niet precies. In elk geval voorwerpen, als ik er aan denk zal ik het eens vragen!